הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח אודות ערכו של הטיול בארץ ישראל ותרומתו לחיזוק האהבה לארץ והזיקה אליה
לדיון ושיח במליאה
1. עבר והווה
קראו את השיר בקול והסבירו לתלמידים כי הכותרת לקוחה מתוך פסוק בספר בראשית, שם נאמר לאברהם אבינו "קום התהלך בארץ לאורכה ולרוחבה" (בראשית יא, יז). באמצעות השימוש בכותרת, הלקוחה מפסוק זה, מבקש המשורר להמשיך כביכול את הציווי הבראשיתי לטייל בארץ וכן לחזק את הקשר לארץ ישראל שהתמיד לכל אורך ההיסטוריה של עם ישראל.
בררו עם התלמידים:
- אילו תחושות ומחשבות מעורר בכם הקישור לעבר?
- כיצד משפיעה תחושה זו על יחסכם לארץ ישראל?
2. "קום והתהלך בארץ"
- המשורר מבקש בשיר זה להגביר בנו את האהבה לארץ דרך ההליכה בשביליה. לפי הכתוב בשיר:
- מה נרגיש ומה נחווה כשנטייל בארץ?
- אילו נופים נראה בה?
- אילו תחושות עשוי לעורר בנו הטיול?
- איך תגיב אלינו הארץ? (בקשו מהתלמידים לצטט מתוך השיר)
- האם אתם מסכימים עם הרעיון של אהבת הארץ דרך הטיולים בה?
- מה הערך המיוחד של טיול ברגל?
- לו נתבקשתם לשכנע עולה חדש שהגיע לכיתה לצאת אתכם למסע רגלי של יומיים בארץ./באחד מאזורי הארץ. מה הייתם אומרים לו?
3. "זו אכן אותה הארץ"
- בשיר קיימת הַאֲנָשָה (הענקת תכונות אישיות) של ארץ ישראל. כתבו במחברת את הביטויים שבאמצעותם מעניק המשורר תכונות אנושיות לארץ ישראל.
- במה תורמת ההאנשה לרעיון הכללי של השיר?
- במה דומה אהבת הארץ לאהבה בין בני אדם? במה היא שונה?
- לְמה אפשר לדמות את הטיולים בארץ כשחושבים על אהבה בין אנשים?
- האם חשוב שנאהב את ארצנו? הסבירו מדוע.
4. "עוד שומרים על חלומה וחלומנו הישן"
- מהו החלום של הארץ?
- מהו החלום שלנו? האם לכל חלקי העם יש חלום משותף ?
- האם יש לכם חלום אישי הנוגע לארץ ישראל?
5. "בתרמיל ובמקל"
מטבע לשון (מעין פתגם): "במקלו ובתרמילו"- במועט שיש לו.
- מה מטרת השימוש במטבע לשון זה בשיר?
- מהם ה"מקל והתרמיל" שלכם כשאתם יוצאים לטיול?
הפעלות בקבוצה ובמליאה
הפעלה ראשונה
בקשו מהתלמידים להביא לכיתה תמונה מטיול משפחתי בארץ, תמונה אשר מספרת סיפור מיוחד ומעלה זיכרונות נעימים. חלקו את התלמידים לקבוצות.
א. בקשו מהתלמידים לשתף את חבריהם בקבוצות בסיפורים אישיים אודות הטיולים המשפחתיים שלהם (כיצד המשפחה מטיילת, באיזו תדירות, מי לוקח חלק בטיולים, חוויות מיוחדות וכד').
ב. בקשו מהתלמידים להתמקד בַּסיפור המסתתר מאחורי התמונה שהביאו.
ג. ערכו דיון בקבוצות: כיצד תורמים הטיולים לאהבת הארץ.
ד. בקשו מנציג בכל קבוצה לשתף את תלמידי הכיתה בפרט אחד משמעותי מהדיון הקבוצתי.
הפעלה שנייה
בקשו מהתלמידים להדביק את התמונה שהביאו על דף ולציין את שם המשפחה, את מסלול הטיול, מתי הוא התקיים, מי השתתף בו, חוויה מיוחדת הקשורה בטיול זה וכד'.
א. צרו מכל התמונות קלסר כיתתי אשר יישאר בכיתה. התלמידים יוכלו לעיין בקלסר, להגיב ולתת משוב זה לזה.
* יש לשים לב בהפעלה זו לתלמידים שקשה להם לאתר תמונה מטיול משפחתי.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח אודות ערכו של הטיול בארץ ישראל ותרומתו לחיזוק האהבה לארץ והזיקה אליה
לדיון ושיח במליאה
1. עבר והווה
קראו את השיר בקול והסבירו לתלמידים כי הכותרת לקוחה מתוך פסוק בספר בראשית, שם נאמר לאברהם אבינו "קום התהלך בארץ לאורכה ולרוחבה" (בראשית יא, יז). באמצעות השימוש בכותרת, הלקוחה מפסוק זה, מבקש המשורר להמשיך כביכול את הציווי הבראשיתי לטייל בארץ וכן לחזק את הקשר לארץ ישראל שהתמיד לכל אורך ההיסטוריה של עם ישראל.
