הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר "שיר ישראלי" מאפשר שיח על הייחודיות והאחדות שבתרבות היהודית-ישראלית. הייחודיות מתבטאת באפיונים מגוונים המרכיבים את הזהות הישראלית של כל אחד/ת מאתנו
הַשֶּׁלֶג שֶׁלְּךָ
וְהַמָּטָר שֶׁלִּי
הוואדִי שֶׁלְּךָ
וְהַנָּהָר שֶׁלִּי
שלך, שלי, מה בהרגשה שלי בארץ ישראל? מה של האחר? מי יודע מה של מי?
נִפְגָּשִׁים סוֹף סוֹף
בְּחוֹף יִשְׂרְאֵלִי
מה קורה כשכל ה"שלי" וה"שלך" נפגשים סוף סוף? זה קל? קשה? דורש הסתגלות? מהו החוף הישראלי בשבילי? ממה הוא מורכב?
עִם כָּל הַחֲלוֹמוֹת וְהַגַּעְגּוּעִים
עִם כָּל הַזִּכרוֹנוֹת
הַטּוֹבִים וְהָרָעִים
בְּשִׁיר חָדָשׁ יָשָׁן
שֶׁמְּאַחֶה אֶת הַקְּרַעִים
הִנֵּה מָה טוֹב
הִנֵּה מָה טוֹב
וּמָה נָעִים.
אילו חלומות יש לכולנו ולי באופן אישי כשאני מגיע למקום חדש? מה המקום שניתן לחלומות ולזיכרונות? איך הישן פוגש בחדש? מדוע כשהישן והחדש נפגשים מתרחש איחוי קרעים? ובסוף… כשהמפגש מתקיים, כיצד נוצר מצב שבו טוב ונעים?
בְּמִקְצָב יוונִי עִם מִבְטָא פּוֹלָנִי…
בְּסִלְסוּל תֵּמַנִי עִם כִּנּוֹר רוֹמָנִי…
מִי אֲנִי? מִי אֲנִי?
כֵּן אֲנִי! אֵלִי אֵלִי!
שִׁיר יִשְׂרְאֵלִי
הפסיפס הארץ ישראלי, של המשפחות שלנו שהגיעו מכל קצוות תבל, מאפשר שאלה: מי אני? מה אני?
איך ניתן לגשר על העבר, על האירועים ההיסטוריים ועל החוויות שחוו הדורות הקודמים לנו, בעלייתם ארצה? מה נשאר בהרגשה שלנו ממקום מוצאנו ועל מה "ויתרנו" כשנהיינו ישראלים?
ה- "למד" שֶׁלִּי
וֶה- "חית" שֶׁלְּךָ
ה-"עַיִן" שֶׁלִּי
וֶה-"רֵישׁ" שֶׁלְּךָ
נִפְגָּשִׁים סוֹף סוֹף
עִם תֹּף יִשְׂרְאֵלִי
האם השפה שלנו נשמעת שונה? ומה קורה לנו כשהאותיות למד, חית, עין וריש נפגשות סוף סוף לשפה אחת משותפת – לעברית?
מהו המקצב הישראלי בעיניך?
נִפְגָּשִׁים סוֹף סוֹף בחוֹף יִשְׂרְאֵלִי – קיבוץ גלויות
כמקדים לפעילות כדאי להסביר את המושג קיבוץ גלויות בצורה הפשוטה ביותר – גלות – מקומות בחוץ לארץ. קיבוץ – אוסף של אנשים שהתקבצו לחיות יחד. קיבוץ גלויות – אוסף של אנשים ממקומות שונים בעולם שהתקבצו לגור יחד.
בקשו מהתלמידים לשתף במדינות המוצא שהם מכירים, לא בהכרח שלהם. כתבו על הלוח את המדינות שהוזכרו. בקשו מהתלמידים להתבונן על מספר המדינות ועוררו דיון:
- למה בעיניכם מדינת ישראל היא "קיבוץ גלויות"?
