כתבה: רחל אורנשטיין
מעלה מעלה
מילים: מירית שם אור
לחן: צביקה פיק
ציטוט: "עֲֽלֵי-עָ֭שׂוֹר וַֽעֲלֵי-נָ֑בֶל, עֲלֵ֖י הִגָּי֣וֹן בְּכִנּֽוֹר׃
כִּ֤י שִׂמַּחְתַּ֣נִי ה' בְּפָֽעֳלֶ֑ךָ, בְּֽמַעֲשֵׂ֖י יָדֶ֣יךָ אֲרַנֵּֽן" (תהילים צ"ב, פסוקים ד'-ה').
זהו אחד השירים המזוהים והמוכרים של צביקה פיק, שיר קצבי ושמח המדגיש את המקום החשוב של המוזיקה בחיי האדם כביטוי של שמחה וגם של עצב. זוהי הזדמנות לשוחח על המקום של המוזיקה בחיינו.
הפסוקים המובאים בציטוט הם מתוך "מזמור שיר ליום השבת", שעיקרו הודאה על הטוב שבחיים והשמחה המתלווה לכך. אולי גם שמחה של סיפוק אחרי העבודה והעמל של השבוע, כאשר מגיעה התוצאה המיוחלת ונותנת לאדם תחושת סיפוק עצמי וגאווה על מעשה ידינו. הפסוקים מתייחסים הן לשירה בפה (רינה) והן לכלי נגינה (עשור ונבל – שני כלי מיתר). גם בשיר מודגשת כוחה של השירה והמוזיקה להעלות את האדם מעלה מעלה – "עם כל השירים והמנגינות". מעניין כי גם המקור של המילה "מוזיקה" הוא במילה היוונית מוזה, ששורשיה אומנם כדמות במיתולוגיה, אך מובנה כיום הוא כללי יותר – מקור של השראה רוחנית על האדם (וממנה גם המילה מוזיאון).
ערכים מובילים בשיר: שירה, שמחה, התעלות.
כיתות א'-ב'
התחילו את הפעילות בסבב שאלות סביב מקום המוזיקה בחיים שלנו.
- האם אתם אוהבים להקשיב למוזיקה?
לאיזה סוג של מוזיקה? לשיר שקט? לשיר מהיר? לשיר איטי?
- האם אתם אוהבים להקשיב לבד או ביחד עם שאר בני הבית או חברים?
- מתי אתם מקשיבים למוזיקה? כשטוב לכם או כשאתם עצובים או שניהם?
איזה שיר אתם הכי אוהבים?
- מה המקום של המוזיקה בחיים שלכם?
- לסיום ולסיכום חלק זה הסבירו, שמוזיקה היא כלי ביטוי של רגשות ותחושות המשותפים להרבה אנשים; המוזיקה היא חלק מהיום-יום שלנו, בין אם אנחנו מאזינים לה מתוך ריכוז והתמקדות בין אם היא מהווה עבורנו רקע לפעילות נוספת.
- השמיעו תחילה רק את הפזמון של השיר:
מעלה, מעלה, מעלה
עם כל השירים והמנגינות
מעלה, מעלה, מעלה
שירו עוד ועוד…
מעלה, מעלה, מעלה
כל הצלילים מנגנים אותך
שיר מהלב, שיר יפה כמוך,
מעלה, מעלה, מעלה.
- מה אתם מרגישים כשאתם שומעים את השיר?
למה "מעלה, מעלה"?
- מה זה "שיר מהלב"? למה דווקא לב?
- איך מרגיש הדובר בשיר? כיצד זה מתבטא בשיר?
- מה המקום של המוזיקה בחייו של הדובר בשיר?
לאחר הדיון על הפזמון השמיעו לתלמידים את כל השיר והזמינו אותם להצטרף בשירה משותפת בפזמון, להתחבר לקצב ולהעלות את המורל הכיתתי.
כתבה: רחל אורנשטיין
מעלה מעלה
מילים: מירית שם אור
לחן: צביקה פיק
ציטוט: "עֲֽלֵי-עָ֭שׂוֹר וַֽעֲלֵי-נָ֑בֶל, עֲלֵ֖י הִגָּי֣וֹן בְּכִנּֽוֹר׃
כִּ֤י שִׂמַּחְתַּ֣נִי ה' בְּפָֽעֳלֶ֑ךָ, בְּֽמַעֲשֵׂ֖י יָדֶ֣יךָ אֲרַנֵּֽן" (תהילים צ"ב, פסוקים ד'-ה').
