הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות אהבה למולדת. חיפוש הדרכים להתקרב אליה ולכרות עמה ברית, ורצון לשמר את כל פלאיה
שיח כיתתי
1. בקשו מהתלמידים לקרוא את השיר עד סופו.
בשיר שזורים רגשות רבים כלפי ארצנו. בקשו מהתלמידים להעתיק למחברת את השורה המביעה:
דאגה- _________________________________________________________
אהבה- ________________________________________________________
שמחה- _______________________________________________________
התפעלות- _____________________________________________________
גאווה- _________________________________________________________
געגוע- ________________________________________________________
צער- _________________________________________________________
ענווה- ________________________________________________________
קרבה- ________________________________________________________
תקווה- ________________________________________________________
עצב- _________________________________________________________
כמיהה (רצון עז, השתוקקות)- _________________________________________
בשיר יש שימוש במנעד של רגשות, כגון: שמחה-עצב, תקווה-דאגה, קרבה-געגוע. גם בדימויים המתארים את הארץ יש מנעד שכזה. בקשו מהתלמידים למצוא דימויים אלה ולתאר את מנעד הרגשות שהם מעוררים.
בררו עם התלמידים:
- האם גם אתם חשים לפעמים רגשות שונים כלפי מקום,אדם,חפץ או בעל חיים מסוים? כלפי מי? מתי? תארו את מגוון הרגשות שאתם חשים?
- ממה נובע מנעד הרגשות הזה?
- האם רגשות מגוונים, ואף מנוגדים, פוגעים במהות הקשר עם הזולת, או שמא מעמיקים אותו?
- ובשיר שלנו- האם מנעד הרגשות פוגע בקשר לארץ? מעמיק אותו?
2. אַרְצֵנוּ הַקְּטַנְטֹנֶת, אַרְצֵנוּ הַיָּפָה…
- כיצד מביע המשורר את רצונו להתחבר לארצו?
- באילו ביטויים סמליים משתמש המשורר כדי לבטא את רגשותיו כלפי הארץ? העתיקו אותם למחברותיכם (יש ארבעה ביטויים כאלה).
- האם אתם מזדהים עם רצונותיו ורגשותיו של המשורר?
3. עוֹד לֹא תָּמוּ כָּל פְּלָאַיִיךְ… כך בחר המשורר לקרוא לשיר.
הביאו דוגמאות לפלאי הארץ, כל אחד על פי חוויותיו והקשר האישי שלו למולדת.
הפעלות
בקשו מהתלמידים לבחור באחת מהפעילויות האלה:
1. נַבִיאָה בְּבִגְדֵנוּ אֶת רֵיחַ הַכְּפָרִים
בְּפַעֲמוֹן לִבֵּנוּ יָכּוּ הָעֲדָרִים
לַשִיר זֶה חוֹדֵר נוֹף הַקִּבּוּץ וְזִכְרוֹנוֹ שֶׁל אַבָּא שֶׁלִי שֶׁהָיָה רוֹעֶה צֹאן
יורם טהרלב כתב את השיר מנקודת מבטו של רועה צאן ושזר בשיר תיאורי טבע רבים: בחרו זווית ראייה אחת וחברו בית לשיר המתאר את האהבה לארץ מזווית ראייה זו (עולה חדש, אדם המתגורר בעיר, תלמיד יליד הארץ, חייל, בעל מקצוע כגון: רופא, בנאי, עיתונאי וכד'…).
2. בְּצֵל עֲצֵי הָחֹרֶש, הַרְחֵק מֵאוֹר חַמָּה
יַחְדָיו נַכֶּה פֹּה שֹרֶש אֶל לֵב הָאֲדָמָה
השיר מתאר את ימי הקמת המדינה, ימים שבהם נכרתה ברית מחודשת בין העם לבין מולדתו. כתבו עוד בית לשיר, המתאר את ארץ ישראל בימינו אנו.
3. כתבו מכתב למשורר יורם טהרלב אודות שירו. בדבריכם התייחסו לשאלות האלה :
- כיצד אתם מתחברים לדברים שכתב?
- האם התממשו תקוותיו או דאגותיו?
- האם המולדת עדיין "ללא תואר" ואנחנו עדיין "צועני יתום"? או שיש מקום להחליף דימויים אלה בדימויים אחרים?
- מה קרה ל"מעט שנותר"?
