מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים,
אוֹהֵב יָמִים
אוֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב.
נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרַע
וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה
סוּר מֵרַע, וַעֲשֵׂה טוֹב
בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.
מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים,
אוֹהֵב יָמִים
אוֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב.
נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרַע
וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה
סוּר מֵרַע, וַעֲשֵׂה טוֹב
בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.
"יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ" (מִשְׁנָה, מַסֶּכֶת אָבוֹת, ב, י)
חָפֵץ – רוֹצֶה
נְצֹר – שְׁמֹר, סְגֹר
מִדַּבֵּר מִרְמָה – [הִמָּנַע] מִלְּדַבֵּר דִּבְרֵי שֶׁקֶר וְרַמָּאוּת
השיר "מי האיש" מאפשר שיח על ראיית הטוב ובחירה בעשיית הטוב
כיצד אנו יכולים לרדוף שלום? למה לנו לרדוף אחר שלום? האם השלום ייתכן? בין מי למי? איזו תרומה יש לשלום בין בני אדם/ארגונים/מדינות לחיינו שלנו?
חשבו על איש/ה שדמותם עלתה במחשבתכם בזמן שירת השיר. מיהו האיש/ה?
חישבו על עצמכם: "רק על עצמי לספר ידעתי".. ולגלות תובנות חדשות על מחשבותיי והתנהגותי.
מלאו את טבלת החשיבה החיובית:
יש לי מחשבות שכאלה | אין לי מחשבות שכאלה | אני נוהג כך בהתנהלותי | אני לא נוהג כך בהתנהלותי | דוגמה אישית מהתנהלותי | |
חָפֵץ חַיִּים אני שמח בחיי |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב בדרך כלל אני רואה את הטוב שבחיים שלי |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע אני משתדל לא לרכל על חבריי ולא לומר עליהם דברים לא נעימים |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
סוּר מֵרָע אני משתדל לא להיות רע לאנשים סביבי ולעצמי |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
עֲשֵׂה-טוֹב אני משתדל לעשות טוב ולהיות בטוב לחבריי ולעצמי |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ אני משתדל להיות חבר/ה טוב/ה ולגרום לתחושת חברות טובה בין הסובבים אותי |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
אני חושב/ת ש__________________________________
אני מרגיש/ה ש_________________________________
בדרך כלל אני מתנהג/ת ___________________________
אני שמח/ה ש__________________________________
הייתי רוצה ש__________________________________
למדתי על עצמי ש_______________________________
בעתיד אני ____________________________________
השיר "מי האיש" מאפשר שיח על ראיית הטוב ובחירה בעשיית הטוב
כיצד אנו יכולים לרדוף שלום? למה לנו לרדוף אחר שלום? האם השלום ייתכן? בין מי למי? איזו תרומה יש לשלום בין בני אדם/ארגונים/מדינות לחיינו שלנו?
חשבו על איש/ה שדמותם עלתה במחשבתכם בזמן שירת השיר. מיהו האיש/ה?
חישבו על עצמכם: "רק על עצמי לספר ידעתי".. ולגלות תובנות חדשות על מחשבותיי והתנהגותי.
מלאו את טבלת החשיבה החיובית:
יש לי מחשבות שכאלה | אין לי מחשבות שכאלה | אני נוהג כך בהתנהלותי | אני לא נוהג כך בהתנהלותי | דוגמה אישית מהתנהלותי | |
חָפֵץ חַיִּים אני שמח בחיי |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב בדרך כלל אני רואה את הטוב שבחיים שלי |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע אני משתדל לא לרכל על חבריי ולא לומר עליהם דברים לא נעימים |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
סוּר מֵרָע אני משתדל לא להיות רע לאנשים סביבי ולעצמי |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
עֲשֵׂה-טוֹב אני משתדל לעשות טוב ולהיות בטוב לחבריי ולעצמי |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ אני משתדל להיות חבר/ה טוב/ה ולגרום לתחושת חברות טובה בין הסובבים אותי |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
אני חושב/ת ש__________________________________
אני מרגיש/ה ש_________________________________
בדרך כלל אני מתנהג/ת ___________________________
אני שמח/ה ש__________________________________
הייתי רוצה ש__________________________________
למדתי על עצמי ש_______________________________
בעתיד אני ____________________________________
השיר "מי האיש" מאפשר שיח על ראיית הטוב ובחירה בעשיית הטוב
כיצד אנו יכולים לרדוף שלום? למה לנו לרדוף אחר שלום? האם השלום ייתכן? בין מי למי? איזו תרומה יש לשלום בין בני אדם/ארגונים/מדינות לחיינו שלנו?
