שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת אֲדֹנָי
הַלְלִי אֱלֹהֶיךָ צִיּוֹן.
כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ
בָּרֵךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ.
הַלְלִי, הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן.
שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת אֲדֹנָי
הַלְלִי אֱלֹהֶיךָ צִיּוֹן.
כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ
בָּרֵךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ.
הַלְלִי, הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן.
שיר זה מאפשר שיח אודות ההתבוננות חיובית והכרת הטוב כלפי המקום אליו אנו שייכים
דוד המלך פונה אל אנשי ירושלים ואומר להם לשמוח ולהודות על תחושת הביטחון שקיימת בעיר, ("חיזק בריחי שערייך"), ועל הברכה השורה במעשי ידיהם של התושבים, ("בירך בנייך בקרבך").
1. לאילו ערכים מעודד הכתוב, כאשר הוא מפנה את תשומת לב התושבים, לדברים החיוביים שבעיר?
2. מה המיוחד במאפיינים אותם מדגיש הכתוב?
3. מתי ובאלו מצבים ,קל לנו להתבונן בדברים הטובים בסביבתנו?
4. מה מפריע לנו להתבונן?
5. מתי אנחנו בוחרים להתעלם מהדברים השליליים?
6. איך בכל זאת נוכל להתרכז בחצי הכוס המלאה?
7. מדוע חשוב שנראה את הדברים הטובים שבמקום?
8. כשאנחנו חושבים על דברים או מצבים טובים-
עבודה בזוגות בשילוב שיח במליאה
1. כל זוג יקבל רשימה של מקומות, כגון: העיר שלי, הרחוב שלי, הבניין בו אני גר, בית הספר, תנועת הנוער שלי, המתנ"ס, הארץ שלי, הספרייה וכד'.
2. בקשו מהתלמידים לעצב יחד "פלייר", או לכתוב כתבת תדמית קצרה לעיתון ושווקו דרכם את המקום שלכם. הציגו את התוצר שהכנתם בפני תלמידי הכתה.
3. בקשו מהתלמידים לכתוב מכתב תודה לאחד מבעלי התפקידים במקום אותו בחרו.
4. מה שינה/עיצב/חינך/חידש בכם התהליך שעברנו?
שיר זה מאפשר שיח אודות ההתבוננות חיובית והכרת הטוב כלפי המקום אליו אנו שייכים
דוד המלך פונה אל אנשי ירושלים ואומר להם לשמוח ולהודות על תחושת הביטחון שקיימת בעיר, ("חיזק בריחי שערייך"), ועל הברכה השורה במעשי ידיהם של התושבים, ("בירך בנייך בקרבך").
1. לאילו ערכים מעודד הכתוב, כאשר הוא מפנה את תשומת לב התושבים, לדברים החיוביים שבעיר?
2. מה המיוחד במאפיינים אותם מדגיש הכתוב?
3. מתי ובאלו מצבים ,קל לנו להתבונן בדברים הטובים בסביבתנו?
4. מה מפריע לנו להתבונן?
5. מתי אנחנו בוחרים להתעלם מהדברים השליליים?
6. איך בכל זאת נוכל להתרכז בחצי הכוס המלאה?
7. מדוע חשוב שנראה את הדברים הטובים שבמקום?
8. כשאנחנו חושבים על דברים או מצבים טובים-
עבודה בזוגות בשילוב שיח במליאה
1. כל זוג יקבל רשימה של מקומות, כגון: העיר שלי, הרחוב שלי, הבניין בו אני גר, בית הספר, תנועת הנוער שלי, המתנ"ס, הארץ שלי, הספרייה וכד'.
2. בקשו מהתלמידים לעצב יחד "פלייר", או לכתוב כתבת תדמית קצרה לעיתון ושווקו דרכם את המקום שלכם. הציגו את התוצר שהכנתם בפני תלמידי הכתה.
3. בקשו מהתלמידים לכתוב מכתב תודה לאחד מבעלי התפקידים במקום אותו בחרו.
4. מה שינה/עיצב/חינך/חידש בכם התהליך שעברנו?
שיר זה מאפשר שיח אודות ההתבוננות חיובית והכרת הטוב כלפי המקום אליו אנו שייכים
דוד המלך פונה אל אנשי ירושלים ואומר להם לשמוח ולהודות על תחושת הביטחון שקיימת בעיר, ("חיזק בריחי שערייך"), ועל הברכה השורה במעשי ידיהם של התושבים, ("בירך בנייך בקרבך").
