קֶרֶן שֶׁמֶשׁ / בְּנָיָה בְּרַבִּי, אָבִי אוֹחָיוֹן
אַל תֵּלְכִי,
קֶרֶן שֶׁמֶשׁ
לֹא נִגְמַר לָנוּ הַיּוֹם.
לָמָּה אַתְּ, מִסְתַּתֶּרֶת
עֲנָנִים בְּכָל מָקוֹם.
אַל תִּבְכִּי, כְּמוֹ הַגֶּשֶׁם
לֹא חֲבָל עַל הַדְּמָעוֹת?
יָד חַמָּה, מְבַקֶּשֶׁת
לְחַבֵּק אוֹתָךְ שָׁעוֹת.
אָשִׂים שִׁירִים שֶׁאַתְּ אוֹהֶבֶת,
אֶתֵּן לָךְ יוֹם לְהֵרָגַע.
אֲנִי נִגְנַב שֶׁאַתְּ צוֹחֶקֶת
כָּכָה אֵלַי.
תַּגִּידִי מָה אַתְּ מְבַקֶּשֶׁת
שֶׁלֹּא יִהְיֶה לִי שׁוּם תֵּרוּץ.
כְּשֶׁאֵין מִלִּים אַתְּ מִתְרַגֶּשֶׁת
כָּכָה אֵלַי.
תְּחַיְּכִי,
זֶה יָפֶה לָךְ
זֶה עוֹשֶׂה לִי אֶת הַיּוֹם.
אִם פִּתְאוֹם אַתְּ נִרְדֶּמֶת
תְּחַיְּכִי גַּם בַּחֲלוֹם.
מְטוֹסִים בַּשָּׁמַיִם,
אֲנָשִׁים עַל רַכָּבוֹת.
אַל תִּבְכִּי, קֶרֶן שֶׁמֶשׁ
זֶה הַזְּמַן שֶׁלָךְ לִחְיוֹת.
אָשִׂים שִׁירִים שֶׁאַתְּ אוֹהֶבֶת
אֶתֵּן לָךְ יוֹם לְהֵרָגַע
אֲנִי נִגְנַב כְּשֶׁאַתְּ צוֹחֶקֶת
כָּכָה אֵלַי.
תַּגִּידִי מָה אַתְּ מְבַקֶּשֶׁת,
שֶׁלֹּא יִהְיֶה לִי שׁוּם תֵּרוּץ.
כְּשֶׁאֵין מִלִּים אַתְּ מִתְרַגֶּשֶׁת
כָּכָה אֵלַי.
אַל תִּבְכִּי, קֶרֶן שֶׁמֶשׁ,
קְחִי לָךְ בַּיִת אַחֲרוֹן.
אֵיךְ תָּמִיד אַתְּ אוֹמֶרֶת
נִפָּגֵשׁ עִם אוֹר רִאשׁוֹן.
אָשִׂים שִׁירִים שֶׁאַתְּ אוֹהֶבֶת,
אֶתֵּן לָךְ יוֹם לְהֵרָגַע.
אֲנִי נִגְנַב שֶׁאַתְּ צוֹחֶקֶת,
כָּכָה אֵלַי.
תַּגִּידִי מָה אַתְּ מְבַקֶּשֶׁת,
שֶׁלֹּא יִהְיֶה לִי שׁוּם תֵּרוּץ.
כְּשֶׁאֵין מִלִּים אַתְּ מִתְרַגֶּשֶׁת
כָּכָה אֵלַי.
ציטוט מלווה: "מִלִּים מְתוּקוֹת פּוֹתְחוֹת גַּם דְּלָתוֹת מִבַּרְזֶל" (פתגם מחכמי מרוקו).
ערכים מובילים בשיר: "ואהבת לרעך כמוך", חברות, אכפתיות, דאגה לזולת, ראיית הטוב, אופטימיות, תקווה.
כיתות א'-ב'
- ספרו לתלמידים שהם עומדים לשמוע שיר שנקרא "קרן שמש".
- בקשו מהם לספר: מה הם יודעים על קרן שמש? מהי או מהי קרן שמש?
- שאלו: האם לשמש יש קרניים? לאילו קרניים מתכוונים? האם פגשתם בקרן שמש? איזו הרגשה יש כשקרן השמש פוגשת אותנו?
אוריינות
- השמיעו את השיר והתמקדו בפזמון.
- שאלו את התלמידים:
- מהן הפעולות שהדובר בשיר אומר שיעשה עבור קרן שמש?
- מדוע, לדעתכם, הדובר בשיר בוחר דווקא פעולות אלו? (שימו-לב למה שהדובר בשיר מקבל בחזרה מקרן השמש).
