הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על תחושת אחדות ושייכות למשפחה, ועל הכרת הטוב שבמסורת היהודית בכיבוד יום השבת
משימת הכנת משחק בנושא "השבת"
(למורה: כדאי לקיים שיח במליאה על רעיונות למשחקים בנושא "השבת" כגון "בנק רעיונות", משחק זיכרון, חידות/ תשבץ/ תפזורת, סולמות וחבלים, רביעיות או "מלחמה".)
הציעו לתלמידים לקיים תהליך בקבוצה של קבלת החלטות, חלוקת משימות עבודה, הכנת "בנק" שאלות או חידות בנושא השבת שישמש את הקבוצה בהכנת המשחק.)
בתום תהליך העבודה בקבוצות, בקשו מכל קבוצה לתאר את התהליך שעברה הקבוצה, קיימו משוב משותף אודות חוויית הלמידה והעשייה המשותפת, תהליך קבלת ההחלטות, חלוקת התפקידים, קונפליקטים שעלו במהלך המשימה, מה עבד ומה פחות ומה למדו על עצמם בתהליך. לבסוף בקשו מהתלמידים להציג את התוצר במליאה.
שיח בקבוצה
בשיר 4 בתים. קראו יחד עם התלמידים את השיר, בקשו מהם להתייחס בקבוצות לשאלות הבאות:
1. לכה דודי לקראת כלה
פני שבת נקבלה…
ואבא מסלסל קולו בשירי שבת:
"דרור יקרא לבן עם בת"
- כיצד נהוג במשפחתכם לציין את יום השבת? האם הייתם מעדיפים לחגוג את השבת באופן שונה? כיצד?
- מה אתם אוהבים ביום השבת? מה אינכם אוהבים ביום זה? שתפו זה את זה בפעילות או בשעה האהובה עליכם במיוחד ביום זה.
- איך מקבלים את השבת כאשר נמצאים רחוק מהבית? האם חגגתם את יום השבת במדינה אחרת, או בישוב מרוחק? ? שתפו בחוויה.
- איזה שיר משירי השבת אהוב עליכם במיוחד?
- שתפו בזיכרון נעים הקשור ליום שבת (למשל, זיכרון מקבלת השבת בגן הילדים, אירוע מהעבר אשר צוין ביום שבת, פעילות שנהגתם לעשות בשבת כאשר הייתם ילדים צעירים/ בגיל הרך).
- "דרור יקרא לבן עם הבת", הינו משפט הלקוח מתוך פיוט יהודי לשבת, הממחיש את חשיבות החופש ופסק הזמן מכל עבודה או מלאכה ביום השבת, לכל בני האדם. מה דעתכם על כך שביום אחד בשבוע פוסקים כולם מפעילות, ומצווים לנוח ולא לעבוד? מהם היתרונות לדעתכם ביום שבתון שכזה? מה עשוי להיות מאתגר או קשה ביום שכזה? שתפו
2. ומפה צחורה נפרשת
ודולקים נרות
וכהד מן העבר המנגינות חוזרות
ומלא פתאום הבית באותן זמירות
- האם נהוג במשפחתכם לאכול מאכל ייחודי לימי השבת? מהו?
- מהו המאכל האהוב עליכם בימי שבת או חג? מי נוהג/ת להכינו?
- יש הנוהגים לבקש בקשה מיוחדת בעת הדלקת נרות השבת. מה תבקשו מנרות השבת שיתגשם עבור משפחתכם? מה תבקשו שיתגשם עבור אחיכם ועבור הוריכם? מה תבקשו עבורכם? עבור חברכם? אנשים אותם אתם מכירים ואולי גם זרים לכם? האם יש לכם בקשות ייחודיות?
