חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב הפעלות
מצורף נספח
תקווה היא הרצון שתתגשם במציאות התרחשות שהאדם חפץ בקיומה. היא כוללת רגש של ציפייה. כיצד התקווה מתחברת לחיינו כיחידים וכעם?
משמעות התקווה בחיינו
אוריינות:
דרך מילות השיר הגדירו עם הילדים מהי תקווה ומדוע היא חשובה בחיינו:
1. ציינו ששם השיר הוא "שיר תקווה", ובקשו מהילדים לחפש בשיר את המילה תקווה, ומילים שמתארות או מציינות תקווה (למורה: אמונה, ניצחון, בחרת).
2. שאלו את התלמידים מה המילה אשר לדעתם מתארת מצב הפוך ל'תקווה'? (למורה: בקשו מהתלמידים להיעזר במילות השיר – תוותר, כאב, תתייאש, בדידות).
ערך במבחן:
1. התמקדו בפזמון ודונו עם התלמידים במשמעות התקווה בחיים. שאלו:
- מה התקווה נותנת למי שמחזיק בה? (למשל שמחה בלב, ביטחון, כוח)
- איזה חג נותן לכם תקווה? מדוע?
- סכמו את דברי התלמידים תוך ציון חשיבות התקווה בהתחלות ובהזדמנויות חדשות, ובראש השנה במיוחד.
2. בקשו מהילדים להציע בע"פ ברכות לשנה החדשה (או להתחלה חדשה), בהן משולבת המילה "תקווה" או ברכות שמבטאות תקווה.
- ניתן לכתוב ברכה כיתתית משותפת / ברכות אישיות ולהפכן לכרטיס ברכה אותו יקשטו התלמידים.
לסיכום:
- בררנו מהי תקווה בחיינו וכיצד היא קשורה למסורת.
- למדנו שמצופה מאתנו להיות זהירים ואחראיים בעולמנו.
- דנו בהתמודדות עם מצבים מורכבים לאור מקורות.
- למדנו טקסט מרכזי והעמקנו בו תוך קריאת טקסטים נוספים.
חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב הפעלות
מצורף נספח
תקווה היא הרצון שתתגשם במציאות התרחשות שהאדם חפץ בקיומה. היא כוללת רגש של ציפייה. כיצד התקווה מתחברת לחיינו כיחידים וכעם?
אוריינות: בשבילי נברא העולם
1. התמקדו בפזמון השיר, קראו והדגישו את "עולם מוזר כולו שלך".
- בקשו מהתלמידים למצוא בשיר מילים שמלמדות על "עולם שלך"
(למשל "בדף חדש אתה נוגע", יש מי ששומע את התפילה, יש לאן ללכת,)
- דונו במשמעות הביטוי באמצעות השאלות הבאות:
- איך אתם מבינים את המשפט?
- מתי לפי השיר "העולם שלך"? (למשל עולם שהוא פתוח מולנו, שמאפשר עשייה, שנותן מחסה, תחושת ביטחון, שרתה לא לבד בו, וכו')
- מתי אתם מרגישים שהעולם שלכם?
ערך במבחן: לימוד בחברותא
1. בקשו מהתלמידים ללמוד בזוגות, לפי מקומות ישיבה (הקצו לפעילות 7-10 דקות).
- הציגו בפניהם את מילות השיר, את המדרש ואת ההנחיות (בנספח).
- לאחר הלימוד בחברותא, חזרו למליאה ובקשו מהתלמידים לשתף במליאה.
2. התמקדו בהבנה של הילדים של הביטוי "עולם כולו שלך".
שימו לב, בשיר המשמעות קשורה ליכולת האדם לפעול בעולם ומכך נובעת התקווה, כביכול "הכל פתוח" לפניו. במדרש העובדה שהעולם נברא עבור האדם מטילה עליו אחריות לעולם זה. זאת אומרת, המוקד זז מהאדם עצמו (בשיר) אל העולם (במדרש).
לסיכום:
- בררנו מהי תקווה בחיינו וכיצד היא קשורה למסורת.
- למדנו שמצופה מאתנו להיות זהירים ואחראיים בעולמנו.
- דנו בהתמודדות עם מצבים מורכבים לאור מקורות.
- למדנו טקסט מרכזי והעמקנו בו תוך קריאת טקסטים נוספים.
חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב הפעלות
מצורף נספח
תקווה היא הרצון שתתגשם במציאות התרחשות שהאדם חפץ בקיומה. היא כוללת רגש של ציפייה. כיצד התקווה מתחברת לחיינו כיחידים וכעם?
