השיר מזמן שיח על התמודדות עם קושי וגעגוע, ועל תחושת שייכות כגורם מחזק ומפתח חוסן
שיח במליאה או בקבוצות
בשיר שלושה בתים ופזמון.
קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף במליאה או את חברי הקבוצה בשאלות שאחריו:
1. ישנם ימים ללא מרגוע
בם לא אמצא לי נחמה
ומוכרחה אני לנגוע
בעשבים, באדמה.
לפסוע באותה הדרך
בתוך פריחת הכרכומים
ולהיות כל כך אחרת
ולפרוח ערב הגשמים.
- מהם "ימים ללא מרגוע", לדעתכם? האם גם אתם חשתם כך פעם? שתפו במקרה שבו עבר עליכם רגע או יום כזה.
- מה עוזר לכם להירגע? ציינו שלוש פעולות או שלושה דברים אשר עוזרים לכם למצוא מרגוע.
- הדוברת בשיר נוגעת בעשבים ובאדמה כדי להרגיש מרגוע ונחמה. למה הכוונה, לדעתכם?
- האם קרה גם לכם שטיול בטבע, בשדה או בסביבה הקרובה לביתכם עזר לכם לשפר את מצב רוחכם? מה היה בטיול זה שעזר לכם?
- ספרו על טיול כיתתי או משפחתי הזכור לכם במיוחד. היכן טיילתם? מי היה אתכם? מה אהבתם במיוחד בטיול זה? מהו הרגע בטיול הזכור לכם במיוחד?
- "ולהיות כל כך אחרת.." – האם קרה גם לכם שרציתם להיות אחרים? מדוע?
2. רק תפילה אשא
הוי אלי, אלי,
שהשמש תעבור עליי
ותראה לי שוב את משעוליי.
הוי אלי, אלי
רק תפילה אשא
שהשמש תעבור עליי
ותיקח אותי אל המסע.
- מה הכוונה לדעתכם באמירה "שהשמש תעבור עליי"?
- ישנם אנשים רבים אשר מבקשים שיקרו להם דברים טובים ומתפללים על כך. אילו דברים טובים הייתם מבקשים שיקרו לכם? אילו דברים טובים הייתם מבקשים שיקרו לחבר הקרוב אליכם במיוחד?
- לאן הייתם רוצים לצאת למסע? מהם הדברים אשר תיקחו אתכם למסע? ציינו שלושה דברים שלהם אתם זקוקים, מוחשיים או לאו דווקא, אשר יעזרו לכם בדרך.
(למורים: כדאי להזכיר לתלמידים כי אפשר לקחת למסע דברים או חפצים ממשיים, כמו אמצעי תקשורת, ספר או מוסיקה, ואפשר לקחת למסע גם דברים אחרים, שהם תכונות, חוזקות או כישורים אישיים, כגון אומץ, חשיבה חיובית, שמחה וכו'.)
- האם כל מסע מקדם אותנו, לדעתכם? האם גם מצב שבו לא התקדמנו לכיוון שרצינו להתקדם ולהגיע אליו יכול להיחשב 'מסע'?
תנו דוגמה למקרה שבו יצאתם למסע וגיליתם שלא הגעתם למקום שאליו רציתם להגיע, אך המקום שהגעתם אליו הפתיע לטובה וקידם אתכם.
3. ואם אשוב אל זאת הארץ
ואם אפסע שוב בדרכים
האם כקדם יכירוני
האנשים והפרחים.
הדוברת בשיר חוששת שכאשר תשוב חזרה מן המסע, לא יזכרו אותה האנשים אשר הכירו אותה.
- האם קרה לכם שנעדרתם מהכיתה לתקופה מסוימת, וחבריכם או מוריכם לא שמו לב לכך? איך הרגשתם?
מה תציעו לחבר אשר מרגיש כך? את מי לדעתכם הוא יכול לשתף בתחושותיו?
- מה מרגיש מי שמגיע למקום חדש, או למקום שלא היה בו תקופה ארוכה? כתבו 5 מילות רגש.
