ציטוט מלווה: "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ, גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה" (משלי, כ"ב, ו').
הפתגם לקוח מספר משלי וקורא לחנך ילדים תוך התחשבות בשונות שלהם, מתוך הבנה שלכל ילד יש צרכים שונים ודרך ייחודית משלו. רק בדרך זו מובטח שהחינוך ישפיע לאורך זמן ואף עד הזיקנה.
הפתגם מופנה למבוגר, שתפקידו לספק לילד את צרכיו (הורה, מורה) וקורא לו לבחור את הדרך הטובה ביותר לילד.
בשיר, הילד מרגיש לחץ מצד הסביבה, שמבקשת ממנו לספק תשובות שהוא אינו בשל לתת לגבי בחירות שישפיעו על עתידו. הילד בשיר מבקש מהמבוגרים להבין, שהוא לא בשל עדיין לקבוע את עתידו ולא משנה מה הסיבה (בשלות או גיל).
הפתגם מתחבר לבקשתו של הילד בשיר מהמבוגרים להבין את צרכיו ואת דרכו המיוחדת, בעיקר לאור ההשוואה שעורכים הוריו (והחברה): "נו ילד, גם אנחנו היינו קטנים". אנחנו (ההורים) כשהיינו קטנים, ידענו מה אנחנו רוצים לעשות כשנגדל. ההורים וה"גדולים", מאיצים בילד לקבל החלטות גורליות לגבי עתידו, כשהוא עוד נמצא במקום שבו הוא רק רוצה "לצייר עננים". הפתגם ממליץ להורים ולמבוגרים לחנך את ילדיהם על פי דרכם שלהם, על סמך היכולות והרצון של כל ילד ולא על פי נורמות חברתיות שהוא אינו יכול לעמוד בהן, גם מבחירה.
ערכים מובילים בשיר: חופש, בחירה, ביטוי עצמי.
כיתות א'-ב'
- בקשו מהתלמידים לשתף במקרים שבהם מבוגרים שאלו אותם שאלות שהם עדיין לא יודעים להשיב עליהן.
- ספרו להם שכעת נשמע שיר על ילד שנשאל שאלות של מבוגרים ונבדוק מה הוא ענה.
- האזינו לשיר, שהוא שיר מוכר, וייתכן שחלק מהתלמידים כבר מכירים אותו ולכן יכולים ללוות אותו בפזמון.
- מה דעתכם על השאלה ועל התשובה?
- קראו את הבית הראשון ושאלו: מה עושה הילד כשההורים פונים אליו? (למורה: הילד חולם, מדמיין, מתבונן בשמיים ומצייר עננים בדמיון). איך, לדעתכם, הוא מרגיש? על מה הוא חושב?
- האם קרה לכם מקרה שבו פתאום מצאתם את עצמכם מהרהרים על משהו ונראים כמו חולמים? תארו היכן אתם מביטים? מה אתם רואים? איך הרגשתם?
משימה
הביאו חומרי מיחזור לכיתה, כגון גלילים, קופסאות, בריסטולים, ועוד. בקשו מהתלמידים ליצור "ענן" – מקום שבו הם מרגישים בטוחים כדי לחלום ולדמיין. הציגו את התוצרים תחת הכותרת "עודני ילד".
ציטוט מלווה: "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ, גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה" (משלי, כ"ב, ו').
הפתגם לקוח מספר משלי וקורא לחנך ילדים תוך התחשבות בשונות שלהם, מתוך הבנה שלכל ילד יש צרכים שונים ודרך ייחודית משלו. רק בדרך זו מובטח שהחינוך ישפיע לאורך זמן ואף עד הזיקנה.
הפתגם מופנה למבוגר, שתפקידו לספק לילד את צרכיו (הורה, מורה) וקורא לו לבחור את הדרך הטובה ביותר לילד.
בשיר, הילד מרגיש לחץ מצד הסביבה, שמבקשת ממנו לספק תשובות שהוא אינו בשל לתת לגבי בחירות שישפיעו על עתידו. הילד בשיר מבקש מהמבוגרים להבין, שהוא לא בשל עדיין לקבוע את עתידו ולא משנה מה הסיבה (בשלות או גיל).
הפתגם מתחבר לבקשתו של הילד בשיר מהמבוגרים להבין את צרכיו ואת דרכו המיוחדת, בעיקר לאור ההשוואה שעורכים הוריו (והחברה): "נו ילד, גם אנחנו היינו קטנים". אנחנו (ההורים) כשהיינו קטנים, ידענו מה אנחנו רוצים לעשות כשנגדל. ההורים וה"גדולים", מאיצים בילד לקבל החלטות גורליות לגבי עתידו, כשהוא עוד נמצא במקום שבו הוא רק רוצה "לצייר עננים". הפתגם ממליץ להורים ולמבוגרים לחנך את ילדיהם על פי דרכם שלהם, על סמך היכולות והרצון של כל ילד ולא על פי נורמות חברתיות שהוא אינו יכול לעמוד בהן, גם מבחירה.
ערכים מובילים בשיר: חופש, בחירה, ביטוי עצמי.