בררו עם התלמידים:
- אילו תחושות ומחשבות מעורר בכם הקישור לעבר?
- כיצד משפיעה תחושה זו על יחסכם לארץ ישראל?
2. "קום והתהלך בארץ"
- המשורר מבקש בשיר זה להגביר בנו את האהבה לארץ דרך ההליכה בשביליה. לפי הכתוב בשיר:
- מה נרגיש ומה נחווה כשנטייל בארץ?
- אילו נופים נראה בה?
- אילו תחושות עשוי לעורר בנו הטיול?
- איך תגיב אלינו הארץ? (בקשו מהתלמידים לצטט מתוך השיר)
- האם אתם מסכימים עם הרעיון של אהבת הארץ דרך הטיולים בה?
- מה הערך המיוחד של טיול ברגל?
- לו נתבקשתם לשכנע עולה חדש שהגיע לכיתה לצאת אתכם למסע רגלי של יומיים בארץ./באחד מאזורי הארץ. מה הייתם אומרים לו?
3. "זו אכן אותה הארץ"
- בשיר קיימת הַאֲנָשָה (הענקת תכונות אישיות) של ארץ ישראל. כתבו במחברת את הביטויים שבאמצעותם מעניק המשורר תכונות אנושיות לארץ ישראל.
- במה תורמת ההאנשה לרעיון הכללי של השיר?
- במה דומה אהבת הארץ לאהבה בין בני אדם? במה היא שונה?
- לְמה אפשר לדמות את הטיולים בארץ כשחושבים על אהבה בין אנשים?
- האם חשוב שנאהב את ארצנו? הסבירו מדוע.
4. "עוד שומרים על חלומה וחלומנו הישן"
- מהו החלום של הארץ?
- מהו החלום שלנו? האם לכל חלקי העם יש חלום משותף ?
- האם יש לכם חלום אישי הנוגע לארץ ישראל?
5. "בתרמיל ובמקל"
מטבע לשון (מעין פתגם): "במקלו ובתרמילו"- במועט שיש לו.
- מה מטרת השימוש במטבע לשון זה בשיר?
- מהם ה"מקל והתרמיל" שלכם כשאתם יוצאים לטיול?
הפעלות בקבוצה ובמליאה
הפעלה ראשונה
בקשו מהתלמידים להביא לכיתה תמונה מטיול משפחתי בארץ, תמונה אשר מספרת סיפור מיוחד ומעלה זיכרונות נעימים. חלקו את התלמידים לקבוצות.
א. בקשו מהתלמידים לשתף את חבריהם בקבוצות בסיפורים אישיים אודות הטיולים המשפחתיים שלהם (כיצד המשפחה מטיילת, באיזו תדירות, מי לוקח חלק בטיולים, חוויות מיוחדות וכד').
ב. בקשו מהתלמידים להתמקד בַּסיפור המסתתר מאחורי התמונה שהביאו.
ג. ערכו דיון בקבוצות: כיצד תורמים הטיולים לאהבת הארץ.
ד. בקשו מנציג בכל קבוצה לשתף את תלמידי הכיתה בפרט אחד משמעותי מהדיון הקבוצתי.
הפעלה שנייה
בקשו מהתלמידים להדביק את התמונה שהביאו על דף ולציין את שם המשפחה, את מסלול הטיול, מתי הוא התקיים, מי השתתף בו, חוויה מיוחדת הקשורה בטיול זה וכד'.
א. צרו מכל התמונות קלסר כיתתי אשר יישאר בכיתה. התלמידים יוכלו לעיין בקלסר, להגיב ולתת משוב זה לזה.
* יש לשים לב בהפעלה זו לתלמידים שקשה להם לאתר תמונה מטיול משפחתי.
פעילות בכיתה ומחוצה לה
לכיתות ד-ו:
1. גבשו ביחד רעיון לטיול כיתתי (מתאים לפעילות הנמשכת כמה ימים):
- נסחו עם התלמידים את מטרות הטיול ותכננו יחד את המסלול הרצוי.
- חלקו את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תקבל קטע מהמסלול.
- בקשו מכל קבוצה להחליט על המקומות שבהם תבקר הכיתה בקטע המסלול שהוקצה לה, ולתכנן הדרכה, הפעלות מיוחדות והפתעות.
- הדגישו בפני התלמידים כי עליהם להכין רשימת ציוד התואמת את התכנון.
2. לאחר הטיול קיימו פגישה מסכמת ובררו עם התלמידים אם היעדים שהציבו לעצמם אכן הושגו. כמו כן דונו עם התלמידים על מחשבות ותחושות שהתעוררו אצלם בעקבות התהליך שעברו.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח אודות ערכו של הטיול בארץ ישראל ותרומתו לחיזוק האהבה לארץ והזיקה אליה
לדיון ושיח במליאה
1. עבר והווה
קראו את השיר בקול והסבירו לתלמידים כי הכותרת לקוחה מתוך פסוק בספר בראשית, שם נאמר לאברהם אבינו "קום התהלך בארץ לאורכה ולרוחבה" (בראשית יא, יז). באמצעות השימוש בכותרת, הלקוחה מפסוק זה, מבקש המשורר להמשיך כביכול את הציווי הבראשיתי לטייל בארץ וכן לחזק את הקשר לארץ ישראל שהתמיד לכל אורך ההיסטוריה של עם ישראל.