- ישנם ילדים הנוהגים ביום השבת להצטרף להוריהם לביקור בבית הכנסת. מהם הסימוכין (אסוציאציות) המתעוררים בכם, כאשר אתם חושבים על המילה "בית כנסת"? (למורה: כדאי להסביר מהי אסוציאציה, ולתרגל אותה. למשל: אסוציאציות למילה "חורף": קר, גשם, התכרבלות בשמיכה, בית, שלוליות, אפור, משפחתיות… יש להדגיש כי כל עוד האסוציאציה קשורה באופן ישיר או עקיף לנושא אין לשלול אותה ואין לשפוט את המשתף בה.)
- שתפו בחוויה או זיכרון מביקור בבית הכנסת, יחד עם הכיתה או המשפחה.
3. לכה דודי לקראת כלה
שבת מלכה הנה עולה
על השולחן חלה, ועולה תפילה
שרים כל בני הבית במקהלה גדולה
- מדוע לדעתכם נקראת השבת גם בשם "שבת המלכה"?
- אילו יכולתם להזמין אדם אחד או יותר לחגוג עמכם את השבת, את מי הייתם בוחרים להזמין ומדוע? (למורה: מומלץ לכוון את תהליך הבחירה באדם או בקבוצת אנשים אשר ייהנו מחברת המשפחה המארחת אותם לשבת, כגון חייל בודד, קשיש, עולה חדש.. זוהי הזדמנות לנהל שיח על ערבות הדדית, נתינה, אמפתיה)
מלחשות שפתיו של אבא
ועיניו אורות
וכהד מן העבר המנגינות חוזרות
ומלא פתאום הבית באותן זמירות
- מדוע, לדעתכם, עינו של אבא אורות ומאירות? מה הוא מרגיש? ציינו מילות רגש (למורה: התלהבות, התרגשות, גאווה, שמחה, סיפוק.)
- לאיזו מנגינה מן העבר/ שיר ילדים אתם מתגעגעים? מה אתם אוהבים בשיר זה?
פעילות מסכמת במליאה
שולחן השבת הקבוצתי שלנו – ציירו את שולחן השבת הקבוצתי שלכם, וכתבו את שמות החברים לקבוצה אשר יושבים לשולחן. העבירו את תרשים שולחן השבת בסבב בין חברי הקבוצה, כאשר כל מי שמקבל/ת את התרשים/ ציור לידיו/ה מתבקש/ת לכתוב איחול או מחמאה לכל אחד מחברי הקבוצה "היושבים סביב לשולחן".
בתום הסבב, הניחו את התרשים במרכז השולחן, קראו יחד את הברכות והמחמאות שכתבתם זה לזה, וספרו מה אהבתם בפעילות זו ומה הייתם מציעים להוסיף לה בשלב הבא.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על תחושת אחדות ושייכות למשפחה, ועל הכרת הטוב שבמסורת היהודית בכיבוד יום השבת
משימת הכנת משחק בנושא "השבת"
(למורה: כדאי לקיים שיח במליאה על רעיונות למשחקים בנושא "השבת" כגון "בנק רעיונות", משחק זיכרון, חידות/ תשבץ/ תפזורת, סולמות וחבלים, רביעיות או "מלחמה".)
הציעו לתלמידים לקיים תהליך בקבוצה של קבלת החלטות, חלוקת משימות עבודה, הכנת "בנק" שאלות או חידות בנושא השבת שישמש את הקבוצה בהכנת המשחק.)
בתום תהליך העבודה בקבוצות, בקשו מכל קבוצה לתאר את התהליך שעברה הקבוצה, קיימו משוב משותף אודות חוויית הלמידה והעשייה המשותפת, תהליך קבלת ההחלטות, חלוקת התפקידים, קונפליקטים שעלו במהלך המשימה, מה עבד ומה פחות ומה למדו על עצמם בתהליך. לבסוף בקשו מהתלמידים להציג את התוצר במליאה.
