השיר מזמן שיח על שמחה ועצב, ייאוש ותקווה, כמיהה ובקשה לדברים שנרצה שיתגשמו
שיח במליאה
בשיר 5 בתים ופזמון.
קראו יחד עם התלמידים את שם השיר וכתבו אותו על הלוח.
השיר נקרא "לו יהי", צמד מילים אשר ממחיש את הכמיהה להתגשמותו של דבר מה .
בקשו מהתלמידים להשלים את המשפט "לו יהי- הלוואי ש.." במחברתם באופן חופשי ואסוציאטיבי.
בקשו מהתלמידים לשתף במליאה במשפט שהשלימו.
(למורים: כוונו את התלמידים להשלים את ההיגד ככל העולה על רוחם באופן חופשי, ב"כאן ועכשיו".)
שיח ועבודה בקבוצות
1. "עוד יש מפרש לבן באופק,
מול ענן שחור כבד"
- מהי התחושה שמעורר המפרש הלבן שבאופק, לעומת התחושה שמעורר הענן השחור הכבד? תנו דוגמה לכל אחת מהתחושות.
האם קרה לכם שחשתם תחושת תקווה, שמחה ואופטימיות או תחושה שבשורה טובה עומדת להגיע – כמו זו המתוארת בשיר במילים 'מפרש לבן', או שחשתם תחושת ייאוש, עצב או חשש – כמו זו המתוארת בשיר במילים 'ענן שחור כבד'?
(למורים: הנחו את התלמידים לתת דוגמאות מעולמם למצב שבו חשים ילדים בגילם כמו 'מפרש לבן' לעומת 'ענן שחור כבד').
- מה יכול לעזור לילד בגילכם כאשר הוא חש בודד, מודאג או מיואש?
למי הוא יכול לפנות?
- שתף באירוע שבו עודדת חבר שחש תחושות אלו, או אירוע שבו חבר עודד אותך.
2. "ואם בחלונות הערב
אור נרות החג רועד"-
- באילו הזדמנויות נהוג במשפחתכם להדליק נרות/ לברך על הנרות? שתפו.
- מה תבקשו מנרות החג?
- לשמר ולשפר – מה תבקשו לשמר בחייכם (שיישאר בדיוק כפי שהוא ולא ישתנה), ומה תבקשו לשפר
(שישתנה ויהיה טוב יותר מהקיים היום). תנו דוגמא אחת לשימור ודוגמא אחת לשיפור.
3. "אם המבשר עומד בדלת
תן מילה טובה בפיו"-
- האם קרה לכם (או למישהו שאתם מכירים), שהייתם צריכים לבשר או להודיע למישהו דבר מה? מה הייתה ההודעה או הבשורה ולמי? האם הייתה זו בשורה משמחת או מעציבה?
- כיצד מרגיש מי שעליו לבשר בשורה מעציבה? (למורים: דאגה, חשש, עצב, פחד, חוסר אונים).
- האם קרה שקיבלתם הודעה משמחת? כיצד הגבתם? כיצד התנהגתם?
- האם קרה שקיבלתם הודעה מאכזבת?
כיצד הגבתם? מה עזר לכם להתגבר על האכזבה?
- תן מילה טובה: ערכו סבב בקבוצה, ובקשו מכל אחד מחברי הקבוצה לומר מילה טובה ליושב משמאלו ( למורים: מילה טובה הינה מחמאה. עודדו את התלמידים להחמיא זה לזה על תכונה טובה הקיימת באחר, כישרון או התנהגות חיובית).
4. "מה קול ענות אני שומע
קול שופר וקול תופים"-
- קול השופר וקול התוף מבטאים את קול המלחמה ואת קול התפילה.
אילו תפילות מביעים לדעתכם ילדים בגילכם בנוגע למלחמות? מה הייתם רוצים לבקש אתם?
- האם שמעתם בעבר את קול תרועת השופר? כיצד חשתם למשמע צליל זה?
- לאיזה סוג של תוף (כלי הקשה) תעדיפו להקשיב? (תוף מרים, מצלתיים/מצילות, תוף דרבוקה, מערכת תופים, דג'מבה (תוף אפריקאי)?
- מהו כלי הנגינה שאתם אוהבים לשמוע את צליליו? שתפו זה את זה.
