השיר מזמן שיח על אושר ועל אמונה בטוב העתיד לקרות, התמודדות עם אתגרים, פחדים וקשיים, והיכולת להתגבר עליהם. כמו כן, מזמן העיסוק בשיר בירור עם התלמידים, על אופטימיות, על ראיית הכוחות שבאדם כמפתחת חוסן ותחושת סיפוק
עבודה בקבוצות
בשיר 3 בתים ופזמון. קראו יחד עם התלמידים כל בית, ובקשו מהם לשתף זה את זה בקבוצות קטנות.
הבית הראשון בשיר עוסק בשאיפה לדעת, ביכולת לעודד אחרים ולהרגיש קרובים אליהם, וביכולת להתמודד עם פחדים וחששות, ולהאמין בטוב העתיד לבוא.
1. קראו את הבית וסמנו בו מילים המלמדות על קושי או אתגר, ומילים חיוביות המלמדות על יכולת וכוח.
2. האם המילים שסימנתם מעידות על חוויות אישיות שלכם? שתפו.
3. "מי שבידו לגעת, יש שבליבו עוד לנחם…"
- כמה נחמד להרגיש קרבה ואכפתיות לאנשים סביבנו. מי הם האנשים שאתם מרגישים קרובים אליהם בחייכם? אילו תכונות יש בהם שאתם אוהבים ומעריכים?
- שתפו במצב בו יכולתם לנחם או לעודד חבר/ בן משפחה? מה עשיתם על מנת לעודד אותו? כיצד הרגשתם כאשר עשיתם זאת?
4. "אל תפחד, ימים יבואו ועונות השנה תחלוף
אתה תראה שעוד נגיע אל הסוף"
- ספרו על חוויה בה חששתם או פחדתם ממשהו, והצלחתם להתגבר על הפחד.
- מה עזר לכם להתגבר? אילו מחשבות סייעו לכם להתגבר? מה גיליתם על עצמכם בעקבות החוויה?
הבית השני בשיר עוסק ביכולת של האדם להתמודד עם סוגים שונים של מצבים ואנשים, גם אם הם פחות נעימים, ועל כך שגם במצבים מאתגרים ולא קלים, ניתן למצוא כוח והומור.
1. האם קרה לכם שהכרתם מישהו שלא חיבבתם, ולבסוף גיליתם שהוא דווקא נחמד? כיצד הצלחתם להתיידד אתו בכל זאת? מה עזר לכם?
2 .ספרו על מקרה שבו התמודדתם עם קושי, ומצאתם את עצמכם צוחקים? כיצד מסייע ההומור, לדעתכם, להתמודד עם מצבים מאתגרים?
3 .הפזמון עוסק בתקווה, באופטימיות ובשינויים, וכמו כן בהגשמת חלומות ורגעים של אושר.
- מה הייתם רוצים לשמר בחייכם ומה הייתם רוצים לשנות? שתפו בשני דברים שאתם רוצים לשמר (שלא ישתנו בחייכם, שיישארו בדיוק אותו הדבר), ובשני דברים שתרצו שישתנו.
- מהם החלומות שלכם? מה תרצו לאחל לעצמכם?
- מהו אושר עבורכם? מתי אתם חשים מאושרים? תארו רגע מאושר בחיי היום יום שלכם. היכן אתם נמצאים בו? מי נמצא אתכם? מה גורם לכם לחוש טוב ברגע זה.
הצעה לשיח במליאה ומשימה אישית
לכל הכיתות
- האם אהבתם את השיר? מה אהבתם בו? אילו מילים או משפטים אהבתם במיוחד?
- אילו יכולתם לצייר את השיר, כיצד הייתם מציירים אותו? באילו צבעים הייתם משתמשים? איזה בית מבתי השיר הייתם בוחרים לצייר?
- למי תרצו להקדיש שיר זה במתנה? מדוע דווקא לאדם זה?
השיר מזמן שיח על אושר ועל אמונה בטוב העתיד לקרות, התמודדות עם אתגרים, פחדים וקשיים, והיכולת להתגבר עליהם. כמו כן, מזמן העיסוק בשיר בירור עם התלמידים, על אופטימיות, על ראיית הכוחות שבאדם כמפתחת חוסן ותחושת סיפוק
עבודה בקבוצות
בשיר 3 בתים ופזמון. קראו יחד עם התלמידים כל בית, ובקשו מהם לשתף זה את זה בקבוצות קטנות.