שיח בקבוצה
בשיר 4 בתים. קראו יחד עם התלמידים את השיר, בקשו מהם להתייחס בקבוצות לשאלות הבאות:
1. לכה דודי לקראת כלה
פני שבת נקבלה…
ואבא מסלסל קולו בשירי שבת:
"דרור יקרא לבן עם בת"
- כיצד נהוג במשפחתכם לציין את יום השבת? האם הייתם מעדיפים לחגוג את השבת באופן שונה? כיצד?
- מה אתם אוהבים ביום השבת? מה אינכם אוהבים ביום זה? שתפו זה את זה בפעילות או בשעה האהובה עליכם במיוחד ביום זה.
- איך מקבלים את השבת כאשר נמצאים רחוק מהבית? האם חגגתם את יום השבת במדינה אחרת, או בישוב מרוחק? ? שתפו בחוויה.
- איזה שיר משירי השבת אהוב עליכם במיוחד?
- שתפו בזיכרון נעים הקשור ליום שבת (למשל, זיכרון מקבלת השבת בגן הילדים, אירוע מהעבר אשר צוין ביום שבת, פעילות שנהגתם לעשות בשבת כאשר הייתם ילדים צעירים/ בגיל הרך).
- "דרור יקרא לבן עם הבת", הינו משפט הלקוח מתוך פיוט יהודי לשבת, הממחיש את חשיבות החופש ופסק הזמן מכל עבודה או מלאכה ביום השבת, לכל בני האדם. מה דעתכם על כך שביום אחד בשבוע פוסקים כולם מפעילות, ומצווים לנוח ולא לעבוד? מהם היתרונות לדעתכם ביום שבתון שכזה? מה עשוי להיות מאתגר או קשה ביום שכזה? שתפו
2. ומפה צחורה נפרשת
ודולקים נרות
וכהד מן העבר המנגינות חוזרות
ומלא פתאום הבית באותן זמירות
- האם נהוג במשפחתכם לאכול מאכל ייחודי לימי השבת? מהו?
- מהו המאכל האהוב עליכם בימי שבת או חג? מי נוהג/ת להכינו?
- יש הנוהגים לבקש בקשה מיוחדת בעת הדלקת נרות השבת. מה תבקשו מנרות השבת שיתגשם עבור משפחתכם? מה תבקשו שיתגשם עבור אחיכם ועבור הוריכם? מה תבקשו עבורכם? עבור חברכם? אנשים אותם אתם מכירים ואולי גם זרים לכם? האם יש לכם בקשות ייחודיות?
- ישנם ילדים הנוהגים ביום השבת להצטרף להוריהם לביקור בבית הכנסת. מהם הסימוכין (אסוציאציות) המתעוררים בכם, כאשר אתם חושבים על המילה "בית כנסת"? (למורה: כדאי להסביר מהי אסוציאציה, ולתרגל אותה. למשל: אסוציאציות למילה "חורף": קר, גשם, התכרבלות בשמיכה, בית, שלוליות, אפור, משפחתיות… יש להדגיש כי כל עוד האסוציאציה קשורה באופן ישיר או עקיף לנושא אין לשלול אותה ואין לשפוט את המשתף בה.)
- שתפו בחוויה או זיכרון מביקור בבית הכנסת, יחד עם הכיתה או המשפחה.
3. לכה דודי לקראת כלה
שבת מלכה הנה עולה
על השולחן חלה, ועולה תפילה
שרים כל בני הבית במקהלה גדולה
- מדוע לדעתכם נקראת השבת גם בשם "שבת המלכה"?
- אילו יכולתם להזמין אדם אחד או יותר לחגוג עמכם את השבת, את מי הייתם בוחרים להזמין ומדוע? (למורה: מומלץ לכוון את תהליך הבחירה באדם או בקבוצת אנשים אשר ייהנו מחברת המשפחה המארחת אותם לשבת, כגון חייל בודד, קשיש, עולה חדש.. זוהי הזדמנות לנהל שיח על ערבות הדדית, נתינה, אמפתיה)
מלחשות שפתיו של אבא
ועיניו אורות
וכהד מן העבר המנגינות חוזרות
ומלא פתאום הבית באותן זמירות
- מדוע, לדעתכם, עינו של אבא אורות ומאירות? מה הוא מרגיש? ציינו מילות רגש (למורה: התלהבות, התרגשות, גאווה, שמחה, סיפוק.)
