חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
מצורף נספח
השיר שמחות קטנות עוסק במכלול הרגשי של האדם, לרבות העצב והשמחה. מתוך מורכבות זו ביכולתו של האדם להוסיף אור ושמחה לאחרים. השיר מוקדש לכל אלה ש"חיים את חייהם באמת", ומתוך החיבור לשיר אנו למדים כי אלה האנשים אשר יודעים להוסיף שמחות קטנות ולהאיר לאחרים. נעסוק במכלול הרגשות שבשיר ובעיקר ביכולת, שלעיתים היא כה פשוטה, להוסיף שמחה ואור לחיינו ולחייהם של אחרים.
אוריינות
1. בקשו מהתלמידים לבחור שני צבעים מהקלמר: אחד שלדעתם מסמל שמחה, והשני – שנותן להם תחושה עצובה יותר.
2. קראו לתלמידים את השיר, במהלך הקריאה בקשו מהם לצייר דבר מה בצבע שמתאים לתחושות שעולות מן השיר.
- האם יש מישהו שהשתמש רק בצבע אחד?
3. בעקבות התבוננות בציורים ובתחושות התלמידים, סכמו: בשיר, כמו בחיים, יש שמחה ועצב, אור וחושך, והם מעורבבים זה בזה.
ערך במבחן: הוספת אור
1. החשיכו את הכיתה ככל האפשר, ואז הדליקו נר אחד.
- האם חשוך כעת?
- כיצד אור של נר אחד יכול להאיר כיתה שלמה?
2. הדליקו עוד נר באמצעות הנר הראשון.
- האם הנר הראשון 'נפגע' מכך שלקחו ממנו אש?
3. כתבו על הלוח את הביטוי " נֵר לְאֶחָד נֵר לְמֵאָה" (תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף קכב, ע"א). הסבירו תלמידים את הביטוי.
- אילו משמעויות אחרות יש לאור, לדעתכם, מעבר להיותו ההפך מחושך?
- סכמו סיכום ביניים – אור אינו רק אור פיזי מוחשי, אלא גם דימוי למשהו טוב, משמח שיכול להיטיב את הרגשתם של אחרים.
4. ספרו לתלמידים על דסי רבינוביץ' ועל 'עיגולי השמחה'. ציינו כי בחיינו, כמו בשיר – יש ערבוב של עצב ושמחה, אך ביכולתנו לשמח ולהאיר באמצעות דברים קטנים. אם אנחנו מאירים פנים למישהו ומשמחים אחרים, אנו כמו הנר, מאומה אינו נגרע מאיתנו, אלא להפך.
5. חלקו לתלמידים פתקים בצורה של נר, ובקשו מהם לכתוב בו משהו נעים ומשמח למי שיושב לידם בכיתה.
לסיכום
- ראינו כי בחיינו יש עצב ושמחה, המשולבים זה בזה.
- הבנו את כוחנו בהוספת אור בחייהם של הסובבים אותנו.
- העמקנו בכוחו של חיוך ומאור פנים והכרנו את ערכו של סבר פנים יפות אצל חז"ל.
חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
מצורף נספח
השיר שמחות קטנות עוסק במכלול הרגשי של האדם, לרבות העצב והשמחה. מתוך מורכבות זו ביכולתו של האדם להוסיף אור ושמחה לאחרים. השיר מוקדש לכל אלה ש"חיים את חייהם באמת", ומתוך החיבור לשיר אנו למדים כי אלה האנשים אשר יודעים להוסיף שמחות קטנות ולהאיר לאחרים. נעסוק במכלול הרגשות שבשיר ובעיקר ביכולת, שלעיתים היא כה פשוטה, להוסיף שמחה ואור לחיינו ולחייהם של אחרים.
אוריינות
1. מצאו בשיר מילים המסמלות שמחה ואור, וצבעו אותן בצבע אחד. בצבע אחר צבעו מילים המסמלות עצב וחושך.
- התבוננו בתמונה ובסוגי הצבעים שבה.
- מדוע, לדעתכם, הצבעים בשיר מעורבבים?
ערך במבחן – כוחה של שמחה
1. חלקו לילדים את הקטע: 'עיגולי השמחה'.
- האם הרגשתם פעם שעיגול השמחה שלכם גדל בעקבות כך ששימחתם אחרים? איך?
2. ספרו לתלמידים על דסי רבינוביץ' ושאלו:
- כעת, כאשר שמעתם על מי שחיברה את 'עיגולי השמחה', במה זה משנה עבורכם את משמעות השיר או את תחושתכם בנוגע אליו?
