הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות הכיסופים לארץ ישראל והרצון העז לחזור אליה מהגלות, וכן על הזכות הגדולה לחיות בארצנו
1. בשיר יש פנייה לעם ישראל לשוב ל"מולדת".
- אילו מחשבות מעלה בכם המילה "מולדת"?
- אילו רגשות עולים בכם לשמע מילה זו?
2. "בת יפהפייה", "ענווה", "יפה", "רעיה חביבה", "עדינה"- אלו הכינויים שבהם מכנה המשורר את עם ישראל.
- באילו דימויים הוא משתמש?
- אילו רגשות מעוררים בכם כינויים אלה של עם ישראל?
- השלימו את המשפט:
כשאדם פונה לזולתו בכינויים אלה הוא מביע… הוא מתכוון… הוא רוצה…
- הוסיפו ברוח השיר עוד כינויים לעם שלנו.
3. השיר משתמש בפעלים רבים המתארים את שיבת עם ישראל לארצו:
שובי, רוני, צהלי, אורי, שכחי, עורי, שירי, גילי, שמחי, שיר דברי, פרחי, דעי, רבי, עשי פרי.
- מה מאפיין את הפעלים הללו?
- האם יש ביניהם פועל יוצא דופן? למה הוא מתייחס?
- כיצד מתוארת השיבה לארץ?
- אילו תחושות ילוו אותה, כיצד ירגיש העם בשובו למולדתו?
- אילו מחשבות ורגשות מעלה בכם תיאור זה?
4. "תמו ימי גלותך", "שובי אל משכנותייך"
- "גלות"- מקום שאיננו מקומנו הטבעי.
- "שובי אל משכנותייך"- חזרי למקומך הטבעי, אל "ביתך" הפיזי והרוחני.
- פרטו מהו בשבילכם בית במובן הפיזי? מהו בית במובן הרוחני?
- באילו מקומות אתם מרגישים בבית?
- מה אתם מרגישים כשאתם נמצאים בבית?
- מה מתאפשר לכם כשאתם נמצאים ומרגישים בבית?
- מה נמנע מכם כשאתם רחוקים מהבית? מה חסר?
- למה אתם מתגעגעים?
- באילו מובנים מולדת היא בית?
- כשמדינת ישראל פונה אל יהודים תושבי מדינות אחרות בהצעה לעלות לארץ היא קוראת להם "לחזור הביתה", מה דעתכם על קריאה זו?
5. "פרחי כציץ שושנה ורבי עשי פרי". בין בתי השיר שזורים ברכות ואיחולים שהמשורר מרעיף על העם ועל מולדתו.
- העתיקו אותם למחברותיכם והסבירו במילים שלכם.
- ברכות ואיחולים אלה נכתבו מנקודת מבטו של משורר החי בגלות וחולם על שיבת ציון המחודשת. בימינו, כשבעים שנה לאחר הקמת המדינה:
- אילו מהברכות והאיחולים התממשו?
- כיצד בא הדבר לידי ביטוי בארצנו?
- האם יש ברכות ואיחולים שלא התגשמו? אלו הם?
- באילו ברכות אחרות תרצו לברך את מולדתנו? נסו לנסח את הברכות בלשון הפיוט.
פעילות
1. "כאן ביתי פה אני נולדתי" (עוזי חיטמן). זכות גדולה נפלה בחלקנו אחרי אלפי שנים לחיות ולגדול בארץ ישראל. לעיתים אין אנו שמים לב לדברים הנפלאים שאנו זוכים בהם בארצנו משום שהדבר טבעי לנו.
- חלקו לתלמידי הכיתה דפים בגודל A5 ובמרכזם ציור של מגן דוד גדול. בקשו מהתלמידים:
- לכתוב באמצעו את המילים "כאן ביתי, פה אני נולדתי"
- לרשום בכל קדקוד 'תודה על…' או 'תודה ל…' הקשורה בחייו ובמדינת ישראל (לדוגמא: תודה על הפירות הטובים, תודה על הקיץ הכייפי, תודה לסבא וסבתא שעלו לארץ, תודה על הכינרת היפהפייה, תודה לחיילי צה"ל וכו')
- לצלילי השיר "כאן ביתי, פה אני נולדתי" בקשו מהתלמידים להסתובב בכיתה. כשהמנגינה תיעצר בקשו מהם לשבת בזוגות (עם התלמיד הקרוב להם) ולספר זה לזה מה שכתבו. כך במשך שישה סבבים. התלמידים ישאלו זה את זה שאלות הבהרה והרחבה.
2. לסיכום הפעילות קיימו דיון: עד כמה תרמו תהליך לימוד השיר והפעילות לחיזוק הקשר שלנו לארצנו?