חשבו על איש/ה שדמותם עלתה במחשבתכם בזמן שירת השיר. מיהו האיש/ה?
חישבו על עצמכם: "רק על עצמי לספר ידעתי".. ולגלות תובנות חדשות על מחשבותיי והתנהגותי.
מלאו את טבלת החשיבה החיובית:
יש לי מחשבות שכאלה | אין לי מחשבות שכאלה | אני נוהג כך בהתנהלותי | אני לא נוהג כך בהתנהלותי | דוגמה אישית מהתנהלותי | |
חָפֵץ חַיִּים אני שמח בחיי |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב בדרך כלל אני רואה את הטוב שבחיים שלי |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע אני משתדל לא לרכל על חבריי ולא לומר עליהם דברים לא נעימים |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
סוּר מֵרָע אני משתדל לא להיות רע לאנשים סביבי ולעצמי |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
עֲשֵׂה-טוֹב אני משתדל לעשות טוב ולהיות בטוב לחבריי ולעצמי |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ אני משתדל להיות חבר/ה טוב/ה ולגרום לתחושת חברות טובה בין הסובבים אותי |
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
כן / לא
|
אני חושב/ת ש__________________________________
אני מרגיש/ה ש_________________________________
בדרך כלל אני מתנהג/ת ___________________________
אני שמח/ה ש__________________________________
הייתי רוצה ש__________________________________
למדתי על עצמי ש_______________________________
בעתיד אני ____________________________________
השיר מבוסס על פסוקים מספר תהילים.
השיר מתחיל בשאלה: מי הוא האדם החפץ בחיים (במובן הרחב) ורוצה לראות טוב בימי חייו? התשובה של משורר ספר תהילים נחלקת לשניים – דברים שיש להתרחק מהם ודברים שיש לחתור לקראתם: עליך להישמר מן הרע (לשון הרע, מעשים רעים, רמאות), ועליך לבקש ולחתור לשלום (אישי, בין-אישי, לאומי …).
בשיר בולטת במיוחד צורת הציווי בגוף שני יחיד. היא מופיעה בכמה שורשים: נְצֹר, סוּר, בַּקֵּשׁ, עֲשֵׂה – כל צורת ציווי חוזרת פעמיים בשיר. צורת הציווי בשיר מביעה את רצונו ואת תקוותו של הדובר ביחס לנמען: שיימנע מן הרע (נְצֹר, סוּר) וגם יבצע פעולה טובה (בַּקֵּשׁ, רדוף, עֲשֵׂה).
ערכים מובילים לפי תוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית שהשיר עומד בזיקה אליהם: "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹך", כבוד האדם.
הפתגם מארון הספרים היהודי המלווה שיר זה הוא: "יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ" (מסכת אבות ב י). פתגם זה מצביע על דרך לפיתוח רגישות לזולת, מתוך העמדת עצמי במקומו. מה הקשר בין רעיון זה ובין האמרה מתוך השיר: נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע?
1. נברר בכיתה:
2. למידה בחברותא:
נחלק לתלמידים את שלוש האמרות שלפניכם:
יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ (מסכת אבות ב יג) |
נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע (תהילים לד יד) |
וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹך
(ויקרא יח יט) |
הרחבה:
מעשה שהיה: סם החיים
מַעֲשֶׂה בְּרוֹכֵל אֶחָד שֶׁהָיָה מִסְתּוֹבֵב בָּעֲיָרוֹת וְהָיָה מַכְרִיז "מִי רוֹצֶה לִקְנוֹת סַם חַיִּים? מִי רוֹצֶה לִקְנוֹת סַם חַיִּים?". וּבָאוּ הַכֹּל לִקְנוֹת אֶצְלוֹ.
רַבִּי יַנַּאי הָיָה יוֹשֵׁב וְלוֹמֵד בְּבֵיתוֹ, וְשָׁמַע אֶת הָרוֹכֵל מַכְרִיז "מִי רוֹצֶה סַם חַיִּים?". אָמַר לוֹ רַבִּי יַנַּאי: "עֲלֵה לְכָאן וּמְכֹר לִי".
עָנָה לוֹ הַסּוֹחֵר: "אֵין אַתָּה וַאֲנָשִׁים כְּמוֹתְךָ צְרִיכִים סַם זֶה".
אַךְ רַבִּי יַנַּאי הִתְעַקֵּשׁ, וּלְבַסוֹף עָלָה אֵלָיו הָרוֹכֵל.
