השיר "צל ומי באר" מאפשר שיח על ערבות הדדית ועל הקשבה לצרכים שלנו ושל זולתנו:
מה הם "מי באר"? ומה הוא "הצל"?
- מי באר – מה הם מקורות הכוח שלי, התמיכה שלי, מה ממלא אותי? מה מרענן אותי? אותנו כקבוצה, ככיתה?
הצל – מי מגן עליי? איפה נוח לי לנוח? האם אני/אנחנו יכולים לספק לעצמנו צל? האם צל הוא דמות משמעותית לי, או אולי אני יכול לשמש צל בשביל מישהו אחר?
איך אני/אנחנו מרגיש/ים כשאין בנמצא מי באר או צל?
- "תמיד ברוכים הנכנסים" – מי הם הנכנסים? האם תמיד נוח לי להכניס למרחב האישי שלי אורחים? האם אני תמיד פנוי להכנסת אורחים? מהי חשיבות הכנסת האורחים? כיצד אני מרגיש כשאני מארח בביתי, בכיתה? דומה לי/שונה ממני?
- "לא עוצמים את העיניים, בימים כאלה מקשיבים" – מה אני בוחר לראות וממה אני מתעלם, עוצם עיניים כדי לא לראות. למה לפעמים אנחנו בוחרים שלא לראות? באילו ימים ומצבים אנו כן מקשיבים? מה היא האחריות שלנו כלפי הקשבה לחברינו לכיתה? יש לי חבר/ה לכיתה שקשה לו/ה – כיצד אני יכול להקשיב ולעזור, האם יש לי אחריות לכך?
- "מי שסוכתו נופלת, חרש ייכנס בדלת, חרש ייכנס ועד עולם יוכל להישאר" –מדוע אני צריך להיכנס בשקט?
האם אני מתבייש בצורך לקבל עזרה? באיזו דלת אני בוחר להיכנס?
חשיבותה של הושטת עזרה לצד היכולת לקבל עזרה.
מי מושיט לי/לנו עזרה ולמי אנו מרגישים בנוח לפנות לעזרה?
מתי אנחנו מרגישים שאנחנו יכולים להושיט עזרה למי שסוכתו נופלת?
האם אנחנו יכולים לתמוך רק כאשר נופלים או גם במערכות יחסים שבהן יש מקום להקשבה, לחברות, לפרגון ולהצלחה?
- "זה הבית שבנינו" – הערכים שבהם תאמינו, המעשים שתבחרו לעשות, הם אלה שייבנו את העתיד האישי והחברתי במקומות שבהם תבחרו להיות ולחיות.
עיסוק במשפט זה יעורר דיון על תחושת האחריות האישית.
- "והשער שוב לא ייסגר" – מה משמעות השער? איפה מותקן שער? בפני מה/י הוא פותח? סוגר? שומר? מגן? תוחם?
למה חשובה בשיר הפתיחות ולמי?
בשיר יש עיסוק רב במטאפורות הקשורות במילים פתוח/סגור:
פתוח – "השקדייה פורחת", "לב פותח", "ברוכים הנכנסים";
סגור – "לא סוגרים את הבריח" "והשער שוב לא ייסגר"
כל אחד מכם נושא עמו חוויה סגורה או פתוחה. אתם מוזמנים לחשוב על סיפור, על חוויה או על הרגשה אישית אחת שכזו שבה תרצו לשתף. השיתוף יכול להיות באמצעות:
- מלל
- ציור
- תנועה /ריקוד
- צילום
- תמונה
- סרטון
- כתיבה אישית
- שיר אחר שמזכיר לי את ההרגשה
- מקרה שחוויתי
- דמות מסוימת
חיבור לנושאים אקטואליים – מה קרה השבוע (אצלכם בבית, אצלנו בכיתה, במדינה, בעולם..) שמזכיר לכם התנהלות והתנהגויות המוזכרות בשיר?
משחק ערכים ומושגים – לתלמידים יוצגו כרטיסיות ובהן ערכים ומושגים שונים:
- התלמידים יבחרו ביחד רק את הערכים/מושגים שיש להם ביטוי בשיר.
- ניתן לחלק לקבוצות וכל קבוצה תציג את הערך/המושג שבחרה.
- ניתן לארגן תחרות בין הערכים, ולבחור את חמשת הערכים/המושגים החשובים לכיתה בעקבות השיח על השיר.
- ניתן לבחור ערך/מושג מנצח/מוביל לשבוע שבו נשים לב להתנהגות שלנו בהקשר לערך שלמדנו.
