ציטוט מהמקורות: "… וּבְחָנ֤וּנִי נָא֙ בָּזֹ֔את, אָמַ֖ר ה' צְבָא֑וֹת, אִם־לֹ֧א אֶפְתַּ֣ח לָכֶ֗ם אֵ֚ת אֲרֻבּ֣וֹת הַשָּׁמַ֔יִם, וַהֲרִיקֹתִ֥י לָכֶ֛ם בְּרָכָ֖ה עַד־בְּלִי־דָֽי." (מלאכי, ג', י').
השיר משלב קטע מתוך פסוק מספר מלאכי. ספר מלאכי שייך לספרי תרי עשר, הכוללים 12 ספרי נבואה. הנביא מלאכי הוא מאחרוני הנביאים. הפסוק מדבר על הבטחת האל לגשם ולשפע ברכה מהשמיים.
במקור, הנביא מלאכי מבטיח את השפע והברכה לבני ישראל כאשר הם יממשו את נאמנותם לאל: "שׁוּבוּ אֵלַי וְאָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם, אָמַר ה' צְבָאוֹת" (שם, פסוק ז') ויחזרו להביא תרומות ומעשרות לבית המקדש. האל מבטיח כי העם לא רק שלא יפסיד מנתינה זו, אלא אף ירוויח שפע בחזרה. השיר מצטט חלק מן הפסוק, את ההבטחה לשפע מהשמיים, ומרחיב אותה עם הבקשה לחלום ולהעז לצמוח, כי כאשר מעיזים וחולמים, "דליים של שפע נשפכים". בשיר השפע והברכה מתקבלים כתוצאה מהיכולת לחלום על מנת להגשים חלומות.
ערכים מובילים בשיר: הגשמה עצמית, צמיחה והעצמה, אופטימיות.
כיתות א'-ב'
- שאלו את התלמידים: מהו חלום?
הבחינו בין חלום שחולמים בלילה לבין חלום שהוא משאלה ובקשה – משהו שרוצים להגשים.
- בקשו מהתלמידים לשתף בקבוצות על חלום או משאלה שהם רוצים להגשים.
- שאלו: מדוע חשוב לחלום ומה אנחנו צריכים לעשות כדי להגשים את החלומות שלנו?
- האזינו לשיר והתמקדו בבית השלישי.
"פגשתי חבר לשלום.
אמרתי לו "בוא, קח תחלום."
חולם כל-כך בקטן,
כמעט לא ביקש
בסך הכול הצעתי לו לחלום."
- הסבירו, שהשיר מתאר מפגש בין שני חברים.
- מה חושב הדובר בשיר על החבר שלו בנוגע לחלום? (למורה: הוא חולם בקטן, ולא מבקש לחלום, הוא ללא שאיפות).
- החבר מציע "לקחת חלום". למה הוא מתכוון? איך "לוקחים" חלום? (למורה: הוא חושב שזה חשוב לחלום כדי לכוון את המעשים שלנו להגשים מטרה בחיים).
משימה
- הביאו חומרי יצירה לכיתה ובקשו מהתלמידים להביע את החלום שהיו רוצים שיתגשם ביצירה.
- תלו את היצירות בכיתה תחת הכותרת "בוא, קח חלום".
ציטוט מהמקורות: "… וּבְחָנ֤וּנִי נָא֙ בָּזֹ֔את, אָמַ֖ר ה' צְבָא֑וֹת, אִם־לֹ֧א אֶפְתַּ֣ח לָכֶ֗ם אֵ֚ת אֲרֻבּ֣וֹת הַשָּׁמַ֔יִם, וַהֲרִיקֹתִ֥י לָכֶ֛ם בְּרָכָ֖ה עַד־בְּלִי־דָֽי." (מלאכי, ג', י').
השיר משלב קטע מתוך פסוק מספר מלאכי. ספר מלאכי שייך לספרי תרי עשר, הכוללים 12 ספרי נבואה. הנביא מלאכי הוא מאחרוני הנביאים. הפסוק מדבר על הבטחת האל לגשם ולשפע ברכה מהשמיים.