(למורים: דאגה, חוסר ודאות, התרגשות, סקרנות, חשש, פחד, שמחה..)
ומה מרגיש מי שמקבל מישהו חדש? מה עליו לעשות כדי לעזור לחבר חדש להרגיש שייך ורצוי?
פעילות מסכמת בקבוצה ובמליאה: שמש קבוצתית
האם אמצא את כל היופי
האהבה הנושנה
אשר הייתה שם כשעזבתי
עת אהבתי פעם ראשונה.
ציירו על גבי דף 3 שמשות ולכל שמש 5 קרניים.
השמש הראשונה היא "שמש הדברים היפים", השמש השנייה היא "שמש הדברים האהובים", והשמש השלישית היא "שמש הדברים שנזכור".
כתבו ליד כל שמש מתאימה וקרניה, את חמשת הדברים הכי יפים לדעתכם בכיתתכם, חמשת הדברים הכי אהובים עליכם בכיתתכם, ואת חמשת הדברים שהכי תרצו לזכור כאשר תסיימו ללמוד בבית הספר ותיפרדו מכיתתכם.
הציגו את שלוש השמשות במליאה והסבירו את מה שבחרתם לכתוב לצד כל קרן שמש.
למורים: כדאי להציג את התוצרים בקיר "שמשות כיתתיות", אשר ירכז את אמירות התלמידים.
השיר מזמן שיח על התמודדות עם קושי וגעגוע, ועל תחושת שייכות כגורם מחזק ומפתח חוסן
שיח במליאה או בקבוצות
בשיר שלושה בתים ופזמון.
קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף במליאה או את חברי הקבוצה בשאלות שאחריו:
1. ישנם ימים ללא מרגוע
בם לא אמצא לי נחמה
ומוכרחה אני לנגוע
בעשבים, באדמה.
לפסוע באותה הדרך
בתוך פריחת הכרכומים
ולהיות כל כך אחרת
ולפרוח ערב הגשמים.
- מהם "ימים ללא מרגוע", לדעתכם? האם גם אתם חשתם כך פעם? שתפו במקרה שבו עבר עליכם רגע או יום כזה.
- מה עוזר לכם להירגע? ציינו שלוש פעולות או שלושה דברים אשר עוזרים לכם למצוא מרגוע.
- הדוברת בשיר נוגעת בעשבים ובאדמה כדי להרגיש מרגוע ונחמה. למה הכוונה, לדעתכם?
- האם קרה גם לכם שטיול בטבע, בשדה או בסביבה הקרובה לביתכם עזר לכם לשפר את מצב רוחכם? מה היה בטיול זה שעזר לכם?
- ספרו על טיול כיתתי או משפחתי הזכור לכם במיוחד. היכן טיילתם? מי היה אתכם? מה אהבתם במיוחד בטיול זה? מהו הרגע בטיול הזכור לכם במיוחד?
- "ולהיות כל כך אחרת.." – האם קרה גם לכם שרציתם להיות אחרים? מדוע?
2. רק תפילה אשא
הוי אלי, אלי,
שהשמש תעבור עליי
ותראה לי שוב את משעוליי.
הוי אלי, אלי
רק תפילה אשא
שהשמש תעבור עליי
ותיקח אותי אל המסע.
- מה הכוונה לדעתכם באמירה "שהשמש תעבור עליי"?
- ישנם אנשים רבים אשר מבקשים שיקרו להם דברים טובים ומתפללים על כך. אילו דברים טובים הייתם מבקשים שיקרו לכם? אילו דברים טובים הייתם מבקשים שיקרו לחבר הקרוב אליכם במיוחד?
- לאן הייתם רוצים לצאת למסע? מהם הדברים אשר תיקחו אתכם למסע? ציינו שלושה דברים שלהם אתם זקוקים, מוחשיים או לאו דווקא, אשר יעזרו לכם בדרך.
