ערכים מובילים בשיר: שמחה, יחד, תקווה, אופטימיות, שלום.
ציטוט נלווה: "אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן; וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ… וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן…וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי" (בראשית ט',י"ג-ט"ו).
כיתות א'-ב'
אוריינות
- שאלו את התלמידים: מה משמח אתכם ומה אתם עושים כשאתם שמחים?
- השמיעו את השיר, התמקדו בלחן ושאלו איזה רגש הוא מבטא.
- נסו ללוות את השיר במחיאות כפיים בפזמון (גם הן מבטאות רגש של שמחה).
- התרכזו בבית הראשון והשני ובפזמון החוזר ובקשו מהתלמידים לחפש בהם ביטויים של שמחה.
- בקשו מהתלמידים ליצור בחברותא תנועה משותפת בעקבות ביטויי השמחה שבשיר. בקשו מהם לשבץ את התנועות שיצרו בתוך מהלך השיר והציגו אותן בעת השמעתו.
- במליאה, שאלו את התלמידים מדוע, לדעתם, "העולם מחייך". מה כוונת הביטוי, ואיך זה קשור לביטויי השמחה שלעיל?
- התמקדו בשורה "עולה עולה השיר ביחד" מתוך הפזמון, ונשאל: איך אתם מדמיינים את השיר כשהוא "עולה"? מה המשמעות של העלייה בהקשר לשיר?
- קראו את כל הפזמון ושאלו, מה גורם לשיר לעלות.
משימה
בקשו מהתלמידים לבחור תמונה מתוך המתואר בשיר, לצייר אותה ולהשתמש בציור בביטויי השמחה שמצאו בשיר.
ערך במבחן: קשת בענן
התמקדו בסיפור נוח והמבול בספר בראשית, פרק ט'.
- צפו בסרטון "סיפורי התנ"ך מאת מאיר שלו" בקישור הבא מדקה 15.50 עד 24.27.
שוחחו על הסיפור ומשמעותו, והתמקדו בקשת בענן.
- לאחר הצפייה בסרטון והבנת הסיפור, הקריאו את הפסוק הבא: "אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ" (בראשית ט', י"ג).
שאלו את התלמידים:
- מה אלוהים מבטיח לנו? אילו רגשות מלווים את ההבטחה הזו?
- מה תפקידה של הקשת בסיפור?
(למורה: קשת משמשת כאות ברית ומסמלת את הבטחת האל לנֹוח שלא יהיה מבול נוסף. כידוע היא מופיעה בשמיים כאשר השמש מאירה אחרי הגשם).
לאחר שלמדנו את תפקידה של הקשת במסורת היהודית חזרו אל השיר ושאלו מה תפקידה של הקשת בשיר? (למורה: בבית השני בשיר הקשת הצבעונית מופיעה במלוא הדרה, צובעת את העולם וגורמת לו לחייך ולשמוח. בפזמון נערכת הקבלה בין הקשת לבין השיר שעולה ועולה ואתו הרגשה של שמחה שמתפרסת מקטן ועד גדול).
- סכמו את השיעור בתחושות וברגשות העולים בכם מהשיר ומסיפור הקשת בענן.
ערכים מובילים בשיר: שמחה, יחד, תקווה, אופטימיות, שלום.
ציטוט נלווה: "אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן; וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ… וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן…וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי" (בראשית ט',י"ג-ט"ו).
כיתות ג'-ד'
אוריינות
- שאלו את התלמידים מה עושה אותם שמחים ומה הם עושים כשהם שמחים? האם השמחה שלהם משפיעה על אנשים אחרים? באיזה אופן?
- השמיעו את השיר, התמקדו בלחן ושאלו איזה רגש הוא מבטא? נסו ללוות את השיר במחיאות כפיים בפזמון.
- השמיעו שוב את השיר והתמקדו במילים ובלחן.
- התמקדו במילה "קשת".
- המילה "קשת" מופיעה בשיר פעמים אחדות. בקשו מהתלמידים לסמן אותם.
- בחברותא, בקשו מהתלמידים לקרוא את השיר ולבדוק מהי ההשפעה של הקשת על העולם, על האדם ועל החברה לאורך השיר כולו.
