עוֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו
הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ
וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל
וְאִמְרוּ אִמְרוּ אָמֵן
יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם
יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם
שָׁלוֹם עָלֵינוּ
וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל
עוֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו
הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ
וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל
וְאִמְרוּ אִמְרוּ אָמֵן
יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם
יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם
שָׁלוֹם עָלֵינוּ
וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל
שיר זה מזמן שיח על הכמיהה הנצחית לשלום, על המאמצים שעלינו לעשות כדי להשכין שלום במישורים שונים, ועל התפילה לאל להצלחת מעשינו
1. הסבירו לתלמידים כי השלום הוא משאלת הלב הנצחית של עם ישראל. הכמיהה לשלום מצויה בתפילות רבות וגם בשירים.
2. "הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל"
3. קראו את שירה של לאה נאור "בואו נעשה שלום קטן" ושאלו בין מי למי מציעה המשוררת לעשות שלום? צטטו מהשיר.
4. "ראו אני עושה שלום קטן עם עצמי"
5. "בואו נעשה שלום קטן, אני איתך אתה איתי"
6. "אולי זה לא שלום כל כך גדול
אולי הוא פשוט ורגיל
אך כל שלום צריך גם איפשהו להתחיל"
1. הכינו בריסטולים, צבעים וטושים וחלקו את תלמידי הכיתה לארבע קבוצות – כל אחת תעסוק בסוג אחר של שלום:
2. כתבו בראש הבריסטול את שם הקבוצה וחלקו אותו ל-2 (באמצעות קו אמצע). הנחו את התלמידים לצייר בצד ימין מצב של 'אין שלום' ובצד שמאל מצב המתאר שלום שהתממש, כל קבוצה בתחומה. הכינו כרטיסים לדיון מונחה בקבוצה ושאלו את התלמידים:
ראינו שהסיבות להיעדר שלום נובעות מטיב היחסים בין בני האדם, קבוצות, עמים. מכאן שהשכנת שלום תלויה אף היא במאמצים ובהשתדלויות של בני האדם, בין כיחידים ובין כחברים בקבוצות שונות. אם כך, מדוע אנו מתפללים ומבקשים את ברכת האל להשכנת שלום?
מה תפקידה של התפילה? למה היא נועדה?
שיר זה מזמן שיח על הכמיהה הנצחית לשלום, על המאמצים שעלינו לעשות כדי להשכין שלום במישורים שונים, ועל התפילה לאל להצלחת מעשינו
1. הסבירו לתלמידים כי השלום הוא משאלת הלב הנצחית של עם ישראל. הכמיהה לשלום מצויה בתפילות רבות וגם בשירים.
2. "הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל"
3. קראו את שירה של לאה נאור "בואו נעשה שלום קטן" ושאלו בין מי למי מציעה המשוררת לעשות שלום? צטטו מהשיר.
4. "ראו אני עושה שלום קטן עם עצמי"
5. "בואו נעשה שלום קטן, אני איתך אתה איתי"
6. "אולי זה לא שלום כל כך גדול
אולי הוא פשוט ורגיל
אך כל שלום צריך גם איפשהו להתחיל"
1. הכינו בריסטולים, צבעים וטושים וחלקו את תלמידי הכיתה לארבע קבוצות – כל אחת תעסוק בסוג אחר של שלום:
2. כתבו בראש הבריסטול את שם הקבוצה וחלקו אותו ל-2 (באמצעות קו אמצע). הנחו את התלמידים לצייר בצד ימין מצב של 'אין שלום' ובצד שמאל מצב המתאר שלום שהתממש, כל קבוצה בתחומה. הכינו כרטיסים לדיון מונחה בקבוצה ושאלו את התלמידים:
ראינו שהסיבות להיעדר שלום נובעות מטיב היחסים בין בני האדם, קבוצות, עמים. מכאן שהשכנת שלום תלויה אף היא במאמצים ובהשתדלויות של בני האדם, בין כיחידים ובין כחברים בקבוצות שונות. אם כך, מדוע אנו מתפללים ומבקשים את ברכת האל להשכנת שלום?
מה תפקידה של התפילה? למה היא נועדה?