(למורים: כדאי להזכיר לתלמידים כי אפשר לקחת למסע דברים או חפצים ממשיים, כמו אמצעי תקשורת, ספר או מוסיקה, ואפשר לקחת למסע גם דברים אחרים, שהם תכונות, חוזקות או כישורים אישיים, כגון אומץ, חשיבה חיובית, שמחה וכו'.)
- האם כל מסע מקדם אותנו, לדעתכם? האם גם מצב שבו לא התקדמנו לכיוון שרצינו להתקדם ולהגיע אליו יכול להיחשב 'מסע'?
תנו דוגמה למקרה שבו יצאתם למסע וגיליתם שלא הגעתם למקום שאליו רציתם להגיע, אך המקום שהגעתם אליו הפתיע לטובה וקידם אתכם.
3. ואם אשוב אל זאת הארץ
ואם אפסע שוב בדרכים
האם כקדם יכירוני
האנשים והפרחים.
הדוברת בשיר חוששת שכאשר תשוב חזרה מן המסע, לא יזכרו אותה האנשים אשר הכירו אותה.
- האם קרה לכם שנעדרתם מהכיתה לתקופה מסוימת, וחבריכם או מוריכם לא שמו לב לכך? איך הרגשתם?
מה תציעו לחבר אשר מרגיש כך? את מי לדעתכם הוא יכול לשתף בתחושותיו?
- מה מרגיש מי שמגיע למקום חדש, או למקום שלא היה בו תקופה ארוכה? כתבו 5 מילות רגש.
(למורים: דאגה, חוסר ודאות, התרגשות, סקרנות, חשש, פחד, שמחה..)
ומה מרגיש מי שמקבל מישהו חדש? מה עליו לעשות כדי לעזור לחבר חדש להרגיש שייך ורצוי?
פעילות מסכמת בקבוצה ובמליאה: שמש קבוצתית
האם אמצא את כל היופי
האהבה הנושנה
אשר הייתה שם כשעזבתי
עת אהבתי פעם ראשונה.
ציירו על גבי דף 3 שמשות ולכל שמש 5 קרניים.
השמש הראשונה היא "שמש הדברים היפים", השמש השנייה היא "שמש הדברים האהובים", והשמש השלישית היא "שמש הדברים שנזכור".
כתבו ליד כל שמש מתאימה וקרניה, את חמשת הדברים הכי יפים לדעתכם בכיתתכם, חמשת הדברים הכי אהובים עליכם בכיתתכם, ואת חמשת הדברים שהכי תרצו לזכור כאשר תסיימו ללמוד בבית הספר ותיפרדו מכיתתכם.
הציגו את שלוש השמשות במליאה והסבירו את מה שבחרתם לכתוב לצד כל קרן שמש.
למורים: כדאי להציג את התוצרים בקיר "שמשות כיתתיות", אשר ירכז את אמירות התלמידים.
השיר מזמן שיח על התמודדות עם קושי וגעגוע, ועל תחושת שייכות כגורם מחזק ומפתח חוסן
שיח במליאה או בקבוצות
בשיר שלושה בתים ופזמון.
קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף במליאה או את חברי הקבוצה בשאלות שאחריו:
1. ישנם ימים ללא מרגוע
בם לא אמצא לי נחמה
ומוכרחה אני לנגוע
בעשבים, באדמה.
לפסוע באותה הדרך
בתוך פריחת הכרכומים
ולהיות כל כך אחרת
ולפרוח ערב הגשמים.
- מהם "ימים ללא מרגוע", לדעתכם? האם גם אתם חשתם כך פעם? שתפו במקרה שבו עבר עליכם רגע או יום כזה.
- מה עוזר לכם להירגע? ציינו שלוש פעולות או שלושה דברים אשר עוזרים לכם למצוא מרגוע.
- הדוברת בשיר נוגעת בעשבים ובאדמה כדי להרגיש מרגוע ונחמה. למה הכוונה, לדעתכם?
- האם קרה גם לכם שטיול בטבע, בשדה או בסביבה הקרובה לביתכם עזר לכם לשפר את מצב רוחכם? מה היה בטיול זה שעזר לכם?