הבית הראשון בשיר עוסק בשאיפה לדעת, ביכולת לעודד אחרים ולהרגיש קרובים אליהם, וביכולת להתמודד עם פחדים וחששות, ולהאמין בטוב העתיד לבוא.
1. קראו את הבית וסמנו בו מילים המלמדות על קושי או אתגר, ומילים חיוביות המלמדות על יכולת וכוח.
2. האם המילים שסימנתם מעידות על חוויות אישיות שלכם? שתפו.
3. "מי שבידו לגעת, יש שבליבו עוד לנחם…"
- כמה נחמד להרגיש קרבה ואכפתיות לאנשים סביבנו. מי הם האנשים שאתם מרגישים קרובים אליהם בחייכם? אילו תכונות יש בהם שאתם אוהבים ומעריכים?
- שתפו במצב בו יכולתם לנחם או לעודד חבר/ בן משפחה? מה עשיתם על מנת לעודד אותו? כיצד הרגשתם כאשר עשיתם זאת?
כיתות ד׳-ו׳
4. "אל תפחד, ימים יבואו ועונות השנה תחלוף
אתה תראה שעוד נגיע אל הסוף"
- ספרו על חוויה בה חששתם או פחדתם ממשהו, והצלחתם להתגבר על הפחד.
- מה עזר לכם להתגבר? אילו מחשבות סייעו לכם להתגבר? מה גיליתם על עצמכם בעקבות החוויה?
הבית השני בשיר עוסק ביכולת של האדם להתמודד עם סוגים שונים של מצבים ואנשים, גם אם הם פחות נעימים, ועל כך שגם במצבים מאתגרים ולא קלים, ניתן למצוא כוח והומור.
1. האם קרה לכם שהכרתם מישהו שלא חיבבתם, ולבסוף גיליתם שהוא דווקא נחמד? כיצד הצלחתם להתיידד אתו בכל זאת? מה עזר לכם?
2 .ספרו על מקרה שבו התמודדתם עם קושי, ומצאתם את עצמכם צוחקים? כיצד מסייע ההומור, לדעתכם, להתמודד עם מצבים מאתגרים?
3 .הפזמון עוסק בתקווה, באופטימיות ובשינויים, וכמו כן בהגשמת חלומות ורגעים של אושר.
- מה הייתם רוצים לשמר בחייכם ומה הייתם רוצים לשנות? שתפו בשני דברים שאתם רוצים לשמר (שלא ישתנו בחייכם, שיישארו בדיוק אותו הדבר), ובשני דברים שתרצו שישתנו.
- מהם החלומות שלכם? מה תרצו לאחל לעצמכם?
- מהו אושר עבורכם? מתי אתם חשים מאושרים? תארו רגע מאושר בחיי היום יום שלכם. היכן אתם נמצאים בו? מי נמצא אתכם? מה גורם לכם לחוש טוב ברגע זה.
1. "אל תפחד, ימים יבואו ועונות שנה תחלוף,
אתה תראה שעוד נגיע אל הסוף"
- האם פחד יכול להיות רגש שמשרת את האדם ומקדם אותו? חישבו על מקרה בו פחד עזר לכם לשמור על עצמכם, להתקדם ולפתח חוסן נפשי ויכולות חדשות (למורה: כדאי לשוחח עם התלמידים על המושג "חוסן נפשי", לברר את פירושו המילוני ולבקש דוגמאות).
- למה מתכוון המשורר באומרו כי ימים יבואו ועונות שנה יחלפו? כיצד משפט זה יכול לעודד את מי שמפחד? האם קרה לכם מקרה שיכול להמחיש משפט זה?
- לאיזה סוף מתכוון המשורר לדעתכם? האם כוונתו שנגיע לסוף במובן חיובי או שלילי? כיצד אתם מבינים כי לכך כוונתו?
2. מהי אופטימיות? מי הוא אדם אופטימי? אם מושג זה אינו מוכר לכם, בדקו את פירושו.
3. מדוע כדאי לו לאדם להיות אופטימי, לדעתכם? כיצד תכונה זו יכולה לעזור לאדם להתמודד עם מצבי חיים שונים?