- מה מסמלות קרני השמש, לפי השיר?
- מה אתם חושבים על ההרגשה של הדובר בשיר כשהוא שר לקרן השמש?
- הסבירו כי השיר עשוי להיקרא הן כדימוי לקרן שמש המאירה את חיינו והן באופן ממשי כפנייה לאהובה בשם קרן שמש – אישה אהובה או ילדה אהובה.
משימה
- ערכו שמש אסוציאציות על הלוח ורשמו במרכז את הכותרת: "דברים שעושים לי טוב".
- בקשו מהתלמידים לשתף: אילו דברים נותנים להם תחושה טובה? אילו דברים הם אוהבים שעושים להם?
- רשמו את תשובות התלמידים על כל "קרן שמש" היוצאת משמש האסוציאציות.
- הסבירו לתלמידים, שהקרניים הסמליות של השמש מאירות מהדברים הטובים, מהמעשים הטובים שהם משתפים (ניתן לערוך את הפעילות גם בחברותא).
פעילות בחברותא
- הסבירו לתלמידים את הפתגם של חכמי מרוקו, האומר: "מִלִּים מְתוּקוֹת פּוֹתְחוֹת גַּם דְּלָתוֹת מִבַּרְזֶל". כלומר, לא רק מעשים טובים מייצרים קרני שמש, אלא גם מילים מתוקות.
- כתבו את המשפט על הלוח והסבירו אותו עם התלמידים.
- חלקו את התלמידים לקבוצות של שלושה עד ארבעה תלמידים בקבוצה. הניחו על השולחן מילים שהתלמידים יכולים כבר לקרוא, כגון: תּוֹדָה, בְּבַקָּשָׁה, סְלִיחָה, חֲכָמָה, יָפֶה, טוֹב לֵב, אָדִיב וכדומה. ומנגד, רשמו מילים, כגון: מְכֹעָר, מַגְעִיל, מַסְרִיחַ, מַעֲלִיב, כּוֹעֵס.
- בקשו מהתלמידים למיין את המילים למילים מתוקות שפותחות גם דלתות מברזל. לאחר מכן, בקשו מהם להראות מהן המילים הפוגעניות שעדיף להימנע מהן (ניתן להדפיס אייקונים לכל קטגוריה בצורת (V X).
- שאלות לדיון בכיתה:
- כיצד בונים חברות טובה בעזרת מילים מתוקות?
- מה אנחנו צריכים שיהיה בכיתה שלנו על מנת לפתוח דלתות של ברזל?
קֶרֶן שֶׁמֶשׁ / בְּנָיָה בְּרַבִּי, אָבִי אוֹחָיוֹן
אַל תֵּלְכִי,
קֶרֶן שֶׁמֶשׁ
לֹא נִגְמַר לָנוּ הַיּוֹם.
לָמָּה אַתְּ, מִסְתַּתֶּרֶת
עֲנָנִים בְּכָל מָקוֹם.
אַל תִּבְכִּי, כְּמוֹ הַגֶּשֶׁם
לֹא חֲבָל עַל הַדְּמָעוֹת?
יָד חַמָּה, מְבַקֶּשֶׁת
לְחַבֵּק אוֹתָךְ שָׁעוֹת.
אָשִׂים שִׁירִים שֶׁאַתְּ אוֹהֶבֶת,
אֶתֵּן לָךְ יוֹם לְהֵרָגַע.
אֲנִי נִגְנַב שֶׁאַתְּ צוֹחֶקֶת
כָּכָה אֵלַי.
תַּגִּידִי מָה אַתְּ מְבַקֶּשֶׁת
שֶׁלֹּא יִהְיֶה לִי שׁוּם תֵּרוּץ.
כְּשֶׁאֵין מִלִּים אַתְּ מִתְרַגֶּשֶׁת
כָּכָה אֵלַי.
תְּחַיְּכִי,
זֶה יָפֶה לָךְ
זֶה עוֹשֶׂה לִי אֶת הַיּוֹם.
אִם פִּתְאוֹם אַתְּ נִרְדֶּמֶת
תְּחַיְּכִי גַּם בַּחֲלוֹם.
מְטוֹסִים בַּשָּׁמַיִם,
אֲנָשִׁים עַל רַכָּבוֹת.
אַל תִּבְכִּי, קֶרֶן שֶׁמֶשׁ
זֶה הַזְּמַן שֶׁלָךְ לִחְיוֹת.
אָשִׂים שִׁירִים שֶׁאַתְּ אוֹהֶבֶת
אֶתֵּן לָךְ יוֹם לְהֵרָגַע
אֲנִי נִגְנַב כְּשֶׁאַתְּ צוֹחֶקֶת
כָּכָה אֵלַי.
