זרקור על תרבות יהודית-ישראלית
הנחיות לדיון קבוצתי ולשיח כיתתי בשילוב עם הפעלות
השיר עוסק בערך הנתינה לזולת- ערך מרכזי במסורת ובתרבות היהודית.
מקורות רבים דנים בנושא הנתינה ומצוות רבות כגון מצוות צדקה, ביקור חולים וגמילות חסדים קשורות בו.
אמירתו של רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך-זה כלל גדול בתורה" (ירושלמי נדרים ט' ד') הייתה מקור השראה למצוות רבות הקשורות בנתינה לזולת.
כיתות א-ב
1. השיר נקרא "לתת".
רבי עקיבא אמר "ואהבת לרעך כמוך – זה כלל גדול בתורה" (ירושלמי, נדרים ט' ד')
– למה הכוונה בכלל "ואהבת לרעך כמוך"? האם זה קשה או קל?
– כיצד שם השיר ומילותיו קשורים לכלל של רבי עקיבא?
– ספרו לכיתה על מקרים שבהם ניסיתם לקיים כלל זה.
2. בשיר נאמר "לתת את הנשמה ואת הלב".
– למה הכוונה?
– באילו חגים או תאריכים מיוחדים בלוח השנה, אנחנו נותנים משהו לאנשים אחרים?
3. בשיר נאמר "תמיד לדעת לוותר".
– בספר חסידים (עמ' שכ"ג) נאמר שיותר טוב להתחבר עם אדם לא כל כך חכם, אבל טוב לב שיודע לתת לאחרים ולוותר, מאשר להתחבר עם אדם חכם אבל קמצן ובעל אופי רע, שלא יודע לתת לאחרים ולוותר.
– ספרו על מקרים שבהם ויתרו לכם ועל מקרים שבהם אתם ויתרתם לאחרים.
4. כתבו יפה , צבעו וקשטו את הפסוק "ואהבת לרעך כמוך".
לסיכום:
- למדנו כי נתינה לאחר היא ערך מרכזי ביהדות, וניתן לראות בכלל של רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך" בסיס והשראה לערך זה.
- קיימות דרכים מגוונות לתת לאחר, ומצוות רבות ביהדות נגזרות מערך הנתינה, כגון מתן צדקה, ביקור חולים, דאגה לעניים ועוד.
זרקור על תרבות יהודית-ישראלית
הנחיות לדיון קבוצתי ולשיח כיתתי בשילוב עם הפעלות
השיר עוסק בערך הנתינה לזולת- ערך מרכזי במסורת ובתרבות היהודית.
מקורות רבים דנים בנושא הנתינה ומצוות רבות כגון מצוות צדקה, ביקור חולים וגמילות חסדים קשורות בו.
אמירתו של רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך-זה כלל גדול בתורה" (ירושלמי נדרים ט' ד') הייתה מקור השראה למצוות רבות הקשורות בנתינה לזולת.
כיתות ג-ד
1. שם השיר הוא "לתת". ביהדות יש מצוות רבות הקשורות בערך הנתינה.
– אלו מצוות הקשורות בנתינה אתם מכירים?
– האם אתם מכירים אנשים או ארגונים בסביבה שלכם, שעוסקים בנתינה ועזרה לזולת?
2. בשיר נאמר "לתת, לתת כשאתה אוהב". אפשר לקשר משפט זה לערך מרכזי ביהדות המובע באמירתו של רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך". אחד מהביטויים של ערך זה ביהדות, הוא מצוות ביקור חולים.
לאחר שאברהם אבינו נימול ונח באוהל, הקב"ה 'בא לבקר' אותו באוהלו.
אנו לומדים מכך, כי כמו שהקב"ה 'ביקר' את אברהם החולה, כך גם עלינו לבקר חולים.
– הציעו הצעה מעשית לכיתה (לוח תורנות וכד') לביקור חולים. כתבו ותלו אותה במקום בולט בכיתה.
3. בשיר נאמר "כשהלב בך נצבט, מכל חיוך מכל מבט".
מסופר על קיסר רומאי שהתריס ברבי עקיבא ושאלו: אם אלוהים אוהב עניים, מדוע אין הוא דואג להם בעצמו? (לסיפור בהרחבה) . רבי עקיבא ענה לו: כדי שאנחנו נזכה לקיים את המצווה של עזרה לעני.