- ספרו על טיול כיתתי או משפחתי הזכור לכם במיוחד. היכן טיילתם? מי היה אתכם? מה אהבתם במיוחד בטיול זה? מהו הרגע בטיול הזכור לכם במיוחד?
- "ולהיות כל כך אחרת.." – האם קרה גם לכם שרציתם להיות אחרים? מדוע?
2. רק תפילה אשא
הוי אלי, אלי,
שהשמש תעבור עליי
ותראה לי שוב את משעוליי.
הוי אלי, אלי
רק תפילה אשא
שהשמש תעבור עליי
ותיקח אותי אל המסע.
- מה הכוונה לדעתכם באמירה "שהשמש תעבור עליי"?
- ישנם אנשים רבים אשר מבקשים שיקרו להם דברים טובים ומתפללים על כך. אילו דברים טובים הייתם מבקשים שיקרו לכם? אילו דברים טובים הייתם מבקשים שיקרו לחבר הקרוב אליכם במיוחד?
- לאן הייתם רוצים לצאת למסע? מהם הדברים אשר תיקחו אתכם למסע? ציינו שלושה דברים שלהם אתם זקוקים, מוחשיים או לאו דווקא, אשר יעזרו לכם בדרך.
(למורים: כדאי להזכיר לתלמידים כי אפשר לקחת למסע דברים או חפצים ממשיים, כמו אמצעי תקשורת, ספר או מוסיקה, ואפשר לקחת למסע גם דברים אחרים, שהם תכונות, חוזקות או כישורים אישיים, כגון אומץ, חשיבה חיובית, שמחה וכו'.)
- האם כל מסע מקדם אותנו, לדעתכם? האם גם מצב שבו לא התקדמנו לכיוון שרצינו להתקדם ולהגיע אליו יכול להיחשב 'מסע'?
תנו דוגמה למקרה שבו יצאתם למסע וגיליתם שלא הגעתם למקום שאליו רציתם להגיע, אך המקום שהגעתם אליו הפתיע לטובה וקידם אתכם.
3. ואם אשוב אל זאת הארץ
ואם אפסע שוב בדרכים
האם כקדם יכירוני
האנשים והפרחים.
הדוברת בשיר חוששת שכאשר תשוב חזרה מן המסע, לא יזכרו אותה האנשים אשר הכירו אותה.
- האם קרה לכם שנעדרתם מהכיתה לתקופה מסוימת, וחבריכם או מוריכם לא שמו לב לכך? איך הרגשתם?
מה תציעו לחבר אשר מרגיש כך? את מי לדעתכם הוא יכול לשתף בתחושותיו?
- מה מרגיש מי שמגיע למקום חדש, או למקום שלא היה בו תקופה ארוכה? כתבו 5 מילות רגש.
(למורים: דאגה, חוסר ודאות, התרגשות, סקרנות, חשש, פחד, שמחה..)
ומה מרגיש מי שמקבל מישהו חדש? מה עליו לעשות כדי לעזור לחבר חדש להרגיש שייך ורצוי?
פעילות מסכמת בקבוצה ובמליאה: שמש קבוצתית
האם אמצא את כל היופי
האהבה הנושנה
אשר הייתה שם כשעזבתי
עת אהבתי פעם ראשונה.
ציירו על גבי דף 3 שמשות ולכל שמש 5 קרניים.
השמש הראשונה היא "שמש הדברים היפים", השמש השנייה היא "שמש הדברים האהובים", והשמש השלישית היא "שמש הדברים שנזכור".
כתבו ליד כל שמש מתאימה וקרניה, את חמשת הדברים הכי יפים לדעתכם בכיתתכם, חמשת הדברים הכי אהובים עליכם בכיתתכם, ואת חמשת הדברים שהכי תרצו לזכור כאשר תסיימו ללמוד בבית הספר ותיפרדו מכיתתכם.
הציגו את שלוש השמשות במליאה והסבירו את מה שבחרתם לכתוב לצד כל קרן שמש.
למורים: כדאי להציג את התוצרים בקיר "שמשות כיתתיות", אשר ירכז את אמירות התלמידים.