5. "זה סוף הקיץ סוף הדרך
תן להם לשוב הלום"-
- כיצד אתם מרגישים כאשר חופשת הקיץ מגיעה לסיומה? מה אתם ובני משפחותיכם אוהבים או נוהגים לעשות בתום חופשת הקיץ הגדולה? כתבו יחד הצעות כמספר חברי הקבוצה ל"דברים שכדאי לעשות בשבוע האחרון של החופש הגדול".
- מה תאחלו זה לזה בתחילתה של שנה חדשה? מה תאחלו לעצמכם כאשר נפתחת שנת הלימודים?
6. "ואם פתאום יזרח מאופל
על ראשנו אור כוכב"-
- לו היה כוכב מנצנץ באור מעל ראשיכם, מה הייתם כותבים בתוכו? איזה משפט הייתם בוחרים לכתוב בתוכו שיאפיין אתכם? (למורים: אפשר להציע לתלמידים לבחור ציטוט מתוך שיר, ספר או סרט, שהם אוהבים ומזדהים עימו).
7. "אז תן שלווה ותן גם כוח
לכל אלה שנאהב"-
- מה עוד תירצו לאחל למי שאתם אוהבים
פעילות מסכמת בקבוצה
"לו יהי, לו יהי
אנא- לו יהי,
כל שנבקש,
לו יהי"-
משחק המשאלה הכיתתית
(למורים: לפעילות בקבוצה יש להכין מראש פתקאות בצבעים כמספר ילדי הקבוצה, כך שכל תלמיד יקבל פתקה בצבע אחר, וכן קופסה קטנה או קערה לאיסוף הפתקאות).
אספו פתק מערימת הפתקים, כל אחד/אחת בצבע שונה. כתבו בפתק משהו שאתם מבקשים שיקרה השנה בכיתה:
"לו יהי.. ".
לאחר שכתבתם משאלה הנוגעת לכיתה כולה, החזירו את הפתקים לקופסא או לקערה, ובחרו פתק בצבע אחר.
בסבב על פי תור, כל אחד מהתלמידים יקרא את המשאלה הכתובה בפתק, ויציע הצעה כיצד משאלה כזו יכולה להתגשם ולהתממש בכיתה.
למשל: הייתי מבקש שהשנה יהיו יותר פעילויות כיפיות ומגבשות בהפסקות.
מה אפשר לעשות כדי שהמשאלה תתממש? לבחור צוות תכנון הפסקות שמתחלף מעת לעת; לקבוע מראש משחק כיתתי עוד לפני הצלצול להפסקה; לשתף את המחנכת ולבקש להקדיש שיעור לנושא זה; לקבוע אחראים שיהיו "מארגני הפסקה", ויוודאו שגם תלמידים חדשים בכיתה מצטרפים למשחק וכולי.
שתפו במליאה בנושאים המרכזיים שעלו בפתקי המשאלה שבקבוצתכם.
השיר מזמן שיח על שמחה ועצב, ייאוש ותקווה, כמיהה ובקשה לדברים שנרצה שיתגשמו
שיח במליאה
בשיר 5 בתים ופזמון.
קראו יחד עם התלמידים את שם השיר וכתבו אותו על הלוח.
השיר נקרא "לו יהי", צמד מילים אשר ממחיש את הכמיהה להתגשמותו של דבר מה .
בקשו מהתלמידים להשלים את המשפט "לו יהי- הלוואי ש.." במחברתם באופן חופשי ואסוציאטיבי.
בקשו מהתלמידים לשתף במליאה במשפט שהשלימו.
(למורים: כוונו את התלמידים להשלים את ההיגד ככל העולה על רוחם באופן חופשי, ב"כאן ועכשיו".)
שיח ועבודה בקבוצות
1. "עוד יש מפרש לבן באופק,
מול ענן שחור כבד"
- מהי התחושה שמעורר המפרש הלבן שבאופק, לעומת התחושה שמעורר הענן השחור הכבד? תנו דוגמה לכל אחת מהתחושות.
האם קרה לכם שחשתם תחושת תקווה, שמחה ואופטימיות או תחושה שבשורה טובה עומדת להגיע – כמו זו המתוארת בשיר במילים 'מפרש לבן', או שחשתם תחושת ייאוש, עצב או חשש – כמו זו המתוארת בשיר במילים 'ענן שחור כבד'?
