ערכים מובילים בשיר: הקשבה פנימית, הודיה, בקשה, תקווה.
ציטוט מתקשר:
אֵלִי, אֵלִי
שֶׁלֹּא יִגָּמֵר לְעוֹלָם …
תְּפִלַּת הָאָדָם.
(הליכה לקיסריה. מילים: חנה סנש / לחן: דוד זהבי)
כיתות א'-ב'
פתיחה
השיר נקרא "תפילה", שאלו: מהי תפילה, לדעתכם?
אוריינות
- השמיעו את השיר לתלמידים, התמקדו בפזמון.
- בפזמון ישנן בקשות, שאלו את התלמידים מהן הבקשות.
- רשמו את הבקשות על הלוח ונסו לזהות עם התלמידים את מילות הבקשה (שמור-תן)
- רשמו את הבקשות: אל תעזוב, אור, שמחה, כוח.
משימה
- בחברותא, בקשו מהתלמידים לבחור את אחת הבקשות, לרשום אותה בדף עבודה משותף במרכז.
- כל אחד יברך את חברו תוך כדי שימוש במילה שנבחרה.
- לאחר מכן, כל אחד מצייר לעצמו את ברכת חברו.
- הציגו בכיתה את מה שהתלמידים כתבו והשאירו זאת תלוי תחת כותרת: "שמור נא" או כל כותרת אחרת מתאימה.
ערך במבחן
- האזינו והתבוננו בשיר נוסף שממנו הציטוט בראש המערך: אלי אלי.
- השמיעו את שיר "הליכה לקיסריה" של חנה סנש.
- בקשו מהתלמידים להתמקד במנגינה, שאלו:
- איזו אווירה עולה מן המנגינה?
- השמיעו שוב את השיר ושאלו: על מה מדבר השיר? מהן הבקשות בשיר? (הבקשות הן גם לגבי הטבע והסביבה וגם לגבי האדם).
משימה
בקשו מהתלמידים בחברותא לברך את החבר/ה בברכה שמתחילה במילים "שלא יגמר לעולם…".
ערכים מובילים בשיר: הקשבה פנימית, הודיה, בקשה, תקווה.
ציטוט מתקשר:
אֵלִי, אֵלִי
שֶׁלֹּא יִגָּמֵר לְעוֹלָם …
תְּפִלַּת הָאָדָם.
(הליכה לקיסריה. מילים: חנה סנש / לחן: דוד זהבי)
כיתות ג'-ד'
פתיחה
השיר נקרא "תפילה". שאלו: מהי תפילה, לדעתכם?
אוריינות
- השמיעו את השיר והקריאו את המילים.
- בחברותא התלמידים מעמיקים את הלימוד:
- בית א': איזו מילה חוזרת? מדוע? מה אומרים עליו (הוא)?
- פזמון : איזו מילה חוזרת? מדוע? בפזמון יש פנייה: אל מי? מה תוכן הפנייה?
- חשבו על כותרת לבית הראשון וכותרת לפזמון (בית א' – דברי שבח ותיאור היכולות של האל, בפזמון יש פנייה לאל ובקשה).
- בקשו מהתלמידים להציג את הכותרות וסכמו את המהלך בהשוואה בין כותרות.
ערך במבחן
- השמיעו את שיר "הליכה לקיסריה" של חנה סנש, ועקבו אחר המילים.
- שאלו את התלמידים:
- כיצד המנגינה תורמת לשיר ? (יש רוגע ועדינות במנגינה, המזמינות להרהור פנימי, אולי גם תשומת לב לסביבה).
- אילו מילים מודגשות בשיר באמצעות המנגינה. הסבירו מדוע.
ערכים מובילים בשיר: הקשבה פנימית, הודיה, בקשה, תקווה.
ציטוט מתקשר:
אֵלִי, אֵלִי
שֶׁלֹּא יִגָּמֵר לְעוֹלָם …
תְּפִלַּת הָאָדָם.
(הליכה לקיסריה. מילים: חנה סנש / לחן: דוד זהבי)
כיתות ה'-ו'
פתיחה
השיר נקרא "תפילה", שאלו: מהי תפילה, לדעתכם?
אמרו לתלמידים שבשיעור זה לומדים שיר תפילה. נשמע ונבחן מדוע השיר הוא תפילה.
אוריינות
קראו והשמיעו את השיר.
- שאלו את התלמידים: מי מתפלל ולמה? למי פונים? מה סוג התפילה? (למורה: סוג התפילה: שבח ובקשה) נמקו/הוכיחו מתוך השיר (למורה: הפנו את התלמידים לשיר כדי לתת נימוקים מבוססים).
- לאחר שערכתם דיון על השיר, חשבו, האם ישנם סוגים נוספים של תפילות?
- קראו ביחד את הפזמון. בקשו מהתלמידים לסמן את מילות הבקשה (פעלים) ואת הבקשות בצבע אחר.
- שאלו את התלמידים מדוע הדובר בשיר מבקש כל אחת מהבקשות הללו דווקא?
(למורה: אפשרויות לתשובות: מצב רגשי ירוד, חוסר ביטחון, יציאה לדרך חדשה וכדומה).
- הבית האחרון פותח בשאלה: "מה כבר נותר לנו עוד בימים, מה כבר נותר כל היום?" כלומר, הדובר בשיר מהרהר על המשך החיים. התשובה מופיעה בשתי השורות הבאות. בקשו מהתלמידים להסביר את התשובה.
ערך במבחן
-
- השמיעו את שיר "הליכה לקיסריה" של חנה סנש, ועקבו אחר המילים.
- בקשו מהתלמידים לבחור מילה או ביטוי שאהבו בשיר.
- ערכו סבב מילים תוך כדי שיח קצר על תוכנו של השיר.
- ערכו השוואה בין שני השירים: "תפילה" ו"הליכה לקיסריה".
- העמידו את שני השירים זה מול זה. ראו נספח.
- השמיעו את שני השירים ובקשו מהתלמידים להציג את הבדלים במנגינה (קצב, חזרתיות, אווירה, עוצמה).
- אחרי שהבינו את השוני, שאלו מה משותף (למורה: בשני השירים יש תפילה ובקשה).
- שאלו: מה בשני השירים מצא חן בעיני התלמידים, עורר בהם הזדהות, ביקורת, מחשבות, שאלות.