הוֹצִיא לוֹ הָרוֹכֵל סֵפֶר תְּהִלִּים וְהֶרְאָה לוֹ אֶת הַפָּסוּק: "מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים … (פרק ל"ד פסוק י"ג), וּמַה כָּתוּב בַּהֶמְשֵׁךְ? "נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה. סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ".
אָמַר רַבִּי יַנַּאי: "כָּל יָמַי הָיִיתִי קוֹרֵא אֶת הַפָּסוּק הַזֶּה, וְלֹא יָדַעְתִּי עַד כַּמָּה הוּא פָּשׁוּט, עַד שֶׁבָּא הָרוֹכֵל הַזֶּה וּפֵרְשׁו".
על פי מדרש ויקרא רבה, פרשה ט"ז, ב'
השיר מבוסס על פסוקים מספר תהילים.
השיר מתחיל בשאלה: מי הוא האדם החפץ בחיים (במובן הרחב) ורוצה לראות טוב בימי חייו? התשובה של משורר ספר תהילים נחלקת לשניים – דברים שיש להתרחק מהם ודברים שיש לחתור לקראתם: עליך להישמר מן הרע (לשון הרע, מעשים רעים, רמאות), ועליך לבקש ולחתור לשלום (אישי, בין-אישי, לאומי …).
בשיר בולטת במיוחד צורת הציווי בגוף שני יחיד. היא מופיעה בכמה שורשים: נְצֹר, סוּר, בַּקֵּשׁ, עֲשֵׂה – כל צורת ציווי חוזרת פעמיים בשיר. צורת הציווי בשיר מביעה את רצונו ואת תקוותו של הדובר ביחס לנמען: שיימנע מן הרע (נְצֹר, סוּר) וגם יבצע פעולה טובה (בַּקֵּשׁ, רדוף, עֲשֵׂה).
ערכים מובילים לפי תוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית שהשיר עומד בזיקה אליהם: "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹך", כבוד האדם.
הפתגם מארון הספרים היהודי המלווה שיר זה הוא: "יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ" (מסכת אבות ב י). פתגם זה מצביע על דרך לפיתוח רגישות לזולת, מתוך העמדת עצמי במקומו. מה הקשר בין רעיון זה ובין האמרה מתוך השיר: נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע?
1. נברר בכיתה:
2. למידה בחברותא:
נחלק לתלמידים את שלוש האמרות שלפניכם:
יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ (מסכת אבות ב יג) |
נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע (תהילים לד יד) |
וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹך
(ויקרא יח יט) |
הרחבה:
מעשה שהיה: סם החיים
מַעֲשֶׂה בְּרוֹכֵל אֶחָד שֶׁהָיָה מִסְתּוֹבֵב בָּעֲיָרוֹת וְהָיָה מַכְרִיז "מִי רוֹצֶה לִקְנוֹת סַם חַיִּים? מִי רוֹצֶה לִקְנוֹת סַם חַיִּים?". וּבָאוּ הַכֹּל לִקְנוֹת אֶצְלוֹ.
רַבִּי יַנַּאי הָיָה יוֹשֵׁב וְלוֹמֵד בְּבֵיתוֹ, וְשָׁמַע אֶת הָרוֹכֵל מַכְרִיז "מִי רוֹצֶה סַם חַיִּים?". אָמַר לוֹ רַבִּי יַנַּאי: "עֲלֵה לְכָאן וּמְכֹר לִי".
עָנָה לוֹ הַסּוֹחֵר: "אֵין אַתָּה וַאֲנָשִׁים כְּמוֹתְךָ צְרִיכִים סַם זֶה".
אַךְ רַבִּי יַנַּאי הִתְעַקֵּשׁ, וּלְבַסוֹף עָלָה אֵלָיו הָרוֹכֵל.
הוֹצִיא לוֹ הָרוֹכֵל סֵפֶר תְּהִלִּים וְהֶרְאָה לוֹ אֶת הַפָּסוּק: "מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים … (פרק ל"ד פסוק י"ג), וּמַה כָּתוּב בַּהֶמְשֵׁךְ? "נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה. סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ".
אָמַר רַבִּי יַנַּאי: "כָּל יָמַי הָיִיתִי קוֹרֵא אֶת הַפָּסוּק הַזֶּה, וְלֹא יָדַעְתִּי עַד כַּמָּה הוּא פָּשׁוּט, עַד שֶׁבָּא הָרוֹכֵל הַזֶּה וּפֵרְשׁו".
