הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מאפשר שיח אודות השיבה לארץ ישראל מגלויות רבות ושונות, ועל ההתמודדות עם הקשיים והאתגרים שבדרך, לאורך כל היסטורית ההתיישבות וההתבססות בארץ ועד ימינו אנו
עבודת הכנה לשיר
1."מקומות רבים מאוד עזבנו"
- בקשו מהתלמידים להכין דגלונים קטנים מקיסמים ממלבני נייר. על הדגלונים יכתבו התלמידים את שמות הארצות מהם עלו משפחותיהם.
- הכינו גלובוס/מפת עולם בה יוכלו התלמידים לנעוץ את הדגלונים. כך תתקבל תמונה מאלו מקומות עלו בני משפחותיהם של התלמידים, לארץ ישראל.
2. "ונמשכת שירה מן המאה שעברה"
- בקשו מהתלמידים להביא מהבית פרטי לבוש המאפיינים את העדה/המקום ממנו עלתה משפחתם, (כגון: תרבוש, סינר, חולצה רקומה, גלביה, צעיף, חליפה, נעלי בית, גרביים מיוחדות, מגבעת, שביס וכד'…). כמו כן ניתן להביא תמונות של בני משפחה הלבושים בלבוש מסורתי.
- תלו עם התלמידים את כל המלבושים והתמונות על חבל בכיתה. כך תתקבל תמונה ססגוניות המלמדת על השונות בין העדות השונות בעם שלנו.
- ניתן גם לערוך תערוכה מחפצים שונים האופייניים לעדות ישראל.
- הגלובוס/המפה וחבל הכביסה, עם אביזרי הלבוש והתמונות, יישארו בכיתה במהלך השבוע ויהוו תפאורה ללימוד השיר.
נקודות לדיון במליאה
1. קיימו דיון בכיתה:
- מה מלמדים אותנו הגלובוס והדגלונים?
- מה מוסיפים פרטי הלבוש והתמונות?
- אלו מחשבות ותחושות עולות בנו נוכח המייצגים הללו?
בשיר מתואר תהליך העלייה לארץ מכל הגלויות, הקמת המדינה וההתבססות בה.
2. "רב הקושי והצער"
בשיר מופיעים מגוון קשיים שעמם התמודדו העולים לארץ בתהליך העלייה והקמת המדינה:
"לשונות רבים מספור דיברנו", "זה את זה כמעט לא הכרנו", "מקומות רבים עזבנו", "עמלו עבדו בפרך, בלי לראות את סוף הדרך", "מגטאות ומחנות הגחנו", "אל הביצות ואל הישימון הלכנו", "מכל הגלויות, עם כל הבעיות", "מסביב יהום הסער, רב הקושי והצער".
- הסבירו במילים שלכם את הקשיים המתוארים
- אלו קשיים מתייחסים ל-
- זרות ופירוד בעם
- אירועים קשים שבגינם עזבו העולים את ארץ מוצאם
- קשיים שחוו העולים במהלך העלייה
- קשיים שציפו לעולים בארץ
- הרגשת התסכול של העולים
- האם בעיניכם אלו הקשיים הגדולים ביותר? נמקו מדוע.
- האם חוויתם חוויה אישית הדומה לאחת מחוויות הקושי המתוארות כאן?
לדוגמא:
- "בלי לראות את סוף הדרך"- האם זכור לכם תהליך ארוך וקשה בו היה נדמה לכם שאין לדבר סוף?
- "זה את זה כמעט בכלל שלא הכרנו"- האם זכורה לכם חוויה של זרות במקום חדש? מה הרגשתם? תארו את הקשיים שחוויתם. איך התמודדתם? מה או מי עזר לכם?
3. "אבל יש על מה לשמוח, יש עוד אומץ, יש עוד כח"
- העתיקו מהשיר את כל המשפטים המתארים דברים שנתנו כח ועזרו לעולים, וכן את כל ההישגים שהושגו במהלך השנים.
