הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח על הניגודים בין הדור הצעיר לדור המבוגר בכל הנוגע להתייחסותם ל"כוכבים" – ערכים ורעיונות נשגבים ונצחיים – ולמתח בין החומרי לרוחני בחיינו
עיון בשיר
1. "עץ הכוכבים"
שאלו את התלמידים:
- מדוע מדובר בשיר דווקא על עץ כוכבים ולא על סלסלת כוכבים או גלימה עם כוכבים?
(למורה: העץ מחובר היטב לקרקע והכוכבים מצויים בשמיים הרחוקים, השילוב של שניהם מדגיש כי עבור הסבא הכוכבים נגישים, זמינים, נמצאים בהישג יד ומחוברים היטב למציאות ולחיים).
- קראו ביחד עם התלמידים את השיר ובקשו מהם להשלים את נקודת מבטו של הסב? בנוגע לכל אחד מהביטויים הבאים:
- על עץ הכוכבים:________________________
- על הכוכבים:________________________
- על הפירות הרגילים:________________________
- על אנשי השוק:________________________
- על אי מכירת הכוכבים:________________________
- האם אתם מזדהים עם נקודות מבטו של הסב?
- מהי נקודת המבט של אנשי השוק?
- על הכוכבים:________________________
- על הפירות (והירקות) הרגילים:________________________
- על הסב :________________________
- על אי מכירת הכוכבים:________________________
- האם אתם מזדהים עם נקודות מבטם של אנשי השוק?
- אלו מחשבות ורגשות מעורר בכם הדיאלוג שבשיר?
- האם הייתם רוצים לומר/לשאול דבר מה את אחת מהדמויות?
2. "זהו עץ של כוכבים מאירי עיניים"
שאלו את התלמידים: מה מייצגים הכוכבים עבורכם במשל זה?
"מאיר עיניים"- מסביר, מחנך, מועיל ומרחיב את הדעת. (הכוכבים מייצגים רעיונות או ערכים נשגבים ונצחיים אשר יד הזמן אינה פוגעת בהם והם מעשירים את נפש האדם ומאירים את דרכם בחיים).
- הביאו דוגמאות לכוכבים המצויים בחייכם.
- ממי אתם מקבלים כוכבים אלה?
3. "כוכבים תקנו בזול ותזכו באושר"
שאלו את התלמידים:
- אלו מחשבות ורגשות עולים בכם כאשר אתם חושבים על סבא/סבתא שלכם?
- באלו חוויות אתם נזכרים?
- האם סבא וסבתא מעניקים לכם "כוכבים"? מהם? הביאו דוגמאות.
- מה אתם מרגישים כלפי הסבא בשיר?
- מדוע לדעתכם דווקא הסבא הוא בעל עץ הכוכבים? (ולא אמא, אבא, שכן, דוד…)
(למורה: הסבא מייצג זווית ראיה של אדם שמרבית שנותיו מאחוריו. כמו כן הוא מייצג את הקשר לדורות הקודמים, בהם, לדעת המשורר, משמעות החיים הייתה רוחנית יותר).
- כתבו כמה מילים אישיות לסבא שבשיר או לסבא שלכם (היעזרו במשפטים הבאים)
- סבא, אני מעריך מאוד את…
- יקר לי מאוד…
- רציתי שתדע…
- אני לומד ממך…
- תודה רבה על…
4. "וכולם קונים, חוטפים גזר, צנון ואורז
אבל חופן כוכבים, לא תודה, אין צורך".
- מה מרגישים אנשי השוק לדעתכם?
- מדוע אין הם רואים צורך בכוכבים?
- האם אתם מכירים דמויות דומות? הסבירו.
- מה אתם מרגישים כלפי הילד בשיר?
- עם מי מהדמויות אתם מזדהים? ואולי יש בתוככם קולות המזדהים עם יותר מדמות אחת?
פעילות סיכום-דרמה
בקשו מהתלמידים להביא לכיתה תחפושות ואביזרי לבוש.
1. הושיבו את התלמידים במעגל גדול ובחרו תלמידים אשר יציגו את המפגש בין הסבא לאנשי השוק (סבא, אנשי השוק והילד) בסיטואציה בה מגיע הסב עם כוכבים לשוק.
2. לאחר הצגה של כשתי דקות הכריזו "פריז" (הקפאה). התמונה תקפא ומתנדבים אחרים יחליפו את הדמויות ויעמיקו את העמדות הרגשיות של כל צד (כך גם בהמשך, כל שתי דקות יתחלפו השחקנים).
- המורה יוכל לשחק את דמות המשורר ולהעשיר את ההתרחשות על ידי "זריקת" הערות משלו לחלל הכיתה.