1. לאילו ערכים מעודד הכתוב, כאשר הוא מפנה את תשומת לב התושבים, לדברים החיוביים שבעיר?
2. מה המיוחד במאפיינים אותם מדגיש הכתוב?
3. מתי ובאלו מצבים ,קל לנו להתבונן בדברים הטובים בסביבתנו?
4. מה מפריע לנו להתבונן?
5. מתי אנחנו בוחרים להתעלם מהדברים השליליים?
6. איך בכל זאת נוכל להתרכז בחצי הכוס המלאה?
7. מדוע חשוב שנראה את הדברים הטובים שבמקום?
8. כשאנחנו חושבים על דברים או מצבים טובים-
עבודה בזוגות בשילוב שיח במליאה
1. כל זוג יקבל רשימה של מקומות, כגון: העיר שלי, הרחוב שלי, הבניין בו אני גר, בית הספר, תנועת הנוער שלי, המתנ"ס, הארץ שלי, הספרייה וכד'.
2. בקשו מהתלמידים לעצב יחד "פלייר", או לכתוב כתבת תדמית קצרה לעיתון ושווקו דרכם את המקום שלכם. הציגו את התוצר שהכנתם בפני תלמידי הכתה.
3. בקשו מהתלמידים לכתוב מכתב תודה לאחד מבעלי התפקידים במקום אותו בחרו.
4. מה שינה/עיצב/חינך/חידש בכם התהליך שעברנו?
חלופות לפעילויות על פי קבוצות גיל ושיח כיתתי
מילות השיר לקוחות ממזמור קמ"ז בספר תהילים, בו הכותב מפרט את מעלותיו וחסדיו הרבים של האל- כלפי האדם והעולם. במזמור קריאה לבני האדם, להלל ולשבח את האל על פועלו, על דאגתו לברואיו ועל דרכי המשפט והצדק בהן הוא מנהיג את העולם. הפסוק "שבחי ירושלים" משולב במזמור והוא מבטא קריאה לתושבי ירושלים לשבח ולהלל את האל על גדולתו.
מילות השיר לקוחות מספר תהילים, פרק קמ"ז פסוקים י"ב-י"ג. המזמור מפרט את מעלותיו של הבורא וקורא לתושבי ירושלים להלל ולשבח אותו. על מה מודים לאלוהים במזמור?
1. בשיר מילים היכולות לשמש גם כשמות של אנשים.
2. "ציון" הוא גם אחד משמותיה של ירושלים. על פי המסורת היהודית יש לירושלים שבעים שמות.
לסיכום
חלופות לפעילויות על פי קבוצות גיל ושיח כיתתי
מילות השיר לקוחות ממזמור קמ"ז בספר תהילים, בו הכותב מפרט את מעלותיו וחסדיו הרבים של האל- כלפי האדם והעולם. במזמור קריאה לבני האדם, להלל ולשבח את האל על פועלו, על דאגתו לברואיו ועל דרכי המשפט והצדק בהן הוא מנהיג את העולם. הפסוק "שבחי ירושלים" משולב במזמור והוא מבטא קריאה לתושבי ירושלים לשבח ולהלל את האל על גדולתו.
1. מילות השיר לקוחות ממזמור בספר תהילים פרק קמ"ז פסוקים י"ב-י"ג. במזמור מונה המשורר את מעלותיו של האל, וגם מבקש מתושבי העיר ירושלים לשבח אותו.
2. המלבי"ם, פרשן מקרא נודע בן המאה ה-19, אומר על המילים "שבחי ירושלים" כך- "[…] כי השבח הוא המשביח את הדבר שהוא טוב יותר ממה שהיה…" (פירוש המלבי"ם על תהלים)- כשמשבחים דבר כלשהו, אומרים עליו שהוא טוב, בעקבות זאת הוא הופך אפילו טוב יותר ממה שהיה.
3. בשיר נאמר "שבחי ירושלים את ה' הללי אלוהיך ציון". שבחי והללי הן מילים נרדפות, המביעות את אותו הרעיון: שבח ותודה לאל.
לסיכום
חלופות לפעילויות על פי קבוצות גיל ושיח כיתתי
מילות השיר לקוחות ממזמור קמ"ז בספר תהילים, בו הכותב מפרט את מעלותיו וחסדיו הרבים של האל- כלפי האדם והעולם. במזמור קריאה לבני האדם, להלל ולשבח את האל על פועלו, על דאגתו לברואיו ועל דרכי המשפט והצדק בהן הוא מנהיג את העולם. הפסוק "שבחי ירושלים" משולב במזמור והוא מבטא קריאה לתושבי ירושלים לשבח ולהלל את האל על גדולתו.
