שערים בין אדם לה', בין אדם לחברו.
הודיה ושבח גם בתקופות קשות.
שערי הכלה – חביב אדם שנברא בצלם.
כיתות א'-ב'
פעילות
פעילות לפתיחת שנה או פתיחת תקופה: “רק פתח לנו שערי…”
- הכינו לתלמידים תמונות של שערים.
- תנו לתלמידים לצבוע את השערים.
- את מי תזמין לעבור איתך בשער (אמא, אבא, חבר?)
פעילות
- הכינו פתק תודה למישהו בחייכם. כתבו או ציירו לו מה הוא עבורכם. קשטו אותו ומלאו אותו במילים משמחות.
- צאו לסיור בחוץ וחפשו משהו שאפשר להודות עליו. זה יכול להיות כל דבר: שמש, אבנים וכל דבר שעולה על רוחכם. ציירו אותו על דף וכתבו על כך שיר בכמה שורות. תלו בכיתה את התוצאות.
שערים בין אדם לה', בין אדם לחברו.
הודיה ושבח גם בתקופות קשות.
שערי הכלה – חביב אדם שנברא בצלם.
כיתות ג'-ד'
פעילות שערים
הדובר שבשיר מבקש שהקב"ה יפתח לנו שערים שונים. יש שערים שמבטאים רגשות, כמו: אהבה, תקווה, הודיה; יש שערים שמבטאים יותר מהאחרים חיבור לקודש, כמו: טהרה, כפרה.
כאשר יש מסביבנו חומה, השער נותן לנו את האפשרות לעבור דרכו. שער מסמל את הדרך שלנו לצאת ממצב שאנו נמצאים בו בתחושה שאין לנו יכולת לצאת ללא השער.
הציגו לתלמידים תמונות של שערים שונים (שער של עיר, של בית, שער מצויר) בקלפים או במצגת.
שאלו את התלמידים:
- באיזה שער אתם בוחרים להיכנס לשנה החדשה?
- אילו שערים הייתם מבקשים לפתוח? עבורכם? עבור המשפחה? עבור עם ישראל?
פעילות
"גם לקבל את השחור לבן
עם כל צבעי הקשת
משנה אבות פרק ג'
'חביב אדם שנברא בצלם"'.
משחק: בקשות שונות עבור הכיתה.
מטרות המשחק:
- לחשוב על הכיתה מנקודת מבט של ילד אחר.
- פיתוח הכלה ותמיכה לרצונות של האחר.
בקשו מהתלמידים לכתוב על פתק משהו שהם מבקשים עבור הכיתה. הציעו לתלמידים לכתוב בכל תחום: מראה הכיתה, המצב החברתי, המורים, השיעורים, ועוד.
שאלו את התלמידים: כולנו יחד מבקשים דברים שונים עבור הכיתה. האם הגיוון והריבוי של הרצונות יכול להועיל או לגרוע?
כעת, ערבבו את הפתקים, חלקו לכל תלמיד פתק של ילד אחר. בקשו מכל תלמיד לכתוב על הפתק שקיבל:
- אפשרות א': לכתוב סיפור דמיוני על איך תיראה הכיתה אם הבקשה של החבר תתגשם.
- אפשרות ב': כתבו המשך לבקשה של החבר.
- ערכו דיון: איך הייתה לך החוויה של להתחבר לבקשה של מישהו אחר?
לפעמים אנחנו פוסלים אחרים, מכל מיני סיבות – עשו לנו משהו, חושבים עליהם משהו, לא מכירים, לא אכפת לנו (אפשר לפתח כל אחד מאלו). בשיר אנו מבקשים מהקב"ה שיפתח לנו שערי הכלה. הכלה היא היכולת לראות את קשייו של האחר בלי לכעוס או להתנגד אלא בניסיון להבין, לקבל ולעזור לקשיים שלו. אנו מבקשים מה' שייתן לנו לראות כל אחד, לא לתייג ולא לפסול, אלא לזכור שכולנו נבראנו בצלם וצריך לכבד.
שערים בין אדם לה', בין אדם לחברו.
הודיה ושבח גם בתקופות קשות.
שערי הכלה – חביב אדם שנברא בצלם.
כיתות ה'-ו'
פעילות
"ורק לך נאה להודות…"
"ברוך אתה ה', הטוב שמך ולך נאה להודות" (מתוך הסידור, תפילת שמונה-עשרה).
הביטוי "נאה להודות" לקוח מתפילת שמונה-עשרה בברכת ההודאה.
שאלות לשיח:
- על מה אתה מודה? בבית, בכיתה? לחבר? למורה?
- שאלה להרחבה: מי צריך את אמירת התודה? המודה או זה שמודים לו?
יהודי קם בבוקר ואומר תפילת הודיה על כך שה' החזיר את נשמתו. היום שלנו כיהודים מלא באפשרויות להודות. דרך תפילות, ברכות, תפילת הלל שהיא כולה הודיה. אנו מצווים לברך כמה שיותר ברכות ביום שבהם אנחנו מודים על כל מה שיש לנו. עם ישראל נקראים "יהודים" על שם היותם מודים.
כאשר אדם רואה את הטוב שסביבו – הסביבה שלו מחייכת אליו והכול נראה לו טוב.
אחד המשאבים שיכול לעזור לנו בהתמודדות הוא היכולת להכיר תודה לטוב ביום-יום, לאחר ולעצמנו. מחקרים מוכיחים, כי הכרת תודה קשורה לרווחה נפשית, לאושר, לבריאות פיזית, ועוד. בקרב ילדים ונוער נמצא שיש קשר בין הכרת תודה לשביעות רצון מבית הספר להישגים האקדמיים ואף לרמות החוסן הנפשי בקרב בני נוער.
שאלו את התלמידים:
- איזה ברכות אתם מכירים?
- על מה אתם רוצים להודות היום?
- למי אתם רוצים לומר תודה?
פעילות
"על כל הימים וכל הלילות"
מתי קשה יותר להודות לה'? כשנמצאים במציאות עצובה יותר ומורכבת, או כאשר קורה לנו משהו טוב ומשמח?
"להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות" (תהילים צ"ב, ג').
מדוע אומרים בבוקר את החסד ובלילה את האמונה?
הבוקר בפסוק מסמל את הזמן שבו קורים לנו דברים טובים. לכן אנחנו יכולים לומר בו את החסד של ה'. לעומת זאת, הלילה הוא הזמן שבו לפעמים קורים דברים פחות טובים ואז זה הזמן ל"אמונתך בלילות" – שבו צריך להאמין שהכול יהיה בסדר.
גם בשיר שלנו אנחנו שרים "וגם לך נאה להודות על כל הימים ועל כל הלילות". צריך להודות לקב"ה על הימים וגם על הלילות – כמו בפסוק "להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות" – גם כשקשה וגם כשטוב – גם כשרואים וגם כשפחות וצריך להאמין.