- כתבו במילים שלכם:
- אלו דברים עזרו לעולים להתגבר על כל הקשיים?
- מהי תחושתם כלפי היכולת שלהם להתגבר על הקשיים?
- לאלו הישגים הצליחו העולים להגיע? באלו תחומים היו ההישגים הללו?
- מה הם צפו לעתיד?
- איזו רוח נושבת מהשיר? אופטימית? פסימית? הסבירו והדגימו את דבריכם.
4. "לא ימשיכו בלעדינו זוהי הרפתקת חיינו"
- האם היום אנחנו, מחוברים לשיירה? באיזה אופן?
- האם הייתם רוצים להיות מחוברים לשיירה זו?
- כיצד אתם רואים את תפקידנו בשיירה הזו?
- מה מסמלת השיירה?
- לו יכולתם לבחור סמל/דימוי אחר במקום השיירה, מה הייתם בוחרים?
5. "היא חזקה יותר מכל חסרונותינו"
- יש חסרונות אך היתרונות גוברים עליהם.
- מה אתם אוהבים בארץ שלנו? בעם שלנו?
- על מה לא הייתם מוותרים?
- נסו לשכנע מכר שבא לבדוק אפשרות של עלייה לארץ שאכן כדאי לו לעלות לכאן.
הפעלות
הפעלה ראשונה
1. ראיונות אישיים
– בקשו מהתלמידים לחבר ראיונות אישיים ולשוחח עם אחד מהסבים אודות ההיסטוריה המשפחתית שלכם. המליצו להם לשלב בראיון שאלות כגון:
- מי מבני המשפחה עלה לארץ?
- מהיכן עלו?
- מתי עלו?
- מהן הסיבות שהובילו להחלטה לעלות לארץ?
- מה הרגישו העולים בדרכם לארץ?
- האם חוו חוויות מיוחדות?
– בקשו מהתלמידים לשתף במליאה בחוויות שעלו במהלך הראיונות וכיצד התהליך שעברו השפיע על הקשר שלהם לעם ולארץ.
הפעלה שנייה
2. בקשו מהתלמידים לבחור לעצמם פריט לבוש מהתערוכה שהקימו בפעילות ההכנה לשיר ולהצטלם עם פריטי הלבוש.
- התלמידים יקבלו מסגרת לתמונה אותה יעטרו ויקשטו.
- התמונות ייתלו בכיתה סביב הכותרת: "לא ימשיכו בלעדינו זוהי הרפתקת חיינו".
- יתקיים שיח אודות השיירה המתמשכת מהמאה שעברה עד ימינו אנו.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מאפשר שיח אודות השיבה לארץ ישראל מגלויות רבות ושונות, ועל ההתמודדות עם הקשיים והאתגרים שבדרך, לאורך כל היסטורית ההתיישבות וההתבססות בארץ ועד ימינו אנו
עבודת הכנה לשיר
1."מקומות רבים מאוד עזבנו"
- בקשו מהתלמידים להכין דגלונים קטנים מקיסמים ממלבני נייר. על הדגלונים יכתבו התלמידים את שמות הארצות מהם עלו משפחותיהם.
- הכינו גלובוס/מפת עולם בה יוכלו התלמידים לנעוץ את הדגלונים. כך תתקבל תמונה מאלו מקומות עלו בני משפחותיהם של התלמידים, לארץ ישראל.
2. "ונמשכת שירה מן המאה שעברה"
- בקשו מהתלמידים להביא מהבית פרטי לבוש המאפיינים את העדה/המקום ממנו עלתה משפחתם, (כגון: תרבוש, סינר, חולצה רקומה, גלביה, צעיף, חליפה, נעלי בית, גרביים מיוחדות, מגבעת, שביס וכד'…). כמו כן ניתן להביא תמונות של בני משפחה הלבושים בלבוש מסורתי.