- לאיזו מנגינה מן העבר/ שיר ילדים אתם מתגעגעים? מה אתם אוהבים בשיר זה?
פעילות מסכמת במליאה
שולחן השבת הקבוצתי שלנו – ציירו את שולחן השבת הקבוצתי שלכם, וכתבו את שמות החברים לקבוצה אשר יושבים לשולחן. העבירו את תרשים שולחן השבת בסבב בין חברי הקבוצה, כאשר כל מי שמקבל/ת את התרשים/ ציור לידיו/ה מתבקש/ת לכתוב איחול או מחמאה לכל אחד מחברי הקבוצה "היושבים סביב לשולחן".
בתום הסבב, הניחו את התרשים במרכז השולחן, קראו יחד את הברכות והמחמאות שכתבתם זה לזה, וספרו מה אהבתם בפעילות זו ומה הייתם מציעים להוסיף לה בשלב הבא.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על תחושת אחדות ושייכות למשפחה, ועל הכרת הטוב שבמסורת היהודית בכיבוד יום השבת
משימת הכנת משחק בנושא "השבת"
(למורה: כדאי לקיים שיח במליאה על רעיונות למשחקים בנושא "השבת" כגון "בנק רעיונות", משחק זיכרון, חידות/ תשבץ/ תפזורת, סולמות וחבלים, רביעיות או "מלחמה".)
הציעו לתלמידים לקיים תהליך בקבוצה של קבלת החלטות, חלוקת משימות עבודה, הכנת "בנק" שאלות או חידות בנושא השבת שישמש את הקבוצה בהכנת המשחק.)
בתום תהליך העבודה בקבוצות, בקשו מכל קבוצה לתאר את התהליך שעברה הקבוצה, קיימו משוב משותף אודות חוויית הלמידה והעשייה המשותפת, תהליך קבלת ההחלטות, חלוקת התפקידים, קונפליקטים שעלו במהלך המשימה, מה עבד ומה פחות ומה למדו על עצמם בתהליך. לבסוף בקשו מהתלמידים להציג את התוצר במליאה.
שיח בקבוצה
בשיר 4 בתים. קראו יחד עם התלמידים את השיר, בקשו מהם להתייחס בקבוצות לשאלות הבאות:
1. לכה דודי לקראת כלה
פני שבת נקבלה…
ואבא מסלסל קולו בשירי שבת:
"דרור יקרא לבן עם בת"
- כיצד נהוג במשפחתכם לציין את יום השבת? האם הייתם מעדיפים לחגוג את השבת באופן שונה? כיצד?
- מה אתם אוהבים ביום השבת? מה אינכם אוהבים ביום זה? שתפו זה את זה בפעילות או בשעה האהובה עליכם במיוחד ביום זה.
- איך מקבלים את השבת כאשר נמצאים רחוק מהבית? האם חגגתם את יום השבת במדינה אחרת, או בישוב מרוחק? ? שתפו בחוויה.
- איזה שיר משירי השבת אהוב עליכם במיוחד?
- שתפו בזיכרון נעים הקשור ליום שבת (למשל, זיכרון מקבלת השבת בגן הילדים, אירוע מהעבר אשר צוין ביום שבת, פעילות שנהגתם לעשות בשבת כאשר הייתם ילדים צעירים/ בגיל הרך).