– היזכרו במקרה שבו נתתם צדקה לעני, או עזרתם למישהו שהיה זקוק לעזרה. האם אתם זוכרים את המבט או החיוך של אותו אדם? ספרו בכיתה.
4. בשיר נאמר "אתה נזהר אתה יודע, וחוץ ממך איש לא שומע"
אחת המצוות החשובות ביהדות היא מצוות "מתן בסתר". האמירה בשיר יכולה להתקשר למצווה זו. לפי דברי הרמב"ם מתן צדקה בסתר היא אחת הדרכים הטובות ביותר של מתן צדקה.
(הלכות מתנות עניים פרק י הלכה ז-יד) .הרמב"ם מונה שמונה מעלות במתן צדקה. הדרגה הנמוכה ביותר היא מתן צדקה לעני בעצב, שלא בסבר פנים יפות.
– מדוע, לדעתכם, קבע הרמב"ם כי "מתן בסתר" היא מעלה גבוהה של מתן צדקה?
– מדוע מעמיד הרמב"ם את הנתינה בהחמצת פנים בתחתית מעלות הצדקה?
– בפעם הבאה שתראו אדם עני, כיצד תנהגו כלפיו?
לסיכום:
- למדנו כי נתינה לאחר היא ערך מרכזי ביהדות, וניתן לראות בכלל של רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך" בסיס והשראה לערך זה.
- קיימות דרכים מגוונות לתת לאחר, ומצוות רבות ביהדות נגזרות מערך הנתינה, כגון מתן צדקה, ביקור חולים, דאגה לעניים ועוד.
זרקור על תרבות יהודית-ישראלית
הנחיות לדיון קבוצתי ולשיח כיתתי בשילוב עם הפעלות
השיר עוסק בערך הנתינה לזולת- ערך מרכזי במסורת ובתרבות היהודית.
מקורות רבים דנים בנושא הנתינה ומצוות רבות כגון מצוות צדקה, ביקור חולים וגמילות חסדים קשורות בו.
אמירתו של רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך-זה כלל גדול בתורה" (ירושלמי נדרים ט' ד') הייתה מקור השראה למצוות רבות הקשורות בנתינה לזולת.
כיתות ה-ו
1. השיר עוסק בערך הנתינה. מצוות רבות היהדות קשורות בערך זה.
– אלו מצוות הקשורות בנתינה אתם מכירים?
2. בשיר נאמר "עוד תלמד לתת, לתת".
– בספר החינוך נאמר "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות" (ספר החינוך, מצווה ט"ז). הסבירו את המשפט.
– מה הקשר בין המשפט מהשיר לציטוט מספר החינוך?
– איך אפשר ללמוד לתת?
3. בשיר נאמר "לתת, לתת כשאתה אוהב". אפשר לקשר משפט זה לערך מרכזי ביהדות המובע באמירתו של רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך". אחד מהביטויים של ערך זה, הוא מצוות ביקור חולים.
אחרי שאברהם אבינו נימול ונח באוהל, הקב"ה 'בא לבקר' אותו באוהלו. אנו לומדים מכך, כי כשם שהקב"ה 'ביקר' את אברהם החולה, כך גם עלינו לבקר חולים.
– הציעו הצעה מעשית לכיתה (לוח תורנות וכד') לקיום מצוות ביקור חולים ותלו אותה במקום בולט בכיתה.
4. השיר מדבר על נתינה לאחר. ביהדות מגולמת נתינה זו גם במצוות "גמילות חסדים".
נאמר: "על שלושה דברים העולם עומד: על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים" (מסכת אבות פרק א' משנה ב').
מהי גמילות חסדים? תנו דוגמא. האם יש ביטוי לגמילות חסדים בשיר?
– מדוע העולם עומד על גמילות חסדים? מה יקרה אם לא תהיה גמילות חסדים בעולם?
– המחיזו את הפסוק בדרך חווייתית.
לסיכום:
- למדנו כי נתינה לאחר היא ערך מרכזי ביהדות, וניתן לראות בכלל של רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך" בסיס והשראה לערך זה.
- קיימות דרכים מגוונות לתת לאחר, ומצוות רבות ביהדות נגזרות מערך הנתינה, כגון מתן צדקה, ביקור חולים, דאגה לעניים ועוד.