זהו אחד השירים המזוהים והמוכרים של צביקה פיק, שיר קצבי ושמח המדגיש את המקום החשוב של המוזיקה בחיי האדם כביטוי של שמחה וגם של עצב. זוהי הזדמנות לשוחח על המקום של המוזיקה בחיינו.
הפסוקים המובאים בציטוט הם מתוך "מזמור שיר ליום השבת", שעיקרו הודאה על הטוב שבחיים והשמחה המתלווה לכך. אולי גם שמחה של סיפוק אחרי העבודה והעמל של השבוע, כאשר מגיעה התוצאה המיוחלת ונותנת לאדם תחושת סיפוק עצמי וגאווה על מעשה ידינו. הפסוקים מתייחסים הן לשירה בפה (רינה) והן לכלי נגינה (עשור ונבל – שני כלי מיתר). גם בשיר מודגשת כוחה של השירה והמוזיקה להעלות את האדם מעלה מעלה – "עם כל השירים והמנגינות". מעניין כי גם המקור של המילה "מוזיקה" הוא במילה היוונית מוזה, ששורשיה אומנם כדמות במיתולוגיה, אך מובנה כיום הוא כללי יותר – מקור של השראה רוחנית על האדם (וממנה גם המילה מוזיאון).
ערכים מובילים בשיר: שירה, שמחה, התעלות.
כיתות ג'-ד'
- רשמו על הלוח את הפסוקים שבציטוט הפותח מספר תהילים.
- איזו פעילות מתוארת בפסוקים אלו? אילו מילים מבטאות זאת?
- איך נוכל לנסח במילים שלנו את הפסוקים הללו?
- זו הזדמנות לנהל שיחה חופשית על הקשר בין שבת וחגים ובין שירה ושמחה.
- האם יש חג שכשהוא מגיע אתם שמחים במיוחד?
- אילו שירי שבת וחג אתם אוהבים במיוחד? בבית? בקהילה? בכיתה?
- איך באה לידי ביטוי שמחת השבת והחג בבית שלכם?
- בקשו מהתלמידים לכתוב על כך במחברת.
- לאחר השיתוף בררו את הקשר בין מוזיקה לבין שמחה. סביר להניח שאחד התלמידים יתייחס לכך אגב דבריו על הקשר של שניהם לימי חג. חדדו את הדברים – שירה ומוזיקה יכולות להיות דרך ביטוי לשמחה (אם באופן ספונטני ואם בצורה מאורגנת, למשל בחתונה) וגם מחוללי שמחה. כשאנו שומעים מוזיקה או שרים, הדבר עשוי לרומם את מצב רוחנו ולהכניס שמחה בלב. בתפיסת החסידות יש חשיבות רבה לשירה, לניגון ולריקוד כדרך חיים, גם ואפילו בעיקר כשאדם מצוי בשגרה אפרורית ואפילו במצב רוח של עצבות. וכמו בשיר שלנו – דווקא השירה מרימה את רוחו של האדם ואת האווירה כולה "מעלה, מעלה".
- לסיכום, הציעו את השיר "מעלה, מעלה" כשיר המביא שמחה ו"מדביק" בשמחה.
- לאחר ההאזנה שאלו את התלמידים:
- מה עושה המוזיקה לאדם לפי השיר?
- האם התלמידים מזדהים עם התיאור שבשיר?
(תוכלו להתייחס גם לשאלות על השיר שהוצעו לכיתות א'-ב').
התלמידים מוזמנים לשתף את השיר בבית כדרך לשמח את המשפחה.
כתבה: רחל אורנשטיין
מעלה מעלה
מילים: מירית שם אור
לחן: צביקה פיק
ציטוט: "עֲֽלֵי-עָ֭שׂוֹר וַֽעֲלֵי-נָ֑בֶל, עֲלֵ֖י הִגָּי֣וֹן בְּכִנּֽוֹר׃
כִּ֤י שִׂמַּחְתַּ֣נִי ה' בְּפָֽעֳלֶ֑ךָ, בְּֽמַעֲשֵׂ֖י יָדֶ֣יךָ אֲרַנֵּֽן" (תהילים צ"ב, פסוקים ד'-ה').