- "דרור יקרא לבן עם הבת", הינו משפט הלקוח מתוך פיוט יהודי לשבת, הממחיש את חשיבות החופש ופסק הזמן מכל עבודה או מלאכה ביום השבת, לכל בני האדם. מה דעתכם על כך שביום אחד בשבוע פוסקים כולם מפעילות, ומצווים לנוח ולא לעבוד? מהם היתרונות לדעתכם ביום שבתון שכזה? מה עשוי להיות מאתגר או קשה ביום שכזה? שתפו
2. ומפה צחורה נפרשת
ודולקים נרות
וכהד מן העבר המנגינות חוזרות
ומלא פתאום הבית באותן זמירות
- האם נהוג במשפחתכם לאכול מאכל ייחודי לימי השבת? מהו?
- מהו המאכל האהוב עליכם בימי שבת או חג? מי נוהג/ת להכינו?
- יש הנוהגים לבקש בקשה מיוחדת בעת הדלקת נרות השבת. מה תבקשו מנרות השבת שיתגשם עבור משפחתכם? מה תבקשו שיתגשם עבור אחיכם ועבור הוריכם? מה תבקשו עבורכם? עבור חברכם? אנשים אותם אתם מכירים ואולי גם זרים לכם? האם יש לכם בקשות ייחודיות?
- ישנם ילדים הנוהגים ביום השבת להצטרף להוריהם לביקור בבית הכנסת. מהם הסימוכין (אסוציאציות) המתעוררים בכם, כאשר אתם חושבים על המילה "בית כנסת"? (למורה: כדאי להסביר מהי אסוציאציה, ולתרגל אותה. למשל: אסוציאציות למילה "חורף": קר, גשם, התכרבלות בשמיכה, בית, שלוליות, אפור, משפחתיות… יש להדגיש כי כל עוד האסוציאציה קשורה באופן ישיר או עקיף לנושא אין לשלול אותה ואין לשפוט את המשתף בה.)
- שתפו בחוויה או זיכרון מביקור בבית הכנסת, יחד עם הכיתה או המשפחה.
3. לכה דודי לקראת כלה
שבת מלכה הנה עולה
על השולחן חלה, ועולה תפילה
שרים כל בני הבית במקהלה גדולה
- מדוע לדעתכם נקראת השבת גם בשם "שבת המלכה"?
- אילו יכולתם להזמין אדם אחד או יותר לחגוג עמכם את השבת, את מי הייתם בוחרים להזמין ומדוע? (למורה: מומלץ לכוון את תהליך הבחירה באדם או בקבוצת אנשים אשר ייהנו מחברת המשפחה המארחת אותם לשבת, כגון חייל בודד, קשיש, עולה חדש.. זוהי הזדמנות לנהל שיח על ערבות הדדית, נתינה, אמפתיה)
מלחשות שפתיו של אבא
ועיניו אורות
וכהד מן העבר המנגינות חוזרות
ומלא פתאום הבית באותן זמירות
- מדוע, לדעתכם, עינו של אבא אורות ומאירות? מה הוא מרגיש? ציינו מילות רגש (למורה: התלהבות, התרגשות, גאווה, שמחה, סיפוק.)
- לאיזו מנגינה מן העבר/ שיר ילדים אתם מתגעגעים? מה אתם אוהבים בשיר זה?
פעילות מסכמת במליאה
שולחן השבת הקבוצתי שלנו – ציירו את שולחן השבת הקבוצתי שלכם, וכתבו את שמות החברים לקבוצה אשר יושבים לשולחן. העבירו את תרשים שולחן השבת בסבב בין חברי הקבוצה, כאשר כל מי שמקבל/ת את התרשים/ ציור לידיו/ה מתבקש/ת לכתוב איחול או מחמאה לכל אחד מחברי הקבוצה "היושבים סביב לשולחן".
בתום הסבב, הניחו את התרשים במרכז השולחן, קראו יחד את הברכות והמחמאות שכתבתם זה לזה, וספרו מה אהבתם בפעילות זו ומה הייתם מציעים להוסיף לה בשלב הבא.