- תלו עם התלמידים את כל המלבושים והתמונות על חבל בכיתה. כך תתקבל תמונה ססגוניות המלמדת על השונות בין העדות השונות בעם שלנו.
- ניתן גם לערוך תערוכה מחפצים שונים האופייניים לעדות ישראל.
- הגלובוס/המפה וחבל הכביסה, עם אביזרי הלבוש והתמונות, יישארו בכיתה במהלך השבוע ויהוו תפאורה ללימוד השיר.
נקודות לדיון במליאה
1. קיימו דיון בכיתה:
- מה מלמדים אותנו הגלובוס והדגלונים?
- מה מוסיפים פרטי הלבוש והתמונות?
- אלו מחשבות ותחושות עולות בנו נוכח המייצגים הללו?
בשיר מתואר תהליך העלייה לארץ מכל הגלויות, הקמת המדינה וההתבססות בה.
2. "רב הקושי והצער"
בשיר מופיעים מגוון קשיים שעמם התמודדו העולים לארץ בתהליך העלייה והקמת המדינה:
"לשונות רבים מספור דיברנו", "זה את זה כמעט לא הכרנו", "מקומות רבים עזבנו", "עמלו עבדו בפרך, בלי לראות את סוף הדרך", "מגטאות ומחנות הגחנו", "אל הביצות ואל הישימון הלכנו", "מכל הגלויות, עם כל הבעיות", "מסביב יהום הסער, רב הקושי והצער".
- הסבירו במילים שלכם את הקשיים המתוארים
- אלו קשיים מתייחסים ל-
- זרות ופירוד בעם
- אירועים קשים שבגינם עזבו העולים את ארץ מוצאם
- קשיים שחוו העולים במהלך העלייה
- קשיים שציפו לעולים בארץ
- הרגשת התסכול של העולים
- האם בעיניכם אלו הקשיים הגדולים ביותר? נמקו מדוע.
- האם חוויתם חוויה אישית הדומה לאחת מחוויות הקושי המתוארות כאן?
לדוגמא:
- "בלי לראות את סוף הדרך"- האם זכור לכם תהליך ארוך וקשה בו היה נדמה לכם שאין לדבר סוף?
- "זה את זה כמעט בכלל שלא הכרנו"- האם זכורה לכם חוויה של זרות במקום חדש? מה הרגשתם? תארו את הקשיים שחוויתם. איך התמודדתם? מה או מי עזר לכם?
3. "אבל יש על מה לשמוח, יש עוד אומץ, יש עוד כח"
- העתיקו מהשיר את כל המשפטים המתארים דברים שנתנו כח ועזרו לעולים, וכן את כל ההישגים שהושגו במהלך השנים.
- כתבו במילים שלכם:
- אלו דברים עזרו לעולים להתגבר על כל הקשיים?
- מהי תחושתם כלפי היכולת שלהם להתגבר על הקשיים?
- לאלו הישגים הצליחו העולים להגיע? באלו תחומים היו ההישגים הללו?
- מה הם צפו לעתיד?
- איזו רוח נושבת מהשיר? אופטימית? פסימית? הסבירו והדגימו את דבריכם.
4. "לא ימשיכו בלעדינו זוהי הרפתקת חיינו"
- האם היום אנחנו, מחוברים לשיירה? באיזה אופן?
- האם הייתם רוצים להיות מחוברים לשיירה זו?
- כיצד אתם רואים את תפקידנו בשיירה הזו?
- מה מסמלת השיירה?
- לו יכולתם לבחור סמל/דימוי אחר במקום השיירה, מה הייתם בוחרים?
5. "היא חזקה יותר מכל חסרונותינו"
- יש חסרונות אך היתרונות גוברים עליהם.
- מה אתם אוהבים בארץ שלנו? בעם שלנו?
- על מה לא הייתם מוותרים?
- נסו לשכנע מכר שבא לבדוק אפשרות של עלייה לארץ שאכן כדאי לו לעלות לכאן.