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות הכיסופים לארץ ישראל והרצון העז לחזור אליה מהגלות, וכן על הזכות הגדולה לחיות בארצנו
1. בשיר יש פנייה לעם ישראל לשוב ל"מולדת".
- אילו מחשבות מעלה בכם המילה "מולדת"?
- אילו רגשות עולים בכם לשמע מילה זו?
2. "בת יפהפייה", "ענווה", "יפה", "רעיה חביבה", "עדינה"- אלו הכינויים שבהם מכנה המשורר את עם ישראל.
- באילו דימויים הוא משתמש?
- אילו רגשות מעוררים בכם כינויים אלה של עם ישראל?
- השלימו את המשפט:
כשאדם פונה לזולתו בכינויים אלה הוא מביע… הוא מתכוון… הוא רוצה…
- הוסיפו ברוח השיר עוד כינויים לעם שלנו.
3. השיר משתמש בפעלים רבים המתארים את שיבת עם ישראל לארצו:
שובי, רוני, צהלי, אורי, שכחי, עורי, שירי, גילי, שמחי, שיר דברי, פרחי, דעי, רבי, עשי פרי.
- מה מאפיין את הפעלים הללו?
- האם יש ביניהם פועל יוצא דופן? למה הוא מתייחס?
- כיצד מתוארת השיבה לארץ?
- אילו תחושות ילוו אותה, כיצד ירגיש העם בשובו למולדתו?
- אילו מחשבות ורגשות מעלה בכם תיאור זה?
4. "תמו ימי גלותך", "שובי אל משכנותייך"
- "גלות"- מקום שאיננו מקומנו הטבעי.
- "שובי אל משכנותייך"- חזרי למקומך הטבעי, אל "ביתך" הפיזי והרוחני.
- פרטו מהו בשבילכם בית במובן הפיזי? מהו בית במובן הרוחני?
- באילו מקומות אתם מרגישים בבית?
- מה אתם מרגישים כשאתם נמצאים בבית?
- מה מתאפשר לכם כשאתם נמצאים ומרגישים בבית?
- מה נמנע מכם כשאתם רחוקים מהבית? מה חסר?
- למה אתם מתגעגעים?
- באילו מובנים מולדת היא בית?
- כשמדינת ישראל פונה אל יהודים תושבי מדינות אחרות בהצעה לעלות לארץ היא קוראת להם "לחזור הביתה", מה דעתכם על קריאה זו?
5. "פרחי כציץ שושנה ורבי עשי פרי". בין בתי השיר שזורים ברכות ואיחולים שהמשורר מרעיף על העם ועל מולדתו.
- העתיקו אותם למחברותיכם והסבירו במילים שלכם.
- ברכות ואיחולים אלה נכתבו מנקודת מבטו של משורר החי בגלות וחולם על שיבת ציון המחודשת. בימינו, כשבעים שנה לאחר הקמת המדינה:
- אילו מהברכות והאיחולים התממשו?
- כיצד בא הדבר לידי ביטוי בארצנו?
- האם יש ברכות ואיחולים שלא התגשמו? אלו הם?
- באילו ברכות אחרות תרצו לברך את מולדתנו? נסו לנסח את הברכות בלשון הפיוט.
פעילות
1. "כאן ביתי פה אני נולדתי" (עוזי חיטמן). זכות גדולה נפלה בחלקנו אחרי אלפי שנים לחיות ולגדול בארץ ישראל. לעיתים אין אנו שמים לב לדברים הנפלאים שאנו זוכים בהם בארצנו משום שהדבר טבעי לנו.
- חלקו לתלמידי הכיתה דפים בגודל A5 ובמרכזם ציור של מגן דוד גדול. בקשו מהתלמידים:
- לכתוב באמצעו את המילים "כאן ביתי, פה אני נולדתי"
- לרשום בכל קדקוד 'תודה על…' או 'תודה ל…' הקשורה בחייו ובמדינת ישראל (לדוגמא: תודה על הפירות הטובים, תודה על הקיץ הכייפי, תודה לסבא וסבתא שעלו לארץ, תודה על הכינרת היפהפייה, תודה לחיילי צה"ל וכו')
- לצלילי השיר "כאן ביתי, פה אני נולדתי" בקשו מהתלמידים להסתובב בכיתה. כשהמנגינה תיעצר בקשו מהם לשבת בזוגות (עם התלמיד הקרוב להם) ולספר זה לזה מה שכתבו. כך במשך שישה סבבים. התלמידים ישאלו זה את זה שאלות הבהרה והרחבה.
2. לסיכום הפעילות קיימו דיון: עד כמה תרמו תהליך לימוד השיר והפעילות לחיזוק הקשר שלנו לארצנו?