- האם לדעתכם קל ליצור קיבוץ גלויות?
- האם חשוב שמדינת ישראל תהיה קיבוץ גלויות?
- מה קורה לאנשים שמגיעים מתרבויות שונות למקום חדש שבו חוקים ומנהגים חדשים?
- מה את/ה יודע/ת לספר שקרה במשפחה שלך?
- אני שמח/לא שמח על כך שהמדינה שלי מורכבת מקיבוץ גלויות?
- יש בי גאווה על כך ש______________________________
- הייתי רוצה שקיבוץ הגלויות יהיה _____________________
- האם אתם מכירים את המושג "כור היתוך"? למה לדעתכם ביקשו ליצור "כור היתוך" (יש להסביר את המושג, הסיבות לכור ההיתוך וההשפעות של מדיניות זו על החברה עד ימינו)?
עִם כָּל הַחֲלוֹמוֹת וְהַגַּעְגּוּעִים, עִם כָּל הַזִּכרוֹנוֹת, הַטּוֹבִים וְהָרָעִים – חפץ אישי שלי שנשמר במשפחה.
בקשו מהתלמידים להביא מהבית חפץ אישי שעובר מדור לדור במשפחה (חפץ, תמונה, קטע מעיתון ישן, סיפור שעובר במשפחה, ברכה, מכתב, גלויה).
התלמידים יציגו את החפצים לעיני כל, וישתפו את תלמידי הכיתה בבחירה.
המורה יכין שאלות מנחות שיוכלו התלמידים לבחור נוסף על השאלות האישיות לבחירה חופשית:
- מה גרם לך לבחור בחפץ שבחרת?
- מה חפץ זה מסמל בשבילך?
- האם הכרת את הסיפור אודות החפץ קודם למשימה?
- האם החפץ הפך ליקר גם עבורך?
- מדוע חפצים מן העבר יקרים לנו רגשית?
- אילו היית מתבקש לבחור חפץ אישי שתרצה להעביר לילדיך ולנכדיך, במה היית בוחר?
כֵּן אֲנִי! אֵלִי אֵלִי! שִׁיר יִשְׂרְאֵלִי – יש לי חלום ישראלי
הנחו את התלמידים לביטוי מגוון בעקבות השיר, אפשרו להם:
- לצייר חלום ישראלי
- לרקוד חלום ישראלי
- לכתוב שיר על החלום הישראלי שלהם
- לכתוב סיפור
- לפסל בפלסטלינה חלום ישראלי
- לכתוב כתבה לעיתון על חלום ישראלי
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר "שיר ישראלי" מאפשר שיח על הייחודיות והאחדות שבתרבות היהודית-ישראלית. הייחודיות מתבטאת באפיונים מגוונים המרכיבים את הזהות הישראלית של כל אחד/ת מאתנו
הַשֶּׁלֶג שֶׁלְּךָ
וְהַמָּטָר שֶׁלִּי
הוואדִי שֶׁלְּךָ
וְהַנָּהָר שֶׁלִּי
שלך, שלי, מה בהרגשה שלי בארץ ישראל? מה של האחר? מי יודע מה של מי?
נִפְגָּשִׁים סוֹף סוֹף
בְּחוֹף יִשְׂרְאֵלִי
מה קורה כשכל ה"שלי" וה"שלך" נפגשים סוף סוף? זה קל? קשה? דורש הסתגלות? מהו החוף הישראלי בשבילי? ממה הוא מורכב?
עִם כָּל הַחֲלוֹמוֹת וְהַגַּעְגּוּעִים
עִם כָּל הַזִּכרוֹנוֹת
הַטּוֹבִים וְהָרָעִים
בְּשִׁיר חָדָשׁ יָשָׁן
שֶׁמְּאַחֶה אֶת הַקְּרַעִים
הִנֵּה מָה טוֹב
הִנֵּה מָה טוֹב
וּמָה נָעִים.