הפעלות
הפעלה ראשונה
1. ראיונות אישיים
– בקשו מהתלמידים לחבר ראיונות אישיים ולשוחח עם אחד מהסבים אודות ההיסטוריה המשפחתית שלכם. המליצו להם לשלב בראיון שאלות כגון:
- מי מבני המשפחה עלה לארץ?
- מהיכן עלו?
- מתי עלו?
- מהן הסיבות שהובילו להחלטה לעלות לארץ?
- מה הרגישו העולים בדרכם לארץ?
- האם חוו חוויות מיוחדות?
– בקשו מהתלמידים לשתף במליאה בחוויות שעלו במהלך הראיונות וכיצד התהליך שעברו השפיע על הקשר שלהם לעם ולארץ.
הפעלה שנייה
2. בקשו מהתלמידים לבחור לעצמם פריט לבוש מהתערוכה שהקימו בפעילות ההכנה לשיר ולהצטלם עם פריטי הלבוש.
- התלמידים יקבלו מסגרת לתמונה אותה יעטרו ויקשטו.
- התמונות ייתלו בכיתה סביב הכותרת: "לא ימשיכו בלעדינו זוהי הרפתקת חיינו".
- יתקיים שיח אודות השיירה המתמשכת מהמאה שעברה עד ימינו אנו.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מאפשר שיח אודות השיבה לארץ ישראל מגלויות רבות ושונות, ועל ההתמודדות עם הקשיים והאתגרים שבדרך, לאורך כל היסטורית ההתיישבות וההתבססות בארץ ועד ימינו אנו
עבודת הכנה לשיר
1."מקומות רבים מאוד עזבנו"
- בקשו מהתלמידים להכין דגלונים קטנים מקיסמים ממלבני נייר. על הדגלונים יכתבו התלמידים את שמות הארצות מהם עלו משפחותיהם.
- הכינו גלובוס/מפת עולם בה יוכלו התלמידים לנעוץ את הדגלונים. כך תתקבל תמונה מאלו מקומות עלו בני משפחותיהם של התלמידים, לארץ ישראל.
2. "ונמשכת שירה מן המאה שעברה"
- בקשו מהתלמידים להביא מהבית פרטי לבוש המאפיינים את העדה/המקום ממנו עלתה משפחתם, (כגון: תרבוש, סינר, חולצה רקומה, גלביה, צעיף, חליפה, נעלי בית, גרביים מיוחדות, מגבעת, שביס וכד'…). כמו כן ניתן להביא תמונות של בני משפחה הלבושים בלבוש מסורתי.
- תלו עם התלמידים את כל המלבושים והתמונות על חבל בכיתה. כך תתקבל תמונה ססגוניות המלמדת על השונות בין העדות השונות בעם שלנו.
- ניתן גם לערוך תערוכה מחפצים שונים האופייניים לעדות ישראל.
- הגלובוס/המפה וחבל הכביסה, עם אביזרי הלבוש והתמונות, יישארו בכיתה במהלך השבוע ויהוו תפאורה ללימוד השיר.
נקודות לדיון במליאה
1. קיימו דיון בכיתה:
- מה מלמדים אותנו הגלובוס והדגלונים?
- מה מוסיפים פרטי הלבוש והתמונות?
- אלו מחשבות ותחושות עולות בנו נוכח המייצגים הללו?
בשיר מתואר תהליך העלייה לארץ מכל הגלויות, הקמת המדינה וההתבססות בה.
2. "רב הקושי והצער"
בשיר מופיעים מגוון קשיים שעמם התמודדו העולים לארץ בתהליך העלייה והקמת המדינה:
"לשונות רבים מספור דיברנו", "זה את זה כמעט לא הכרנו", "מקומות רבים עזבנו", "עמלו עבדו בפרך, בלי לראות את סוף הדרך", "מגטאות ומחנות הגחנו", "אל הביצות ואל הישימון הלכנו", "מכל הגלויות, עם כל הבעיות", "מסביב יהום הסער, רב הקושי והצער".
