הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר "שוים" מאפשר שיח על הייחודיות של בני האדם ועל השונות ביניהם
אַתָּה לָבָן, אֲנִי שָׁחֹר,
אֲנִי חָשׁוּךְ, אַתָּה בָּאוֹר
אַתָּה קָטָן, אֲנִי גָּדוֹל
אֲנִי רוֹצֶה, אַתָּה יָכוֹל
אֲנִי בּוֹכֶה, אַתָּה צוֹעֵק
אֲנִי טוֹעֶה, אַתָּה צוֹדֵק
אתה ואני, אני ואתה.. שונים ושווים, במצבים שונים, בבחירות שונות. שווים אבל גם שונים.
השיר מאפשר התבוננות על הדמיון ועל השוני, אין כאן ציפייה או תקווה שכולנו נהיה "לבנים" או "שחורים", או "קטנים או גדולים", אלא אפשרות להתבוננות בשוני, במצב שבו כל אחד יהיה שלם עם עצמו ועם הייחודיות שלו. שהשוויון יהיה בקבלת השונות בין בני האדם.
אין זה משנה מה, או מי אתה – אתה שווה כאדם!
ניתן לזמן דיון בקבוצות ההשתייכות שלי , היכן אני מרגיש שונה/דומה/שווה?
מה אני חושב ומרגיש כשאני דומה? שונה? שווה?
במה אני שונה וממי?
ניתן להוסיף דוגמה: אם אני אצן ואני בקבוצת אתלטיקה, אהיה שווה. אך אם אני אצן ואהיה בקבוצת אנשים בכיסאות גלגלים – אני אהיה השונה.
חשוב לתת לגיטימציה שאפשר להיות שונה גם בקבוצת השווים ולא רק השונים ממני.
וְאוּלַי יָבוֹא יוֹם וְנַהֲפֹךְ שָׁוִים
אַתָּה תִּהְיֶה לִי נַחַל וַאֲנִי לְךָ – יַמִּים
וְנִזְרֹם בְּיַחַד עַד אֵין סוֹף
מילות השיר משקפות את הרצון הממשי של כולנו להיות דומים, שווים, כמו כולם, לא להיות בולטים בשונות, לא להיות חריגים.
יש תלמידים כאלה ויש אחרים, ניתן לנהל דיון בנושא הכמיהה המוצגת בשיר "ואולי יבוא יום.."
מי מחכה ליום הזה? מי אינו מחכה ובוחר בשונות, אולי בייחודיות?
למי חשוב להיות כמו כולם, למה זה קל/קשה יותר להיות כמו כולם/ שונה?
איך החברים בכיתה מרגישים בנוח – כשכולם דומים או כשיש שונות בקרב החברות והחברים לכיתה?
ניתן להשתמש במשפט "אתה תהיה לי נחל ואני לך – ימים" כמנוף לתרומה חברתית ולעזרה הדדית בין חברים וחברות. מה אני מביא לקשר? מה האחר? האם רק שני דומים יכולים להיות חברים או להיות בקשר הדדי, או אולי השונות תורמת לקשר?
"ונזרום ביחד.." כמה אני זורם? מוכן לקבל? מוכן לוותר?
האם אני חייב לזרום בכל מצב? האם לגיטימי לעמוד על שלי? להחזיק בעמדותיי השונות משל האחרים? אם אני לא זורם, אהיה בודד? או מקובל יותר?
אַתָּה – אַתָּה, אֲנִי – אֲנִי
אפשרו לתלמידים עבודה עצמית בהתבוננות על הקשר עם החבר/ה הכי טובים שלהם.
