הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על כמיהה וגעגוע, ועל הגשמת חלומות
שיח בקבוצות:
בשיר 5 בתים.
קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף את חברי הקבוצה:
1.
"עפה חסידה לארץ ישראל
כנפיים מניפה מעל הנילוס
אל ארץ רחוקה
מעבר להרים שם בית ישראל
יושבים ומצפים"
- תארו את החסידה העפה לארץ ישראל. כיצד היא נראית? מהו צבעה? מה היא מרגישה בדרכה?
- מה הייתם מספרים לחסידה?
- מהם הדברים אשר חשוב לכם לקחת אתכם למסע או לטיול ארוך? במה הייתם מציעים לחסידה להצטייד במסעה?
- ציירו את החסידה. כתבו "בלוני מחשבה" מעל ראשה של החסידה וציינו בתוכם את מחשבותיה.
- "מעבר להרים שם בית ישראל יושבים ומצפים"- מה מרגישים אלו שמצפים לבואו של מישהו המגיע מרחוק? האם קרה גם לכם שחיכיתם לאורח או בן משפחה שיגיע לבקר? מה הרגשתם ומה חשבתם לקראת בואו? שתפו.
2.
"חסידה חסידה צחורת צוואר
מה ראו עינייך
שירי לי סיפור"
- מה מבקשים הדוברים בשיר מהחסידה? מדוע, לדעתכם, הם פונים אליה פעמיים בשמה? כיצד לדעתכם הם מרגישים? (למורה: סקרנות, התרגשות, חשש, אי ודאות)
- האם קרה גם לכם שהייתם נרגשים וסקרנים לדעת כיצד נראה המקום אליו אתם עתידים להגיע?
- מהם הדברים שרואה החסידה בדרכה? ציירו או כתבו 6 דברים שרואה החסידה.
- מהם המראות האהובים עליכם? ציירו או כתבו 6 דברים שאתם אוהבים לראות.
- מהו הסיפור האהוב עליכם? איזה שיר או סיפור הייתם מבקשים מהחסידה לספר או לשיר לכם?
- האם אתם זוכרים שיר או סיפור שאהבתם במיוחד להקשיב להם כשהייתם ילדים קטנים /צעירים יותר? מהם? מי נהג להקריא לכם אותם? כיצד הרגשתם בעת שהקריאו לכם אותם?
3.
"שותקת חסידה אינה פוצה מקור
נשענת על רגלה ועוד מעט תחזור
תניף כנף גדולה
בדרך אל הקור בדרך תעצור
בציון עיר האור".
החסידה אינה פוצה מקור, כשם שבני האדם לפעמים אינם פוצים פה= שותקים.
- מדוע לדעתכם שותקת החסידה?
- האם קרה לכם שעמדתם מול אדם ששתק, למרות שמאוד הייתם רוצים לשמוע מה יש לו לומר? כיצד הרגשתם? כיצד בחרתם להגיב לשתיקה?
- האם קרה לכם ששתקתם, ולא רציתם או לא ידעתם כיצד לענות על שאלה עליה נשאלתם? כיצד הרגשתם? שתפו במקרה.
- האם שתיקה יכולה להיות דבר טוב ומועיל? מתי לדעתכם השתיקה טובה ומקדמת? תנו דוגמאות.
4.
"חסידה חסידה אדומת מקור
האם ירושלים
אותנו עוד תזכור"
- הילדים/ הדוברים בשיר שואלים את החסידה שאלה נוספת. מה הם שואלים אותה הפעם? ממה הם חוששים?
- ספרו על מקרה בו חששתם גם אתם שמישהו ישכח אתכם או את הבטחתו לכם.
5.
"חסידה חסידה לבנת כנף
בשרי בשלום העיר
בשלום ירושלים".
- מה מרגישים לדעתכם השרים כלפי העיר ירושלים? כתבו מילות רגש מתאימות (למורה: כמיהה, געגועים, סקרנות, אהבה, כיסופים, התרגשות)
פעילות מסכמת בקבוצה ומליאה:
"שיר החסידה" הינו שיר המסמל את הגעגועים שחשו יהודי אתיופיה לירושלים ולארץ ישראל, עד שזכו להגשים את חלומם ולעלות למדינת ישראל. כעת, תורכם לצייד את החסידה בדרכה חזרה לנדודיה בעולם במכתב חדש.
כתבו יחד, כקבוצה, מכתב ליהודים החיים במקומות אחרים בעולם והחולמים לעלות ארצה.
תארו במכתבתכם אילו תחושות מרגישים ילדים הגרים בישראל, מה מרגש ומשמח אתכם בלהיות ישראלי? במה אתם גאים? מה הכי מיוחד בעינכם בישראל ? ספרו במכתבכם על אירועים מיוחדים בהם אתם נהנים להשתתף בישראל, מוסיקה ישראלית ייחודית, חגים מהנים.
הציעו להם כיצד יוכלו להתאקלם טוב בישראל, ומה יעזור להם.
צרפו למכתבכם ציורים, ברכות ואיחולים מכל אחד מחברי הקבוצה, והקריאו אותם במליאה.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על כמיהה וגעגוע, ועל הגשמת חלומות
שיח בקבוצות:
בשיר 5 בתים.
קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף את חברי הקבוצה:
1.
"עפה חסידה לארץ ישראל
כנפיים מניפה מעל הנילוס
אל ארץ רחוקה
מעבר להרים שם בית ישראל
יושבים ומצפים"
- תארו את החסידה העפה לארץ ישראל. כיצד היא נראית? מהו צבעה? מה היא מרגישה בדרכה?
- מה הייתם מספרים לחסידה?
- מהם הדברים אשר חשוב לכם לקחת אתכם למסע או לטיול ארוך? במה הייתם מציעים לחסידה להצטייד במסעה?
- ציירו את החסידה. כתבו "בלוני מחשבה" מעל ראשה של החסידה וציינו בתוכם את מחשבותיה.
- "מעבר להרים שם בית ישראל יושבים ומצפים"- מה מרגישים אלו שמצפים לבואו של מישהו המגיע מרחוק? האם קרה גם לכם שחיכיתם לאורח או בן משפחה שיגיע לבקר? מה הרגשתם ומה חשבתם לקראת בואו? שתפו.
2.
"חסידה חסידה צחורת צוואר
מה ראו עינייך
שירי לי סיפור"
- מה מבקשים הדוברים בשיר מהחסידה? מדוע, לדעתכם, הם פונים אליה פעמיים בשמה? כיצד לדעתכם הם מרגישים? (למורה: סקרנות, התרגשות, חשש, אי ודאות)
- האם קרה גם לכם שהייתם נרגשים וסקרנים לדעת כיצד נראה המקום אליו אתם עתידים להגיע?
- מהם הדברים שרואה החסידה בדרכה? ציירו או כתבו 6 דברים שרואה החסידה.
- מהם המראות האהובים עליכם? ציירו או כתבו 6 דברים שאתם אוהבים לראות.
- מהו הסיפור האהוב עליכם? איזה שיר או סיפור הייתם מבקשים מהחסידה לספר או לשיר לכם?
- האם אתם זוכרים שיר או סיפור שאהבתם במיוחד להקשיב להם כשהייתם ילדים קטנים /צעירים יותר? מהם? מי נהג להקריא לכם אותם? כיצד הרגשתם בעת שהקריאו לכם אותם?
3.
"שותקת חסידה אינה פוצה מקור
נשענת על רגלה ועוד מעט תחזור
תניף כנף גדולה
בדרך אל הקור בדרך תעצור
בציון עיר האור".
החסידה אינה פוצה מקור, כשם שבני האדם לפעמים אינם פוצים פה= שותקים.
- מדוע לדעתכם שותקת החסידה?
- האם קרה לכם שעמדתם מול אדם ששתק, למרות שמאוד הייתם רוצים לשמוע מה יש לו לומר? כיצד הרגשתם? כיצד בחרתם להגיב לשתיקה?
- האם קרה לכם ששתקתם, ולא רציתם או לא ידעתם כיצד לענות על שאלה עליה נשאלתם? כיצד הרגשתם? שתפו במקרה.
- האם שתיקה יכולה להיות דבר טוב ומועיל? מתי לדעתכם השתיקה טובה ומקדמת? תנו דוגמאות.
4.
"חסידה חסידה אדומת מקור
האם ירושלים
אותנו עוד תזכור"
- הילדים/ הדוברים בשיר שואלים את החסידה שאלה נוספת. מה הם שואלים אותה הפעם? ממה הם חוששים?
- ספרו על מקרה בו חששתם גם אתם שמישהו ישכח אתכם או את הבטחתו לכם.
5.
"חסידה חסידה לבנת כנף
בשרי בשלום העיר
בשלום ירושלים".
- מה מרגישים לדעתכם השרים כלפי העיר ירושלים? כתבו מילות רגש מתאימות (למורה: כמיהה, געגועים, סקרנות, אהבה, כיסופים, התרגשות)
פעילות מסכמת בקבוצה ומליאה:
"שיר החסידה" הינו שיר המסמל את הגעגועים שחשו יהודי אתיופיה לירושלים ולארץ ישראל, עד שזכו להגשים את חלומם ולעלות למדינת ישראל. כעת, תורכם לצייד את החסידה בדרכה חזרה לנדודיה בעולם במכתב חדש.
כתבו יחד, כקבוצה, מכתב ליהודים החיים במקומות אחרים בעולם והחולמים לעלות ארצה.
תארו במכתבתכם אילו תחושות מרגישים ילדים הגרים בישראל, מה מרגש ומשמח אתכם בלהיות ישראלי? במה אתם גאים? מה הכי מיוחד בעינכם בישראל ? ספרו במכתבכם על אירועים מיוחדים בהם אתם נהנים להשתתף בישראל, מוסיקה ישראלית ייחודית, חגים מהנים.
הציעו להם כיצד יוכלו להתאקלם טוב בישראל, ומה יעזור להם.
צרפו למכתבכם ציורים, ברכות ואיחולים מכל אחד מחברי הקבוצה, והקריאו אותם במליאה.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על כמיהה וגעגוע, ועל הגשמת חלומות
שיח בקבוצות:
בשיר 5 בתים.
קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף את חברי הקבוצה:
1.
"עפה חסידה לארץ ישראל
כנפיים מניפה מעל הנילוס
אל ארץ רחוקה
מעבר להרים שם בית ישראל
יושבים ומצפים"
- תארו את החסידה העפה לארץ ישראל. כיצד היא נראית? מהו צבעה? מה היא מרגישה בדרכה?
- מה הייתם מספרים לחסידה?
- מהם הדברים אשר חשוב לכם לקחת אתכם למסע או לטיול ארוך? במה הייתם מציעים לחסידה להצטייד במסעה?
- ציירו את החסידה. כתבו "בלוני מחשבה" מעל ראשה של החסידה וציינו בתוכם את מחשבותיה.
- "מעבר להרים שם בית ישראל יושבים ומצפים"- מה מרגישים אלו שמצפים לבואו של מישהו המגיע מרחוק? האם קרה גם לכם שחיכיתם לאורח או בן משפחה שיגיע לבקר? מה הרגשתם ומה חשבתם לקראת בואו? שתפו.
2.
"חסידה חסידה צחורת צוואר
מה ראו עינייך
שירי לי סיפור"
- מה מבקשים הדוברים בשיר מהחסידה? מדוע, לדעתכם, הם פונים אליה פעמיים בשמה? כיצד לדעתכם הם מרגישים? (למורה: סקרנות, התרגשות, חשש, אי ודאות)
- האם קרה גם לכם שהייתם נרגשים וסקרנים לדעת כיצד נראה המקום אליו אתם עתידים להגיע?
- מהם הדברים שרואה החסידה בדרכה? ציירו או כתבו 6 דברים שרואה החסידה.
- מהם המראות האהובים עליכם? ציירו או כתבו 6 דברים שאתם אוהבים לראות.
- מהו הסיפור האהוב עליכם? איזה שיר או סיפור הייתם מבקשים מהחסידה לספר או לשיר לכם?
- האם אתם זוכרים שיר או סיפור שאהבתם במיוחד להקשיב להם כשהייתם ילדים קטנים /צעירים יותר? מהם? מי נהג להקריא לכם אותם? כיצד הרגשתם בעת שהקריאו לכם אותם?
3.
"שותקת חסידה אינה פוצה מקור
נשענת על רגלה ועוד מעט תחזור
תניף כנף גדולה
בדרך אל הקור בדרך תעצור
בציון עיר האור".
החסידה אינה פוצה מקור, כשם שבני האדם לפעמים אינם פוצים פה= שותקים.
- מדוע לדעתכם שותקת החסידה?
- האם קרה לכם שעמדתם מול אדם ששתק, למרות שמאוד הייתם רוצים לשמוע מה יש לו לומר? כיצד הרגשתם? כיצד בחרתם להגיב לשתיקה?
- האם קרה לכם ששתקתם, ולא רציתם או לא ידעתם כיצד לענות על שאלה עליה נשאלתם? כיצד הרגשתם? שתפו במקרה.
- האם שתיקה יכולה להיות דבר טוב ומועיל? מתי לדעתכם השתיקה טובה ומקדמת? תנו דוגמאות.
4.
"חסידה חסידה אדומת מקור
האם ירושלים
אותנו עוד תזכור"
- הילדים/ הדוברים בשיר שואלים את החסידה שאלה נוספת. מה הם שואלים אותה הפעם? ממה הם חוששים?
- ספרו על מקרה בו חששתם גם אתם שמישהו ישכח אתכם או את הבטחתו לכם.
5.
"חסידה חסידה לבנת כנף
בשרי בשלום העיר
בשלום ירושלים".
- מה מרגישים לדעתכם השרים כלפי העיר ירושלים? כתבו מילות רגש מתאימות (למורה: כמיהה, געגועים, סקרנות, אהבה, כיסופים, התרגשות)
פעילות מסכמת בקבוצה ומליאה:
"שיר החסידה" הינו שיר המסמל את הגעגועים שחשו יהודי אתיופיה לירושלים ולארץ ישראל, עד שזכו להגשים את חלומם ולעלות למדינת ישראל. כעת, תורכם לצייד את החסידה בדרכה חזרה לנדודיה בעולם במכתב חדש.
כתבו יחד, כקבוצה, מכתב ליהודים החיים במקומות אחרים בעולם והחולמים לעלות ארצה.
תארו במכתבתכם אילו תחושות מרגישים ילדים הגרים בישראל, מה מרגש ומשמח אתכם בלהיות ישראלי? במה אתם גאים? מה הכי מיוחד בעינכם בישראל ? ספרו במכתבכם על אירועים מיוחדים בהם אתם נהנים להשתתף בישראל, מוסיקה ישראלית ייחודית, חגים מהנים.
הציעו להם כיצד יוכלו להתאקלם טוב בישראל, ומה יעזור להם.
צרפו למכתבכם ציורים, ברכות ואיחולים מכל אחד מחברי הקבוצה, והקריאו אותם במליאה.