במקור, הנביא מלאכי מבטיח את השפע והברכה לבני ישראל כאשר הם יממשו את נאמנותם לאל: "שׁוּבוּ אֵלַי וְאָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם, אָמַר ה' צְבָאוֹת" (שם, פסוק ז') ויחזרו להביא תרומות ומעשרות לבית המקדש. האל מבטיח כי העם לא רק שלא יפסיד מנתינה זו, אלא אף ירוויח שפע בחזרה. השיר מצטט חלק מן הפסוק, את ההבטחה לשפע מהשמיים, ומרחיב אותה עם הבקשה לחלום ולהעז לצמוח, כי כאשר מעיזים וחולמים, "דליים של שפע נשפכים". בשיר השפע והברכה מתקבלים כתוצאה מהיכולת לחלום על מנת להגשים חלומות.
ערכים מובילים בשיר: הגשמה עצמית, צמיחה והעצמה, אופטימיות.
כיתות ג'-'ד'
- מה ההבדל בין חלום שחולמים בלילה לבין חלום שהוא משאלה? (למורה: ההבדל בין חלום דמיוני שאין עליו שליטה לבין חלום שהוא בגדר שאיפה ממשית וחותרים להגשמתו).
- איזה חלום, לדעתכם, יכול להתגשם?
- הגשמה של איזה חלום תהיה ברת-השגה? (שאפשר להגשימה).
- ספרו לתלמידים שהם עומדים לשמוע שיר העוסק בחלומות. התמקדו בשני הבתים הראשונים:
"מה זה עולה לךָ לחלום?
לדמיין שאתה יהלום,
רוקד על גג העולם,
כמעט כל-יכול…
מה זה כבר עולה לך לחלום?
משחִק שש-בש ומטיל קוביות,
מתכנס, מתפלל וּמבקש,
ובמשחק החיים אתה מתבייש.
מה זה כבר עולה לך לחלום?"
-
- למה מתכוון הדובר בשיר כשהוא שואל "מה זה עולה לך לחלום?" (הדובר בשיר מבקש לשכנע שהחלום הוא חיוני והכרחי לאדם. אי-אפשר לכמת אותו באופן חומרי).
- איך מרגיש ומתנהג האדם החולם? (הוא מדמיין שהוא יהלום ורוקד על גג העולם וכמעט כל יכול).
- מה הדובר בשיר מבקש לעשות בנוגע לחלום? (הוא מבקש להעז לחלום, תחילה לחשוב שכל אדם הוא חשוב ובעל ערך גבוה – יהלום והוא חופשי לחלום ואין צורך להתבייש לחלום).
- מה כוחו של חלום על פי שני הבתים הראשונים? מה הוא מעניק לאדם? (חופש, חירות, אושר, הרגשה של כל יכול).
- בפזמון, הדובר בשיר אומר שאם מעיזים לחלום "דליים של שפע נשפכים עלי". כיצד הדבר מוסיף על כוחו של החלום? מה "מרוויח" האדם כתוצאה מהרצון שלו לחלום?
- הציגו וכתבו את הפסוק מספר מלאכי על הלוח ופרשו אותו בכיתה יחד עם התלמידים.
- כתבו והציגו את השורה מתוך הפזמון "דליים של שפע נשפכים עליו", ועמדו על הקשר ביניהם (למורה: הברכה "נשפכת" על האדם החולם והמגשים חלומות).
משימה: בקבוק המשאלות.
בקשו מהתלמידים לכתוב משאלה על פתק ולהוסיף את שמותיהם. לאחר מכן הפתקים ייאספו ויוכנסו לבקבוק. בסוף השנה/המחצית/ הפתקים יחולקו בחזרה לתלמידים וכל אחד יתייחס לחלום שלו: האם ובאיזו מידה התממש? האם הוחלף בחלום אחר? האם ההגשמה של החלום הייתה קלה או קשה? מה ההרגשה של התלמיד ביחס לעצמו סביב הגשמת החלום? (גאווה, אכזבה, סיפוק, סבלנות וכו').