שיר זה מזמן שיח על הכמיהה הנצחית לשלום, על המאמצים שעלינו לעשות כדי להשכין שלום במישורים שונים, ועל התפילה לאל להצלחת מעשינו
1. הסבירו לתלמידים כי השלום הוא משאלת הלב הנצחית של עם ישראל. הכמיהה לשלום מצויה בתפילות רבות וגם בשירים.
2. "הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל"
3. קראו את שירה של לאה נאור "בואו נעשה שלום קטן" ושאלו בין מי למי מציעה המשוררת לעשות שלום? צטטו מהשיר.
4. "ראו אני עושה שלום קטן עם עצמי"
5. "בואו נעשה שלום קטן, אני איתך אתה איתי"
6. "אולי זה לא שלום כל כך גדול
אולי הוא פשוט ורגיל
אך כל שלום צריך גם איפשהו להתחיל"
1. הכינו בריסטולים, צבעים וטושים וחלקו את תלמידי הכיתה לארבע קבוצות – כל אחת תעסוק בסוג אחר של שלום:
2. כתבו בראש הבריסטול את שם הקבוצה וחלקו אותו ל-2 (באמצעות קו אמצע). הנחו את התלמידים לצייר בצד ימין מצב של 'אין שלום' ובצד שמאל מצב המתאר שלום שהתממש, כל קבוצה בתחומה. הכינו כרטיסים לדיון מונחה בקבוצה ושאלו את התלמידים:
ראינו שהסיבות להיעדר שלום נובעות מטיב היחסים בין בני האדם, קבוצות, עמים. מכאן שהשכנת שלום תלויה אף היא במאמצים ובהשתדלויות של בני האדם, בין כיחידים ובין כחברים בקבוצות שונות. אם כך, מדוע אנו מתפללים ומבקשים את ברכת האל להשכנת שלום?
מה תפקידה של התפילה? למה היא נועדה?
חלופות לשיח במליאת הכיתה ולפעילויות על פי קבוצות גיל
מצורף נספח 1
חז"ל ומשוררי השירה העברית לאורך הדורות העלו על נס את ערך השלום בכל המישורים. ערך השלום בא לידי ביטוי בשירה ובספרות העברית מהתקופה המקראית עד ימינו. אחד הפסוקים המפורסמים במקרא הוא : "בקש שלום ורדפהו" (תהלים לד, 15). בתלמוד ובמדרש דנו רבות ברעיון שעל האדם לעשות כל שביכולתו כדי לחיות בשלום עם סביבתו, שכן במחלוקת, סכסוכים ומריבות, הנפוצים בין בני אדם, יש פוטנציאל הרסני.
שיר זה מציג תפיסה שלפיה יש לפנות לגורם שלישי, חיצוני לעולם האנושי, במטרה לעשות שלום בין בני האדם. בתרבות יהודית-ישראלית נשאל מה ערכו של צעד זה? מה אחריותנו שלנו לתהליך של עשיית שלום? מה מידת המעורבות הנדרשת מכל אחד מאיתנו כדי שישרור שלום בינינו? והאם כשאנו שרים על כמיהה לשלום אנו תורמים, הלכה למעשה, לעשיית שלום.
הורו לתלמידים לשים לב בזמן השירה, אילו מילים חוזרות שוב ושוב.
1. כמה פעמים חוזרת המילה "שלום" בשיר המולחן? מנו באצבעות הידיים בזמן השירה בציבור.
2. מה אומרת לכם המילה "שלום"? הציעו מילים נוספות ש"עושות שלום".
3. אילו מילים דומות למילה שלום אתם מכירים ?חברו משפטים עם המילים השונות האלה.
4. מתי אנחנו נוהגים להגיד 'שלום' במשך היום? למה אנו עושים זאת?
5. הסבירו במילים שלכם – מה אנחנו מבקשים כשאנחנו שרים שיר זה?
קיימו בכיתה דיון בשאלות: אילו התנהגויות בכיתה שלנו מעוררות ריב? אילו התנהגויות משכינות שלום? מדוע חשוב שיהיה שלום בין הילדים בכיתה שלנו?
