כיתות א'-ב'
- בקשו מהתלמידים לתאר ולשתף איך נראה אחר הצהריים שלהם עם סבא ו/או סבתא. האם הם אלו שלוקחים אותם לבית הספר או אוספים אותם ממנו? האם כשהם מגיעים לביקור נשארים איתם לבד? (ללא ההורים) וכדומה.
- שאלו את התלמידים
- מה המקום האהוב עליהם בבית סבא וסבתא?
- איזו הפעילות המשותפת הם אוהבים לעשות ביחד? מהן התחושות ומהם הרגשות כשנמצאים בבית סבא וסבתא?
(למורה: יש לגלות רגישות אם יש בכיתה ילדים ללא סבים וסבתות. במקרה שלהם אפשר להתייחס למבוגרים משמעותיים נוספים).
- השמיעו את השיר וצפו בסרטון המלווה את השיר.
- בקשו מהתלמידים לתאר מה הם ראו בסרטון.
- שאלו: מה דעתכם? האם הדברים המתוארים בסרטון מוכרים לכם?
אם כן, בקשו לשתף בתגובות של סבא וסבתא שלהם.
- הציגו את ארבעת הבתים הראשונים של השיר ובקשו מהתלמידים לחפש את המשפט החוזר בשיר ("אם רק תסכימי"). מדוע הוא חוזר?
מישהו מוכן לנוע בשבילך
אם רק תסכימי
מה שלא יקרה יהיה לך טוב יותר
מישהו מוכן ללכת לצידך
אם רק תסכימי
אם רק תפסיקי למהר
מישהו מוכן לנוע לצידך
אם רק תסכימי
מה שלא יקרה יהיה לך קל יותר
מישהו מוכן לגעת בליבך
אם רק תסכימי
אם רק תרשי לו לדבר
- שאלו את התלמידים
- השורה "אם רק תסכימי" חוזרת כמה פעמים. חשבו, למה הנכדה צריכה להסכים?
- מה הסבא מבטיח לה, אם היא תסכים? סמנו את המילים המתאימות ("לנוע בשבילך", "ללכת לצידך", "לגעת בליבך") והסבירו בלשונכם את ההבטחה (להיות קשובה אליו, להפנות את תשומת הלב שלה אליו).
- מה אתם חושבים על היחסים בין הסבא לנכדה שלו בשיר?
- מה כדאי לנכדה לעשות? מה אתם הייתם עושים?
משימה
בקשו מהתלמידים לצייר ציור המתאר את הזמן המשותף שלהם עם סבא וסבתא, להוסיף מילים של חיבה וקירבה ולתת לסבא ולסבתא את הציור.
כיתות ג'-ד'
- ספרו לתלמידים שהם עומדים לשמוע שיר שהכותרת שלו היא: "אם רק תסכים, תסכימי".
- שאלו: מה, לדעתכם, השיר יתאר? מי אמור להסכים למי?
- בקשו בחברותא או במליאה להשלים את המשפט "אם רק תסכים. תסכימי ל…".
נשים לב שהמשפט הוא משפט תנאי ולכן בקשו להשלים את המשפט. אם רק תסכים, תסכימי, אז…
- הציגו את השיר וצפו בסרטון המלווה אותו.
- בקשו מהתלמידים:
- ספרו במילים שלכם מהו הסיפור המסופר בסרטון?
- זהו בשיר מה מבקש הסבא מהנכדה שלו? (סב שר לנכדתו, מבקש ממנה להקשיב ולהתפנות אליו ללא הסחות דעת).
- שאלו את התלמידים:
- מה יקרה כאשר הנכדה תתפנה להקשיב לסבא? (יהיה לה קל, יהיה לה טוב יותר).
- מדוע לדעת הסבא, לנכדה יהיה קל וטוב יותר אם היא תקשיב לו, אם היא תרשה לו לדבר?
- הציגו את הפתגם מתוך פרקי אבות:
הַלּוֹמֵד מִן הַזְּקֵנִים, לְמָה הוּא דוֹמֶה? לְאוֹכֵל עֲנָבִים בְּשׁוּלוֹת וְשׁוֹתֶה יַיִן יָשָׁן. (פרקי אבות ד', כ'). דונו במשמעות שלו. שאלו: באיזה אופן הפתגם דומה לבקשה של הסב בשיר? (למורה: הסבא מבקש לשוחח עם נכדתו, אולי לייעץ לה עצה, הנכדה לא פנויה וה"עצות" שהיא מקבלת הן מהתכנים ומההתכתבויות בטלפון).