- הסבירו במילים שלכם את הקשיים המתוארים
- אלו קשיים מתייחסים ל-
- זרות ופירוד בעם
- אירועים קשים שבגינם עזבו העולים את ארץ מוצאם
- קשיים שחוו העולים במהלך העלייה
- קשיים שציפו לעולים בארץ
- הרגשת התסכול של העולים
- האם בעיניכם אלו הקשיים הגדולים ביותר? נמקו מדוע.
- האם חוויתם חוויה אישית הדומה לאחת מחוויות הקושי המתוארות כאן?
לדוגמא:
- "בלי לראות את סוף הדרך"- האם זכור לכם תהליך ארוך וקשה בו היה נדמה לכם שאין לדבר סוף?
- "זה את זה כמעט בכלל שלא הכרנו"- האם זכורה לכם חוויה של זרות במקום חדש? מה הרגשתם? תארו את הקשיים שחוויתם. איך התמודדתם? מה או מי עזר לכם?
3. "אבל יש על מה לשמוח, יש עוד אומץ, יש עוד כח"
- העתיקו מהשיר את כל המשפטים המתארים דברים שנתנו כח ועזרו לעולים, וכן את כל ההישגים שהושגו במהלך השנים.
- כתבו במילים שלכם:
- אלו דברים עזרו לעולים להתגבר על כל הקשיים?
- מהי תחושתם כלפי היכולת שלהם להתגבר על הקשיים?
- לאלו הישגים הצליחו העולים להגיע? באלו תחומים היו ההישגים הללו?
- מה הם צפו לעתיד?
- איזו רוח נושבת מהשיר? אופטימית? פסימית? הסבירו והדגימו את דבריכם.
4. "לא ימשיכו בלעדינו זוהי הרפתקת חיינו"
- האם היום אנחנו, מחוברים לשיירה? באיזה אופן?
- האם הייתם רוצים להיות מחוברים לשיירה זו?
- כיצד אתם רואים את תפקידנו בשיירה הזו?
- מה מסמלת השיירה?
- לו יכולתם לבחור סמל/דימוי אחר במקום השיירה, מה הייתם בוחרים?
5. "היא חזקה יותר מכל חסרונותינו"
- יש חסרונות אך היתרונות גוברים עליהם.
- מה אתם אוהבים בארץ שלנו? בעם שלנו?
- על מה לא הייתם מוותרים?
- נסו לשכנע מכר שבא לבדוק אפשרות של עלייה לארץ שאכן כדאי לו לעלות לכאן.
הפעלות
הפעלה ראשונה
1. ראיונות אישיים
– בקשו מהתלמידים לחבר ראיונות אישיים ולשוחח עם אחד מהסבים אודות ההיסטוריה המשפחתית שלכם. המליצו להם לשלב בראיון שאלות כגון:
- מי מבני המשפחה עלה לארץ?
- מהיכן עלו?
- מתי עלו?
- מהן הסיבות שהובילו להחלטה לעלות לארץ?
- מה הרגישו העולים בדרכם לארץ?
- האם חוו חוויות מיוחדות?
– בקשו מהתלמידים לשתף במליאה בחוויות שעלו במהלך הראיונות וכיצד התהליך שעברו השפיע על הקשר שלהם לעם ולארץ.
הפעלה שנייה
2. בקשו מהתלמידים לבחור לעצמם פריט לבוש מהתערוכה שהקימו בפעילות ההכנה לשיר ולהצטלם עם פריטי הלבוש.
- התלמידים יקבלו מסגרת לתמונה אותה יעטרו ויקשטו.
- התמונות ייתלו בכיתה סביב הכותרת: "לא ימשיכו בלעדינו זוהי הרפתקת חיינו".
- יתקיים שיח אודות השיירה המתמשכת מהמאה שעברה עד ימינו אנו.