בררו עם התלמידים:
- אילו תחושות ומחשבות מעורר בכם הקישור לעבר?
- כיצד משפיעה תחושה זו על יחסכם לארץ ישראל?
2. "קום והתהלך בארץ"
- המשורר מבקש בשיר זה להגביר בנו את האהבה לארץ דרך ההליכה בשביליה. לפי הכתוב בשיר:
- מה נרגיש ומה נחווה כשנטייל בארץ?
- אילו נופים נראה בה?
- אילו תחושות עשוי לעורר בנו הטיול?
- איך תגיב אלינו הארץ? (בקשו מהתלמידים לצטט מתוך השיר)
- האם אתם מסכימים עם הרעיון של אהבת הארץ דרך הטיולים בה?
- מה הערך המיוחד של טיול ברגל?
- לו נתבקשתם לשכנע עולה חדש שהגיע לכיתה לצאת אתכם למסע רגלי של יומיים בארץ./באחד מאזורי הארץ. מה הייתם אומרים לו?
3. "זו אכן אותה הארץ"
- בשיר קיימת הַאֲנָשָה (הענקת תכונות אישיות) של ארץ ישראל. כתבו במחברת את הביטויים שבאמצעותם מעניק המשורר תכונות אנושיות לארץ ישראל.
- במה תורמת ההאנשה לרעיון הכללי של השיר?
- במה דומה אהבת הארץ לאהבה בין בני אדם? במה היא שונה?
- לְמה אפשר לדמות את הטיולים בארץ כשחושבים על אהבה בין אנשים?
- האם חשוב שנאהב את ארצנו? הסבירו מדוע.
4. "עוד שומרים על חלומה וחלומנו הישן"
- מהו החלום של הארץ?
- מהו החלום שלנו? האם לכל חלקי העם יש חלום משותף ?
- האם יש לכם חלום אישי הנוגע לארץ ישראל?
5. "בתרמיל ובמקל"
מטבע לשון (מעין פתגם): "במקלו ובתרמילו"- במועט שיש לו.
- מה מטרת השימוש במטבע לשון זה בשיר?
- מהם ה"מקל והתרמיל" שלכם כשאתם יוצאים לטיול?
הפעלות בקבוצה ובמליאה
הפעלה ראשונה
בקשו מהתלמידים להביא לכיתה תמונה מטיול משפחתי בארץ, תמונה אשר מספרת סיפור מיוחד ומעלה זיכרונות נעימים. חלקו את התלמידים לקבוצות.
א. בקשו מהתלמידים לשתף את חבריהם בקבוצות בסיפורים אישיים אודות הטיולים המשפחתיים שלהם (כיצד המשפחה מטיילת, באיזו תדירות, מי לוקח חלק בטיולים, חוויות מיוחדות וכד').
ב. בקשו מהתלמידים להתמקד בַּסיפור המסתתר מאחורי התמונה שהביאו.
ג. ערכו דיון בקבוצות: כיצד תורמים הטיולים לאהבת הארץ.
ד. בקשו מנציג בכל קבוצה לשתף את תלמידי הכיתה בפרט אחד משמעותי מהדיון הקבוצתי.
הפעלה שנייה
בקשו מהתלמידים להדביק את התמונה שהביאו על דף ולציין את שם המשפחה, את מסלול הטיול, מתי הוא התקיים, מי השתתף בו, חוויה מיוחדת הקשורה בטיול זה וכד'.
א. צרו מכל התמונות קלסר כיתתי אשר יישאר בכיתה. התלמידים יוכלו לעיין בקלסר, להגיב ולתת משוב זה לזה.
* יש לשים לב בהפעלה זו לתלמידים שקשה להם לאתר תמונה מטיול משפחתי.
פעילות בכיתה ומחוצה לה
לכיתות ד-ו:
1. גבשו ביחד רעיון לטיול כיתתי (מתאים לפעילות הנמשכת כמה ימים):
- נסחו עם התלמידים את מטרות הטיול ותכננו יחד את המסלול הרצוי.
- חלקו את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תקבל קטע מהמסלול.
- בקשו מכל קבוצה להחליט על המקומות שבהם תבקר הכיתה בקטע המסלול שהוקצה לה, ולתכנן הדרכה, הפעלות מיוחדות והפתעות.
- הדגישו בפני התלמידים כי עליהם להכין רשימת ציוד התואמת את התכנון.
2. לאחר הטיול קיימו פגישה מסכמת ובררו עם התלמידים אם היעדים שהציבו לעצמם אכן הושגו. כמו כן דונו עם התלמידים על מחשבות ותחושות שהתעוררו אצלם בעקבות התהליך שעברו.