חלופות לשיח במליאת הכיתה ולפעילויות על פי קבוצות גיל
מצורף נספח 1
חז"ל ומשוררי השירה העברית לאורך הדורות העלו על נס את ערך השלום בכל המישורים. ערך השלום בא לידי ביטוי בשירה ובספרות העברית מהתקופה המקראית עד ימינו. אחד הפסוקים המפורסמים במקרא הוא : "בקש שלום ורדפהו" (תהלים לד, 15). בתלמוד ובמדרש דנו רבות ברעיון שעל האדם לעשות כל שביכולתו כדי לחיות בשלום עם סביבתו, שכן במחלוקת, סכסוכים ומריבות, הנפוצים בין בני אדם, יש פוטנציאל הרסני.
שיר זה מציג תפיסה שלפיה יש לפנות לגורם שלישי, חיצוני לעולם האנושי, במטרה לעשות שלום בין בני האדם. בתרבות יהודית-ישראלית נשאל מה ערכו של צעד זה? מה אחריותנו שלנו לתהליך של עשיית שלום? מה מידת המעורבות הנדרשת מכל אחד מאיתנו כדי שישרור שלום בינינו? והאם כשאנו שרים על כמיהה לשלום אנו תורמים, הלכה למעשה, לעשיית שלום.
הורו לתלמידים להתמקד בביטוי: "יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל".
1. הסבירו מהי התפילה המובעת בשורה זו?
2. "יעשה שלנו עלינו"- למי הכוונה "עלינו"? הציגו כמה וכמה אפשרויות. מיינו אותן ל"עולמות" שונים (משפחה, כיתה, שכונה, מדינה, טבע וכד').
3.מדוע לדעתכם מודגש הפירוט בהיגד "יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל"? מדוע לא הסתפק מחבר הטקסט בציפייה ש[הוא] יעשה שלום על ישראל?
חשוב לברר עם התלמידים את הקשר בין עשיית שלום בין אדם לאדם, בין קבוצות, בין קהילות ובין מדינות.
לקראת שנת השלושים לעצמאות ישראל, התקיימה תחרות לעיצוב כרזה וסמל. הכרזה של דוד טרטקובר (מעצב גרפי,אמן ישראלי) זכתה והופקה ככרזת שנת השלושים. תמציתה החזותית הייתה המילה 'שלום', כשהיא פרושה על רקע שמים כחולים ומובלטת בה האות למ"ד לציון שנת העצמאות) מתוך הספר "שלום על ישראל"). התבוננו בכרזה :
קיימו דיון בסוגיות האלה:
1."הוא יעשה שלום" – כשאנו במצב של סכסוך ביננו לבין עצמנו, או בינינו לבין סביבתנו, האם רצוי לחכות לגורם שלישי שיתווך ו"יעשה שלום עלינו"? הסבירו עמדתכם.
2. הציעו דרכים לחזק ולעודד שלום ביניכם ובין חבריכם לכיתה, עם או בלי גורם שלישי, חיצוני.
3. מהו ההיגד שעמו אתם הכי מזדהים? נמקו בחירתכם:
חלופות לשיח במליאת הכיתה ולפעילויות על פי קבוצות גיל
מצורף נספח 1
חז"ל ומשוררי השירה העברית לאורך הדורות העלו על נס את ערך השלום בכל המישורים. ערך השלום בא לידי ביטוי בשירה ובספרות העברית מהתקופה המקראית עד ימינו. אחד הפסוקים המפורסמים במקרא הוא : "בקש שלום ורדפהו" (תהלים לד, 15). בתלמוד ובמדרש דנו רבות ברעיון שעל האדם לעשות כל שביכולתו כדי לחיות בשלום עם סביבתו, שכן במחלוקת, סכסוכים ומריבות, הנפוצים בין בני אדם, יש פוטנציאל הרסני.
שיר זה מציג תפיסה שלפיה יש לפנות לגורם שלישי, חיצוני לעולם האנושי, במטרה לעשות שלום בין בני האדם. בתרבות יהודית-ישראלית נשאל מה ערכו של צעד זה? מה אחריותנו שלנו לתהליך של עשיית שלום? מה מידת המעורבות הנדרשת מכל אחד מאיתנו כדי שישרור שלום בינינו? והאם כשאנו שרים על כמיהה לשלום אנו תורמים, הלכה למעשה, לעשיית שלום.
הורו לתלמידים להתמקד בהיגד "עושה שלום במרומיו".