אילו חלומות יש לכולנו ולי באופן אישי כשאני מגיע למקום חדש? מה המקום שניתן לחלומות ולזיכרונות? איך הישן פוגש בחדש? מדוע כשהישן והחדש נפגשים מתרחש איחוי קרעים? ובסוף… כשהמפגש מתקיים, כיצד נוצר מצב שבו טוב ונעים?
בְּמִקְצָב יוונִי עִם מִבְטָא פּוֹלָנִי…
בְּסִלְסוּל תֵּמַנִי עִם כִּנּוֹר רוֹמָנִי…
מִי אֲנִי? מִי אֲנִי?
כֵּן אֲנִי! אֵלִי אֵלִי!
שִׁיר יִשְׂרְאֵלִי
הפסיפס הארץ ישראלי, של המשפחות שלנו שהגיעו מכל קצוות תבל, מאפשר שאלה: מי אני? מה אני?
איך ניתן לגשר על העבר, על האירועים ההיסטוריים ועל החוויות שחוו הדורות הקודמים לנו, בעלייתם ארצה? מה נשאר בהרגשה שלנו ממקום מוצאנו ועל מה "ויתרנו" כשנהיינו ישראלים?
ה- "למד" שֶׁלִּי
וֶה- "חית" שֶׁלְּךָ
ה-"עַיִן" שֶׁלִּי
וֶה-"רֵישׁ" שֶׁלְּךָ
נִפְגָּשִׁים סוֹף סוֹף
עִם תֹּף יִשְׂרְאֵלִי
האם השפה שלנו נשמעת שונה? ומה קורה לנו כשהאותיות למד, חית, עין וריש נפגשות סוף סוף לשפה אחת משותפת – לעברית?
מהו המקצב הישראלי בעיניך?
נִפְגָּשִׁים סוֹף סוֹף בחוֹף יִשְׂרְאֵלִי – קיבוץ גלויות
כמקדים לפעילות כדאי להסביר את המושג קיבוץ גלויות בצורה הפשוטה ביותר – גלות – מקומות בחוץ לארץ. קיבוץ – אוסף של אנשים שהתקבצו לחיות יחד. קיבוץ גלויות – אוסף של אנשים ממקומות שונים בעולם שהתקבצו לגור יחד.
בקשו מהתלמידים לשתף במדינות המוצא שהם מכירים, לא בהכרח שלהם. כתבו על הלוח את המדינות שהוזכרו. בקשו מהתלמידים להתבונן על מספר המדינות ועוררו דיון:
- למה בעיניכם מדינת ישראל היא "קיבוץ גלויות"?
- האם לדעתכם קל ליצור קיבוץ גלויות?
- האם חשוב שמדינת ישראל תהיה קיבוץ גלויות?
- מה קורה לאנשים שמגיעים מתרבויות שונות למקום חדש שבו חוקים ומנהגים חדשים?
- מה את/ה יודע/ת לספר שקרה במשפחה שלך?
- אני שמח/לא שמח על כך שהמדינה שלי מורכבת מקיבוץ גלויות?
- יש בי גאווה על כך ש______________________________
- הייתי רוצה שקיבוץ הגלויות יהיה _____________________
- האם אתם מכירים את המושג "כור היתוך"? למה לדעתכם ביקשו ליצור "כור היתוך" (יש להסביר את המושג, הסיבות לכור ההיתוך וההשפעות של מדיניות זו על החברה עד ימינו)?
עִם כָּל הַחֲלוֹמוֹת וְהַגַּעְגּוּעִים, עִם כָּל הַזִּכרוֹנוֹת, הַטּוֹבִים וְהָרָעִים – חפץ אישי שלי שנשמר במשפחה.
בקשו מהתלמידים להביא מהבית חפץ אישי שעובר מדור לדור במשפחה (חפץ, תמונה, קטע מעיתון ישן, סיפור שעובר במשפחה, ברכה, מכתב, גלויה).