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות אהבה למולדת. חיפוש הדרכים להתקרב אליה ולכרות עמה ברית, ורצון לשמר את כל פלאיה
שיח כיתתי
1. בקשו מהתלמידים לקרוא את השיר עד סופו.
בשיר שזורים רגשות רבים כלפי ארצנו. בקשו מהתלמידים להעתיק למחברת את השורה המביעה:
דאגה- _________________________________________________________
אהבה- ________________________________________________________
שמחה- _______________________________________________________
התפעלות- _____________________________________________________
גאווה- _________________________________________________________
געגוע- ________________________________________________________
צער- _________________________________________________________
ענווה- ________________________________________________________
קרבה- ________________________________________________________
תקווה- ________________________________________________________
עצב- _________________________________________________________
כמיהה (רצון עז, השתוקקות)- _________________________________________
בשיר יש שימוש במנעד של רגשות, כגון: שמחה-עצב, תקווה-דאגה, קרבה-געגוע. גם בדימויים המתארים את הארץ יש מנעד שכזה. בקשו מהתלמידים למצוא דימויים אלה ולתאר את מנעד הרגשות שהם מעוררים.
בררו עם התלמידים:
- האם גם אתם חשים לפעמים רגשות שונים כלפי מקום,אדם,חפץ או בעל חיים מסוים? כלפי מי? מתי? תארו את מגוון הרגשות שאתם חשים?
- ממה נובע מנעד הרגשות הזה?
- האם רגשות מגוונים, ואף מנוגדים, פוגעים במהות הקשר עם הזולת, או שמא מעמיקים אותו?
- ובשיר שלנו- האם מנעד הרגשות פוגע בקשר לארץ? מעמיק אותו?
2. אַרְצֵנוּ הַקְּטַנְטֹנֶת, אַרְצֵנוּ הַיָּפָה…
- כיצד מביע המשורר את רצונו להתחבר לארצו?
- באילו ביטויים סמליים משתמש המשורר כדי לבטא את רגשותיו כלפי הארץ? העתיקו אותם למחברותיכם (יש ארבעה ביטויים כאלה).
- האם אתם מזדהים עם רצונותיו ורגשותיו של המשורר?
3. עוֹד לֹא תָּמוּ כָּל פְּלָאַיִיךְ… כך בחר המשורר לקרוא לשיר.
הביאו דוגמאות לפלאי הארץ, כל אחד על פי חוויותיו והקשר האישי שלו למולדת.
הפעלות
בקשו מהתלמידים לבחור באחת מהפעילויות האלה:
1. נַבִיאָה בְּבִגְדֵנוּ אֶת רֵיחַ הַכְּפָרִים
בְּפַעֲמוֹן לִבֵּנוּ יָכּוּ הָעֲדָרִים
לַשִיר זֶה חוֹדֵר נוֹף הַקִּבּוּץ וְזִכְרוֹנוֹ שֶׁל אַבָּא שֶׁלִי שֶׁהָיָה רוֹעֶה צֹאן
יורם טהרלב כתב את השיר מנקודת מבטו של רועה צאן ושזר בשיר תיאורי טבע רבים: בחרו זווית ראייה אחת וחברו בית לשיר המתאר את האהבה לארץ מזווית ראייה זו (עולה חדש, אדם המתגורר בעיר, תלמיד יליד הארץ, חייל, בעל מקצוע כגון: רופא, בנאי, עיתונאי וכד'…).
2. בְּצֵל עֲצֵי הָחֹרֶש, הַרְחֵק מֵאוֹר חַמָּה
יַחְדָיו נַכֶּה פֹּה שֹרֶש אֶל לֵב הָאֲדָמָה
השיר מתאר את ימי הקמת המדינה, ימים שבהם נכרתה ברית מחודשת בין העם לבין מולדתו. כתבו עוד בית לשיר, המתאר את ארץ ישראל בימינו אנו.
3. כתבו מכתב למשורר יורם טהרלב אודות שירו. בדבריכם התייחסו לשאלות האלה :
- כיצד אתם מתחברים לדברים שכתב?
- האם התממשו תקוותיו או דאגותיו?
- האם המולדת עדיין "ללא תואר" ואנחנו עדיין "צועני יתום"? או שיש מקום להחליף דימויים אלה בדימויים אחרים?
- מה קרה ל"מעט שנותר"?
