השיר מזמן שיח על תקווה, על אופטימיות ועל הכמיהה לשלום ולשקט
1. בטרם תקראו את השיר, חשבו וענו: מה מעורר בכם צמד המילים "תפילה לשלום"? כתבו שתי מחשבות ושתי מילות רגש העולות בכם. (למורה: זוהי הזדמנות לחדד עם התלמידים את ההבחנה בין מחשבה לרגש.)
2. המילה "שלום" פירושה היעדר סכסוך, אי לוחמה, הסכמה בין אנשים או קבוצות. האם המילה "שלום" יכולה, לדעתכם, להתייחס גם לתחומים נוספים, שאינם דווקא בין אנשים? האם שלום יכול להיות גם פנימי, ביני ובין עצמי? מדוע ומתי כדאי לו לאדם לעשות בתוכו שלום?
(למורה: זוהי הזדמנות לקיים שיח על ההבדל בין הכישורים התוך-אישיים לבין הכישורים הבין-אישיים.)
שיח בזוגות
קראו את השיר ובקשו מהתלמידים להתייחס לשאלות הבאות:
1. "בלב נרגש, בנפש הומייה
תפילת הילדים אל המחר
מכאן נמשיך למרות מה שהיה
לעשות שלום לא מאוחר".
- בלב נרגש ובנפש הומייה (תחושה פנימית של רצון עז בדבר מה) מתפללים הילדים ורוצים בשלום. מהי נפש הומייה, לדעתכם? האם קרה לכם שחשתם כך? תנו דוגמה.
- מדוע לדעתכם תפילת הילדים (ולא תפילת כולם או תפילת המבוגרים) מוזכרת בשיר?
- שתפו באירוע לא נעים מעברכם, אשר התמודדתם עימו ובחרתם להמשיך הלאה בדרככם. אפשר לבחור באירוע דומה שקרה לאחרים ולשתף בהתמודדות שלהם עימו.
- האם לדעתכם ישנם מצבים, שבהם כבר מאוחר וחסר סיכוי להשלים ולהתפייס? תנו דוגמה.
2. "מי שמאמין דרכו עוד תנצח
מי שיש בו אהבה
אל יום חדש, הארץ הטובה
במעלה הדרך יש תקווה".
- בית זה של השיר מוצג פעמיים. מה אנו מרגישים כאשר חוזרים על אותן המילים פעמיים? האם יש לכך משמעות רגשית עבורנו?
- סמנו מילה או משפט בבית זה המוצאים חן בעיניכם במיוחד והסבירו מדוע.
- מהי דעתכם על המשפט "מי שמאמין דרכו עוד תנצח"? שתפו במקרה שקרה לכם, מהתנסויותיכם האישיות, שממחיש את הגישה הזו ומחזק אותה.
3. "בסוף המלחמות
מבעד לדמעות
היד מושטת, מבקשת
יד אחרת שתאמר שלום".
- כיצד מרגישים "בסוף המלחמות"? (למורה: עייפים, מותשים, עצובים, מלאי תקווה, סלחניים, כועסים)
- האם קרה לכם שרבתם עם חבר וביקשתם את ידו לפיוס? כיצד עשיתם זאת? מה הייתה התחושה האישית?
- האם קרה שביקשתם להתפייס ולהשלים ולא הצלחתם? מדוע לדעתכם זה קרה?
- כיצד הייתם מציירים בית זה? באילו צבעים הייתם משתמשים? השתמשו בצורה ובצבע והביעו בית זה ביצירה.
4. "יש בלב של כל אחד חלום על שקט
החלום על השלום
לא מלחמות, לא צער, לא דמעות".
פעילות לבבות: "יש בלב של כל אחד חלום".
למורה: יש להכין מראש לבבות נייר גזורים בגודל המתאים לכתיבת טקסט אישי בתוכם, כמספר תלמידי הכיתה.
- בקשו מהתלמידים לכתוב בלב הנייר אשר לפניהם את החלום אשר על ליבם.
- הציגו את התוצרים על גבי הלוח הכיתתי.