התלמידים יציגו את החפצים לעיני כל, וישתפו את תלמידי הכיתה בבחירה.
המורה יכין שאלות מנחות שיוכלו התלמידים לבחור נוסף על השאלות האישיות לבחירה חופשית:
- מה גרם לך לבחור בחפץ שבחרת?
- מה חפץ זה מסמל בשבילך?
- האם הכרת את הסיפור אודות החפץ קודם למשימה?
- האם החפץ הפך ליקר גם עבורך?
- מדוע חפצים מן העבר יקרים לנו רגשית?
- אילו היית מתבקש לבחור חפץ אישי שתרצה להעביר לילדיך ולנכדיך, במה היית בוחר?
כֵּן אֲנִי! אֵלִי אֵלִי! שִׁיר יִשְׂרְאֵלִי – יש לי חלום ישראלי
הנחו את התלמידים לביטוי מגוון בעקבות השיר, אפשרו להם:
- לצייר חלום ישראלי
- לרקוד חלום ישראלי
- לכתוב שיר על החלום הישראלי שלהם
- לכתוב סיפור
- לפסל בפלסטלינה חלום ישראלי
- לכתוב כתבה לעיתון על חלום ישראלי
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר "שיר ישראלי" מאפשר שיח על הייחודיות והאחדות שבתרבות היהודית-ישראלית. הייחודיות מתבטאת באפיונים מגוונים המרכיבים את הזהות הישראלית של כל אחד/ת מאתנו
הַשֶּׁלֶג שֶׁלְּךָ
וְהַמָּטָר שֶׁלִּי
הוואדִי שֶׁלְּךָ
וְהַנָּהָר שֶׁלִּי
שלך, שלי, מה בהרגשה שלי בארץ ישראל? מה של האחר? מי יודע מה של מי?
נִפְגָּשִׁים סוֹף סוֹף
בְּחוֹף יִשְׂרְאֵלִי
מה קורה כשכל ה"שלי" וה"שלך" נפגשים סוף סוף? זה קל? קשה? דורש הסתגלות? מהו החוף הישראלי בשבילי? ממה הוא מורכב?
עִם כָּל הַחֲלוֹמוֹת וְהַגַּעְגּוּעִים
עִם כָּל הַזִּכרוֹנוֹת
הַטּוֹבִים וְהָרָעִים
בְּשִׁיר חָדָשׁ יָשָׁן
שֶׁמְּאַחֶה אֶת הַקְּרַעִים
הִנֵּה מָה טוֹב
הִנֵּה מָה טוֹב
וּמָה נָעִים.
אילו חלומות יש לכולנו ולי באופן אישי כשאני מגיע למקום חדש? מה המקום שניתן לחלומות ולזיכרונות? איך הישן פוגש בחדש? מדוע כשהישן והחדש נפגשים מתרחש איחוי קרעים? ובסוף… כשהמפגש מתקיים, כיצד נוצר מצב שבו טוב ונעים?
בְּמִקְצָב יוונִי עִם מִבְטָא פּוֹלָנִי…
בְּסִלְסוּל תֵּמַנִי עִם כִּנּוֹר רוֹמָנִי…
מִי אֲנִי? מִי אֲנִי?
כֵּן אֲנִי! אֵלִי אֵלִי!
שִׁיר יִשְׂרְאֵלִי
הפסיפס הארץ ישראלי, של המשפחות שלנו שהגיעו מכל קצוות תבל, מאפשר שאלה: מי אני? מה אני?
איך ניתן לגשר על העבר, על האירועים ההיסטוריים ועל החוויות שחוו הדורות הקודמים לנו, בעלייתם ארצה? מה נשאר בהרגשה שלנו ממקום מוצאנו ועל מה "ויתרנו" כשנהיינו ישראלים?