תַּגִּידִי מָה אַתְּ מְבַקֶּשֶׁת,
שֶׁלֹּא יִהְיֶה לִי שׁוּם תֵּרוּץ.
כְּשֶׁאֵין מִלִּים אַתְּ מִתְרַגֶּשֶׁת
כָּכָה אֵלַי.
אַל תִּבְכִּי, קֶרֶן שֶׁמֶשׁ,
קְחִי לָךְ בַּיִת אַחֲרוֹן.
אֵיךְ תָּמִיד אַתְּ אוֹמֶרֶת
נִפָּגֵשׁ עִם אוֹר רִאשׁוֹן.
אָשִׂים שִׁירִים שֶׁאַתְּ אוֹהֶבֶת,
אֶתֵּן לָךְ יוֹם לְהֵרָגַע.
אֲנִי נִגְנַב שֶׁאַתְּ צוֹחֶקֶת,
כָּכָה אֵלַי.
תַּגִּידִי מָה אַתְּ מְבַקֶּשֶׁת,
שֶׁלֹּא יִהְיֶה לִי שׁוּם תֵּרוּץ.
כְּשֶׁאֵין מִלִּים אַתְּ מִתְרַגֶּשֶׁת
כָּכָה אֵלַי.
ציטוט מלווה: "מִלִּים מְתוּקוֹת פּוֹתְחוֹת גַּם דְּלָתוֹת מִבַּרְזֶל" (פתגם מחכמי מרוקו).
ערכים מובילים בשיר: "ואהבת לרעך כמוך", חברות, אכפתיות, דאגה לזולת, ראיית הטוב, אופטימיות, תקווה.
כיתות ג'-ד'
אוריינות
- קראו את שני הבתים הראשונים ואת הפזמון, ונסו לשער:
- מדוע קרן השמש מסתתרת או הולכת?
- מהי אותה קרן שמש, לפי השיר?
- מה עושה המשורר על מנת שקרן השמש תישאר אתו?
- האם גם לנו יש "קרני שמש"? מה הן?
- מה אנחנו יכולים לעשות כדי שקרני השמש של כולנו יתגלו ויאירו?
פעילות בחברותא
- ישנו פתגם של חכמי מרוקו האומר: "מִלִּים מְתוּקוֹת פּוֹתְחוֹת גַּם דְּלָתוֹת מִבַּרְזֶל". כלומר, לא רק מעשים מייצרים קרני שמש, אלא גם מילים מתוקות.
- חלקו את התלמידים לקבוצות של שלושה עד ארבעה תלמידים בקבוצה. בקשו מהתלמידים להכין רשימה של כמה שיותר "מילים מתוקות", מילים שיכולות להיות קרן שמש שמאירה לסביבה את היום.
- הביאו לתלמידים רצועות של נייר ובקשו מהם לרשום על הרצועות את המילים שעליהן חשבו.
- הדביקו את הרצועות סביב עיגול. אלו הן קרני השמש הכיתתיות – המילים המתוקות של הכיתה שפותחות דלתות ברזל.
- לסיכום, קיימו שיח כיתתי על אודות: מה אנחנו רוצים שיהיה בכיתה שלנו? בהקשר של יצירת קרני שמש מאירות ומחממות של אכפתיות ודאגה לזולת.
קֶרֶן שֶׁמֶשׁ / בְּנָיָה בְּרַבִּי, אָבִי אוֹחָיוֹן
אַל תֵּלְכִי,
קֶרֶן שֶׁמֶשׁ
לֹא נִגְמַר לָנוּ הַיּוֹם.
לָמָּה אַתְּ, מִסְתַּתֶּרֶת
עֲנָנִים בְּכָל מָקוֹם.
אַל תִּבְכִּי, כְּמוֹ הַגֶּשֶׁם
לֹא חֲבָל עַל הַדְּמָעוֹת?
יָד חַמָּה, מְבַקֶּשֶׁת
לְחַבֵּק אוֹתָךְ שָׁעוֹת.
אָשִׂים שִׁירִים שֶׁאַתְּ אוֹהֶבֶת,
אֶתֵּן לָךְ יוֹם לְהֵרָגַע.
אֲנִי נִגְנַב שֶׁאַתְּ צוֹחֶקֶת
כָּכָה אֵלַי.
תַּגִּידִי מָה אַתְּ מְבַקֶּשֶׁת
שֶׁלֹּא יִהְיֶה לִי שׁוּם תֵּרוּץ.
כְּשֶׁאֵין מִלִּים אַתְּ מִתְרַגֶּשֶׁת
כָּכָה אֵלַי.
תְּחַיְּכִי,
זֶה יָפֶה לָךְ
זֶה עוֹשֶׂה לִי אֶת הַיּוֹם.