על פי מדרש ויקרא רבה, פרשה ט"ז, ב'
השיר מבוסס על פסוקים מספר תהילים.
השיר מתחיל בשאלה: מי הוא האדם החפץ בחיים (במובן הרחב) ורוצה לראות טוב בימי חייו? התשובה של משורר ספר תהילים נחלקת לשניים – דברים שיש להתרחק מהם ודברים שיש לחתור לקראתם: עליך להישמר מן הרע (לשון הרע, מעשים רעים, רמאות), ועליך לבקש ולחתור לשלום (אישי, בין-אישי, לאומי …).
בשיר בולטת במיוחד צורת הציווי בגוף שני יחיד. היא מופיעה בכמה שורשים: נְצֹר, סוּר, בַּקֵּשׁ, עֲשֵׂה – כל צורת ציווי חוזרת פעמיים בשיר. צורת הציווי בשיר מביעה את רצונו ואת תקוותו של הדובר ביחס לנמען: שיימנע מן הרע (נְצֹר, סוּר) וגם יבצע פעולה טובה (בַּקֵּשׁ, רדוף, עֲשֵׂה).
ערכים מובילים לפי תוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית שהשיר עומד בזיקה אליהם: "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹך", כבוד האדם.
הפתגם מארון הספרים היהודי המלווה שיר זה הוא: "יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ" (מסכת אבות ב י). פתגם זה מצביע על דרך לפיתוח רגישות לזולת, מתוך העמדת עצמי במקומו. מה הקשר בין רעיון זה ובין האמרה מתוך השיר: נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע?
1. נברר בכיתה:
2. למידה בחברותא:
נחלק לתלמידים את שלוש האמרות שלפניכם:
יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ (מסכת אבות ב יג) |
נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע (תהילים לד יד) |
וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹך
(ויקרא יח יט) |
הרחבה:
מעשה שהיה: סם החיים
מַעֲשֶׂה בְּרוֹכֵל אֶחָד שֶׁהָיָה מִסְתּוֹבֵב בָּעֲיָרוֹת וְהָיָה מַכְרִיז "מִי רוֹצֶה לִקְנוֹת סַם חַיִּים? מִי רוֹצֶה לִקְנוֹת סַם חַיִּים?". וּבָאוּ הַכֹּל לִקְנוֹת אֶצְלוֹ.
רַבִּי יַנַּאי הָיָה יוֹשֵׁב וְלוֹמֵד בְּבֵיתוֹ, וְשָׁמַע אֶת הָרוֹכֵל מַכְרִיז "מִי רוֹצֶה סַם חַיִּים?". אָמַר לוֹ רַבִּי יַנַּאי: "עֲלֵה לְכָאן וּמְכֹר לִי".
עָנָה לוֹ הַסּוֹחֵר: "אֵין אַתָּה וַאֲנָשִׁים כְּמוֹתְךָ צְרִיכִים סַם זֶה".
אַךְ רַבִּי יַנַּאי הִתְעַקֵּשׁ, וּלְבַסוֹף עָלָה אֵלָיו הָרוֹכֵל.
הוֹצִיא לוֹ הָרוֹכֵל סֵפֶר תְּהִלִּים וְהֶרְאָה לוֹ אֶת הַפָּסוּק: "מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים … (פרק ל"ד פסוק י"ג), וּמַה כָּתוּב בַּהֶמְשֵׁךְ? "נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה. סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ".
אָמַר רַבִּי יַנַּאי: "כָּל יָמַי הָיִיתִי קוֹרֵא אֶת הַפָּסוּק הַזֶּה, וְלֹא יָדַעְתִּי עַד כַּמָּה הוּא פָּשׁוּט, עַד שֶׁבָּא הָרוֹכֵל הַזֶּה וּפֵרְשׁו".
על פי מדרש ויקרא רבה, פרשה ט"ז, ב'
השיר מבוסס על פסוקים מספר תהילים, ובוצע בלחן המוכָּר כיום, לראשונה בפסטיבל הזמר החסידי בשנות ה-70 של המאה ה-20. מאז הוא הפך לשיר מוכָּר שמרבים לשיר בקבלות שבת ובאירועי תרבות שונים. מתוארת בו דמותו של אדם הרוצה לעשות טוב ולחיות חיים טובים. התשובות המפורטות בשיר מלפני אלפי שנים נשארו רלוונטיות עד עצם היום הזה: שמירת הדיבור, הימנעות מרע וחתירה לשלום.