ערכים מובילים בשיר: תקווה, אהבה, אמונה (באדם, בדרך), כנות, שותפות.
ציטוט נלווה: "טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן־הָאֶחָד" (קהלת ד', ט').
השיר בנוי מארבעה בתים כאשר הבית הראשון הוא גם הפזמון החוזר.
פתיחה
מה אנחנו אוהבים לעשות ביחד, בקבוצה, ועם מי?
אוריינות
- השמיעו את השיר והתמקדו בבית הראשון (שהוא הפזמון). מה עושים האנשים כשהם יחד?
- מה קורה כשהם יחד? מה הם מרגישים?
- איך אתם מרגישים כשאתם עושים דברים יחד? (תנו דוגמאות).
ערך במבחן
- הציגו את הפתגם: "טובים השניים מן האחד" (קהלת, ד', ט') והסבירו אותו במליאה דרך שאלות מנחות.
פירוש הפתגם: שילוב כוחות משפר את ההישגים. עדיף להיות בשניים (או יותר) מאשר לבד. כוחם של השניים גדול יותר מזה של היחיד, כמעט בכל עניין בחיים.
- בחברותא: התלמידים ישתפו ויספרו זה לזה מה הם מעדיפים לעשות ביחד ומה הם מעדיפים לעשות לחוד.
משימה
- בחברותא, התלמידים יציירו את הדברים שהם מעדיפים לעשות ביחד ויציגו אותם בכיתה.
- השוו בין התשובות לשאלה.
- סכמו את השיעור, וערכו קשר בין השיר לציורים של הילדים.
ערכים מובילים בשיר: תקווה, אהבה, אמונה (באדם, בדרך), כנות, שותפות.
ציטוט נלווה: "טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן־הָאֶחָד" (קהלת ד', ט').
השיר בנוי מארבעה בתים כאשר הבית הראשון הוא גם הפזמון החוזר.
אוריינות
נתמקד בפזמון בבית ראשון (פזמון).
- השיר נפתח במילה "יחד". המילה חוזרת בכל פעם כששרים את הפזמון. השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים לספור כמה פעמים נאמרת המילה "יחד" בשירה (ולא על פי הטקסט הכתוב).
- דונו עם התלמידים על השאלות הבאות:
- אם מזכירים מילה כמה פעמים בשיר, היא בעלת חשיבות מיוחדת. מדוע, לדעתכם, המילה "יחד" חוזרת בשיר?
- בשיר מציעים ללבבות להיות ביחד: "יחד לב אל לב". מיהם, לדעתכם, בעלי "הלבבות" ומה קורה כשהלבבות ביחד? מה מרגישים? היעזרו גם בבית השני.
ערך במבחן
- הציגו את הפתגם שבתחילת המערך ושוחחו על המשמעות שלו (ראו כיתה א'-ב').
דונו עם התלמידים בשאלות הבאות: אילו דברים אתם אוהבים לעשות ביחד, ואילו דברים אתם אוהבים לעשות בנפרד?
- התמקדו בלימוד ביחד (חברותא)
- כיצד אתם מעדיפים ללמוד: לבד? עם המורה וכל הכיתה? ביחד?, בחברותא?
- מהם היתרונות והחסרונות של למידה ביחד, בחברותא?
- קראו שוב את הפזמון (בית ראשון): האם נפגשים בחברותא בשיר? תארו איך.
- סכמו את השיעור וערכו קשר בין השיר למקור.
משימה
בקשו מהתלמידים בזוגות (היושבים בשולחן משותף) לחפש דברים שהם אוהבים לעשות ביחד. שתפו במליאה.
ערכים מובילים בשיר: תקווה, אהבה, אמונה (באדם, בדרך), כנות, שותפות.
ציטוט נלווה: "טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן־הָאֶחָד" (קהלת ד', ט').
השיר בנוי מארבעה בתים כאשר הבית הראשון הוא גם הפזמון החוזר.
בקשו מהתלמידים לשתף במליאה על משימה או מעשה שנעשה עם חבר/ה בשיתוף פעולה.
שאלו: כיצד הרגשתם בזמן העשייה המשותפת? האם תרצו לחזור על כך בשנית? מדוע?
אוריינות
השמיעו את השיר והציגו אותו.
- הבית הראשון (הפזמון) קורא לתקווה. קראו את הבית הראשון ותארו את הסיטואציה בשיר (מי המשתתפים? מה הם עושים? למה הם מייחלים?)
- כעת קראו את הבית השני של השיר. מה קורה "כשהלב נפתח"? (למורה: התקווה והאהבה מתממשות) מדוע?
- בבית השלישי והרביעי יש קריאה למי שחושב שאולי כבר מאוחר לתקן או להתחבר יחד, ואולי מתנהג ב"דאווין" (עשיית רושם, יומרה). מהי הקריאה ומה הסיבה לקריאה?
משימה
בחברותא, בקשו מהתלמידים:
- לבחור מילה/משפט מתוך השיר, לאייר אותו ביחד.
- להציג את הבחירה, להסביר את בחירתם, את משמעות האיור ואת הקשר של איור למשפט.
ערך במבחן
- הציגו את הפתגם ושוחחו על המשמעות שלו (ראו כיתה א'-ב').
- דונו עם התלמידים:
- בקשו מהם לתת דוגמאות של מצבים שבהם "טובים השניים מן האחד".
- חפשו מילים המבטאות את ה"יחד" ואת "השותפות" (ניתן להשתמש במנטימטר, או להכין שרשרת של מילים בעזרת מלבני נייר).