השיר מזמן שיח על שינויים והתמודדות עמם
שיח בקבוצה
בשיר 5 בתים. קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף בקבוצה:
- אילו תחושות ומחשבות עולות בכם כאשר אתם חושבים על המילה סתיו?
- מה אתם אוהבים בסתיו?
מה אתם אוהבים פחות בעונה זו?
- האם במשפחתכם נוהגים לעשות משהו מיוחד בסתיו? מהי הפעילות המשפחתית האהובה עליכם בעונה זו?
- אילו הייתם מציירים סתיו, באילו צבעים הייתם משתמשים?
1. בית ראשון:
כבר נושרים העלים בשדרות וגנים
כבר רוכבות במרום שיירות עננים,
וכוכב אחרון שם נחבא אל כליו –
סתיו…סתיו…סתיו…
- העלים נפרדים מהעץ ונושרים… ממה הייתם מבקשים אתם להיפרד? (למורה – הנחו את התלמידים להתייחס בתשובתם לתכונות ולהתנהגויות, ולא לבני אדם, חברים, דברים ממשיים וחומריים שמהם היו רוצים להיפרד).
- ציירו שיירת עננים כמספר חברי הקבוצה. נסחו בקבוצה וכתבו בכל ענן מחמאה משותפת לכל משתתף.
2. בית שני:
כבר יצאו לדרכן אחרוני ציפורים,
ונשאו הן איתן אחרוני השירים,
ופורט רק הרוח באלפי מיתריו –
סתיו…סתיו…סתיו…
- חישבו על שירים ישראליים שאתם אוהבים. הציגו את השירים בקבוצה, ובחרו יחד כקבוצה שיר אחד שהציפורים יישאו איתן בנדידתן לארץ רחוקה והוא יגיע שם אל קבוצת ילדים בני גילכם.
- מהו השיר שבחרתם? באיזו ארץ בחרתם? מדוע דווקא שיר זה ומדוע דווקא לילדים בארץ זו? מה הייתם שואלים את הילדים אשר שירכם נדד אליהם? מה הייתם מאחלים להם?
( למורה: כדאי להנחות את התלמידים לתהליך בחירה וקבלת החלטות בקבוצה).
3. בית שלישי:
מפליגות אניות בימים רחוקים,
מפליגות, מפליגות אל האין אופקים,
נאבק, לא יכול עוד הים לגליו –
סתיו…סתיו…סתיו…
- לאן הייתם רוצים להפליג?
- גלי הים סוערים במעבר בין עונות הקיץ והסתיו. שתפו במקרה שבו התמודדתם אתם עם קושי או אתגר, והתגברתם עליו. כיצד התגברתם? מי היה לכם לעזר? מה למדתם מהמצב או מהאתגר?
4. בית רביעי:
כבר שוקעת העיר בשתיקה עמוקה,
עוד נושא בליבו מן תפילה עתיקה,
עוד נושא בליבו, אך לשוא, אך לשוא –
סתיו…סתיו…סתיו…
- מתי אתם אוהבים לדבר ומתי אתם מעדיפים שלא להשתמש במילים ולהיות שקטים?
- שתפו בתפילה או משאלה אשר יש בליבכם.
- האם קרה גם לכם שביקשתם ורציתם, אך לשווא (לא התגשם רצונכם)? כיצד הרגשתם? כיצד בחרתם להגיב?
5. בית חמישי:
עייפים ולאים בגנים הצללים,
והכל כה דומם, נעתקו המילים,
כבר איננו אוהב, האחד שאהב –
סתיו…סתיו…סתיו…
- מה אתם עושים כאשר אתם עייפים ולאים? מה עוזר לכם לחדש כוחות?
- בצירוף " נעתקו המילים" משתמשים גם לתיאור השתתקות מרוב תדהמה. ספרו על מקרה שבו התפעלתם או נדהמתם מדבר מה. מה היה הדבר שגרם לכם לתדהמה? מי היה איתכם ברגע הזה?
- מה אתם אוהבים במיוחד?
- מה אהבתם פעם והיום אתם כבר לא אוהבים?
פעילות מסכמת בקבוצה ובמליאה
(למורה: פעילות זו נכון שתתפרש על מספר מפגשי בוקר במהלך השבוע, כשבכל יום מוגדרת מטרה אחרת, לדוגמא החלטה על אודות המיצג, הכנת החומרים והתנאים הנדרשים, יצירת המיצג, הצגתו בפני הכיתה וכד')
- בחרו בית אחד מתוך חמשת בתי השיר שתרצו להציג בתור קבוצה.
- קראו אותו יחד בקול רם.
- החליטו כיצד תרצו להציג בית זה: בציור, בשירה, בהמחזה, במשחק/ פנטומימה, במצגת, או בכל דרך יצירתית אחרת שתחפצו בה.
- הציגו את הבית במליאה.
- שתפו במליאה כיצד הייתה עבורכם החוויה לעבוד יחד, להחליט, לתכנן וכו'
- מה היה התפקיד של כל אחד מכם בקבוצה?
- מה היה קשה בתהליך העבודה בקבוצה?
- מתי הרגשתם בנוח בקבוצה ומתי פחות?
- מה הייתם עושים אחרת?
הצעה אחרת לפעילות חד-פעמית:
חברו יחד כקבוצה בית נוסף ואחרון לשיר והציגו אותו במליאת הכיתה.