(בנק ערכים ומושגים: חברות, נתינה, הכנסת אורחים, אדיבות, אהבה, אהבת המולדת, אחדות, אחריות, אמונה, אמפתיה, בחירה, ביטחון, בין אדם לחברו, בריאות, דו-קיום, הגינות, הגנה, הגשמה, הכרת תודה, הזדהות, הישגיות, החלטיות, הנאה, הסתגלות, הסתפקות במועט, הערכה, הצלחה, הקשבה, התמדה, התנדבות, התמסרות, ויתור, זיכרון, חופש בחירה, חיים, חינוך, חוכמה, חוכמת חיים, חמלה, חריצות, חשיבה, ידע, יוזמה, יושר, יושרה, ייחודיות, יסודיות, יעילות, יציבות, יצירתיות, ישירות, כבוד, כיבוד האדם, כנות, למידה, מחויבות, מחילה, מנהיגות, מסורת, מסירות/מסירות נפש, מעורבות, משמעת עצמית, משפחה, נאמנות, נדיבות, נתינה, סבלנות, סובלנות, סליחה, עזרה לזולת, ענווה, עצמאות, עקביות, פשטות, פתיחות, צדק, צמיחה, צניעות, קבלה, קדושת החיים, שותפות, שייכות, שלום, תמימות, תקווה, תרומה חברתית).
ארגז כלים כיתתי – ננסה לבנות בכיתה שלנו ארגז כלים לערבות הדדית, לחברות ועזרה הדדית. נבחן ביחד אילו כלים יהיו בארגז הכלים הכיתתי שלנו?
- כלי שמצוי בארגז – וכולם מזהים, מכירים ומשתמשים בו בשגרה.
- כלי שנעלם לנו בזמן האחרון והיינו רוצים למצוא אותו יחד.
- כלי שבזמן האחרון נשחק והיינו רוצים ללמוד איך להשחיז אותו.
השיר "צל ומי באר" מאפשר שיח על ערבות הדדית ועל הקשבה לצרכים שלנו ושל זולתנו:
מה הם "מי באר"? ומה הוא "הצל"?
- מי באר – מה הם מקורות הכוח שלי, התמיכה שלי, מה ממלא אותי? מה מרענן אותי? אותנו כקבוצה, ככיתה?
הצל – מי מגן עליי? איפה נוח לי לנוח? האם אני/אנחנו יכולים לספק לעצמנו צל? האם צל הוא דמות משמעותית לי, או אולי אני יכול לשמש צל בשביל מישהו אחר?
איך אני/אנחנו מרגיש/ים כשאין בנמצא מי באר או צל?
- "תמיד ברוכים הנכנסים" – מי הם הנכנסים? האם תמיד נוח לי להכניס למרחב האישי שלי אורחים? האם אני תמיד פנוי להכנסת אורחים? מהי חשיבות הכנסת האורחים? כיצד אני מרגיש כשאני מארח בביתי, בכיתה? דומה לי/שונה ממני?
- "לא עוצמים את העיניים, בימים כאלה מקשיבים" – מה אני בוחר לראות וממה אני מתעלם, עוצם עיניים כדי לא לראות. למה לפעמים אנחנו בוחרים שלא לראות? באילו ימים ומצבים אנו כן מקשיבים? מה היא האחריות שלנו כלפי הקשבה לחברינו לכיתה? יש לי חבר/ה לכיתה שקשה לו/ה – כיצד אני יכול להקשיב ולעזור, האם יש לי אחריות לכך?
- "מי שסוכתו נופלת, חרש ייכנס בדלת, חרש ייכנס ועד עולם יוכל להישאר" –מדוע אני צריך להיכנס בשקט?
האם אני מתבייש בצורך לקבל עזרה? באיזו דלת אני בוחר להיכנס?
חשיבותה של הושטת עזרה לצד היכולת לקבל עזרה.
מי מושיט לי/לנו עזרה ולמי אנו מרגישים בנוח לפנות לעזרה?
מתי אנחנו מרגישים שאנחנו יכולים להושיט עזרה למי שסוכתו נופלת?
האם אנחנו יכולים לתמוך רק כאשר נופלים או גם במערכות יחסים שבהן יש מקום להקשבה, לחברות, לפרגון ולהצלחה?
- "זה הבית שבנינו" – הערכים שבהם תאמינו, המעשים שתבחרו לעשות, הם אלה שייבנו את העתיד האישי והחברתי במקומות שבהם תבחרו להיות ולחיות.
עיסוק במשפט זה יעורר דיון על תחושת האחריות האישית.
- "והשער שוב לא ייסגר" – מה משמעות השער? איפה מותקן שער? בפני מה/י הוא פותח? סוגר? שומר? מגן? תוחם?
למה חשובה בשיר הפתיחות ולמי?