1. מילות השיר לקוחות ממזמור בספר תהילים פרק קמ"ז פסוקים י"ב-י"ג. במזמור מונה המשורר את מעלותיו של אלוהים, וגם מבקש מתושבי העיר ירושלים לשבח אותו.
2. המלבי"ם, פרשן מקרא נודע בן המאה ה-19, אומר על המילים "שבחי ירושלים" כך- "[…] כי השבח הוא המשביח את הדבר שהוא טוב יותר ממה שהיה, [כלומר] את תגדלי תהילת ה' יותר ממה שהיה מהולל ע"י כל העמים" (פירוש המלבי"ם לתהלים) . כשמשבחים דבר כלשהו, אומרים עליו שהוא טוב, בעקבות זאת הוא הופך להיות אפילו יותר טוב ממה שהיה.
3. הסבירו את המילים "כי חיזק בריחי שעריך ברך בניך בקרבך".
לסיכום
מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל בכיתה במרחב ובקבוצות
אביהו מדינה, (נולד ב-19 באוגוסט 1948) הוא זמר, פזמונאי ומלחין בולט במוזיקה הישראלית, בזמר המזרחי והים-תיכוני בישראל. תרם רבות בשיריו להכרה התקשורתית של הזמר המזרחי, שהפך עם השנים לחלק בלתי נפרד מהזמר העברי.
בשנת 1976, פנה לאביהו מדינה החזן יגאל בן חיים, בבקשה להלחין פיוט מן המקורות, שיבוצע באחד מפסטיבלי החזנות בארץ. תוך זמן קצר הוא הלחין את הפסוק, "שבחי ירושלים". השיר הונח באחת מהמגירות בהן הוא הניח, אוסף שירים שלא נסתיימה כתיבתם. בשנת 1985 כשעבד על אלבום שירים של להקת, "צלילי הכרם", ונתבקש להוסיף שיר שיחתום אלבום זה, הזמר דקלון חיפש אחר שיר מולחן קיים, והעלה את השיר "שבחי ירושלים".
להרחבה עיינו בקובץ מאפייני הלחן והקשר בין הטקסט ללחן
1. לאחר האזנה ראשונה לשיר בביצוע דקלון, בקשו מהתלמידים לנגן בשליש בכל נקודת מנוחה המופיעה בשיר – אמצע וסיום כל משפט.
2. שירו את השיר. לוו אותו בהקשת הפעמה. בקשו מהילדים להעביר ביניהם כדור על פי הפעמה. רצוי להכניס כמה כדורים כדי ליצור עניין.
3. בקשו מהתלמידים לבדוק האם המנגינה במילה "הללי" חוזרת במדויק? שירו עם התלמידים את החלק השני של השיר.
4. עבודה בקבוצות: חלקו לתלמידים כלי הקשה שונים (לכל קבוצה כלי אחר).
מה למדנו?
מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל בכיתה במרחב ובקבוצות
אביהו מדינה, (נולד ב-19 באוגוסט 1948) הוא זמר, פזמונאי ומלחין בולט במוזיקה הישראלית, בזמר המזרחי והים-תיכוני בישראל. תרם רבות בשיריו להכרה התקשורתית של הזמר המזרחי, שהפך עם השנים לחלק בלתי נפרד מהזמר העברי.
בשנת 1976, פנה לאביהו מדינה החזן יגאל בן חיים, בבקשה להלחין פיוט מן המקורות, שיבוצע באחד מפסטיבלי החזנות בארץ. תוך זמן קצר הוא הלחין את הפסוק, "שבחי ירושלים". השיר הונח באחת מהמגירות בהן הוא הניח, אוסף שירים שלא נסתיימה כתיבתם. בשנת 1985 כשעבד על אלבום שירים של להקת, "צלילי הכרם", ונתבקש להוסיף שיר שיחתום אלבום זה, הזמר דקלון חיפש אחר שיר מולחן קיים, והעלה את השיר "שבחי ירושלים".
להרחבה עיינו בקובץ מאפייני הלחן והקשר בין הטקסט ללחן
1. בקשו מהתלמידים למצוא בשיר מילים נרדפות: שבחי- הללי, ה'- אלוהי, ירושלים- ציון. בדקו עם התלמידים האם קיימת חזרה על משפטים מוזיקליים.