כיתות ג'-ד'
- אמרו לתלמידים שהם עומדים להאזין לשיר המתאר ילד שמבקשים ממנו לומר מה הוא יעשה כשיהיה גדול.
- שאלו את התלמידים איך, לדעתם, הילד יענה.
- השמיעו את השיר והציגו את מילותיו. קראו את כל בתי השיר ובקשו לענות על השאלות הללו:
- איך הילד מגיב לשאלה של המבוגרים? מצאו את התגובות בשיר (הילד מבולבל, אין לו תשובה, מתבייש ולא עונה).
- מדוע, לדעתכם, הילד מגיב כך לשאלה של המבוגרים?
- מצאו וסמנו את המשפטים שמראים מה באמת הילד רוצה לעשות ("מצייר עננים", "אשחק מאושר בשירים").
- איך אתם הייתם מגיבים אם היו שואלים אתכם את השאלות הללו?
- הציגו את הפתגם "חנוך לנער על פי דרכו" – דונו על פירושו במליאה.
- מהי ה"דרך" של הילד בשיר?
- האם, לדעתכם, ההורים והמבוגרים בשיר שמבקשים תשובות מהילד התנהגו כמו שהפתגם מבקש מהם? האם הם הבינו את "דרכו"? הסבירו את תשובתכם.
משימה
חלקו את התלמידים לקבוצות ובקשו מהם לחשוב על שאלות שירצו לשאול את הילד בשיר. שאלו אותם על אילו שאלות, לדעתם, הילד ירצה לענות וידע את התשובה.
ציטוט מלווה: "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ, גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה" (משלי, כ"ב, ו').
הפתגם לקוח מספר משלי וקורא לחנך ילדים תוך התחשבות בשונות שלהם, מתוך הבנה שלכל ילד יש צרכים שונים ודרך ייחודית משלו. רק בדרך זו מובטח שהחינוך ישפיע לאורך זמן ואף עד הזיקנה.
הפתגם מופנה למבוגר, שתפקידו לספק לילד את צרכיו (הורה, מורה) וקורא לו לבחור את הדרך הטובה ביותר לילד.
בשיר, הילד מרגיש לחץ מצד הסביבה, שמבקשת ממנו לספק תשובות שהוא אינו בשל לתת לגבי בחירות שישפיעו על עתידו. הילד בשיר מבקש מהמבוגרים להבין, שהוא לא בשל עדיין לקבוע את עתידו ולא משנה מה הסיבה (בשלות או גיל).
הפתגם מתחבר לבקשתו של הילד בשיר מהמבוגרים להבין את צרכיו ואת דרכו המיוחדת, בעיקר לאור ההשוואה שעורכים הוריו (והחברה): "נו ילד, גם אנחנו היינו קטנים". אנחנו (ההורים) כשהיינו קטנים, ידענו מה אנחנו רוצים לעשות כשנגדל. ההורים וה"גדולים", מאיצים בילד לקבל החלטות גורליות לגבי עתידו, כשהוא עוד נמצא במקום שבו הוא רק רוצה "לצייר עננים". הפתגם ממליץ להורים ולמבוגרים לחנך את ילדיהם על פי דרכם שלהם, על סמך היכולות והרצון של כל ילד ולא על פי נורמות חברתיות שהוא אינו יכול לעמוד בהן, גם מבחירה.
ערכים מובילים בשיר: חופש, בחירה, ביטוי עצמי.
כיתות ה'-ו'
.1השמיעו לתלמידים את שיר והציגו את המילים. התמקדו בפזמון ובבית השני.
פזמון
איך אדע?
ועודני ילד
זו חידה
ותשובה לי אין
כשאדע,
לא אהיה כבר ילד
בינתיים לי שיר מתנגן,
כן כן.
במילים, בצלילים האלה,
אשחק מאושר בשירים.
ואומרים ההורים: "נו, ילד"
ואומרים וחוזרים ואומרים
אז אני מתבייש כאילו,
וחושב לעצמי מחשבות
ואני לא עונה אפילו,
כשאגדל אז יהיו לי תשובות.
- בקשו מהתלמידים לקרוא את הבית השני ולתאר מה עושה הילד ואיך הוא מרגיש (סמנו את המילה) לפני הפנייה החוזרת של ההורים (למורה: הוא משחק בצלילים והוא מאושר).
- שאלו את התלמידים: איך הילד מרגיש כשההורים "אומרים וחוזרים ואומרים"?
- מדוע הילד מרגיש כך? (למורה: הוא מתבייש, כי אין לו תשובות והוא לא עומד בציפיות של המבוגרים, יש לחץ מכיוון הנורמות החברתיות, להתבגר, לחשוב מחשבות של ילד מתבגר בעוד שהוא רוצה להישאר ילד קטן ללא מחויבויות של ילדים מתבגרים).
משימות:
- נסחו במשפט מה לדעתכם הילד צריך?
- הציגו את הפתגם "חנוך לנער על פי דרכו".
- למי הפתגם פונה? מה הוא מבקש מהם?
- היכנסו לתוך "נעליו" של הילד בשיר, ונסחו תשובה מנומקת להורים ולמבוגרים. היעזרו גם בפתגם.