ציטוט מהמקורות: "… וּבְחָנ֤וּנִי נָא֙ בָּזֹ֔את, אָמַ֖ר ה' צְבָא֑וֹת, אִם־לֹ֧א אֶפְתַּ֣ח לָכֶ֗ם אֵ֚ת אֲרֻבּ֣וֹת הַשָּׁמַ֔יִם, וַהֲרִיקֹתִ֥י לָכֶ֛ם בְּרָכָ֖ה עַד־בְּלִי־דָֽי." (מלאכי, ג', י').
השיר משלב קטע מתוך פסוק מספר מלאכי. ספר מלאכי שייך לספרי תרי עשר, הכוללים 12 ספרי נבואה. הנביא מלאכי הוא מאחרוני הנביאים. הפסוק מדבר על הבטחת האל לגשם ולשפע ברכה מהשמיים.
במקור, הנביא מלאכי מבטיח את השפע והברכה לבני ישראל כאשר הם יממשו את נאמנותם לאל: "שׁוּבוּ אֵלַי וְאָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם, אָמַר ה' צְבָאוֹת" (שם, פסוק ז') ויחזרו להביא תרומות ומעשרות לבית המקדש. האל מבטיח כי העם לא רק שלא יפסיד מנתינה זו, אלא אף ירוויח שפע בחזרה. השיר מצטט חלק מן הפסוק, את ההבטחה לשפע מהשמיים, ומרחיב אותה עם הבקשה לחלום ולהעז לצמוח, כי כאשר מעיזים וחולמים, "דליים של שפע נשפכים". בשיר השפע והברכה מתקבלים כתוצאה מהיכולת לחלום על מנת להגשים חלומות.
ערכים מובילים בשיר: הגשמה עצמית, צמיחה והעצמה, אופטימיות.
כיתות ה'-ו'
- הציגו את השיר בפני התלמידים והשמיעו אותו.
- בקשו מהתלמידים לסמן בשיר את המילים/השורות שהדובר בשיר מבקש מהשומעים לחלום.
- ערכו השוואה בין האדם החולם מול האדם הלא-חולם מבחינת רגשות ומעשים ותכונות על פי הדובר בשיר.
- אמרו את הפסוק: "הֲרִיקֹתִ֥י לָכֶ֛ם בְּרָכָ֖ה עַד־בְּלִי־דָֽי".
- רשמו על הלוח את הפסוק מתוך השיר, ועמדו עם התלמידים על פירושו בשיר.
- הציגו את הפסוק בהקשרו המקורי בתורה. מה הדמיון ומה ההבדל בין הופעתו בתורה לבין אזכורו בשיר? מדוע, לדעתכם, עשה הכותב שימוש בפסוק?
- קראו שוב את הפזמון. מה מבטיח הדובר בשיר לאדם החולם? (למורה: הפסוק מדבר על שפע וברכה המתקבלים כתוצאה מההיתכנות לחלום וגם מהניסיון להגשימו).
משימה
- בקשו מהתלמידים לרשום על הדף חלום שלהם (חלום שניתן להגשמה, לא פנטזיה לא ריאלית) ועם זאת, לא חלום אישי ופרטי מדי (כזה שאפשר לשתף בו אחרים) וללא ציון שם.
- אספו את דפי החלום וערבבו אותם, חלקו שוב לתלמידים כך שכל תלמיד מקבל חלום של חבר אחר לכיתה.
- כל תלמיד יכתוב הצעות אופרטיביות להגשמת החלום שהוא קיבל. הדפים יחזרו אל הכותבים המקוריים, כדי שיוכלו להפיק תועלת ממה שכתבו להם. בקשו לשתף במליאה.