3. לסיכום יתקיים שיח אודות ה"כוכבים" אותם דלינו מהלימוד והעיסוק בשיר זה.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח על הניגודים בין הדור הצעיר לדור המבוגר בכל הנוגע להתייחסותם ל"כוכבים" – ערכים ורעיונות נשגבים ונצחיים – ולמתח בין החומרי לרוחני בחיינו
עיון בשיר
1. "עץ הכוכבים"
שאלו את התלמידים:
- מדוע מדובר בשיר דווקא על עץ כוכבים ולא על סלסלת כוכבים או גלימה עם כוכבים?
(למורה: העץ מחובר היטב לקרקע והכוכבים מצויים בשמיים הרחוקים, השילוב של שניהם מדגיש כי עבור הסבא הכוכבים נגישים, זמינים, נמצאים בהישג יד ומחוברים היטב למציאות ולחיים).
- קראו ביחד עם התלמידים את השיר ובקשו מהם להשלים את נקודת מבטו של הסב? בנוגע לכל אחד מהביטויים הבאים:
- על עץ הכוכבים:________________________
- על הכוכבים:________________________
- על הפירות הרגילים:________________________
- על אנשי השוק:________________________
- על אי מכירת הכוכבים:________________________
- האם אתם מזדהים עם נקודות מבטו של הסב?
- מהי נקודת המבט של אנשי השוק?
- על הכוכבים:________________________
- על הפירות (והירקות) הרגילים:________________________
- על הסב :________________________
- על אי מכירת הכוכבים:________________________
- האם אתם מזדהים עם נקודות מבטם של אנשי השוק?
- אלו מחשבות ורגשות מעורר בכם הדיאלוג שבשיר?
- האם הייתם רוצים לומר/לשאול דבר מה את אחת מהדמויות?
2. "זהו עץ של כוכבים מאירי עיניים"
שאלו את התלמידים: מה מייצגים הכוכבים עבורכם במשל זה?
"מאיר עיניים"- מסביר, מחנך, מועיל ומרחיב את הדעת. (הכוכבים מייצגים רעיונות או ערכים נשגבים ונצחיים אשר יד הזמן אינה פוגעת בהם והם מעשירים את נפש האדם ומאירים את דרכם בחיים).
- הביאו דוגמאות לכוכבים המצויים בחייכם.
- ממי אתם מקבלים כוכבים אלה?
3. "כוכבים תקנו בזול ותזכו באושר"
שאלו את התלמידים:
- אלו מחשבות ורגשות עולים בכם כאשר אתם חושבים על סבא/סבתא שלכם?
- באלו חוויות אתם נזכרים?
- האם סבא וסבתא מעניקים לכם "כוכבים"? מהם? הביאו דוגמאות.
- מה אתם מרגישים כלפי הסבא בשיר?
- מדוע לדעתכם דווקא הסבא הוא בעל עץ הכוכבים? (ולא אמא, אבא, שכן, דוד…)
(למורה: הסבא מייצג זווית ראיה של אדם שמרבית שנותיו מאחוריו. כמו כן הוא מייצג את הקשר לדורות הקודמים, בהם, לדעת המשורר, משמעות החיים הייתה רוחנית יותר).
- כתבו כמה מילים אישיות לסבא שבשיר או לסבא שלכם (היעזרו במשפטים הבאים)
- סבא, אני מעריך מאוד את…
- יקר לי מאוד…
- רציתי שתדע…
- אני לומד ממך…
- תודה רבה על…
4. "וכולם קונים, חוטפים גזר, צנון ואורז
אבל חופן כוכבים, לא תודה, אין צורך".
- מה מרגישים אנשי השוק לדעתכם?
- מדוע אין הם רואים צורך בכוכבים?
- האם אתם מכירים דמויות דומות? הסבירו.
- מה אתם מרגישים כלפי הילד בשיר?
- עם מי מהדמויות אתם מזדהים? ואולי יש בתוככם קולות המזדהים עם יותר מדמות אחת?
פעילות סיכום-דרמה
בקשו מהתלמידים להביא לכיתה תחפושות ואביזרי לבוש.
1. הושיבו את התלמידים במעגל גדול ובחרו תלמידים אשר יציגו את המפגש בין הסבא לאנשי השוק (סבא, אנשי השוק והילד) בסיטואציה בה מגיע הסב עם כוכבים לשוק.
2. לאחר הצגה של כשתי דקות הכריזו "פריז" (הקפאה). התמונה תקפא ומתנדבים אחרים יחליפו את הדמויות ויעמיקו את העמדות הרגשיות של כל צד (כך גם בהמשך, כל שתי דקות יתחלפו השחקנים).
- המורה יוכל לשחק את דמות המשורר ולהעשיר את ההתרחשות על ידי "זריקת" הערות משלו לחלל הכיתה.