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות אהבה למולדת. חיפוש הדרכים להתקרב אליה ולכרות עמה ברית, ורצון לשמר את כל פלאיה
שיח כיתתי
1. בקשו מהתלמידים לקרוא את השיר עד סופו.
בשיר שזורים רגשות רבים כלפי ארצנו. בקשו מהתלמידים להעתיק למחברת את השורה המביעה:
דאגה- _________________________________________________________
אהבה- ________________________________________________________
שמחה- _______________________________________________________
התפעלות- _____________________________________________________
גאווה- _________________________________________________________
געגוע- ________________________________________________________
צער- _________________________________________________________
ענווה- ________________________________________________________
קרבה- ________________________________________________________
תקווה- ________________________________________________________
עצב- _________________________________________________________
כמיהה (רצון עז, השתוקקות)- _________________________________________
בשיר יש שימוש במנעד של רגשות, כגון: שמחה-עצב, תקווה-דאגה, קרבה-געגוע. גם בדימויים המתארים את הארץ יש מנעד שכזה. בקשו מהתלמידים למצוא דימויים אלה ולתאר את מנעד הרגשות שהם מעוררים.
בררו עם התלמידים:
- האם גם אתם חשים לפעמים רגשות שונים כלפי מקום,אדם,חפץ או בעל חיים מסוים? כלפי מי? מתי? תארו את מגוון הרגשות שאתם חשים?
- ממה נובע מנעד הרגשות הזה?
- האם רגשות מגוונים, ואף מנוגדים, פוגעים במהות הקשר עם הזולת, או שמא מעמיקים אותו?
- ובשיר שלנו- האם מנעד הרגשות פוגע בקשר לארץ? מעמיק אותו?
2. אַרְצֵנוּ הַקְּטַנְטֹנֶת, אַרְצֵנוּ הַיָּפָה…
- כיצד מביע המשורר את רצונו להתחבר לארצו?
- באילו ביטויים סמליים משתמש המשורר כדי לבטא את רגשותיו כלפי הארץ? העתיקו אותם למחברותיכם (יש ארבעה ביטויים כאלה).
- האם אתם מזדהים עם רצונותיו ורגשותיו של המשורר?
3. עוֹד לֹא תָּמוּ כָּל פְּלָאַיִיךְ… כך בחר המשורר לקרוא לשיר.
הביאו דוגמאות לפלאי הארץ, כל אחד על פי חוויותיו והקשר האישי שלו למולדת.
הפעלות
בקשו מהתלמידים לבחור באחת מהפעילויות האלה:
1. נַבִיאָה בְּבִגְדֵנוּ אֶת רֵיחַ הַכְּפָרִים
בְּפַעֲמוֹן לִבֵּנוּ יָכּוּ הָעֲדָרִים
לַשִיר זֶה חוֹדֵר נוֹף הַקִּבּוּץ וְזִכְרוֹנוֹ שֶׁל אַבָּא שֶׁלִי שֶׁהָיָה רוֹעֶה צֹאן
יורם טהרלב כתב את השיר מנקודת מבטו של רועה צאן ושזר בשיר תיאורי טבע רבים: בחרו זווית ראייה אחת וחברו בית לשיר המתאר את האהבה לארץ מזווית ראייה זו (עולה חדש, אדם המתגורר בעיר, תלמיד יליד הארץ, חייל, בעל מקצוע כגון: רופא, בנאי, עיתונאי וכד'…).
2. בְּצֵל עֲצֵי הָחֹרֶש, הַרְחֵק מֵאוֹר חַמָּה
יַחְדָיו נַכֶּה פֹּה שֹרֶש אֶל לֵב הָאֲדָמָה
השיר מתאר את ימי הקמת המדינה, ימים שבהם נכרתה ברית מחודשת בין העם לבין מולדתו. כתבו עוד בית לשיר, המתאר את ארץ ישראל בימינו אנו.
3. כתבו מכתב למשורר יורם טהרלב אודות שירו. בדבריכם התייחסו לשאלות האלה :
- כיצד אתם מתחברים לדברים שכתב?
- האם התממשו תקוותיו או דאגותיו?
- האם המולדת עדיין "ללא תואר" ואנחנו עדיין "צועני יתום"? או שיש מקום להחליף דימויים אלה בדימויים אחרים?
- מה קרה ל"מעט שנותר"?