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות הכיסופים לארץ ישראל והרצון העז לחזור אליה מהגלות, וכן על הזכות הגדולה לחיות בארצנו
1. בשיר יש פנייה לעם ישראל לשוב ל"מולדת".
- אילו מחשבות מעלה בכם המילה "מולדת"?
- אילו רגשות עולים בכם לשמע מילה זו?
2. "בת יפהפייה", "ענווה", "יפה", "רעיה חביבה", "עדינה"- אלו הכינויים שבהם מכנה המשורר את עם ישראל.
- באילו דימויים הוא משתמש?
- אילו רגשות מעוררים בכם כינויים אלה של עם ישראל?
- השלימו את המשפט:
כשאדם פונה לזולתו בכינויים אלה הוא מביע… הוא מתכוון… הוא רוצה…
- הוסיפו ברוח השיר עוד כינויים לעם שלנו.
3. השיר משתמש בפעלים רבים המתארים את שיבת עם ישראל לארצו:
שובי, רוני, צהלי, אורי, שכחי, עורי, שירי, גילי, שמחי, שיר דברי, פרחי, דעי, רבי, עשי פרי.
- מה מאפיין את הפעלים הללו?
- האם יש ביניהם פועל יוצא דופן? למה הוא מתייחס?
- כיצד מתוארת השיבה לארץ?
- אילו תחושות ילוו אותה, כיצד ירגיש העם בשובו למולדתו?
- אילו מחשבות ורגשות מעלה בכם תיאור זה?
4. "תמו ימי גלותך", "שובי אל משכנותייך"
- "גלות"- מקום שאיננו מקומנו הטבעי.
- "שובי אל משכנותייך"- חזרי למקומך הטבעי, אל "ביתך" הפיזי והרוחני.
- פרטו מהו בשבילכם בית במובן הפיזי? מהו בית במובן הרוחני?
- באילו מקומות אתם מרגישים בבית?
- מה אתם מרגישים כשאתם נמצאים בבית?
- מה מתאפשר לכם כשאתם נמצאים ומרגישים בבית?
- מה נמנע מכם כשאתם רחוקים מהבית? מה חסר?
- למה אתם מתגעגעים?
- באילו מובנים מולדת היא בית?
- כשמדינת ישראל פונה אל יהודים תושבי מדינות אחרות בהצעה לעלות לארץ היא קוראת להם "לחזור הביתה", מה דעתכם על קריאה זו?
5. "פרחי כציץ שושנה ורבי עשי פרי". בין בתי השיר שזורים ברכות ואיחולים שהמשורר מרעיף על העם ועל מולדתו.
- העתיקו אותם למחברותיכם והסבירו במילים שלכם.
- ברכות ואיחולים אלה נכתבו מנקודת מבטו של משורר החי בגלות וחולם על שיבת ציון המחודשת. בימינו, כשבעים שנה לאחר הקמת המדינה:
- אילו מהברכות והאיחולים התממשו?
- כיצד בא הדבר לידי ביטוי בארצנו?
- האם יש ברכות ואיחולים שלא התגשמו? אלו הם?
- באילו ברכות אחרות תרצו לברך את מולדתנו? נסו לנסח את הברכות בלשון הפיוט.
פעילות
1. "כאן ביתי פה אני נולדתי" (עוזי חיטמן). זכות גדולה נפלה בחלקנו אחרי אלפי שנים לחיות ולגדול בארץ ישראל. לעיתים אין אנו שמים לב לדברים הנפלאים שאנו זוכים בהם בארצנו משום שהדבר טבעי לנו.
- חלקו לתלמידי הכיתה דפים בגודל A5 ובמרכזם ציור של מגן דוד גדול. בקשו מהתלמידים:
- לכתוב באמצעו את המילים "כאן ביתי, פה אני נולדתי"
- לרשום בכל קדקוד 'תודה על…' או 'תודה ל…' הקשורה בחייו ובמדינת ישראל (לדוגמא: תודה על הפירות הטובים, תודה על הקיץ הכייפי, תודה לסבא וסבתא שעלו לארץ, תודה על הכינרת היפהפייה, תודה לחיילי צה"ל וכו')
- לצלילי השיר "כאן ביתי, פה אני נולדתי" בקשו מהתלמידים להסתובב בכיתה. כשהמנגינה תיעצר בקשו מהם לשבת בזוגות (עם התלמיד הקרוב להם) ולספר זה לזה מה שכתבו. כך במשך שישה סבבים. התלמידים ישאלו זה את זה שאלות הבהרה והרחבה.
2. לסיכום הפעילות קיימו דיון: עד כמה תרמו תהליך לימוד השיר והפעילות לחיזוק הקשר שלנו לארצנו?