ה- "למד" שֶׁלִּי
וֶה- "חית" שֶׁלְּךָ
ה-"עַיִן" שֶׁלִּי
וֶה-"רֵישׁ" שֶׁלְּךָ
נִפְגָּשִׁים סוֹף סוֹף
עִם תֹּף יִשְׂרְאֵלִי
האם השפה שלנו נשמעת שונה? ומה קורה לנו כשהאותיות למד, חית, עין וריש נפגשות סוף סוף לשפה אחת משותפת – לעברית?
מהו המקצב הישראלי בעיניך?
נִפְגָּשִׁים סוֹף סוֹף בחוֹף יִשְׂרְאֵלִי – קיבוץ גלויות
כמקדים לפעילות כדאי להסביר את המושג קיבוץ גלויות בצורה הפשוטה ביותר – גלות – מקומות בחוץ לארץ. קיבוץ – אוסף של אנשים שהתקבצו לחיות יחד. קיבוץ גלויות – אוסף של אנשים ממקומות שונים בעולם שהתקבצו לגור יחד.
בקשו מהתלמידים לשתף במדינות המוצא שהם מכירים, לא בהכרח שלהם. כתבו על הלוח את המדינות שהוזכרו. בקשו מהתלמידים להתבונן על מספר המדינות ועוררו דיון:
- למה בעיניכם מדינת ישראל היא "קיבוץ גלויות"?
- האם לדעתכם קל ליצור קיבוץ גלויות?
- האם חשוב שמדינת ישראל תהיה קיבוץ גלויות?
- מה קורה לאנשים שמגיעים מתרבויות שונות למקום חדש שבו חוקים ומנהגים חדשים?
- מה את/ה יודע/ת לספר שקרה במשפחה שלך?
- אני שמח/לא שמח על כך שהמדינה שלי מורכבת מקיבוץ גלויות?
- יש בי גאווה על כך ש______________________________
- הייתי רוצה שקיבוץ הגלויות יהיה _____________________
- האם אתם מכירים את המושג "כור היתוך"? למה לדעתכם ביקשו ליצור "כור היתוך" (יש להסביר את המושג, הסיבות לכור ההיתוך וההשפעות של מדיניות זו על החברה עד ימינו)?
עִם כָּל הַחֲלוֹמוֹת וְהַגַּעְגּוּעִים, עִם כָּל הַזִּכרוֹנוֹת, הַטּוֹבִים וְהָרָעִים – חפץ אישי שלי שנשמר במשפחה.
בקשו מהתלמידים להביא מהבית חפץ אישי שעובר מדור לדור במשפחה (חפץ, תמונה, קטע מעיתון ישן, סיפור שעובר במשפחה, ברכה, מכתב, גלויה).
התלמידים יציגו את החפצים לעיני כל, וישתפו את תלמידי הכיתה בבחירה.
המורה יכין שאלות מנחות שיוכלו התלמידים לבחור נוסף על השאלות האישיות לבחירה חופשית:
- מה גרם לך לבחור בחפץ שבחרת?
- מה חפץ זה מסמל בשבילך?
- האם הכרת את הסיפור אודות החפץ קודם למשימה?
- האם החפץ הפך ליקר גם עבורך?
- מדוע חפצים מן העבר יקרים לנו רגשית?
- אילו היית מתבקש לבחור חפץ אישי שתרצה להעביר לילדיך ולנכדיך, במה היית בוחר?
כֵּן אֲנִי! אֵלִי אֵלִי! שִׁיר יִשְׂרְאֵלִי – יש לי חלום ישראלי
הנחו את התלמידים לביטוי מגוון בעקבות השיר, אפשרו להם:
- לצייר חלום ישראלי
- לרקוד חלום ישראלי
- לכתוב שיר על החלום הישראלי שלהם
- לכתוב סיפור
- לפסל בפלסטלינה חלום ישראלי
- לכתוב כתבה לעיתון על חלום ישראלי