השיר מזמן שיח על תקווה, על אופטימיות ועל הכמיהה לשלום ולשקט
1. בטרם תקראו את השיר, חשבו וענו: מה מעורר בכם צמד המילים "תפילה לשלום"? כתבו שתי מחשבות ושתי מילות רגש העולות בכם. (למורה: זוהי הזדמנות לחדד עם התלמידים את ההבחנה בין מחשבה לרגש.)
2. המילה "שלום" פירושה היעדר סכסוך, אי לוחמה, הסכמה בין אנשים או קבוצות. האם המילה "שלום" יכולה, לדעתכם, להתייחס גם לתחומים נוספים, שאינם דווקא בין אנשים? האם שלום יכול להיות גם פנימי, ביני ובין עצמי? מדוע ומתי כדאי לו לאדם לעשות בתוכו שלום?
(למורה: זוהי הזדמנות לקיים שיח על ההבדל בין הכישורים התוך-אישיים לבין הכישורים הבין-אישיים.)
שיח בזוגות
קראו את השיר ובקשו מהתלמידים להתייחס לשאלות הבאות:
1. "בלב נרגש, בנפש הומייה
תפילת הילדים אל המחר
מכאן נמשיך למרות מה שהיה
לעשות שלום לא מאוחר".
- בלב נרגש ובנפש הומייה (תחושה פנימית של רצון עז בדבר מה) מתפללים הילדים ורוצים בשלום. מהי נפש הומייה, לדעתכם? האם קרה לכם שחשתם כך? תנו דוגמה.
- מדוע לדעתכם תפילת הילדים (ולא תפילת כולם או תפילת המבוגרים) מוזכרת בשיר?
- שתפו באירוע לא נעים מעברכם, אשר התמודדתם עימו ובחרתם להמשיך הלאה בדרככם. אפשר לבחור באירוע דומה שקרה לאחרים ולשתף בהתמודדות שלהם עימו.
- האם לדעתכם ישנם מצבים, שבהם כבר מאוחר וחסר סיכוי להשלים ולהתפייס? תנו דוגמה.
2. "מי שמאמין דרכו עוד תנצח
מי שיש בו אהבה
אל יום חדש, הארץ הטובה
במעלה הדרך יש תקווה".
- בית זה של השיר מוצג פעמיים. מה אנו מרגישים כאשר חוזרים על אותן המילים פעמיים? האם יש לכך משמעות רגשית עבורנו?
- סמנו מילה או משפט בבית זה המוצאים חן בעיניכם במיוחד והסבירו מדוע.
- מהי דעתכם על המשפט "מי שמאמין דרכו עוד תנצח"? שתפו במקרה שקרה לכם, מהתנסויותיכם האישיות, שממחיש את הגישה הזו ומחזק אותה.
3. "בסוף המלחמות
מבעד לדמעות
היד מושטת, מבקשת
יד אחרת שתאמר שלום".
- כיצד מרגישים "בסוף המלחמות"? (למורה: עייפים, מותשים, עצובים, מלאי תקווה, סלחניים, כועסים)
- האם קרה לכם שרבתם עם חבר וביקשתם את ידו לפיוס? כיצד עשיתם זאת? מה הייתה התחושה האישית?
- האם קרה שביקשתם להתפייס ולהשלים ולא הצלחתם? מדוע לדעתכם זה קרה?
- כיצד הייתם מציירים בית זה? באילו צבעים הייתם משתמשים? השתמשו בצורה ובצבע והביעו בית זה ביצירה.
4. "יש בלב של כל אחד חלום על שקט
החלום על השלום
לא מלחמות, לא צער, לא דמעות".
פעילות לבבות: "יש בלב של כל אחד חלום".
למורה: יש להכין מראש לבבות נייר גזורים בגודל המתאים לכתיבת טקסט אישי בתוכם, כמספר תלמידי הכיתה.
- בקשו מהתלמידים לכתוב בלב הנייר אשר לפניהם את החלום אשר על ליבם.
- הציגו את התוצרים על גבי הלוח הכיתתי.