3. לסיכום יתקיים שיח אודות ה"כוכבים" אותם דלינו מהלימוד והעיסוק בשיר זה.
ה
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח על הניגודים בין הדור הצעיר לדור המבוגר בכל הנוגע להתייחסותם ל"כוכבים" – ערכים ורעיונות נשגבים ונצחיים – ולמתח בין החומרי לרוחני בחיינו
עיון בשיר
1. "עץ הכוכבים"
שאלו את התלמידים:
- מדוע מדובר בשיר דווקא על עץ כוכבים ולא על סלסלת כוכבים או גלימה עם כוכבים?
(למורה: העץ מחובר היטב לקרקע והכוכבים מצויים בשמיים הרחוקים, השילוב של שניהם מדגיש כי עבור הסבא הכוכבים נגישים, זמינים, נמצאים בהישג יד ומחוברים היטב למציאות ולחיים).
- קראו ביחד עם התלמידים את השיר ובקשו מהם להשלים את נקודת מבטו של הסב? בנוגע לכל אחד מהביטויים הבאים:
- על עץ הכוכבים:________________________
- על הכוכבים:________________________
- על הפירות הרגילים:________________________
- על אנשי השוק:________________________
- על אי מכירת הכוכבים:________________________
- האם אתם מזדהים עם נקודות מבטו של הסב?
- מהי נקודת המבט של אנשי השוק?
- על הכוכבים:________________________
- על הפירות (והירקות) הרגילים:________________________
- על הסב :________________________
- על אי מכירת הכוכבים:________________________
- האם אתם מזדהים עם נקודות מבטם של אנשי השוק?
- אלו מחשבות ורגשות מעורר בכם הדיאלוג שבשיר?
- האם הייתם רוצים לומר/לשאול דבר מה את אחת מהדמויות?
2. "זהו עץ של כוכבים מאירי עיניים"
שאלו את התלמידים: מה מייצגים הכוכבים עבורכם במשל זה?
"מאיר עיניים"- מסביר, מחנך, מועיל ומרחיב את הדעת. (הכוכבים מייצגים רעיונות או ערכים נשגבים ונצחיים אשר יד הזמן אינה פוגעת בהם והם מעשירים את נפש האדם ומאירים את דרכם בחיים).
- הביאו דוגמאות לכוכבים המצויים בחייכם.
- ממי אתם מקבלים כוכבים אלה?
3. "כוכבים תקנו בזול ותזכו באושר"
שאלו את התלמידים:
- אלו מחשבות ורגשות עולים בכם כאשר אתם חושבים על סבא/סבתא שלכם?
- באלו חוויות אתם נזכרים?
- האם סבא וסבתא מעניקים לכם "כוכבים"? מהם? הביאו דוגמאות.
- מה אתם מרגישים כלפי הסבא בשיר?
- מדוע לדעתכם דווקא הסבא הוא בעל עץ הכוכבים? (ולא אמא, אבא, שכן, דוד…)
(למורה: הסבא מייצג זווית ראיה של אדם שמרבית שנותיו מאחוריו. כמו כן הוא מייצג את הקשר לדורות הקודמים, בהם, לדעת המשורר, משמעות החיים הייתה רוחנית יותר).
- כתבו כמה מילים אישיות לסבא שבשיר או לסבא שלכם (היעזרו במשפטים הבאים)
- סבא, אני מעריך מאוד את…
- יקר לי מאוד…
- רציתי שתדע…
- אני לומד ממך…
- תודה רבה על…
4. "וכולם קונים, חוטפים גזר, צנון ואורז
אבל חופן כוכבים, לא תודה, אין צורך".
- מה מרגישים אנשי השוק לדעתכם?
- מדוע אין הם רואים צורך בכוכבים?
- האם אתם מכירים דמויות דומות? הסבירו.
- מה אתם מרגישים כלפי הילד בשיר?
- עם מי מהדמויות אתם מזדהים? ואולי יש בתוככם קולות המזדהים עם יותר מדמות אחת?
פעילות סיכום-דרמה
בקשו מהתלמידים להביא לכיתה תחפושות ואביזרי לבוש.
1. הושיבו את התלמידים במעגל גדול ובחרו תלמידים אשר יציגו את המפגש בין הסבא לאנשי השוק (סבא, אנשי השוק והילד) בסיטואציה בה מגיע הסב עם כוכבים לשוק.
2. לאחר הצגה של כשתי דקות הכריזו "פריז" (הקפאה). התמונה תקפא ומתנדבים אחרים יחליפו את הדמויות ויעמיקו את העמדות הרגשיות של כל צד (כך גם בהמשך, כל שתי דקות יתחלפו השחקנים).