3. סכמו: בשיר, כמו בחיים, השמחה והעצב משולבים זה בזה. את הדברים שקראנו חיברה בחורה אשר חלתה במחלה קשה, שבחרה לשמוח, על אף הקושי, ולשמח אחרים, וזה חלק מגדולתה ומחשיבות הדברים שחיברה.
4. "המקבל חברו בסבר פנים יפות, אפילו לא נתן לו כלום, מעלה עליו הכתוב כאילו נתן לו כל מתנות טובות שבעולם" (אבות דרבי נתן, פרק יג, סימן ד).
- על פי מה שכתוב כאן, מהי המתנה הכי גדולה בעולם?
5. קיימו הגרלה כיתתית: כל ילד מוציא פתק בצורה של עיגול ועליו שם של ילד מהכיתה. הזמינו את התלמידים לכתוב בעיגול שלהם דבר מה שישמח את הילד שיצא בהגרלה, ולהעניק לו עיגול שמחה שכזה.
לסיכום
- ראינו כי בחיינו יש עצב ושמחה, המשולבים זה בזה.
- הבנו את כוחנו בהוספת אור בחייהם של הסובבים אותנו.
- העמקנו בכוחו של חיוך ומאור פנים והכרנו את ערכו של סבר פנים יפות אצל חז"ל.
חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
מצורף נספח
השיר שמחות קטנות עוסק במכלול הרגשי של האדם, לרבות העצב והשמחה. מתוך מורכבות זו ביכולתו של האדם להוסיף אור ושמחה לאחרים. השיר מוקדש לכל אלה ש"חיים את חייהם באמת", ומתוך החיבור לשיר אנו למדים כי אלה האנשים אשר יודעים להוסיף שמחות קטנות ולהאיר לאחרים. נעסוק במכלול הרגשות שבשיר ובעיקר ביכולת, שלעיתים היא כה פשוטה, להוסיף שמחה ואור לחיינו ולחייהם של אחרים.
אוריינות
1. כתבו את הבית השני של השיר (לחיי התמימים…) על הלוח וסביבו ציירו שמש אסוציאציות.
- מיהם האנשים המתוארים בבית זה?
- אלו תכונות יש, לדעתכם, לאנשים אלה? (התמימים, דוברי האמת, וכל החיים את חייהם באמת).
- הזמינו את התלמידים לשתף את הכיתה ולספר על פגישה עם אדם שהם חשו שהוא בעל תכונות אלה.
- באילו הזדמנויות בחייכם גיליתם בתוך עצמכם תכונות שכאלה?
2. סכמו: האנשים המיוחדים שחיים את חייהם באמת והם דוברי אמת תמימים, מסוגלים להיות משמעותיים לאנשים רבים בדרכים שונות. אחת מהן – שהיא גם שם השיר – היא היכולת לשמח בשמחות קטנות. בהמשך השיעור נשמע על בחורה אחת העונה להגדרות הללו, אשר עליה נכתב השיר.
ערך במבחן – כוח המעשה הטוב
1. במסכת אבות, פרק א, משנה יד כתוב: "שמאי אומר: עשה תורתך קבע, אמור מעט ועשה הרבה, והוי מקביל את כל האדם בסבר פנים יפות". הסבירו לתלמידים את המשפט "והוי מקביל את כל האדם, בסבר פנים יפות".
- איזו תחושה עולה בכם למול דלת שנפתחת ובפתח אדם שמקבל אתכם בסבר פנים יפות?
2. ספרו לתלמידים על דסי רבינוביץ' ועל 'עיגולי השמחה'. איזה חיבור אתם מוצאים בין דמותה של דסי רבינוביץ' לבין האמרה ממסכת אבות?
3. המשנה שלמדנו אומרת גם: "אמור מעט ועשה הרבה". חשבו על פרויקט כיתתי שבו יוכלו כולם לקחת חלק, ובו תגדיל הכיתה את השמחה ומאור הפנים של בית הספר כולו (למורה – כדאי לתת לתלמידים בתחילה להעלות רעיונות משלהם, אם אינם מעלים רעיונות אפשר לכוון אותם ליצירת שלטי חוצות בבית הספר; יצירת שבוע שמחה שבו כל יום נפתח במעשה טוב או בידיעה משמחת מהעולם; פרסום בדיחה יומית, ועוד).
לסיכום
- ראינו כי בחיינו יש עצב ושמחה, המשולבים זה בזה.
- הבנו את כוחנו בהוספת אור בחייהם של הסובבים אותנו.
- העמקנו בכוחו של חיוך ומאור פנים והכרנו את ערכו של סבר פנים יפות אצל חז"ל.