ההנחיה תהיה: "חישבו על החבר/ה הכי טוב/ה שלכם, העבירו את המחשבה לרגש, דמיינו מה אתם חשים כלפיו/ה ולאחר מכן השלימו את המשפטים:
אני והחבר/ה שלי____________________________________
בחרנו להיות חברים טובים מכיוון ש__________________________
אני דומה לו/ה ב_____________________________________
אני שונה ממנו/ה ב___________________________________
אני יותר__________________________________________
אני פחות_________________________________________
אני מרגיש/ה בנוח איתו/ה כש____________________________
אני מתבייש ממנו/ה כש________________________________
אני כועס/ת עליו/ה כש_________________________________
אני לפעמים נעלב/ת כש________________________________
כשאני לא מסכים/ה איתו/ה הוא/היא _______________________
אנחנו חושבים בדיוק אותו הדבר על______________________
הייתי רוצה שהוא/היא יהיו יותר___________________________
כשאני חושב/ת על עתיד החברות בינינו אני מרגיש/ה_____________
כשאני קורא/ת מה שאני כתבתי בהשלמת המשפטים אני מרגיש/ה שאני __________________את החבר/ה שלי.
אני מבין/ה ש______________________________________.
אפשר לבקש מהתלמידים לשתף רק בתובנה על חוויית הקשר עם החבר/ה הטוב/ה.
ביחס לחבריי לכיתה: מי אני? מתי אני שונה? מתי דומה? מתי שווה?
התלמידים יעמדו מול המורה בכיתה, והמורה יציג בפניהם משפטים. ההנחיה: מי שהמשפט מתאים לו יעמוד בצד ימין של הכיתה, ומי שלא מתאים לו או הוא מזדהה עם המשפט שנאמר, יעמוד בצד שמאל של הכיתה.
פעילות זו מאפשרת לתלמיד להתבונן חזותית, פנים מול פנים, מי דומה לי בכיתה, מי שונה ממני, מתי אני כמו כולם ומתי אחר.
הזדמנות נוספת לדיון שלאחר הפעילות היא לעורר את תשומת לבם של התלמידים לכך שלפעמים נמצאים בקבוצה אחת של חברים ולעתים באחרת, לא בכל הנושאים אנחנו דומים ולא תמיד אותם התלמידים חווים ומרגישים אותן ההרגשות. הנושאים משתנים והרכב קבוצות הילדים בכל נושא משתנה.
זוהי הזדמנות להכיר זה את זה יותר ולהכיר בתכונות ובבחירות שונות ומשתנות במצבי חיים שונים.
דוגמאות למשפטים שאפשר להשתמש בהם:
- כל מי שתמיד שמח כשמצליח/ה במבחן
- כל מי שחושב/ת שביישן/ביישנית
- כל מי שאוהב/ת את שיעורי החשבון
- כל מי שאוהב/ת את שיעורי הספורט
- כל מי שמקפיד/ה על תזונה בריאה
- כל מי שאוהב/ת לקנות בגדים חדשים
- כל מי שאוהב/ת חופשות בטבע
- כל מי שתמיד מעדיף/פה חופשה בבית מלון מפנק
- כל מי שפעיל/ה בתנועת נוער
- כל מי שאוהב/ת משחקי מחשב
- כל מי שאוהב/ת לקרוא
- כל מי שאוהב/ת לשיר
- כל מי שאוהב/ת לרקוד
- כל מי שטבעוני/ת או צמחוני/ת
- כל מי שאוהב/ת לבשל או לאפות
- כל מי שבכור/ה במשפחה
- כל מי שצעיר/ה במשפחה
- כל מי שמתנדב/ת לעזור בחברה
- כל מי שעוזר/ת במטלות הבית
- כל מי שגר/ה קרוב לבית הספר
- כל מי שיש לו/ה תחביב
- כל מי שאוהב/ת לשחק במשחקי קופסה
- כל מי שמקפיד/ה על כך שהחדר שלו יהיה מסודר
- כל מי שאוהב/ת לישון בשבת בבוקר
- כל מי שמגדל/ת בעל חיים בבית באהבה
- כל מי שאוהב/ת כדורגל
- כל מי שאוהב/ת כדורסל
- כל מי שגר/ה תקופה מחוץ לארץ
- כל מי שהרגיש/ה פעם שונה
- כל מי שהרגיש/ה פעם שייך
- כל מי שהרגיש/ה פעם שווה לכולם
- כל מי שנהנה ממשחק ההיכרות
*ניתן להוסיף משפטים הקשורים באווירת הכיתה ובחוויות המשותפות של התלמידים בכיתה.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר "שוים" מאפשר שיח על הייחודיות של בני האדם ועל השונות ביניהם
אַתָּה לָבָן, אֲנִי שָׁחֹר,
אֲנִי חָשׁוּךְ, אַתָּה בָּאוֹר
אַתָּה קָטָן, אֲנִי גָּדוֹל
אֲנִי רוֹצֶה, אַתָּה יָכוֹל
אֲנִי בּוֹכֶה, אַתָּה צוֹעֵק
אֲנִי טוֹעֶה, אַתָּה צוֹדֵק
אתה ואני, אני ואתה.. שונים ושווים, במצבים שונים, בבחירות שונות. שווים אבל גם שונים.