- המורה יוכל לשחק את דמות המשורר ולהעשיר את ההתרחשות על ידי "זריקת" הערות משלו לחלל הכיתה.
3. לסיכום יתקיים שיח אודות ה"כוכבים" אותם דלינו מהלימוד והעיסוק בשיר זה.
צעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב בשילוב הפעלה / ללא הפעלה / הפעלה בלבד
השיר מזמן שיח אודות המשפחה שלנו ואודות חשיבות הקשר הבין-דורי.
בשיח זה יש לשים לב לילדים אשר חוויית המשפחתיות אצלם פגועה או חסרה.
לדיון ושיח במליאה
1. השיר בנוי משלושה בתים בעלי מבנה זהה. בראש כל בית יש בקשה: "פתחו את השער, פתחוהו רחב…"
- מי עובר בשער בכל אחד מהבתים? בקשו מהתלמידים לכתוב את הרשימה ולתת לה שם.
- בית א': ___________________________________________
- בית ב': ___________________________________________
- בית ג': ___________________________________________
(הפנו את תשומת ליבם של התלמידים לבית ג', בו מוזכרים המאכלים אשר מגיעים לשולחן המשפחתי בסעודה חגיגית במיוחד, אולי בחתונת החתן והכלה שבבית א?).
- מה באה החזרתיות על מילים אלו להדגיש?
- "שער כבוד- פתח רחב, על פי רוב מקושט בפרחים, בירק ובדגלים לכבוד בואו של אורח חשוב, מנהיג…" מה מלמד הסבר זה אודות המשפחה העוברת בשער?
- הידעת? אם תסובב את השיר שמאלה, נגד כיוון השעון, תוכל להבחין ששלושת בתי השיר נראים כמו שלושה שערים. דבר זה מבליט את חשיבותו של מוטיב השער בשירנו.
- אילו שערים הקוראים מתבקשים לפתוח- שערים ממשיים? אולי סמליים? או אולי גם וגם?
- אלו שערים נפתחים בכם כלפי משפחתכם?
2. "עבור תעבור בו שרשרת זהב"
- הקשר בין האנשים מתואר בשיר כ"שרשרת זהב". מה תכונותיה של השרשרת?
- מדוע מושווית שרשרת משפחתית לשרשרת של זהב?
- מה יכול להיות כל כך יקר בדורות של המשפחה?
- בחרו דמות ממשפחתכם הקרובה: היזכרו בה, במראה שלה, בעיסוקיה, במפגשים שלכם איתה.
- אילו רגשות ומחשבות עולות בכם כשאתם נזכרים בה?
- איזה חרוז היא בשרשרת? מה אתם רוצים לומר לה?
3. "אבא ואמא ואח ואחות"
כדי לבטא את החיבור העמוק והקשר שבין הדמויות, משתמשת המשוררת לאורך כל השיר בו' החיבור.
- חשבו על צורות נוספות של חיבורים במשפחה הקרובה והמורחבת. אלו חיבורים קיימים? על אילו חיבורים נוספים אפשר לחשוב?
- האם יש חיבור אותו תרצו לקדם? תארו את החיבור הזה: בין מי למי הוא יחבר? איזה סוג של חיבור הוא יהיה? כיצד הוא יהדק את הקשר המשפחתי?
- כאשר אתם חושבים על חיבור זה, אילו רגשות מתעוררים בכם?
הפעלות בשיתוף בני משפחה
"שרשרת זהב"
הכינו 'שרשרת משפחתית' מחרוזים בה כל חרוז יסמל מישהו מבני המשפחה.
- בקשו מהתלמידים לשוחח עם קרוב משפחה (אבא, אמא, סבא, דוד) שמכיר היטב את ענפי המשפחה השונים, ולחשוב יחד על כמה שיותר חרוזים בשרשרת המשפחתית. הנחו את התלמידים להעלות שאלות המסקרנות אותו, להקשיב לתשובות ולהחליט בשיתוף עם קרוב המשפחה על סוג החרוזים שיהיו בשרשרת:
- האם החרוזים יהיו זהים?
- האם שונים זה מזה כאשר כל חרוז מזוהה עם הדמות המסוימת?
- מאיזה חומר יהיו?
- האם יכינו את החרוזים בעצמם או יקנו אותם?
- איך ייכתבו שמות האנשים על החרוזים?
- באיזה אופן מסמלת שרשרת זו את השרשרת המשפחתית?
- בשיעור בקשו מהתלמידים לספר על השרשראות שהכינו, על הדברים ששמעו על המשפחה, ועל תהליך הכנת השרשרת וההחלטות שנלוו אליו.
- באיזה אופן תרם תהליך הכנת השרשרת לקשר שלכם עם משפחתכם?