4. הבית הרביעי עוסק באופק הרחוק, בו מתגשמים החלומות, ועל תחושת הסיפוק שחשים כאשר מגיעים אל האופק הנכסף.
- מה הייתם רוצים להיות כשתגדלו? היכן תרצו לגור, במה תרצו לעסוק, אילו תכונות תרצו שיהיו בכם…?
- כיצד אתם מרגישים כאשר אתם מצליחים להשיג מטרה שהצבתם לעצמכם? ספרו על מקרה בו רציתם להשיג דבר מה מסוים והצלחתם להשיגו. מי/ מה עזר לכם להצליח?
הצעה לשיח במליאה ומשימה אישית
לכל הכיתות
- האם אהבתם את השיר? מה אהבתם בו? אילו מילים או משפטים אהבתם במיוחד?
- אילו יכולתם לצייר את השיר, כיצד הייתם מציירים אותו? באילו צבעים הייתם משתמשים? איזה בית מבתי השיר הייתם בוחרים לצייר?
- למי תרצו להקדיש שיר זה במתנה? מדוע דווקא לאדם זה?
כיתות ד׳-ו׳
השיר נקרא " מכתב לאחי". בחרו באדם משמעותי בחייכם, אשר תירצו לכתוב לו מכתב. אדם זה יכול להיות אח או אחות, הורה, סבא או סבתא, בן המשפחה המורחבת או חבר, אשר כתיבת מכתב זה יכולה לעודד אותו להתגבר על קושי או אתגר עמו הוא מתמודד. תוכלו במכתב לתאר את אותו אדם, מה אתם אוהבים בו, מהן התכונות אשר אתם מעריכים בו, כיצד אתם אוהבים לבלות עמו, מה אתם לומדים ממנו ומה הייתם רוצים שילמד אתכם, במה אתם דומים לו ובמה הייתם רוצים להידמות לו. התייחסו במכתב לעצות שתוכלו לתת לאותו אדם, על מנת לעזור לו להתמודד עם האתגר, מילות עידוד ואופטימיות, וכמו כן תוכלו לסיים באיחול או משאלה עבורו.
כדאי לקשט ולאייר את המכתב, להכניס את המכתב למעטפה, ולמסור לאותו אדם, אשר ישמח לקבל מכם את המכתב המעצים והמוקיר.
- למעוניינים: הציגו במליאה את המכתבים שכתבתם, ספרו על החוויה, על הבחירה בנשוא המכתב וגם – כיצד תרמה לכם הכתיבה באופן אישי.
- שתפו בתגובות שקיבלתם לאחר מסירת המכתב. מיהם האנשים שהגיבו על המכתב? מה אמרו לכם? כיצד חשתם כאשר שמעתם את התגובות?
- אם הייתם נמצאים במצב בו אתם מתקשים ומתמודדים עם אתגר, ממי הייתם רוצים לקבל מכתב תומך כמו זה שכתבתם אתם? מדוע דווקא מאדם זה?
השיר מזמן שיח על אושר ועל אמונה בטוב העתיד לקרות, התמודדות עם אתגרים, פחדים וקשיים, והיכולת להתגבר עליהם. כמו כן, מזמן העיסוק בשיר בירור עם התלמידים, על אופטימיות, על ראיית הכוחות שבאדם כמפתחת חוסן ותחושת סיפוק
עבודה בקבוצות
בשיר 3 בתים ופזמון. קראו יחד עם התלמידים כל בית, ובקשו מהם לשתף זה את זה בקבוצות קטנות.
הבית הראשון בשיר עוסק בשאיפה לדעת, ביכולת לעודד אחרים ולהרגיש קרובים אליהם, וביכולת להתמודד עם פחדים וחששות, ולהאמין בטוב העתיד לבוא.
1. קראו את הבית וסמנו בו מילים המלמדות על קושי או אתגר, ומילים חיוביות המלמדות על יכולת וכוח.
2. האם המילים שסימנתם מעידות על חוויות אישיות שלכם? שתפו.
3. "מי שבידו לגעת, יש שבליבו עוד לנחם…"
- כמה נחמד להרגיש קרבה ואכפתיות לאנשים סביבנו. מי הם האנשים שאתם מרגישים קרובים אליהם בחייכם? אילו תכונות יש בהם שאתם אוהבים ומעריכים?