(למורים: הנחו את התלמידים לתת דוגמאות מעולמם למצב שבו חשים ילדים בגילם כמו 'מפרש לבן' לעומת 'ענן שחור כבד').
- מה יכול לעזור לילד בגילכם כאשר הוא חש בודד, מודאג או מיואש?
למי הוא יכול לפנות?
- שתף באירוע שבו עודדת חבר שחש תחושות אלו, או אירוע שבו חבר עודד אותך.
2. "ואם בחלונות הערב
אור נרות החג רועד"-
- באילו הזדמנויות נהוג במשפחתכם להדליק נרות/ לברך על הנרות? שתפו.
- מה תבקשו מנרות החג?
- לשמר ולשפר – מה תבקשו לשמר בחייכם (שיישאר בדיוק כפי שהוא ולא ישתנה), ומה תבקשו לשפר
(שישתנה ויהיה טוב יותר מהקיים היום). תנו דוגמא אחת לשימור ודוגמא אחת לשיפור.
3. "אם המבשר עומד בדלת
תן מילה טובה בפיו"-
- האם קרה לכם (או למישהו שאתם מכירים), שהייתם צריכים לבשר או להודיע למישהו דבר מה? מה הייתה ההודעה או הבשורה ולמי? האם הייתה זו בשורה משמחת או מעציבה?
- כיצד מרגיש מי שעליו לבשר בשורה מעציבה? (למורים: דאגה, חשש, עצב, פחד, חוסר אונים).
- האם קרה שקיבלתם הודעה משמחת? כיצד הגבתם? כיצד התנהגתם?
- האם קרה שקיבלתם הודעה מאכזבת?
כיצד הגבתם? מה עזר לכם להתגבר על האכזבה?
- תן מילה טובה: ערכו סבב בקבוצה, ובקשו מכל אחד מחברי הקבוצה לומר מילה טובה ליושב משמאלו ( למורים: מילה טובה הינה מחמאה. עודדו את התלמידים להחמיא זה לזה על תכונה טובה הקיימת באחר, כישרון או התנהגות חיובית).
4. "מה קול ענות אני שומע
קול שופר וקול תופים"-
- קול השופר וקול התוף מבטאים את קול המלחמה ואת קול התפילה.
אילו תפילות מביעים לדעתכם ילדים בגילכם בנוגע למלחמות? מה הייתם רוצים לבקש אתם?
- האם שמעתם בעבר את קול תרועת השופר? כיצד חשתם למשמע צליל זה?
- לאיזה סוג של תוף (כלי הקשה) תעדיפו להקשיב? (תוף מרים, מצלתיים/מצילות, תוף דרבוקה, מערכת תופים, דג'מבה (תוף אפריקאי)?
- מהו כלי הנגינה שאתם אוהבים לשמוע את צליליו? שתפו זה את זה.
5. "זה סוף הקיץ סוף הדרך
תן להם לשוב הלום"-
- כיצד אתם מרגישים כאשר חופשת הקיץ מגיעה לסיומה? מה אתם ובני משפחותיכם אוהבים או נוהגים לעשות בתום חופשת הקיץ הגדולה? כתבו יחד הצעות כמספר חברי הקבוצה ל"דברים שכדאי לעשות בשבוע האחרון של החופש הגדול".
- מה תאחלו זה לזה בתחילתה של שנה חדשה? מה תאחלו לעצמכם כאשר נפתחת שנת הלימודים?
6. "ואם פתאום יזרח מאופל
על ראשנו אור כוכב"-
- לו היה כוכב מנצנץ באור מעל ראשיכם, מה הייתם כותבים בתוכו? איזה משפט הייתם בוחרים לכתוב בתוכו שיאפיין אתכם? (למורים: אפשר להציע לתלמידים לבחור ציטוט מתוך שיר, ספר או סרט, שהם אוהבים ומזדהים עימו).
7. "אז תן שלווה ותן גם כוח
לכל אלה שנאהב"-
- מה עוד תירצו לאחל למי שאתם אוהבים
פעילות מסכמת בקבוצה
"לו יהי, לו יהי
אנא- לו יהי,
כל שנבקש,
לו יהי"-
משחק המשאלה הכיתתית
(למורים: לפעילות בקבוצה יש להכין מראש פתקאות בצבעים כמספר ילדי הקבוצה, כך שכל תלמיד יקבל פתקה בצבע אחר, וכן קופסה קטנה או קערה לאיסוף הפתקאות).