השיר מאפשר התבוננות על הדמיון ועל השוני, אין כאן ציפייה או תקווה שכולנו נהיה "לבנים" או "שחורים", או "קטנים או גדולים", אלא אפשרות להתבוננות בשוני, במצב שבו כל אחד יהיה שלם עם עצמו ועם הייחודיות שלו. שהשוויון יהיה בקבלת השונות בין בני האדם.
אין זה משנה מה, או מי אתה – אתה שווה כאדם!
ניתן לזמן דיון בקבוצות ההשתייכות שלי , היכן אני מרגיש שונה/דומה/שווה?
מה אני חושב ומרגיש כשאני דומה? שונה? שווה?
במה אני שונה וממי?
ניתן להוסיף דוגמה: אם אני אצן ואני בקבוצת אתלטיקה, אהיה שווה. אך אם אני אצן ואהיה בקבוצת אנשים בכיסאות גלגלים – אני אהיה השונה.
חשוב לתת לגיטימציה שאפשר להיות שונה גם בקבוצת השווים ולא רק השונים ממני.
וְאוּלַי יָבוֹא יוֹם וְנַהֲפֹךְ שָׁוִים
אַתָּה תִּהְיֶה לִי נַחַל וַאֲנִי לְךָ – יַמִּים
וְנִזְרֹם בְּיַחַד עַד אֵין סוֹף
מילות השיר משקפות את הרצון הממשי של כולנו להיות דומים, שווים, כמו כולם, לא להיות בולטים בשונות, לא להיות חריגים.
יש תלמידים כאלה ויש אחרים, ניתן לנהל דיון בנושא הכמיהה המוצגת בשיר "ואולי יבוא יום.."
מי מחכה ליום הזה? מי אינו מחכה ובוחר בשונות, אולי בייחודיות?
למי חשוב להיות כמו כולם, למה זה קל/קשה יותר להיות כמו כולם/ שונה?
איך החברים בכיתה מרגישים בנוח – כשכולם דומים או כשיש שונות בקרב החברות והחברים לכיתה?
ניתן להשתמש במשפט "אתה תהיה לי נחל ואני לך – ימים" כמנוף לתרומה חברתית ולעזרה הדדית בין חברים וחברות. מה אני מביא לקשר? מה האחר? האם רק שני דומים יכולים להיות חברים או להיות בקשר הדדי, או אולי השונות תורמת לקשר?
"ונזרום ביחד.." כמה אני זורם? מוכן לקבל? מוכן לוותר?
האם אני חייב לזרום בכל מצב? האם לגיטימי לעמוד על שלי? להחזיק בעמדותיי השונות משל האחרים? אם אני לא זורם, אהיה בודד? או מקובל יותר?
אַתָּה – אַתָּה, אֲנִי – אֲנִי
אפשרו לתלמידים עבודה עצמית בהתבוננות על הקשר עם החבר/ה הכי טובים שלהם.
