שִׁירוּ לוֹ שִׁיר חָדָשׁ הֵיטִיבוּ נַגֵּן בִּתְרוּעָה (תהילים, ל"ג, ג').
"שירת רבים" הוא שיר של התרוממות רוח, המקנה תחושת יחד ואיחוד לבבות ומסוגל לעודד את האדם בשעות היותר קשות שלו.
כְּשֶׁאֲנַחְנוּ בְּיַחַד שָׁרִים
רוֹעֲמִים מִסָּבִיב הֶהָרִים.
השיר נותן ביטוי לעשייה משותפת (פה השירה המשותפת) כדבר הנותן תחושת העצמה ליחיד. כשאר היחיד והיחד מתמזגים בשירה משותפת הם מסוגלים "להזיז הרים".
השיר הזה מזמן פעילות של שיפור האקלים הכיתתי.
ערכים מובילים בשיר: ערך "היחד", איחוד לבבות, התרוממות רוח, אופטימיות, הכרת הטוב, תקווה, נחמה, העצמה.
כיתות א'-ב'
1. רשמו על הלוח את כותרת השיר "שירת רבים".
2. שאל את התלמידים איזה שיר הם אוהבים לשיר יחד כמשפחה (בזמן טיולים, נסיעה משותפת במכונית).
3. רשמו על הלוח את שמות השירים שהילדים כתבו ובחרו שניים עד שלושה שירים לשירה משותפת.
4. שאלו את התלמידים: איזו תחושה מציפה אותנו כאשר אנחנו שרים יחד? (כיף, צחוק, שחרור, שמחה).
5. הקריאו בקול רם את הבית השני מתוך השיר.
יָם שֶׁל שִׁירִים בְּתוֹכִי אֲצוּרִים,
כְּמוֹ כּוֹכָבִים בַּשָּׁמַיִם,
ְוגַלֵּי הַיָּם בָּם, שֶׁמֶשׁ וְהָרִים,
גַם חֲלוֹמוֹתַי שָׁם,
חֶסֶד נְעוּרִים,
כְּשֶׁאֲנַחְנוּ בְּיַחַד שָׁרִים – הַלְּבָבוֹת מֵאֵלָיו מִתְחַבְּרִים.
6. הסבירו את המילים/מושגים:
חסד נעורים: רגש של הכרת טובה למישהו בזכות קשרים מהעבר וזיכרונות משותפים.
אצורים: שמורים.
7. שאלו את התלמידים:
- לפי הבית הזה בשיר – מה הדברים הטובים שהשירה המשותפת נותנת לנו? (תחושת יחד, שמחה).
- איזה שיר הייתם רוצים לבחור כ"שירת הרבים" של הכיתה?
8. רשמו על הלוח את כל ההצעות של התלמידים וקיימו הצבעה לבחירת השיר.
9. השיר יכול ללוות את הכיתה במהלך שנת הלימודים כשיר שיתרום לאקלים הכיתתי בעתות צורך.
לסיכום הפעילות נקשיב יחד לשיר 'שירת הרבים'.
שִׁירוּ לוֹ שִׁיר חָדָשׁ הֵיטִיבוּ נַגֵּן בִּתְרוּעָה (תהילים, ל"ג, ג').
"שירת רבים" הוא שיר של התרוממות רוח, המקנה תחושת יחד ואיחוד לבבות ומסוגל לעודד את האדם בשעות היותר קשות שלו.
כְּשֶׁאֲנַחְנוּ בְּיַחַד שָׁרִים
רוֹעֲמִים מִסָּבִיב הֶהָרִים.
השיר נותן ביטוי לעשייה משותפת (פה השירה המשותפת) כדבר הנותן תחושת העצמה ליחיד. כשאר היחיד והיחד מתמזגים בשירה משותפת הם מסוגלים "להזיז הרים".
השיר הזה מזמן פעילות של שיפור האקלים הכיתתי.
ערכים מובילים בשיר: ערך "היחד", איחוד לבבות, התרוממות רוח, אופטימיות, הכרת הטוב, תקווה, נחמה, העצמה.
כיתות ג-ד
1. הקשיבו לשיר.
- שאלו את התלמידים:
- איזה פועל חוזר הכי הרבה פעמים בשיר? (הפועל לשיר).
- האם אתם אוהבים לשיר לבד או בקבוצה? (במשפחה, במקהלה, בתנועת הנוער, בהפסקה, עם חברים).
- אילו שירים אתם אוהבים לשיר?
- מה התחושה שלכם כאשר אתם שרים בקבוצה? (שמחה, שחרור, כיף).
- אילו שירים אנחנו אוהבים לשיר כשיש לנו מצב רוח טוב ואילו כשיש לנו מצב רוח רע?
- האם לשיר יש כוח לשנות את המצב רוח שלנו?