אספו פתק מערימת הפתקים, כל אחד/אחת בצבע שונה. כתבו בפתק משהו שאתם מבקשים שיקרה השנה בכיתה:
"לו יהי.. ".
לאחר שכתבתם משאלה הנוגעת לכיתה כולה, החזירו את הפתקים לקופסא או לקערה, ובחרו פתק בצבע אחר.
בסבב על פי תור, כל אחד מהתלמידים יקרא את המשאלה הכתובה בפתק, ויציע הצעה כיצד משאלה כזו יכולה להתגשם ולהתממש בכיתה.
למשל: הייתי מבקש שהשנה יהיו יותר פעילויות כיפיות ומגבשות בהפסקות.
מה אפשר לעשות כדי שהמשאלה תתממש? לבחור צוות תכנון הפסקות שמתחלף מעת לעת; לקבוע מראש משחק כיתתי עוד לפני הצלצול להפסקה; לשתף את המחנכת ולבקש להקדיש שיעור לנושא זה; לקבוע אחראים שיהיו "מארגני הפסקה", ויוודאו שגם תלמידים חדשים בכיתה מצטרפים למשחק וכולי.
שתפו במליאה בנושאים המרכזיים שעלו בפתקי המשאלה שבקבוצתכם.
השיר מזמן שיח על שמחה ועצב, ייאוש ותקווה, כמיהה ובקשה לדברים שנרצה שיתגשמו
שיח במליאה
בשיר 5 בתים ופזמון.
קראו יחד עם התלמידים את שם השיר וכתבו אותו על הלוח.
השיר נקרא "לו יהי", צמד מילים אשר ממחיש את הכמיהה להתגשמותו של דבר מה .
בקשו מהתלמידים להשלים את המשפט "לו יהי- הלוואי ש.." במחברתם באופן חופשי ואסוציאטיבי.
בקשו מהתלמידים לשתף במליאה במשפט שהשלימו.
(למורים: כוונו את התלמידים להשלים את ההיגד ככל העולה על רוחם באופן חופשי, ב"כאן ועכשיו".)
שיח ועבודה בקבוצות
1. "עוד יש מפרש לבן באופק,
מול ענן שחור כבד"
- מהי התחושה שמעורר המפרש הלבן שבאופק, לעומת התחושה שמעורר הענן השחור הכבד? תנו דוגמה לכל אחת מהתחושות.
האם קרה לכם שחשתם תחושת תקווה, שמחה ואופטימיות או תחושה שבשורה טובה עומדת להגיע – כמו זו המתוארת בשיר במילים 'מפרש לבן', או שחשתם תחושת ייאוש, עצב או חשש – כמו זו המתוארת בשיר במילים 'ענן שחור כבד'?
(למורים: הנחו את התלמידים לתת דוגמאות מעולמם למצב שבו חשים ילדים בגילם כמו 'מפרש לבן' לעומת 'ענן שחור כבד').
- מה יכול לעזור לילד בגילכם כאשר הוא חש בודד, מודאג או מיואש?
למי הוא יכול לפנות?
- שתף באירוע שבו עודדת חבר שחש תחושות אלו, או אירוע שבו חבר עודד אותך.
2. "ואם בחלונות הערב
אור נרות החג רועד"-
- באילו הזדמנויות נהוג במשפחתכם להדליק נרות/ לברך על הנרות? שתפו.
- מה תבקשו מנרות החג?
- לשמר ולשפר – מה תבקשו לשמר בחייכם (שיישאר בדיוק כפי שהוא ולא ישתנה), ומה תבקשו לשפר
(שישתנה ויהיה טוב יותר מהקיים היום). תנו דוגמא אחת לשימור ודוגמא אחת לשיפור.
3. "אם המבשר עומד בדלת
תן מילה טובה בפיו"-
- האם קרה לכם (או למישהו שאתם מכירים), שהייתם צריכים לבשר או להודיע למישהו דבר מה? מה הייתה ההודעה או הבשורה ולמי? האם הייתה זו בשורה משמחת או מעציבה?
- כיצד מרגיש מי שעליו לבשר בשורה מעציבה? (למורים: דאגה, חשש, עצב, פחד, חוסר אונים).