1. "עושה שלום במרומיו"– למי מכוונת הפנייה של האדם המאמין, בפסוק זה? הבהירו לתלמידים את ההבדל בין עובדה לבין השקפה מסורתית-אמונית, ודונו במושג "מרומים" בהקשר זה. הרחיבו את משמעות המושג בעזרת חיפוש מילים אחרות בעברית הקשורות במושג "מרומים" (שמים, מרום, רם, רם ונישא, גבעה רמה, פסגה, שיא, מתנשא למרומים) – חברו משפט לכל מילה שמצאתם.
2. עודדו את התלמידים לחשוב על ההיגד הזה גם ברמה הקונקרטית וגם ברמה המטאפורית: מדוע לדעת המחבר יש צורך בעשיית שלום במרומים, מי מסוכסך עם מי בשמים ומדוע? מה דעתכם על תפיסה זו?
3. חשבו: כיצד המצב בשמים יכול לתאר באופן סמלי מצב דומה על פני האדמה? נמקו תשובתכם.
4. ציירו ציור שימחיש את ההקבלה הסמלית בין העולמות.
על פי הנוסח המסורתי: "עוֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמרוֹמָיו הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל ואמרו אָמֵן".
על-פי נוסח מסורתי אחר: "עוֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמרוֹמָיו הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְעַל כָל יוֹשְׁבֵי תֵבֵל ואמרו אָמֵן".
2. בתפילות מסורתיות בתרבות היהודית, שחלק מהן נלמד במקצוע תרבות יהודית-ישראלית, כמו "קדיש" , תפילת "שמונה עשרה" ו"ברכת המזון", מסתיימת התפילה בהיגד הכלול בשיר זה:" עוֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמרוֹמָיו הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל ואמרו אָמֵן".
השיר "עושה שלום במרומיו" הולחן על ידי נורית הירש בשנת 1969 ומילותיו לקוחות מתפילת הקדיש. השיר בוצע לראשונה בפסטיבל הזמר החסידי על ידי הזמר יגאל בשן ועם השנים זכה לביצועים רבים בארץ ובעולם. נורית הירש מספרת כי השיר יקר מאוד לליבה ומבטא את הקשר העמוק שלה לעם היהודי ולמסורת.
הביצוע המקורי של השיר (בסולם דו מינור) מתחיל באיטיות וללא משקל בנגינת קלרינט, כלי נגינה המאפיין ניגונים חסידיים.
השיר בנוי מבית ופזמונים, כאשר הבית חוזר פעמיים. בפעם הראשונה כהמשך לפתיחת הקלרינט, באיטיות וללא משקל ובליווי פסנתר, ובפעם השנייה עם כניסת הפעמה והתזמורת.
בפזמון השיר מופיעות שתי מנגינות בעלות מקצב זהה. המנגינה הראשונה בנויה מפסוק פותח ופסוק סגור ומאופיינת בסקוונצות בירידה. המנגינה השנייה חוזרת פעמיים במדויק ומסתיימת בצליל הדומיננטה (מי). השיר מסתיים עם המנגינה הראשונה של הפזמון.
1. שירו את השיר בפני התלמידים ובקשו מהם לציין אילו מילים חוזרות פעמים רבות בשיר. (למורה: "יעשה שלום").
2. שירו את פזמון השיר ובקשו מהתלמידים למצוא ולהקיש את תבנית המקצב שמופיעה במילים "יעשה שלום"
(למורה: ).
3. בקשו מהתלמידים להציע תנועות למילים "שלום עלינו ועל כל ישראל".
4. שירו את השיר ובקשו מהתלמידים להצטרף בפזמון בהקשות ובתנועות שהמציאו.
5. למדו את התלמידים את הבתים של השיר בשפת הסימנים לפי הסרטון הבא.
6. חלקו לתלמידים כלי הקשה ותרגלו איתם את נגינת תבנית המקצב מסעיף 2.
7. חלקו את התלמידים קבוצות ובצעו את השיר כאשר קבוצה אחת שרה את הבית ומראה את שפת הסימנים, והקבוצה השנייה שרה את הפזמון בליווי כלי הקשה. החליפו בין הקבוצות.
השיר "עושה שלום במרומיו" הולחן על ידי נורית הירש בשנת 1969 ומילותיו לקוחות מתפילת הקדיש. השיר בוצע לראשונה בפסטיבל הזמר החסידי על ידי הזמר יגאל בשן ועם השנים זכה לביצועים רבים בארץ ובעולם. נורית הירש מספרת כי השיר יקר מאוד לליבה ומבטא את הקשר העמוק שלה לעם היהודי ולמסורת.