ההנחיה תהיה: "חישבו על החבר/ה הכי טוב/ה שלכם, העבירו את המחשבה לרגש, דמיינו מה אתם חשים כלפיו/ה ולאחר מכן השלימו את המשפטים:
אני והחבר/ה שלי____________________________________
בחרנו להיות חברים טובים מכיוון ש__________________________
אני דומה לו/ה ב_____________________________________
אני שונה ממנו/ה ב___________________________________
אני יותר__________________________________________
אני פחות_________________________________________
אני מרגיש/ה בנוח איתו/ה כש____________________________
אני מתבייש ממנו/ה כש________________________________
אני כועס/ת עליו/ה כש_________________________________
אני לפעמים נעלב/ת כש________________________________
כשאני לא מסכים/ה איתו/ה הוא/היא _______________________
אנחנו חושבים בדיוק אותו הדבר על______________________
הייתי רוצה שהוא/היא יהיו יותר___________________________
כשאני חושב/ת על עתיד החברות בינינו אני מרגיש/ה_____________
כשאני קורא/ת מה שאני כתבתי בהשלמת המשפטים אני מרגיש/ה שאני __________________את החבר/ה שלי.
אני מבין/ה ש______________________________________.
אפשר לבקש מהתלמידים לשתף רק בתובנה על חוויית הקשר עם החבר/ה הטוב/ה.
ביחס לחבריי לכיתה: מי אני? מתי אני שונה? מתי דומה? מתי שווה?
התלמידים יעמדו מול המורה בכיתה, והמורה יציג בפניהם משפטים. ההנחיה: מי שהמשפט מתאים לו יעמוד בצד ימין של הכיתה, ומי שלא מתאים לו או הוא מזדהה עם המשפט שנאמר, יעמוד בצד שמאל של הכיתה.
פעילות זו מאפשרת לתלמיד להתבונן חזותית, פנים מול פנים, מי דומה לי בכיתה, מי שונה ממני, מתי אני כמו כולם ומתי אחר.
הזדמנות נוספת לדיון שלאחר הפעילות היא לעורר את תשומת לבם של התלמידים לכך שלפעמים נמצאים בקבוצה אחת של חברים ולעתים באחרת, לא בכל הנושאים אנחנו דומים ולא תמיד אותם התלמידים חווים ומרגישים אותן ההרגשות. הנושאים משתנים והרכב קבוצות הילדים בכל נושא משתנה.
זוהי הזדמנות להכיר זה את זה יותר ולהכיר בתכונות ובבחירות שונות ומשתנות במצבי חיים שונים.
דוגמאות למשפטים שאפשר להשתמש בהם:
- כל מי שתמיד שמח כשמצליח/ה במבחן
- כל מי שחושב/ת שביישן/ביישנית
- כל מי שאוהב/ת את שיעורי החשבון
- כל מי שאוהב/ת את שיעורי הספורט
- כל מי שמקפיד/ה על תזונה בריאה
- כל מי שאוהב/ת לקנות בגדים חדשים
- כל מי שאוהב/ת חופשות בטבע
- כל מי שתמיד מעדיף/פה חופשה בבית מלון מפנק
- כל מי שפעיל/ה בתנועת נוער
- כל מי שאוהב/ת משחקי מחשב
- כל מי שאוהב/ת לקרוא
- כל מי שאוהב/ת לשיר
- כל מי שאוהב/ת לרקוד
- כל מי שטבעוני/ת או צמחוני/ת
- כל מי שאוהב/ת לבשל או לאפות
- כל מי שבכור/ה במשפחה
- כל מי שצעיר/ה במשפחה
- כל מי שמתנדב/ת לעזור בחברה
- כל מי שעוזר/ת במטלות הבית
- כל מי שגר/ה קרוב לבית הספר
- כל מי שיש לו/ה תחביב
- כל מי שאוהב/ת לשחק במשחקי קופסה
- כל מי שמקפיד/ה על כך שהחדר שלו יהיה מסודר
- כל מי שאוהב/ת לישון בשבת בבוקר
- כל מי שמגדל/ת בעל חיים בבית באהבה
- כל מי שאוהב/ת כדורגל
- כל מי שאוהב/ת כדורסל
- כל מי שגר/ה תקופה מחוץ לארץ
- כל מי שהרגיש/ה פעם שונה
- כל מי שהרגיש/ה פעם שייך
- כל מי שהרגיש/ה פעם שווה לכולם
- כל מי שנהנה ממשחק ההיכרות
*ניתן להוסיף משפטים הקשורים באווירת הכיתה ובחוויות המשותפות של התלמידים בכיתה.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר "שוים" מאפשר שיח על הייחודיות של בני האדם ועל השונות ביניהם
אַתָּה לָבָן, אֲנִי שָׁחֹר,
אֲנִי חָשׁוּךְ, אַתָּה בָּאוֹר
אַתָּה קָטָן, אֲנִי גָּדוֹל
אֲנִי רוֹצֶה, אַתָּה יָכוֹל
אֲנִי בּוֹכֶה, אַתָּה צוֹעֵק
אֲנִי טוֹעֶה, אַתָּה צוֹדֵק
אתה ואני, אני ואתה.. שונים ושווים, במצבים שונים, בבחירות שונות. שווים אבל גם שונים.