השיר מזמן שיח על תקווה, על אופטימיות ועל הכמיהה לשלום ולשקט
1. בטרם תקראו את השיר, חשבו וענו: מה מעורר בכם צמד המילים "תפילה לשלום"? כתבו שתי מחשבות ושתי מילות רגש העולות בכם. (למורה: זוהי הזדמנות לחדד עם התלמידים את ההבחנה בין מחשבה לרגש.)
2. המילה "שלום" פירושה היעדר סכסוך, אי לוחמה, הסכמה בין אנשים או קבוצות. האם המילה "שלום" יכולה, לדעתכם, להתייחס גם לתחומים נוספים, שאינם דווקא בין אנשים? האם שלום יכול להיות גם פנימי, ביני ובין עצמי? מדוע ומתי כדאי לו לאדם לעשות בתוכו שלום?
(למורה: זוהי הזדמנות לקיים שיח על ההבדל בין הכישורים התוך-אישיים לבין הכישורים הבין-אישיים.)
שיח בזוגות
קראו את השיר ובקשו מהתלמידים להתייחס לשאלות הבאות:
1. "בלב נרגש, בנפש הומייה
תפילת הילדים אל המחר
מכאן נמשיך למרות מה שהיה
לעשות שלום לא מאוחר".
- בלב נרגש ובנפש הומייה (תחושה פנימית של רצון עז בדבר מה) מתפללים הילדים ורוצים בשלום. מהי נפש הומייה, לדעתכם? האם קרה לכם שחשתם כך? תנו דוגמה.
- מדוע לדעתכם תפילת הילדים (ולא תפילת כולם או תפילת המבוגרים) מוזכרת בשיר?
- שתפו באירוע לא נעים מעברכם, אשר התמודדתם עימו ובחרתם להמשיך הלאה בדרככם. אפשר לבחור באירוע דומה שקרה לאחרים ולשתף בהתמודדות שלהם עימו.
- האם לדעתכם ישנם מצבים, שבהם כבר מאוחר וחסר סיכוי להשלים ולהתפייס? תנו דוגמה.
2. "מי שמאמין דרכו עוד תנצח
מי שיש בו אהבה
אל יום חדש, הארץ הטובה
במעלה הדרך יש תקווה".
- בית זה של השיר מוצג פעמיים. מה אנו מרגישים כאשר חוזרים על אותן המילים פעמיים? האם יש לכך משמעות רגשית עבורנו?
- סמנו מילה או משפט בבית זה המוצאים חן בעיניכם במיוחד והסבירו מדוע.
- מהי דעתכם על המשפט "מי שמאמין דרכו עוד תנצח"? שתפו במקרה שקרה לכם, מהתנסויותיכם האישיות, שממחיש את הגישה הזו ומחזק אותה.
3. "בסוף המלחמות
מבעד לדמעות
היד מושטת, מבקשת
יד אחרת שתאמר שלום".
- כיצד מרגישים "בסוף המלחמות"? (למורה: עייפים, מותשים, עצובים, מלאי תקווה, סלחניים, כועסים)
- האם קרה לכם שרבתם עם חבר וביקשתם את ידו לפיוס? כיצד עשיתם זאת? מה הייתה התחושה האישית?
- האם קרה שביקשתם להתפייס ולהשלים ולא הצלחתם? מדוע לדעתכם זה קרה?
- כיצד הייתם מציירים בית זה? באילו צבעים הייתם משתמשים? השתמשו בצורה ובצבע והביעו בית זה ביצירה.
4. "יש בלב של כל אחד חלום על שקט
החלום על השלום
לא מלחמות, לא צער, לא דמעות".
פעילות לבבות: "יש בלב של כל אחד חלום".
למורה: יש להכין מראש לבבות נייר גזורים בגודל המתאים לכתיבת טקסט אישי בתוכם, כמספר תלמידי הכיתה.
- בקשו מהתלמידים לכתוב בלב הנייר אשר לפניהם את החלום אשר על ליבם.
- הציגו את התוצרים על גבי הלוח הכיתתי.