הביצוע המקורי של השיר (בסולם דו מינור) מתחיל באיטיות וללא משקל בנגינת קלרינט, כלי נגינה המאפיין ניגונים חסידיים.
השיר בנוי מבית ופזמונים, כאשר הבית חוזר פעמיים. בפעם הראשונה כהמשך לפתיחת הקלרינט, באיטיות וללא משקל ובליווי פסנתר, ובפעם השנייה עם כניסת הפעמה והתזמורת.
בפזמון השיר מופיעות שתי מנגינות בעלות מקצב זהה. המנגינה הראשונה בנויה מפסוק פותח ופסוק סגור ומאופיינת בסקוונצות בירידה. המנגינה השנייה חוזרת פעמיים במדויק ומסתיימת בצליל הדומיננטה (מי). השיר מסתיים עם המנגינה הראשונה של הפזמון.
1. הציגו בפני התלמידים את התווים הבאים ושאלו:
2. בקשו מהתלמידים להקיף בעיגול את הצליל ראשון בכל תיבה ושאלו אותם מה הכיוון המלודי של המנגינה?
3. התמקדו בשלוש התיבות הראשונות המופיעות בסקוונצה ובקשו מהתלמידים למתוח קו בין הצלילים בכל תיבה באופן הבא:
4. שאלו את התלמידים האם הקווים זהים, דומים או שונים.
5. הסבירו לתלמידים את המושג סקוונצה: מנגינה שחוזרת על עצמה במדויק אך בשינוי (השאה) של צליל כלפי מעלה או מטה.
6. שירו את השיר ובקשו מהתלמידים לציין אילו מילים בשיר מופיעות בסקוונצה.
7. בקשו מהתלמידים להמציא תנועה שמביעה סקוונצה. שירו את השיר ובקשו מהתלמידים להצטרף בשירה ובתנועות כאשר שומעים את הסקוונצה.
השיר "עושה שלום במרומיו" הולחן על ידי נורית הירש בשנת 1969 ומילותיו לקוחות מתפילת הקדיש. השיר בוצע לראשונה בפסטיבל הזמר החסידי על ידי הזמר יגאל בשן ועם השנים זכה לביצועים רבים בארץ ובעולם. נורית הירש מספרת כי השיר יקר מאוד לליבה ומבטא את הקשר העמוק שלה לעם היהודי ולמסורת.
הביצוע המקורי של השיר (בסולם דו מינור) מתחיל באיטיות וללא משקל בנגינת קלרינט, כלי נגינה המאפיין ניגונים חסידיים.
השיר בנוי מבית ופזמונים, כאשר הבית חוזר פעמיים. בפעם הראשונה כהמשך לפתיחת הקלרינט, באיטיות וללא משקל ובליווי פסנתר, ובפעם השנייה עם כניסת הפעמה והתזמורת.
בפזמון השיר מופיעות שתי מנגינות בעלות מקצב זהה. המנגינה הראשונה בנויה מפסוק פותח ופסוק סגור ומאופיינת בסקוונצות בירידה. המנגינה השנייה חוזרת פעמיים במדויק ומסתיימת בצליל הדומיננטה (מי). השיר מסתיים עם המנגינה הראשונה של הפזמון.
1. שירו עם התלמידים את סולם לה מינור בעלייה ובירידה.
2. תרגלו עם התלמידים את שירת הצלילים לה, צליל הטוניקה ומי, צליל הדומיננטה.
3. הציגו בפני התלמידים את התווים הבאים ובקשו מהם להקיף בעיגול את הצלילים לה ומי.
4. תרגלו עם התלמידים את שירת הקו המלודי בדרכים מגוונות:
5. שירו את השיר בקולכם ובקשו מהתלמידים לשיר בבתים את הקו המלודי שלמדו. בפזמונים, בקשו מהם לציין כמה פעמים מופיעות המילים "יעשה שלום".
6. שאלו את התלמידים איזה כלי נגינה מתאים למוזיקה יהודית או חסידית ומדוע הם חושבים כך.
7. השמיעו את השיר בביצוע יגאל בשן ובקשו מהתלמידים לתאר את הפתיחה האינסטרומנטלית באמצעות הפרמטרים המוזיקליים הבאים: טמפו, משקל, דינמיקה ותזמור.
