שיר זה מזמן שיח אודות האווירה המיוחדת השוררת בארץ ביום שישי בזמן כניסת השבת ועל המתנות הקטנות-גדולות ששעות אלה טומנות בחובן עבורנו
עבודת הכנה לשיר
1. ספרו לתלמידים שהשיר מתאר את יום השישי ואת קבלת השבת. בקשו מהם לחשוב על מאפיינים הקיימים בביתם ביום שישי, לקראת שבת, ולרשום אותם במחברותיהם.
2. בקשו מהתלמידים להסתדר במעגל כאשר תלמיד אחד, יישאר ללא כיסא, והוא עומד במרכזו. בקשו מהתלמיד להכריז הכרזה הנוגעת לנושא השיר כגון: "אני __________ ואני מזמין את כל הילדים אשר אוהבים את ריח תבשילי השבת". התלמידים העונים להגדרה יקומו וימצאו בזריזות מקום שהתפנה. התלמיד האחרון שלא מצא כיסא יכריז הכרזה נוספת כגון: "אני ______________ ואני מזמין את כל הילדים שאוהבים ללכת לבית הכנסת ביום שישי בערב" או "אני _____________ ואני מזמין את כל מי שנפגש עם משפחתו המורחבת בשבת." וכן הלאה.
3. לאחר שכל תלמידי הכיתה היו שותפים למשחק קיימו דיון:
- מה אתם אוהבים באווירת יום השישי?
- האם יש דברים המשותפים לתלמידים רבים?
- מה דומה? מה שונה?
- מה למדתם על חבריכם באמצעות המשחק?
עיון בשיר
שאלו את התלמידים:
1. כיצד מתאר המשורר (נעם חורב) את המיוחד ביום השישי?
- ספרו על המרכיבים המופיעים בשיר מביתכם שלכם:
- מראות-
- קולות וצלילים-
- ריחות-
- מנהגים-
- זיכרונות-
- אווירה-
- קשר בין דורי-
- האם מאפייני יום השישי המופיעים בשיר, דומים למאפיינים שהעליתם בפעילות ההכנה לשיר? מה דומה? מה שונה?
2. "והריח הזה ששורט לי את הלב
מתגנב מתגנב ופותח דלתות"
- אלו דלתות נפתחות בפנינו ביום שישי?
- כיצד משפיעה אווירת קבלת השבת על מחשבותינו? תחושותינו? רגשותינו? צטטו מהשיר והשוו לרגשות, תחושות ומחשבות אישיות שלכם.
- בקשו מהתלמידים לשתף את חבריהם בדברים שכתבו.
3. "מתנות קטנות
מישהו שלח לי מתנות קטנות
רסיסים של כוונה
עיגולים של אמונה"
- מדוע מתייחס המשורר אל אווירת יום השישי ואל קבלת השבת כ"מתנות קטנות"?
- האם אתם מזדהים עם הדימוי הזה? הסבירו.
4. "כמו הכוח לקבל את מה שאין, את מה שיש
מה עוד אפשר כבר לבקש?"
- מהו הכוח לקבל את מה שיש? ואת מה שאין?
- מדוע הוא נחשב למתנה?
- הביאו דוגמאות בהן נדרשתם לקבל את מה שיש ואת מה שאין. באלו כוחות נעזרתם?
- מה היה קשה יותר, לקבל את מה שיש או את מה שאין?
5. קראו את התפילה הבאה (התפילה חוברה על ידי ריינהולד ניבור, כומר פרוטסטנטי אמריקאי ופעיל חברתי במאבק לזכויות אדם):
"אלי, תן בי את השלווה לקבל את הדברים שאין ביכולתי לשנותם,
את האומץ לשנות את אשר ביכולתי
ואת התבונה להבדיל ביניהם"
- מה מוסיפה התפילה על מילות השיר? האם אתם מזדהים עם תפילה זו? הסבירו דבריכם.
- חשבו- מדוע דווקא בזמן קבלת השבת אנו מקבלים את המתנה הזו, של הכוח לקבל את מה שאין ואת מה שיש (זמן של סיכומים והתבוננות, מעורר נוסטלגיה וזיכרונות על מה שאין/יש וכד'..)?
עבודת סיכום אישית
הציעו לתלמידים לכתוב את רעיונותיהם ומחשבותיהם על דף בצורת מכתב אישי או מספר שורות, לבחירתם (חשוב לומר לתלמידים מראש שלא יתבקשו לשתף את חבריהם בדברים האישיים שיכתבו).
בקשו מכל תלמיד ותלמיד להתייחס בכתיבתם לנקודות הבאות:
- כיצד עברה עליו השבת האחרונה?
- האם השבת הייתה מתנה עבורו?
- מה היה רוצה לשמר? מה היה רוצה לשפר?
- כיצד הוא יכול להפוך את יום השבת למתנה טובה לחיים?
- במה סייע להם הדיון על השיר לקראת השבתות הבאות?
- וכד'…