בשיר יש עיסוק רב במטאפורות הקשורות במילים פתוח/סגור:
פתוח – "השקדייה פורחת", "לב פותח", "ברוכים הנכנסים";
סגור – "לא סוגרים את הבריח" "והשער שוב לא ייסגר"
כל אחד מכם נושא עמו חוויה סגורה או פתוחה. אתם מוזמנים לחשוב על סיפור, על חוויה או על הרגשה אישית אחת שכזו שבה תרצו לשתף. השיתוף יכול להיות באמצעות:
- מלל
- ציור
- תנועה /ריקוד
- צילום
- תמונה
- סרטון
- כתיבה אישית
- שיר אחר שמזכיר לי את ההרגשה
- מקרה שחוויתי
- דמות מסוימת
חיבור לנושאים אקטואליים – מה קרה השבוע (אצלכם בבית, אצלנו בכיתה, במדינה, בעולם..) שמזכיר לכם התנהלות והתנהגויות המוזכרות בשיר?
משחק ערכים ומושגים – לתלמידים יוצגו כרטיסיות ובהן ערכים ומושגים שונים:
- התלמידים יבחרו ביחד רק את הערכים/מושגים שיש להם ביטוי בשיר.
- ניתן לחלק לקבוצות וכל קבוצה תציג את הערך/המושג שבחרה.
- ניתן לארגן תחרות בין הערכים, ולבחור את חמשת הערכים/המושגים החשובים לכיתה בעקבות השיח על השיר.
- ניתן לבחור ערך/מושג מנצח/מוביל לשבוע שבו נשים לב להתנהגות שלנו בהקשר לערך שלמדנו.
(בנק ערכים ומושגים: חברות, נתינה, הכנסת אורחים, אדיבות, אהבה, אהבת המולדת, אחדות, אחריות, אמונה, אמפתיה, בחירה, ביטחון, בין אדם לחברו, בריאות, דו-קיום, הגינות, הגנה, הגשמה, הכרת תודה, הזדהות, הישגיות, החלטיות, הנאה, הסתגלות, הסתפקות במועט, הערכה, הצלחה, הקשבה, התמדה, התנדבות, התמסרות, ויתור, זיכרון, חופש בחירה, חיים, חינוך, חוכמה, חוכמת חיים, חמלה, חריצות, חשיבה, ידע, יוזמה, יושר, יושרה, ייחודיות, יסודיות, יעילות, יציבות, יצירתיות, ישירות, כבוד, כיבוד האדם, כנות, למידה, מחויבות, מחילה, מנהיגות, מסורת, מסירות/מסירות נפש, מעורבות, משמעת עצמית, משפחה, נאמנות, נדיבות, נתינה, סבלנות, סובלנות, סליחה, עזרה לזולת, ענווה, עצמאות, עקביות, פשטות, פתיחות, צדק, צמיחה, צניעות, קבלה, קדושת החיים, שותפות, שייכות, שלום, תמימות, תקווה, תרומה חברתית).
ארגז כלים כיתתי – ננסה לבנות בכיתה שלנו ארגז כלים לערבות הדדית, לחברות ועזרה הדדית. נבחן ביחד אילו כלים יהיו בארגז הכלים הכיתתי שלנו?
- כלי שמצוי בארגז – וכולם מזהים, מכירים ומשתמשים בו בשגרה.
- כלי שנעלם לנו בזמן האחרון והיינו רוצים למצוא אותו יחד.
- כלי שבזמן האחרון נשחק והיינו רוצים ללמוד איך להשחיז אותו.
השיר "צל ומי באר" מאפשר שיח על ערבות הדדית ועל הקשבה לצרכים שלנו ושל זולתנו:
מה הם "מי באר"? ומה הוא "הצל"?
- מי באר – מה הם מקורות הכוח שלי, התמיכה שלי, מה ממלא אותי? מה מרענן אותי? אותנו כקבוצה, ככיתה?
הצל – מי מגן עליי? איפה נוח לי לנוח? האם אני/אנחנו יכולים לספק לעצמנו צל? האם צל הוא דמות משמעותית לי, או אולי אני יכול לשמש צל בשביל מישהו אחר?
איך אני/אנחנו מרגיש/ים כשאין בנמצא מי באר או צל?
- "תמיד ברוכים הנכנסים" – מי הם הנכנסים? האם תמיד נוח לי להכניס למרחב האישי שלי אורחים? האם אני תמיד פנוי להכנסת אורחים? מהי חשיבות הכנסת האורחים? כיצד אני מרגיש כשאני מארח בביתי, בכיתה? דומה לי/שונה ממני?
- "לא עוצמים את העיניים, בימים כאלה מקשיבים" – מה אני בוחר לראות וממה אני מתעלם, עוצם עיניים כדי לא לראות. למה לפעמים אנחנו בוחרים שלא לראות? באילו ימים ומצבים אנו כן מקשיבים? מה היא האחריות שלנו כלפי הקשבה לחברינו לכיתה? יש לי חבר/ה לכיתה שקשה לו/ה – כיצד אני יכול להקשיב ולעזור, האם יש לי אחריות לכך?