8. השמיעו לתלמידים את השיר במלואו ובקשו מהם לציין כמה חלקים יש בשיר ובמה הם דומים ושונים זה מזה.
9. חלקו את התלמידים לשתי קבוצות ובצעו את השיר כאשר קבוצה אחת שרה את הבתים והקבוצה השנייה מלווה בשירה או נגינה של הקו המלודי. ניתן לגוון את הביצוע ולהוסיף בפזמונים הקשות לפי הפעמה או המקצב.
מילות השיר לקוחות ממקורות שונים בתקופות שונות בתרבות היהודית . שלוש המילים הראשונות בשיר, "עושה שלום במרומיו", לקוחות מספר איוב (פרק כה, 2); ההמשך, "הוא יעשה שלום עלינו", מקורו בישעיה (פרק כז, 5) - "יעשה שלום לי". מאות שנים אחרי חתימת התנ"ך (במאה הראשונה לספירה), הוסיפו מחברי סידור התפילה בסיום "תפילת העמידה" וה"קדיש" את המילים '"עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל". עורכי התפילה מצאו לנכון להוסיף מילים אלה לאחר ברכת נתינת השלום, כי זה המקום לבקש על השלום. מסידור התפילה הועתקו מילים אלה גם לתפילת "קדיש". חתימת הקדיש במילים "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל" נעשתה בתקופה מאוחרת, כאשר היהודים ברובם הגדול לא דיברו ארמית .
את השיר הלחינה נורית הירש בשנת 1969 על פי פסוקים מתוך תפילת ה"קדיש".
השיר מציג כמיהה לשלום שיכול לחולל גורם לא אנושי וחיצוני לעולם (האל), אולי מתוך ייאוש מסוים מכישלונם של בני האדם להשכין שלום בעולם. בשיר זה, אנו מבקשים ששלום ישתרר לא רק במרומים, אלא כאן ועכשיו. השרים מבטאים כמיהה לשלום בינם לבין עצמם – בהיותם חלק ממשפחה או קבוצה חברתית כלשהי – וגם על כל ישראל, כלומר על כל בני העם, החיים בארץ או מחוצה לה.
המושג "שלום" קשור בשפה העברית ובמסורת היהודית במושגים "שלם" ו"שלמות" מזה, וגם ביכולת להשלים, מזה. השורש של"מ מתאר מצב של הרמוניה, שלווה ושגשוג, וגם תיקון שבר או פיתרון קונפליקט. לכן הוא מופיע לעיתים קרובות בתיאורי אחרית הימים, תיאורים שחוברו בהשראת החוויות של חורבן ותקווה לגאולה.
חז"ל הרחיבו את הדיבור בשבח השלום, וראו בו ערך עליון של התורה: "גדול השלום, שכל הברכות והתפילות חותמים בשלום: קריאת שמע – חותמת בשלום: "ופרוס סוכת שלומך"; ברכת כהנים – חותמת בשלום: "וישם לך שלום"; בכל הברכות חותמים בשלום: "עושה שלום במרומיו"" (מסכת דרך ארץ, פרק שלום, הלכה יט). גם בשיח הציבורי בימינו נתפס השלום באופן מורכב. לפעמים רואים בו אידאל נשגב, מטרה נעלה ובלתי-מושגת שעליה חולמים, ולפעמים תופסים אותו כיעד אנושי שחובה לפעול להגשמתו בהווה, בבחינת "בקש שלום ורדפהו" (תהלים, לד, 15). כך או כך, נשאלת השאלה האם שירי תקווה לשלום, כמו השיר שלפנינו, תורמים לעשיית שלום בפועל וכיצד?
עושה שלום – ציון של אחד מכוחותיו של האל: להשכין שלום.
במרומיו - במרומים שלו, במקום הגבוה שבו יושב האל. לפי אמונה עממית, יהודית וגם אוניברסלית, יש אלוהים היושב בשמים. לפיכך, "עושה שלום במרומיו" הוא תיאור אמוני-ציורי המתפרש בדרך כלל כעשיית שלום בין גרמי השמים או בין המלאכים.
אמן - ביטוי מסורתי הנאמר בדרך כלל בציבור ובהקשר דתי, ומשמעו אישור הנאמר ונכונות לקיימו.