זהו אחד השירים המזוהים והמוכרים של צביקה פיק, שיר קצבי ושמח המדגיש את המקום החשוב של המוזיקה בחיי האדם כביטוי של שמחה וגם של עצב. זוהי הזדמנות לשוחח על המקום של המוזיקה בחיינו.
הפסוקים המובאים בציטוט הם מתוך "מזמור שיר ליום השבת", שעיקרו הודאה על הטוב שבחיים והשמחה המתלווה לכך. אולי גם שמחה של סיפוק אחרי העבודה והעמל של השבוע, כאשר מגיעה התוצאה המיוחלת ונותנת לאדם תחושת סיפוק עצמי וגאווה על מעשה ידינו. הפסוקים מתייחסים הן לשירה בפה (רינה) והן לכלי נגינה (עשור ונבל – שני כלי מיתר). גם בשיר מודגשת כוחה של השירה והמוזיקה להעלות את האדם מעלה מעלה – "עם כל השירים והמנגינות". מעניין כי גם המקור של המילה "מוזיקה" הוא במילה היוונית מוזה, ששורשיה אומנם כדמות במיתולוגיה, אך מובנה כיום הוא כללי יותר – מקור של השראה רוחנית על האדם (וממנה גם המילה מוזיאון).
ערכים מובילים בשיר: שירה, שמחה, התעלות.
כיתות ה'-ו
- רשמו על הלוח את הפסוקים מספר תהילים, המופיעים בציטוט הפותח.
- בקשו לזהות את כלי הנגינה שבפסוקים (למורה: כולם כלי מיתר: נבל, כינור ועשור – בן עשרה מיתרים. השוו: "בנבל עָשׂוֹר זמרוּ לו" (תהילים, ל"ג, 2). מה תרומתם של כלים אלו לשמחה ולשירה שהפסוקים מתארים?
- הסבירו, כי על כלי הנגינה המקראיים תוכלו לקרוא במאמרו של ד"ר רוביק רוזנטל בבלוג השפה העברית של מילון רב-מילים:
https://blog.ravmilim.co.il/tag/%D7%A0%D7%91%D7%9C-%D7%A2%D7%A9%D7%95%D7%A8/
- שאלו את התלמידים מי בכיתה מנגן (ולפחות לומד לנגן) ובאילו כלים?
- אם ניערך לכך מראש – נוכל לבקש מחלקם להביא את כלי הנגינה שלהם ולנגן לפני הכיתה.
- השוו בין סוגים שונים של כלי נגינה (כלי מיתר, כלי נשיפה, כלי הקשה וכו') והסבירו את הייחוד של כל סוג לעומת האחרים.
- מה הנגינה עושה לכם? (אם אין נגנים בכיתה, אפשר כמובן לדון בשאלות באופן כללי יותר, או להתייחס להעדפותיהם כמאזינים, וכן להתייחס לשירה).
- מה הקשר וההשפעה של המוזיקה על מצבי רוח שונים, הן שמחה והן עצב. האם המוזיקה גורמת למצב הרוח, או שמצב הרוח מביא אותנו לשמוע מוזיקה מסוימת?
- האזינו לשיר "מעלה, מעלה". השיר קצבי במיוחד ומקשר את המוזיקה בעיקר עם רגש השמחה, אך מתייחס או מרמז גם לסוגי מוזיקה נוספים. מהם? (למשל שיר נוגה, מוזיקת בלוז, או שירת נשמה וכדומה).
- בקשו מהתלמידים לזהות את כלי הנגינה השונים בשיר ושאלו מה התרומה המיוחדת של כל אחד מהם (בקול וברגש שהוא מבטא כביכול), לפי השיר? מדוע התזמורת השלמה מכונה בשיר (בסופו) "תזמורת הלבבות"?
- לפי השיר, האם העיקר במוזיקה הוא מה ששומעים (או משמיעים)? כיצד הממדים האחרים (הפנימיים ואפילו הרוחניים) שבמוזיקה באים לידי ביטוי בשיר? (הריקוד, המעוף, הלב, הרגש וכו').
- השמיעו את השיר והזמינו את הכיתה להצטרף בפזמון.