- שתפו במצב בו יכולתם לנחם או לעודד חבר/ בן משפחה? מה עשיתם על מנת לעודד אותו? כיצד הרגשתם כאשר עשיתם זאת?
4. "אל תפחד, ימים יבואו ועונות השנה תחלוף
אתה תראה שעוד נגיע אל הסוף"
- ספרו על חוויה בה חששתם או פחדתם ממשהו, והצלחתם להתגבר על הפחד.
- מה עזר לכם להתגבר? אילו מחשבות סייעו לכם להתגבר? מה גיליתם על עצמכם בעקבות החוויה?
הבית השני בשיר עוסק ביכולת של האדם להתמודד עם סוגים שונים של מצבים ואנשים, גם אם הם פחות נעימים, ועל כך שגם במצבים מאתגרים ולא קלים, ניתן למצוא כוח והומור.
1. האם קרה לכם שהכרתם מישהו שלא חיבבתם, ולבסוף גיליתם שהוא דווקא נחמד? כיצד הצלחתם להתיידד אתו בכל זאת? מה עזר לכם?
2 .ספרו על מקרה שבו התמודדתם עם קושי, ומצאתם את עצמכם צוחקים? כיצד מסייע ההומור, לדעתכם, להתמודד עם מצבים מאתגרים?
3 .הפזמון עוסק בתקווה, באופטימיות ובשינויים, וכמו כן בהגשמת חלומות ורגעים של אושר.
- מה הייתם רוצים לשמר בחייכם ומה הייתם רוצים לשנות? שתפו בשני דברים שאתם רוצים לשמר (שלא ישתנו בחייכם, שיישארו בדיוק אותו הדבר), ובשני דברים שתרצו שישתנו.
- מהם החלומות שלכם? מה תרצו לאחל לעצמכם?
- מהו אושר עבורכם? מתי אתם חשים מאושרים? תארו רגע מאושר בחיי היום יום שלכם. היכן אתם נמצאים בו? מי נמצא אתכם? מה גורם לכם לחוש טוב ברגע זה.
הצעה לשיח במליאה ומשימה אישית
לכל הכיתות
- האם אהבתם את השיר? מה אהבתם בו? אילו מילים או משפטים אהבתם במיוחד?
- אילו יכולתם לצייר את השיר, כיצד הייתם מציירים אותו? באילו צבעים הייתם משתמשים? איזה בית מבתי השיר הייתם בוחרים לצייר?
- למי תרצו להקדיש שיר זה במתנה? מדוע דווקא לאדם זה?
כיתות ד׳-ו׳
השיר נקרא " מכתב לאחי". בחרו באדם משמעותי בחייכם, אשר תירצו לכתוב לו מכתב. אדם זה יכול להיות אח או אחות, הורה, סבא או סבתא, בן המשפחה המורחבת או חבר, אשר כתיבת מכתב זה יכולה לעודד אותו להתגבר על קושי או אתגר עמו הוא מתמודד. תוכלו במכתב לתאר את אותו אדם, מה אתם אוהבים בו, מהן התכונות אשר אתם מעריכים בו, כיצד אתם אוהבים לבלות עמו, מה אתם לומדים ממנו ומה הייתם רוצים שילמד אתכם, במה אתם דומים לו ובמה הייתם רוצים להידמות לו. התייחסו במכתב לעצות שתוכלו לתת לאותו אדם, על מנת לעזור לו להתמודד עם האתגר, מילות עידוד ואופטימיות, וכמו כן תוכלו לסיים באיחול או משאלה עבורו.
כדאי לקשט ולאייר את המכתב, להכניס את המכתב למעטפה, ולמסור לאותו אדם, אשר ישמח לקבל מכם את המכתב המעצים והמוקיר.
- למעוניינים: הציגו במליאה את המכתבים שכתבתם, ספרו על החוויה, על הבחירה בנשוא המכתב וגם – כיצד תרמה לכם הכתיבה באופן אישי.
- שתפו בתגובות שקיבלתם לאחר מסירת המכתב. מיהם האנשים שהגיבו על המכתב? מה אמרו לכם? כיצד חשתם כאשר שמעתם את התגובות?
- אם הייתם נמצאים במצב בו אתם מתקשים ומתמודדים עם אתגר, ממי הייתם רוצים לקבל מכתב תומך כמו זה שכתבתם אתם? מדוע דווקא מאדם זה?