הקשר בין הטקסט ללחן
השיר פותח במעין התפרצות-קריאה בשם "נוח" אשר חוזרת על עצמה לאורכו,
לאחריה תנודתיות קופצניות ותנועה בלתי פוסקת במרווחים גדולים, סקוונצות בירידה, היוצרים
תחושת מערבולת או גלים עוצמתיים "אשר נרגעים" במהלך הירידה בצלילים.
סגנון השיר הוא מוזיקה ברזילאית, שבא לידי ביטוי בסינקופות ובכלי ההקשה המתווספים להרכב.
- הקשיבו לפתיחה של השיר ושאלו את התלמידים מהו אופי הפתיחה ואיזה כלים הם מזהים? (למורה: תרועת חצוצרות, מעין הקדמה להכרזה, בעלת אופי עליז וריקודי).
- הביטו במילות השיר: "נוח – לא שכחנו איך בגשם ובסער
נח – לתיבה אספת את חיות היער"
- האזינו לשיר ודונו עם הילדים האם מוזיקה זו מתאימה לטקסט של בניית התיבה כדי להציל את חיות העולם מפני המבול.
- שאלו את התלמידים לאחר איזו מילה יש הפסקה? מחאו כף כל פעם לאחר המילה "נוח".
- נסו לזהות לאיזה חלק בשיר מתאים הציור והצטרפו בתנועות ידיים על פי הסימון.
(מעין גלים בים).
- זהו את החיות המופיעות בשיר (ראו תמונה בנספח 1).
המחיזו את השיר "נוח", את החיות הצועדות בשיר, את הדוברים המתלוננים.
מה למדנו?
כיתות א'-ב'
- זיהינו את כלי הנגינה.
- גילינו את ההפסקות הקיימות בשיר.
- עקבנו אחרי כיווניות המנגינה.
- התנוענו בהתאם לחיות המופיעות בשיר.
הקשר בין הטקסט ללחן
השיר פותח במעין התפרצות-קריאה בשם "נוח" אשר חוזרת על עצמה לאורכו,
לאחריה תנודתיות קופצניות ותנועה בלתי פוסקת במרווחים גדולים, סקוונצות בירידה, היוצרים
תחושת מערבולת או גלים עוצמתיים "אשר נרגעים" במהלך הירידה בצלילים.
סגנון השיר הוא מוזיקה ברזילאית, שבא לידי ביטוי בסינקופות ובכלי ההקשה המתווספים להרכב.
- שאלו את התלמידים מהו מבנה השיר? האם קיים פזמון?
- האזינו לשיר ונסו לגלות מי מבצע ומי מלווה בכל בית? (זמר, זמרות).
|
הזמר מתי כספי |
הזמרות |
בית ראשון |
שירת הבית |
ליווי |
בית שני |
שירת הבית |
ליווי |
בית שלישי |
מענה במילה |
ביצוע השיר |
בית רביעי |
שירת הבית |
ליווי |
- דונו עם הילדים האם המנגינה מתאימה לטקסט המקראי של הצלת החיות. איזה מסר מועבר בשיר באווירה השמחה והריקודית? (למורה: ייתכן שאווירה הומוריסטית של התרחשות דמיונית בין החיות).
- בשיר ישנם מקצבים רבים ביניהם הסינקופה. נסו ללוות את השיר באוסטינטו של מקצבים בכלים שונים בנספח 2
- צפו בסרטון האנימציה והצטרפו לשיר:
ביצוע באנימציה
מה למדנו?
כיתות ג'-ד'
- הכרנו את מבנה השיר.
- זיהינו את ביצוע חלקי השיר.
- שוחחנו על הקשר בין הטקסט למוזיקה.
- ניגנו אוסטינטו המלווה את השיר.
הקשר בין הטקסט ללחן
השיר פותח במעין התפרצות-קריאה בשם "נוח" אשר חוזרת על עצמה לאורכו,
לאחריה תנודתיות קופצניות ותנועה בלתי פוסקת במרווחים גדולים, סקוונצות בירידה, היוצרים
תחושת מערבולת או גלים עוצמתיים "אשר נרגעים" במהלך הירידה בצלילים.
סגנון השיר הוא מוזיקה ברזילאית, שבא לידי ביטוי בסינקופות ובכלי ההקשה המתווספים להרכב.
קראו את הטקסט עליו מבוסס סיפור השיר: "עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי גֹפֶר, קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת הַתֵּבָה, וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ בַּכֹּפֶר. וְזֶה אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה אֹתָהּ: שְׁלשׁ מֵאוֹת אַמָּה אֹרֶךְ הַתֵּבָה חֲמִשִּׁים אַמָּה רָחְבָּהּ וּשְׁלשִׁים אַמָּה קוֹמָתָהּ. צֹהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה וְאֶל אַמָּה תְּכַלֶּנָּה מִלְמַעְלָה וּפֶתַח הַתֵּבָה בְּצִדָּהּ תָּשִׂים תַּחְתִּיִּם שְׁנִיִּם וּשְׁלִשִׁים תַּעֲשֶׂהָ… וּבָאתָ אֶל הַתֵּבָה, אַתָּה וּבָנֶיךָ וְאִשְׁתְּךָ וּנְשֵׁי בָנֶיךָ אִתָּךְ. וּמִכָּל הָחַי מִכָּל בָּשָׂר, שְׁנַיִם מִכֹּל, תָּבִיא אֶל הַתֵּבָה לְהַחֲיֹת אִתָּךְ, זָכָר וּנְקֵבָה יִהְיוּ."
איזה סוג של אירוע מתואר בסיפור נוח?
האם האירוע מפחיד? עצוב? חגיגי? מרגש?
האזינו לשיר ודונו מהו אופי השיר והאם סגנון השיר מתאים לטקסט התנכ"י?
באילו מילים מופיעות הסקוונצות בשיר? (למורה: לא שכחנו, איך בגשם, ובסער וכו').
סמנו מילים אלו בתווים.
בשיר שלושה מאפיינים מוזיקליים:
- מנגינה שיורדת ועולה (כמו מערבולת של גלים).
- מגינה שחוזרת על עצמה בצעדים קטנים (מעין ספירת בעלי החיים הנכנסים לתיבה).
- מנגינה בצלילים יותר גבוהים (מבשרת על בוא היונה).
- נסו להתאים את מילות השיר לכל אחד מן החלקים:
נוח, לא שכחנו איך בגשם ובסער
נוח, לתיבה אספת את חיות היער
שתיים, שתיים מכל מין
האריה והממותה הגמל והשיבוטה
וגם ההיפופוטם
איך פתחת את הצוהר
ומתוך התכלת הלבנה
באה היונה
- האזינו לביצועים השונים לשיר והשוו בכל ביצוע: מי מבצע? מהו אופי השיר? מהו הטמפו? איזה מהביצועים מתאים לטקסט התנכ"י? מהו הביצוע שאהבתם ביותר ומדוע?
ביצוע רביעית סקסופונים
ביצוע הרכב אוהד דרשן
ביצוע 2 זמרים ופסנתר
מה למדנו?
כיתות ה'-ו'
- דנו באווירה שהמוזיקה משדרת.
- גילינו מאפיינים מוזיקליים המביעים את הטקסט.
- זיהינו את הסקוונצות בשיר.
- השוונו ביצועים שונים.