- האם קרה שקיבלתם הודעה משמחת? כיצד הגבתם? כיצד התנהגתם?
- האם קרה שקיבלתם הודעה מאכזבת?
כיצד הגבתם? מה עזר לכם להתגבר על האכזבה?
- תן מילה טובה: ערכו סבב בקבוצה, ובקשו מכל אחד מחברי הקבוצה לומר מילה טובה ליושב משמאלו ( למורים: מילה טובה הינה מחמאה. עודדו את התלמידים להחמיא זה לזה על תכונה טובה הקיימת באחר, כישרון או התנהגות חיובית).
4. "מה קול ענות אני שומע
קול שופר וקול תופים"-
- קול השופר וקול התוף מבטאים את קול המלחמה ואת קול התפילה.
אילו תפילות מביעים לדעתכם ילדים בגילכם בנוגע למלחמות? מה הייתם רוצים לבקש אתם?
- האם שמעתם בעבר את קול תרועת השופר? כיצד חשתם למשמע צליל זה?
- לאיזה סוג של תוף (כלי הקשה) תעדיפו להקשיב? (תוף מרים, מצלתיים/מצילות, תוף דרבוקה, מערכת תופים, דג'מבה (תוף אפריקאי)?
- מהו כלי הנגינה שאתם אוהבים לשמוע את צליליו? שתפו זה את זה.
5. "זה סוף הקיץ סוף הדרך
תן להם לשוב הלום"-
- כיצד אתם מרגישים כאשר חופשת הקיץ מגיעה לסיומה? מה אתם ובני משפחותיכם אוהבים או נוהגים לעשות בתום חופשת הקיץ הגדולה? כתבו יחד הצעות כמספר חברי הקבוצה ל"דברים שכדאי לעשות בשבוע האחרון של החופש הגדול".
- מה תאחלו זה לזה בתחילתה של שנה חדשה? מה תאחלו לעצמכם כאשר נפתחת שנת הלימודים?
6. "ואם פתאום יזרח מאופל
על ראשנו אור כוכב"-
- לו היה כוכב מנצנץ באור מעל ראשיכם, מה הייתם כותבים בתוכו? איזה משפט הייתם בוחרים לכתוב בתוכו שיאפיין אתכם? (למורים: אפשר להציע לתלמידים לבחור ציטוט מתוך שיר, ספר או סרט, שהם אוהבים ומזדהים עימו).
7. "אז תן שלווה ותן גם כוח
לכל אלה שנאהב"-
- מה עוד תירצו לאחל למי שאתם אוהבים
פעילות מסכמת בקבוצה
"לו יהי, לו יהי
אנא- לו יהי,
כל שנבקש,
לו יהי"-
משחק המשאלה הכיתתית
(למורים: לפעילות בקבוצה יש להכין מראש פתקאות בצבעים כמספר ילדי הקבוצה, כך שכל תלמיד יקבל פתקה בצבע אחר, וכן קופסה קטנה או קערה לאיסוף הפתקאות).
אספו פתק מערימת הפתקים, כל אחד/אחת בצבע שונה. כתבו בפתק משהו שאתם מבקשים שיקרה השנה בכיתה:
"לו יהי.. ".
לאחר שכתבתם משאלה הנוגעת לכיתה כולה, החזירו את הפתקים לקופסא או לקערה, ובחרו פתק בצבע אחר.
בסבב על פי תור, כל אחד מהתלמידים יקרא את המשאלה הכתובה בפתק, ויציע הצעה כיצד משאלה כזו יכולה להתגשם ולהתממש בכיתה.
למשל: הייתי מבקש שהשנה יהיו יותר פעילויות כיפיות ומגבשות בהפסקות.
מה אפשר לעשות כדי שהמשאלה תתממש? לבחור צוות תכנון הפסקות שמתחלף מעת לעת; לקבוע מראש משחק כיתתי עוד לפני הצלצול להפסקה; לשתף את המחנכת ולבקש להקדיש שיעור לנושא זה; לקבוע אחראים שיהיו "מארגני הפסקה", ויוודאו שגם תלמידים חדשים בכיתה מצטרפים למשחק וכולי.
שתפו במליאה בנושאים המרכזיים שעלו בפתקי המשאלה שבקבוצתכם.