השיר מאפשר התבוננות על הדמיון ועל השוני, אין כאן ציפייה או תקווה שכולנו נהיה "לבנים" או "שחורים", או "קטנים או גדולים", אלא אפשרות להתבוננות בשוני, במצב שבו כל אחד יהיה שלם עם עצמו ועם הייחודיות שלו. שהשוויון יהיה בקבלת השונות בין בני האדם.
אין זה משנה מה, או מי אתה – אתה שווה כאדם!
ניתן לזמן דיון בקבוצות ההשתייכות שלי , היכן אני מרגיש שונה/דומה/שווה?
מה אני חושב ומרגיש כשאני דומה? שונה? שווה?
במה אני שונה וממי?
ניתן להוסיף דוגמה: אם אני אצן ואני בקבוצת אתלטיקה, אהיה שווה. אך אם אני אצן ואהיה בקבוצת אנשים בכיסאות גלגלים – אני אהיה השונה.
חשוב לתת לגיטימציה שאפשר להיות שונה גם בקבוצת השווים ולא רק השונים ממני.
וְאוּלַי יָבוֹא יוֹם וְנַהֲפֹךְ שָׁוִים
אַתָּה תִּהְיֶה לִי נַחַל וַאֲנִי לְךָ – יַמִּים
וְנִזְרֹם בְּיַחַד עַד אֵין סוֹף
מילות השיר משקפות את הרצון הממשי של כולנו להיות דומים, שווים, כמו כולם, לא להיות בולטים בשונות, לא להיות חריגים.
יש תלמידים כאלה ויש אחרים, ניתן לנהל דיון בנושא הכמיהה המוצגת בשיר "ואולי יבוא יום.."
מי מחכה ליום הזה? מי אינו מחכה ובוחר בשונות, אולי בייחודיות?
למי חשוב להיות כמו כולם, למה זה קל/קשה יותר להיות כמו כולם/ שונה?
איך החברים בכיתה מרגישים בנוח – כשכולם דומים או כשיש שונות בקרב החברות והחברים לכיתה?
ניתן להשתמש במשפט "אתה תהיה לי נחל ואני לך – ימים" כמנוף לתרומה חברתית ולעזרה הדדית בין חברים וחברות. מה אני מביא לקשר? מה האחר? האם רק שני דומים יכולים להיות חברים או להיות בקשר הדדי, או אולי השונות תורמת לקשר?
"ונזרום ביחד.." כמה אני זורם? מוכן לקבל? מוכן לוותר?
האם אני חייב לזרום בכל מצב? האם לגיטימי לעמוד על שלי? להחזיק בעמדותיי השונות משל האחרים? אם אני לא זורם, אהיה בודד? או מקובל יותר?
אַתָּה – אַתָּה, אֲנִי – אֲנִי
אפשרו לתלמידים עבודה עצמית בהתבוננות על הקשר עם החבר/ה הכי טובים שלהם.