2. לאחר האזנה לפתיחה של השיר בביצוע אביהו מדינה (דקה אחת בלבד- ללא הסרטון), בקשו מהתלמידים לתאר את אופיה של המנגינה (מרגש, עצוב, בכייני, תפילה, מלא געגוע, מזרחי, מסתלסל). בהמשך השמיעו את השיר במלואו ושאלו האם האופי נשמר לכל אורך השיר?
3. השמיעו את השיר בביצוע חי ,ובקשו מהתלמידים לבדוק את מבנה השיר.
4. הציגו על הלוח, מספר תבניות מקצב. תרגלו אותן עם התלמידים בהקשה על אברי הגוף השונים.
5. בקשו מהתלמידים, כל אחד בתורו, לבחור תבנית מקצב אחת, מתוך הארבע המוצעות, ולהקיש אותה על דרבוקה. בקשו מיתר התלמידים לזהות את התבנית שהוקשה.
6. העבירו דרבוקה במעגל ובקשו מהתלמידים, כל אחד בתורו, לבחור תבנית מקצב ולהקיש אותה על הדרבוקה, כאוסטינטו (תבנית עיקשת החוזרת על עצמה) ובהוראתכם, במילה "הופ", הדרבוקה תעבור לתלמיד הבא.
מה למדנו?
מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל בכיתה במרחב ובקבוצות
אביהו מדינה, (נולד ב-19 באוגוסט 1948) הוא זמר, פזמונאי ומלחין בולט במוזיקה הישראלית, בזמר המזרחי והים-תיכוני בישראל. תרם רבות בשיריו להכרה התקשורתית של הזמר המזרחי, שהפך עם השנים לחלק בלתי נפרד מהזמר העברי.
בשנת 1976, פנה לאביהו מדינה החזן יגאל בן חיים, בבקשה להלחין פיוט מן המקורות, שיבוצע באחד מפסטיבלי החזנות בארץ. תוך זמן קצר הוא הלחין את הפסוק, "שבחי ירושלים". השיר הונח באחת מהמגירות בהן הוא הניח, אוסף שירים שלא נסתיימה כתיבתם. בשנת 1985 כשעבד על אלבום שירים של להקת, "צלילי הכרם", ונתבקש להוסיף שיר שיחתום אלבום זה, הזמר דקלון חיפש אחר שיר מולחן קיים, והעלה את השיר "שבחי ירושלים".
להרחבה עיינו בקובץ מאפייני הלחן והקשר בין הטקסט ללחן
כיתות ה-ו
1. בקשו מהתלמידים להאזין לשיר ,"שבחי ירושלים", במספר בצועים ולהשלים את טבלת השוואה.
(ביצוע 1- אביהו מדינה, ביצוע 2- דקלון, ביצוע 3- גליקריה, ביצוע 4- יהורם גאון)
|
||||
מי שר? |
|
|
|
|
כיצד שרים? |
|
|
|
|
תזמור |
|
|
|
|
מה מיוחד בביצוע? |
|
|
|
|
איזה ביצוע אהבת ביותר ומדוע?
2. השיר "שבחי ירושלים" משתייך למוזיקה מזרחית. בקשו מהתלמידים להצביע על ה"מאפיינים המזרחיים" בשיר (סלסולים, כלי נגינה מזרחיים הכוללים עוד, קאנון ונאי, סולם- מקאם כורד, לחן רצ'יטטיבי).
3. האזינו לשיר תוך כדי מעקב אחר התווים על הלוח.
4. השמיעו לתלמידים מספר דוגמאות לתרועות חצוצרה (תרועת הנפת הדגל, תרועת הקשב, תרועת הצדעה),
5. בבית הכנסת המזרחי סידור הישיבה הוא בצורה שבה הקהל רואה איש את רעהו. במהלך התפילה יש שיתוף והתייחסות הדדית והקהל הינו חלק פעיל בתפילה.
מה למדנו?
יְבָרֶכְךָ ה' מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלַיִם. (תהילים קכ"ח, ה)
בְּרִיחֵי – מנעולי
פסוקים אלו מתוך מזמור תהלים, קוראים לירושלים (הכוונה כנראה לתושבי ירושלים) להתפלל לשלומה ולברכתה.
הלחן והביצוע המיוחדים של אביהו מדינה הפכו פסוקים אלו לשיר פופולארי ששרים בשמחות שונות.