- הציגו את הבית הראשון של השיר לשם העמקה ודיון:
נָשִׁיר בְּלֵב
נָשִׁיר כְּאֵב נָשִׁיר אֶת כָּל הַתִּקְווֹת
נָשִׁיר בְּיַחַד נִשְׁתַּלֵּב
וּנְגַשֵּׁר לְבָבוֹת שִׁירִים שֶׁצְּלִילֵיהֶם דְּמָעוֹת
נָשִׁיר שָׁעוֹת עַל שָׁעוֹת שִׁירִים בְּרוּחַ קַלִּילָה שִׁירַת רַבִּים זוֹ תְּפִלָּה.
4. בקשו מהתלמידים לבחור דימוי ויזואלי שמבטא את המילים של הבית. אפשר לתת להם מספר דימויים להמחשה ולאפשר מספר דקות של עבודה יחידנית.
5. הקשיבו שוב למילות השיר.
שִׁירוּ לוֹ שִׁיר חָדָשׁ הֵיטִיבוּ נַגֵּן בִּתְרוּעָה (תהילים, ל"ג, ג').
"שירת רבים" הוא שיר של התרוממות רוח, המקנה תחושת יחד ואיחוד לבבות ומסוגל לעודד את האדם בשעות היותר קשות שלו.
כְּשֶׁאֲנַחְנוּ בְּיַחַד שָׁרִים
רוֹעֲמִים מִסָּבִיב הֶהָרִים.
השיר נותן ביטוי לעשייה משותפת (פה השירה המשותפת) כדבר הנותן תחושת העצמה ליחיד. כשאר היחיד והיחד מתמזגים בשירה משותפת הם מסוגלים "להזיז הרים".
השיר הזה מזמן פעילות של שיפור האקלים הכיתתי.
ערכים מובילים בשיר: ערך "היחד", איחוד לבבות, התרוממות רוח, אופטימיות, הכרת הטוב, תקווה, נחמה, העצמה.
כיתות ה'-ו'
1. רשמו את הפסוק על הלוח: שִׁירוּ לוֹ שִׁיר חָדָשׁ הֵיטִיבוּ נַגֵּן בִּתְרוּעָה (תהילים, ל"ג, ג').
2. שאלו את התלמידים מה, לדעתם, הכוונה ב"שיר חדש"?
לאחר סבב תשובות הציגי שני פרושים:
האחד, רצון להתחדש – קריאה למשוררים, למלחינים ולזמרים, לחבר בכל פעם שירים חדשים לכבוד ה', ולא רק לחזור על שירים ישנים.
מדוע חשוב להתחדש? (כשחוזרים על אותו השיר מספר רב של פעמים הוא יכול לאבד את המשמעות שלו. כבר לא מקשיבים למילים שלו וכשמקשיבים לשיר חדש מקדישים לו יותר תשומת לב).
הפירוש השני, שיר חדש הוא שיר של הודיה והכרה במעשה הבריאה, המעורר תקווה לחידוש ולתיקון עולם (היכולת של האדם לתרום במעשים הטובים שלו לעולם טוב יותר).
3. חלקו את הכיתה לזוגות. כל זוג יבחר את הפרוש שאליו הוא מתחבר יותר וינמק את הבחירה במספר משפטים.
4. לאחר מספר דקות של עבודה קבוצתית, קיימו דיון במליאה והזמינו את הזוגות להציג את הבחירה שלהם.
5. לאחר דיון סביב הדברים הנאמרים עברו לחלק השני של הפעילות.
6. כתבו על הלוח בית מתוך השיר:
נָשִׁיר בְּלֵב
נָשִׁיר כְּאֵב נָשִׁיר אֶת כָּל הַתִּקְווֹת
נָשִׁיר בְּיַחַד נִשְׁתַּלֵּב
וּנְגַשֵּׁר לְבָבוֹת שִׁירִים שֶׁצְּלִילֵיהֶם דְּמָעוֹת
נָשִׁיר שָׁעוֹת עַל שָׁעוֹת שִׁירִים בְּרוּחַ קַלִּילָה שִׁירַת רַבִּים זוֹ תְּפִלָּה.
7. הסבירו את המשפט האחרון: שירת רבים זו תפילה ושאלו:
איך המשפט הזה מאיר על הפסוק מספר תהילים? (למורה: הפסוק בספר תהילים מדבר אף הוא על שירת רבים – שירת העם. העם שר שיר שהוא שיר של תפילה והודיה. ניתן להרחיב מעט ולהסביר שתפילות רבות משולבות בשירה כחלק מהתרוממות הרוח המשותפת בזמן התפילה).
8. שאלו את התלמידים:
- האם אתם אוהבים לשיר לבד או בקבוצה? (במשפחה, במקהלה, בתנועת הנוער, בהפסקה, עם חברים).
- אילו שירים אתם אוהבים לשיר?
- מה התחושה שלכם כאשר אתם שרים בקבוצה? (שמחה, שחרור, כיף).
- האם לשיר יש כוח לשנות את המצב רוח שלנו?
9. לסיכום הפעילות הקשיבו יחד לשיר.