אִם פִּתְאוֹם אַתְּ נִרְדֶּמֶת
תְּחַיְּכִי גַּם בַּחֲלוֹם.
מְטוֹסִים בַּשָּׁמַיִם,
אֲנָשִׁים עַל רַכָּבוֹת.
אַל תִּבְכִּי, קֶרֶן שֶׁמֶשׁ
זֶה הַזְּמַן שֶׁלָךְ לִחְיוֹת.
אָשִׂים שִׁירִים שֶׁאַתְּ אוֹהֶבֶת
אֶתֵּן לָךְ יוֹם לְהֵרָגַע
אֲנִי נִגְנַב כְּשֶׁאַתְּ צוֹחֶקֶת
כָּכָה אֵלַי.
תַּגִּידִי מָה אַתְּ מְבַקֶּשֶׁת,
שֶׁלֹּא יִהְיֶה לִי שׁוּם תֵּרוּץ.
כְּשֶׁאֵין מִלִּים אַתְּ מִתְרַגֶּשֶׁת
כָּכָה אֵלַי.
אַל תִּבְכִּי, קֶרֶן שֶׁמֶשׁ,
קְחִי לָךְ בַּיִת אַחֲרוֹן.
אֵיךְ תָּמִיד אַתְּ אוֹמֶרֶת
נִפָּגֵשׁ עִם אוֹר רִאשׁוֹן.
אָשִׂים שִׁירִים שֶׁאַתְּ אוֹהֶבֶת,
אֶתֵּן לָךְ יוֹם לְהֵרָגַע.
אֲנִי נִגְנַב שֶׁאַתְּ צוֹחֶקֶת,
כָּכָה אֵלַי.
תַּגִּידִי מָה אַתְּ מְבַקֶּשֶׁת,
שֶׁלֹּא יִהְיֶה לִי שׁוּם תֵּרוּץ.
כְּשֶׁאֵין מִלִּים אַתְּ מִתְרַגֶּשֶׁת
כָּכָה אֵלַי.
ציטוט מלווה: "מִלִּים מְתוּקוֹת פּוֹתְחוֹת גַּם דְּלָתוֹת מִבַּרְזֶל" (פתגם מחכמי מרוקו).
ערכים מובילים בשיר: "ואהבת לרעך כמוך", חברות, אכפתיות, דאגה לזולת, ראיית הטוב, אופטימיות, תקווה.
כיתות ה'-ו'
אוריינות
- השמיעו את השיר וקראו אותו.
- בקשו מהתלמידים לסמן את המשפטים שבהם הדובר בשיר עושה דברים עבור קרן שמש (למורה: "יד חמה מבקשת לחבק אותך שעות", "אשים שירים שאת אוהבת", "אתן לך יום להירגע", "תחייכי זה יפה לך", "קחי לך"… בית אחרון).
- שאלו את התלמידים:
- מדוע, לדעתכם, דובר השיר עושה את כל הפעולות הללו עבור קרן השמש? (כדי לשמח אותה ולדאוג לה).
- איך מרגיש הדובר כשקרן השמש נענית לפעולות שלו? מצאו בשיר את המילים המתאימות ("עושה לי את היום", "נגנב שאת צוחקת" "את מתרגשת ככה אליי").
- כיצד הייתם מגדירים את היחסים בין הדובר בשיר לבין קרן השמש? (למורה: קירבה, אינטימיות, דאגה, והדדיות: הדובר מעניק וקרן השמש מעניקה בתמורה. כמו כן, שימו-לב שיש האנשה של קרן השמש. כאמור, אפשר גם לראות בביטוי כינוי חיבה לאישה או לילדה אהובה).
פעילות בחברותא
- הציגו את הפתגם: "מִלִּים מְתוּקוֹת פּוֹתְחוֹת גַּם דְּלָתוֹת מִבַּרְזֶל". הסבירו אותו עם התלמידים.
- בקשו מהתלמידים בחברותא לחשוב ולשתף במצבים שבהם הרגישו שמילים מתוקות פתחו עבורם דלתות של ברזל. בקשו מהם לשתף בתחושות וברגשות שלהם בעקבות המצב.
- במליאה, שמעו דוגמאות שונות ורכזו על הלוח את הדברים (דאגה, הכלה, קשבה, עידוד, אכפתיות) הנובעים מתוך המעשים הללו.
- בקשו מהתלמידים לבחור מילה שנכתבה על הלוח או מילה אחרת שהם חושבים עליה בנושא, ולכתוב ולצבוע אותה על פי התחושות שהיא מעניקה להם. צרו בכיתה שרשרת של מילים תחת הכותרת "קרן השמש של הכיתה".