- שאלו את התלמידים
-
- מדוע, לדעתכם, הנכדה אינה מצליחה להתפנות להקשיב לסבא? מה דעתכם על כך? נמקו.
- בקשו בחברותא או במליאה לברר אם סבא או סבתא או מבוגר אחר בעל ניסיון יעץ להם עצה טובה. מהי? האם הם קיבלו את העצה? האם היא עזרה להם?
משימה
- הקרינו על הלוח את המילים של השיר ובקשו בקבוצות לכתוב תסריט אחר ברוח השיר.
- בקשו מהתלמידים לחשוב על מסגרת הסיפור, על הדמויות המופיעות בו, על מיקום הצילום של סרטון, על הבקשות בין הדמויות. ניתן לחבר סיום לפי ראות עיניהם.
כיתות ה'-ו'
- פתחו בהצגת הפתגם מתוך פרקי אבות ונאמר שהפתגם מכיל משל ונמשל:
הלומד מן הקטנים למה הוא דומה, לאוכל ענבים קהות ושותה יין מגתו.
הַלּוֹמֵד מִן הַזְּקֵנִים, לְמָה הוּא דוֹמֶה? לְאוֹכֵל עֲנָבִים בְּשׁוּלוֹת וְשׁוֹתֶה יַיִן יָשָׁן (פרקי אבות, ד', כ').
- בקשו לברר את המשמעות של הפתגם יחד עם התלמידים. דברו על ההבדלים בין ענבים קהות (קהה = לא חד, לא טעים, לא בשל. דומה לביטוי קֵהֵה חוּשִׁים) וענבים בשולות (בשלות) ובין שתיית יין ישן שהתיישן והפך לטוב וטעים יותר.
(למורה: הפתגם מתאר את יתרונם של הענבים הבשלים על פני ענבי בוסר, שלא נגמר בישולם – היין הישר מהגת הם הענבים שטרם החלו לתסוס. ההבדל הבולט ניכר בעיקר בטעמם. טעם הענבים הקהות, ענבי בוסר לא טעימים וחמוצים. הענבים הבשלים הם מתוקים רק אחרי שהם "מתבשלים" היטב במקום המיוחד לתסיסה. הנמשל: לענבי הבוסר נמשל המורה או ילדים צעירים חסרי ניסיון וחסרי בקיאות שצריכים הכוונה. לעומתם, המורה, המבוגר, צבר ניסיון והוא בעל ידע שניתן ללמוד ממנו רבות ולקבל ממנו עצות טובות).
- הציגו את השיר ואת הסרטון המלווה את השיר ושאלו:
האם הפתגם מתאר את המתרחש בשיר? באיזה אופן?
- התמקדו בפזמון:
הכוכבים יפלו עלייך
אם תסכימי
גם הירח מעצמו ירד
רוחות טובות יבואו רק אליך
ישבו על צווארך
- בקשו מהתלמידים
- לסמן את המקומות שבהם הדובר בשיר (הסבא ששר לנכדתו) מתאר מה יקרה אם היא תסכים להקשיב לו ("הכוכבים יפלו עלייך", "הירח מעצמו ירד", "רוחות טובות יבואו רק אלייך").
- להדגיש את הפעלים ואת שמות העצם.
- מהם הדברים ש"יפלו" ו"ירדו" ו"יבואו" אל הנכדה? (עצות טובות, שיח מקרב).
- מדוע הדובר בשיר בוחר דווקא במילים "כוכבים", "ירח" ו"רוחות טובות"?
משימה
- בקשו מהתלמידים לפנות אל סבא וסבתא, אמא או אבא או כל מבוגר אחר משמעותי בחייהם, ולבקש מהם עצה טובה לחיים.
- בקשו לשתף את העצה במליאה ולהכין חוברת עצות טובות לחיים מפי מבוגרים בעלי ניסיון. הסבירו כי חכמינו (חז"ל) הם אלו שנתנו עצות לחיים טובים ואנו לומדים מהם גם בימינו.