ההנחיה תהיה: "חישבו על החבר/ה הכי טוב/ה שלכם, העבירו את המחשבה לרגש, דמיינו מה אתם חשים כלפיו/ה ולאחר מכן השלימו את המשפטים:
אני והחבר/ה שלי____________________________________
בחרנו להיות חברים טובים מכיוון ש__________________________
אני דומה לו/ה ב_____________________________________
אני שונה ממנו/ה ב___________________________________
אני יותר__________________________________________
אני פחות_________________________________________
אני מרגיש/ה בנוח איתו/ה כש____________________________
אני מתבייש ממנו/ה כש________________________________
אני כועס/ת עליו/ה כש_________________________________
אני לפעמים נעלב/ת כש________________________________
כשאני לא מסכים/ה איתו/ה הוא/היא _______________________
אנחנו חושבים בדיוק אותו הדבר על______________________
הייתי רוצה שהוא/היא יהיו יותר___________________________
כשאני חושב/ת על עתיד החברות בינינו אני מרגיש/ה_____________
כשאני קורא/ת מה שאני כתבתי בהשלמת המשפטים אני מרגיש/ה שאני __________________את החבר/ה שלי.
אני מבין/ה ש______________________________________.
אפשר לבקש מהתלמידים לשתף רק בתובנה על חוויית הקשר עם החבר/ה הטוב/ה.
ביחס לחבריי לכיתה: מי אני? מתי אני שונה? מתי דומה? מתי שווה?
התלמידים יעמדו מול המורה בכיתה, והמורה יציג בפניהם משפטים. ההנחיה: מי שהמשפט מתאים לו יעמוד בצד ימין של הכיתה, ומי שלא מתאים לו או הוא מזדהה עם המשפט שנאמר, יעמוד בצד שמאל של הכיתה.
פעילות זו מאפשרת לתלמיד להתבונן חזותית, פנים מול פנים, מי דומה לי בכיתה, מי שונה ממני, מתי אני כמו כולם ומתי אחר.
הזדמנות נוספת לדיון שלאחר הפעילות היא לעורר את תשומת לבם של התלמידים לכך שלפעמים נמצאים בקבוצה אחת של חברים ולעתים באחרת, לא בכל הנושאים אנחנו דומים ולא תמיד אותם התלמידים חווים ומרגישים אותן ההרגשות. הנושאים משתנים והרכב קבוצות הילדים בכל נושא משתנה.
זוהי הזדמנות להכיר זה את זה יותר ולהכיר בתכונות ובבחירות שונות ומשתנות במצבי חיים שונים.
דוגמאות למשפטים שאפשר להשתמש בהם:
- כל מי שתמיד שמח כשמצליח/ה במבחן
- כל מי שחושב/ת שביישן/ביישנית
- כל מי שאוהב/ת את שיעורי החשבון
- כל מי שאוהב/ת את שיעורי הספורט
- כל מי שמקפיד/ה על תזונה בריאה
- כל מי שאוהב/ת לקנות בגדים חדשים
- כל מי שאוהב/ת חופשות בטבע
- כל מי שתמיד מעדיף/פה חופשה בבית מלון מפנק
- כל מי שפעיל/ה בתנועת נוער
- כל מי שאוהב/ת משחקי מחשב
- כל מי שאוהב/ת לקרוא
- כל מי שאוהב/ת לשיר
- כל מי שאוהב/ת לרקוד
- כל מי שטבעוני/ת או צמחוני/ת
- כל מי שאוהב/ת לבשל או לאפות
- כל מי שבכור/ה במשפחה
- כל מי שצעיר/ה במשפחה
- כל מי שמתנדב/ת לעזור בחברה
- כל מי שעוזר/ת במטלות הבית
- כל מי שגר/ה קרוב לבית הספר
- כל מי שיש לו/ה תחביב
- כל מי שאוהב/ת לשחק במשחקי קופסה
- כל מי שמקפיד/ה על כך שהחדר שלו יהיה מסודר
- כל מי שאוהב/ת לישון בשבת בבוקר
- כל מי שמגדל/ת בעל חיים בבית באהבה
- כל מי שאוהב/ת כדורגל
- כל מי שאוהב/ת כדורסל
- כל מי שגר/ה תקופה מחוץ לארץ
- כל מי שהרגיש/ה פעם שונה
- כל מי שהרגיש/ה פעם שייך
- כל מי שהרגיש/ה פעם שווה לכולם
- כל מי שנהנה ממשחק ההיכרות
*ניתן להוסיף משפטים הקשורים באווירת הכיתה ובחוויות המשותפות של התלמידים בכיתה.