(למורה: בבית הראשון הקשת היא קשת שמופיעה לאחר הגשם. בבית השני הקשת משפיעה באמצעות צבעיה על הטבע ועל העולם כולו. בפזמון החוזר הקשת מסמלת חיבור בין כל האנשים, מגדול ועד קטן. בבית השלישי האנשים פועלים יחד, "רוקמים קשת", במשמעות של יצירה יפה משותפת, כדי ליצור חיים זה לצד זה בשלום).
- הנחו את התלמידים לסמן בשיר ביטויים נוספים של מפגש בין אנשים.
משימה
-
- בקשו מהתלמידים להביא מהבית חפץ או תמונה המביעים תחושה דומה לתחושה שעולה מהשיר.
- בקשו מהם להציג בכיתה את הבחירה שלהם ולהסביר אותה (למורה: הכוונה לביטוי תחושות כגון שמחה, חברות, חיבור, קשר, חיבור וכדומה).
ערך במבחן
- הציגו את הפסוק המקראי ורעננו את זיכרונם של התלמידים במעשה הקשת והברית בין אלוהים לאדם. הסבירו להם כי הקשת מסמלת ברית והבטחה.
- שאלו את התלמידים: מדוע, לדעתם, נבחרה דווקא הקשת?
- בקשו לשתף בכיתה: האם ומתי ראו קשת? מה הרגישו באותה שעה?
- שאלו את התלמידים, האם הרגשות שלהם מן המפגש עם הקשת דומים לרגשות המתוארים בשיר. בקשו מהם להוכיח זאת מתוך השיר.
ערכים מובילים בשיר: שמחה, יחד, תקווה, אופטימיות, שלום.
ציטוט נלווה: "אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן; וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ… וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן…וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי" (בראשית ט',י"ג-ט"ו).
כיתות ה'-ו'
אוריינות
- בדקו עם התלמידים את השפעת הקשת על הרגשות ועל החיבור בין אנשים.
- השמיעו את השיר, התמקדו בלחן ושאלו: איזה רגש הוא מבטא?
- השמיעו שוב את השיר והתמקדו במילים.
- שאלו את התלמידים:
- מתי הקשת מופיעה בפעם הראשונה בשיר, מה הסיבה להופעתה? ומה השפעתה?
- קראו את הפזמון החוזר. הקשת מופיעה בו שוב, באיזה הקשר? (למורה: ישנה בשיר הקבלה בין השיר שהוא עולה והרגשות שמלוות אותו – שמחה בלב פורחת – לבין הקשת הרחבה העולה, מתפרסת ופורחת כמו השיר).
- בבית השלישי (אחרי הפזמון) מופיעה הקשת שוב. מה הסיבה לכך ומה ההשפעה שלה? (למורה: ההתכנסות של אנשים ועשייתם המשותפת).
- בבית הרביעי המילה "קשת" אינה מופיעה. האם ההשפעה של הקשת מורגשת? אם כן, הוכיחו זאת.
- בבית האחרון ההשפעה של השיר מתגברת. היכן זה בא לידי ביטוי בשיר? (למורה: בין האנשים ובשמיים).
- סכמו עם התלמידים את תהליך ההשפעה של הקשת.
- בקשו מהתלמידים להביא דוגמאות מחיי היום-יום שלהם לתמונות השונות שיש בשיר (שרים ביחד, חולמים ביחד, מדליקים נרות, קירוב לבבות וכדומה).
ערך במבחן
- הציגו את הפסוק המקראי ושאלו את התלמידים, מהו המקור ומהו הסיפור המקראי (אם הם לא זוכרים, רעננו את זיכרונם). ראו בהתייחסות לכך לעיל בכיתות הקודמות.
- בקשו מהתלמידים לערוך השוואה בין הרגשות העולים מתוך השיר במפגש אנשים עם הקשת לבין הרגשות העולים מתוך הפסוק בספר בראשית. (למורה: הופעת הקשת בפסוק מסמלת את הברית בין אלוהים לאדם: מצד האל – ההבטחה לשמור על האדם ועל חייו, ומבחינת האדם – להתנהג באופן מוסרי. בשיר, רגשות השמחה עולים ומתגברים ומשווים אותם לשמחה כאשר הקשת מופיעה. בשני המקומות הקשת מסמלת משהו טוב וחיובי).