אל תפחד
אוריינות:
1. מקדו את לימוד השיר בבית השני. קראו את הבית עם התלמידים ובקשו מהם לסמן מילים של פחד בשיר.
2. הורו לתלמידים לקרוא את הבית בשנית אך הפעם בקשו מהם למצוא את המילים שמלמדות על הגורמים לפחד בשיר. (למשל התחלה, שאלה, אבדה הדרך).
3. בחרו במילה או שתים שציינו התלמידים ושאלו אותם: מדוע, לדעתכם, המילים שציינתם יוצרות פחד.
4. קראו עם התלמידים את פסוק ד' תהילים פרק כ"ג.
גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת, לֹא אִירָא רָע כִּי אַתָּה עִמָּדִי
ביאור: בְּגֵיא צַלְמָוֶת: עמק שהדרך בו מסוכנת ומפחידה
שאלו:
- איזו מילה מציינת פחד בפסוק?
- אילו מילים נרדפות למילה פחד הם מכירים. (למורה: אימה, אֵימָה וּפַחַד, בֶּהָלָה, חיל ורעדה, חֲרָדָה, חֲשָׁשׁ, טֵרוֹר, יִרְאָה, מָגוֹר, מוֹרָא).
- צרו רשימת מילים נרדפות ובדקו עם התלמידים אם קיים הבדל במשמעות המילים.
- הציעו לתלמידים למצוא את המילה המציינת את ההפך של הפחד. (למשל אומץ, העזה, העדר פחד, גבורה) בקשו מהתלמידים לנמק את תשובותיהם.
ערך במבחן:
1. בשיר הדובר מעודד את חברו לא לפחד. דונו עם הילדים על תחושת הפחד.
תוכלו להיעזר בשאלות:
- למה בשיר הדובר אומר "אל תפחד עכשיו"?
- מה מרגישים כאשר פוחדים?
- איך אתם מתמודדים עם פחד? (כדאי גם לתת לגיטימציה לפחד, לשוחח על מקרים שבהם לפחד יש תפקיד חיובי של זהירות וכו)'
2. הסבירו שבטקסטים יהודיים אפשר למצוא התייחסות לרגשות האנושיים. למשל, בספר תהילים בתנ"ך, נותנים מענה לתחושת הפחד.
- קראו עם התלמידים את פסוק ד' תהילים פרק כ"ג.
(ניתן להשמיע את כל הפרק בקריאה של קריין או בשירה)
- לאחר הקריאה שאלו: כיצד הפסוק מציע להתמודד עם פחד?
- מה מקור הכוח להתמודדות עם יראה ופחד בפסוק שלפניך?
מיהו ה"אתה" בפסוק?
מי עוד יכול להיות ה"אתה" לדעתכם?
(למורה: קבלו כל תשובה של התלמידים, ועודדו אותם לחשוב על עוד דוגמאות.)
3. ספרו לתלמידים שנתן שרנסקי בעבר היה אסיר ציון, זה אומר שהיה כלוא בגולאג – מחנה עבודה בברית המועצות, בגלל היותו ציוני. בזמן כליאתו קיבל ספר תהילים ישן, וכך הוא כותב בספרו:
"בגיא הצלמוות של הגולאג ניסו סוהריי לשכנע אותי שאני לבד. ספר התהלים נשא אליי את קולו של העולם שבחוץ, את קולם של האנשים שהאמינו בי, ונתן לי את המילים להצהיר שלא אשבר: כל עוד "אתה" – אביטל (אשתו), דוד (המלך – משורר תהילים), האל, עם ישראל – “עמדי, לא אירא רע”."
- הסבירו שנתן שרנסקי נותן פרשנות חדשה לפסוק שלמדנו. שאלו: מה נתן לנתן שרנסקי כוח להתמודד עם מצבו הקשה?
אחרי שהתלמידים ענו, הדגישו שה"אתה" לפי הבנתו של שרנסקי, מורכב מדמויות היסטוריות, מאנשים בסביבתו וממי שהוא לא מכיר אישית, האל. כך הוא הרגיש שהוא 'מלווה בדמויות אלה'. מהן הוא שאב את כוחותיו להתמודד עם מצבו כאסיר.
לסיכום: מה למדנו מהמקורות ומהשיר על התמודדות עם פחד?
לסיכום:
- בררנו מהי תקווה בחיינו וכיצד היא קשורה למסורת.
- למדנו שמצופה מאתנו להיות זהירים ואחראיים בעולמנו.
- דנו בהתמודדות עם מצבים מורכבים לאור מקורות.
- למדנו טקסט מרכזי והעמקנו בו תוך קריאת טקסטים נוספים.