- "מי שסוכתו נופלת, חרש ייכנס בדלת, חרש ייכנס ועד עולם יוכל להישאר" –מדוע אני צריך להיכנס בשקט?
האם אני מתבייש בצורך לקבל עזרה? באיזו דלת אני בוחר להיכנס?
חשיבותה של הושטת עזרה לצד היכולת לקבל עזרה.
מי מושיט לי/לנו עזרה ולמי אנו מרגישים בנוח לפנות לעזרה?
מתי אנחנו מרגישים שאנחנו יכולים להושיט עזרה למי שסוכתו נופלת?
האם אנחנו יכולים לתמוך רק כאשר נופלים או גם במערכות יחסים שבהן יש מקום להקשבה, לחברות, לפרגון ולהצלחה?
- "זה הבית שבנינו" – הערכים שבהם תאמינו, המעשים שתבחרו לעשות, הם אלה שייבנו את העתיד האישי והחברתי במקומות שבהם תבחרו להיות ולחיות.
עיסוק במשפט זה יעורר דיון על תחושת האחריות האישית.
- "והשער שוב לא ייסגר" – מה משמעות השער? איפה מותקן שער? בפני מה/י הוא פותח? סוגר? שומר? מגן? תוחם?
למה חשובה בשיר הפתיחות ולמי?
בשיר יש עיסוק רב במטאפורות הקשורות במילים פתוח/סגור:
פתוח – "השקדייה פורחת", "לב פותח", "ברוכים הנכנסים";
סגור – "לא סוגרים את הבריח" "והשער שוב לא ייסגר"
כל אחד מכם נושא עמו חוויה סגורה או פתוחה. אתם מוזמנים לחשוב על סיפור, על חוויה או על הרגשה אישית אחת שכזו שבה תרצו לשתף. השיתוף יכול להיות באמצעות:
- מלל
- ציור
- תנועה /ריקוד
- צילום
- תמונה
- סרטון
- כתיבה אישית
- שיר אחר שמזכיר לי את ההרגשה
- מקרה שחוויתי
- דמות מסוימת
חיבור לנושאים אקטואליים – מה קרה השבוע (אצלכם בבית, אצלנו בכיתה, במדינה, בעולם..) שמזכיר לכם התנהלות והתנהגויות המוזכרות בשיר?
משחק ערכים ומושגים – לתלמידים יוצגו כרטיסיות ובהן ערכים ומושגים שונים:
- התלמידים יבחרו ביחד רק את הערכים/מושגים שיש להם ביטוי בשיר.
- ניתן לחלק לקבוצות וכל קבוצה תציג את הערך/המושג שבחרה.
- ניתן לארגן תחרות בין הערכים, ולבחור את חמשת הערכים/המושגים החשובים לכיתה בעקבות השיח על השיר.
- ניתן לבחור ערך/מושג מנצח/מוביל לשבוע שבו נשים לב להתנהגות שלנו בהקשר לערך שלמדנו.
(בנק ערכים ומושגים: חברות, נתינה, הכנסת אורחים, אדיבות, אהבה, אהבת המולדת, אחדות, אחריות, אמונה, אמפתיה, בחירה, ביטחון, בין אדם לחברו, בריאות, דו-קיום, הגינות, הגנה, הגשמה, הכרת תודה, הזדהות, הישגיות, החלטיות, הנאה, הסתגלות, הסתפקות במועט, הערכה, הצלחה, הקשבה, התמדה, התנדבות, התמסרות, ויתור, זיכרון, חופש בחירה, חיים, חינוך, חוכמה, חוכמת חיים, חמלה, חריצות, חשיבה, ידע, יוזמה, יושר, יושרה, ייחודיות, יסודיות, יעילות, יציבות, יצירתיות, ישירות, כבוד, כיבוד האדם, כנות, למידה, מחויבות, מחילה, מנהיגות, מסורת, מסירות/מסירות נפש, מעורבות, משמעת עצמית, משפחה, נאמנות, נדיבות, נתינה, סבלנות, סובלנות, סליחה, עזרה לזולת, ענווה, עצמאות, עקביות, פשטות, פתיחות, צדק, צמיחה, צניעות, קבלה, קדושת החיים, שותפות, שייכות, שלום, תמימות, תקווה, תרומה חברתית).
ארגז כלים כיתתי – ננסה לבנות בכיתה שלנו ארגז כלים לערבות הדדית, לחברות ועזרה הדדית. נבחן ביחד אילו כלים יהיו בארגז הכלים הכיתתי שלנו?
- כלי שמצוי בארגז – וכולם מזהים, מכירים ומשתמשים בו בשגרה.
- כלי שנעלם לנו בזמן האחרון והיינו רוצים למצוא אותו יחד.
- כלי שבזמן האחרון נשחק והיינו רוצים ללמוד איך להשחיז אותו.